Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

22.7 i balanse?

Jeg vet ikke om det er et forsøk på balansering av de tragiske hendelsene eller hva det er forsøk på, men VG sin serie

Min 22.7.2011 

tar for seg hva hver enkelt av oss gjorde 22.7 i fjor.

I mitt hode vekker det assosiasjoner med «Hvor var du da Oddvar Brå brakk staven?», en slags morsom liten greie, et klassisk spørsmål som dras fram for å binde folk sammen i et fellesskap.

Trenger vi dette? Gir det er viktig tilskudd?

Mine assosiasjoner sier nei, nettopp fordi koblingen mellom det enkle, underholdende, trivielle ikke har noe med det dypeste, sorte som finnes i Norges historie utenfor krigstid.

Hva tenker du om dette? Jeg er kanskje den eneste som reagerer negativt?

**

Om du vil lese mine innlegg om 22.7.2011 og om kriser finner du dem her:

Barn som sørger, hva kan vi gjøre?

Nok reaksjon?

Sosiale mediers betydning i kriser 

Omtanke for etterlatte og pårørende 

 

**

Og hvis du ikke orker tenke etter vil du kanskje delta i blogglotteriet mitt?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

16 comments on “22.7 i balanse?

  1. gamle ugle
    10. juli 2012

    Jeg leste dette, og reagerte akkurat som deg. Dette trenger vi ikke, det kjennes faktisk ubehagelig.

    Lik

    • Lammelåret
      10. juli 2012

      Vet du, det kjennes faktisk ok for meg at du reagerer på det samme. Er «usmaklig» riktig uttrykk?

      Lik

      • gamle ugle
        10. juli 2012

        Ja, fokus blir helt feil, synes jeg, hva JEG gjorde?. Og selve hendelsen blir brukt på en usmakelig måte. Uff.

        Lik

  2. Cathrine
    10. juli 2012

    Hei!!

    Jeg er så enig med deg. Og jeg skjønner ikke hva de vil med å gjøre dette? Trolig bare for å få flere klikk på siden sin… det blir for meg nesten like ille so mdet en lokalavis gjorde etter at en ishockeyspiller her fra døde i en ulykke.. .etter å ha publisert en nyhetsak om det la de ut en kondolanseprotokoll…. Jeg håper inderlig de har spurt pårørende om lov til å gjøre dette… uansett er det forkastelig å telle kommentarer og klikk på andres eledighet og sorg..

    Cathrine

    Lik

    • Lammelåret
      10. juli 2012

      Det er virkelig en skjør balansegang mellom respekt og disrespekt.

      Lik

  3. Tonje
    10. juli 2012

    Fine innlegg du skreiv i forbindelse med 22/7 i fjor.
    Jeg har ikke tenkt så mye rundt hva jeg synes om at folk kan skrive inn hva de gjorde denne dagen. Men i grunnen kan det være fint for mange å få ned tanker og sette ord på dagen denne fæle hendelsen var, tenker jeg:)

    Takk for hyggelige kommentarer hos meg. Har nesten helt tatt sommerferie jeg, og omtrent ikke besøkt noen blogger siden jeg opererte:) Ønsker deg en deilig sommerferie! Vi er på vei til dyreparken i morgen. Blir gøy:)

    Klem Tonje

    Lik

  4. Lammelåret
    10. juli 2012

    Jeg ser nå at nrk har samme greia:
    http://227minnekart.nrk.no/

    Lik

  5. villkatta
    10. juli 2012

    Eg er einig med deg med dette, men kan hende det er naudsynt for nokon å dele på denne måten. Eg, for min del, har måtte skjerma meg litt for mange av dei tragiske forteljingane som kjem, rett og slett fordi dei går rett til hjarta.

    Lik

    • Lammelåret
      10. juli 2012

      Jeg har også skjermet meg fra mye som har med 22.7 å gjøre. Jeg var veldig inne i det de første dagene, men så ble jeg «mettet». Jeg mener det er lurt å skjerme seg og ikke delta på alt dersom en ikke vet at det er riktig for seg.

      Det som kommer fram på nrk og vg er ikke de triste hendelsene, men helt vanlige hendelser som skjer alle dager: To som blir kjærester, f.eks. Jeg skjønner ikke hvorfor vi trenger det.

      Lik

  6. John Olav Ytreland
    10. juli 2012

    Synes det har gått inflasjon i offentlig sorg. Det har blitt vedtatt fra høyeste hold i 1 år nå at vi er en nasjon i sorg og at vi må uttrykke det. Det er nesten som om vi har fått ordne om å sørge.

    Det er vel noe likende med alle protokollene som blir lagt ut. Alexander Dale Oen, Whitney Houston, Anne Karin Elstad, Knut Torbjørn Eggen, Gustav Lorentzen. Dette er bare noen av de som har fått en kondolanseprotokoll i VG. Et par av de har betydd en god del for meg, men det blir for mye offentlig sorg synes jeg.

    Hvem er det dessuten som bestemmer hvem som skal æres på denne måten? Mellom disse dødsfallene har det vært noen som jeg mente fortjente det samme. Det var likevel greit at VG ikke gjorde lista lengre.

    Dette er bare en kalkulerende måte å øke trafikken på nettstedet i en periode der avisen ikke produserer så mange nyheter.

    Lik

    • Lammelåret
      10. juli 2012

      Jeg lurer på hvor grensen går for når sorgen er offentlig og når den går over til å bli en privatsak (som gjerne kan organiseres internt)? Umiddelbart synes jeg setningen du innleder kommentaren din med er treffende. Når det gjelder nettavisene kan det virke slik.

      Jeg har også lagt merke til at f.eks sørgeprotokoller oftere blir lagt ut enn tidligere. Det er fint for den det gjelder(?), men hvor går grensen? Igjen: Hva tilhører det private og hva gjelder nasjonen?

      Lik

  7. gamle ugle
    10. juli 2012

    Det er mulig det er jeg som ikke henger helt med. Men jeg synes folk kan skrive og snakke om det, ettersom de trenger det, seg mellom. Jeg skjønner ikke hvorfor media skal inn i dette.
    Hadde det enda handlet om forskning, et eller annet som skulle undersøkes ad. folks reaksjoner.

    Lik

  8. Ege Denne
    24. juli 2012

    Mitt innlegg på min blogg kom som en reaksjon på dette, og selv om jeg ikke er begeistret for mye ved VG så inspirerte de meg til å skrive om hvordan jeg opplevde det.
    Det finner du her:

    http://www.egedenne.com/2012/07/22-juli-2011-og-aret-etter.html

    Legger ditt innlegg inn som en link 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      24. juli 2012

      Takk for at du deler og legger lenken her (det er så mye lettere enn å lete gjennom større deler av bloggen din)!

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 10. juli 2012 av i Samfunn og meninger med stikkord , , , , .
