Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Blogg er balanse for meg

Jeg vet jeg har en tendens til å bli så saklig at det kanskje ikke er gøy å lese engang. Jeg vet jeg engasjeres akutt og at noen synes det er svært smarte tanker jeg gir uttrykk for (kremt!). Jeg vet at noen dropper bloggen fordi det blir for tamt med fravær av bilder og jeg kan tenke meg at noen synes det blir for seriøst og ordentlig det som finnes her. Det ‘ekke’ mye humor!

Den første tiden jeg blogget, eller kanskje helt til høsten for et år siden, var de fleste innleggene mine mer personlige enn innleggene publisert senere. Jeg jobbet for å fremme den saklige, faglige siden ved meg selv. Hvorfor? Jo fordi denne bloggen til dels dekker mitt behov for «lunsjprat». Jeg har tenkt noen ganger at bloggen heller kunne hett det:

Lunsjprat

 

– hvordan synes du det låter? Sammen med lammelåret blir det nesten et helt måltid!

Denne bloggen krever ingenting for meg, men den er et sted der jeg kan bruke det jeg kan og der jeg blir flinkere enn jeg var. Jeg lærer mye av å blogge og jeg lærer veldig mye av deres kommentarer og samspillet med dere! Jeg trives også godt med å besøke deres blogger. Takk for at dere finnes!

Blogg er noe mer enn tørre artikler i et fagtidsskrift, blogg skal være personlig og bære stemmen til den som skriver. Som jeg skrev i en kommentar til Svein Tore Marthinsen på spørsmål om hva blogging er for meg:

Kort oppsummert:
– gir meg sosial kontakt med andre
– gir meg skrivetrening innenfor mange stiler
– er en uttrykkskanal som jeg ikke har ellers
– bearbeiding av tanker og følelser
– utvikler meg som person og gir meg kunnskap om kommunikasjon og psykologi
– selvutvikling

Som du skjønner har bloggingen mange funksjoner for meg. Hvilke funksjoner har blogging for deg?

Overskriften røper at blogg er balanse – balanse mellom hvor personlig jeg er og hvor distansert jeg er til stoffet jeg «behandler». Balanse mellom temavalg og tilnærmingsmåte. Systematikeren i meg får næring. Ganske deilig!

Nå som sommerferien brått og uventet inntok meg ser jeg at innleggene har falt tilbake til slik de var før. Jeg kjenner også et slags behov for en endring her, lage heading, kanskje. Men: Denne tanken må nok godgjøre seg over tid før jeg eventuelt setter den ut i live. Jeg kan ikke ha hva som helst!

Tror du det gir bloggen min et løft hvis den får heading? Ville du trivdes bedre her dersom det ble flere lette innlegg? Hva er forresten et lett innlegg?

Om bloggens framtid tenker jeg: Ja til mer av alt! Jeg har noen utfordringer som venter på meg og mange av ideene mine har gått i dvale, men når den tyngste ferieperioden er over og hodet våkner til klarhet igjen tenker jeg at bloggens innhold nærmer seg det dere kjenner den best som.  Inntil videre kommer det antakelig en del sommerlette innlegg. Henger du med?

Dette er noe jeg har tenkt på i det siste og det ble forsterket da jeg leste Ida sine innlegg: ❤ you guys ❤ og How to take care of your readers

Skriver du annerledes om sommeren? Er du mindre aktiv på nett i feriene? 

 

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

16 comments on “Blogg er balanse for meg

  1. villkatta
    11. juli 2012

    Eg tykkjer ikkje bloggen din vert «tam», tvert i mot. Eg likar særs godt den saklege vinklinga di, særlig sidan du blandar sakleg med eigen refleksjon. Du har ein særs godt skrive blogg med gode tankar og innlegg om viktige tema.

    Kos deg i ferien! Eg pleier å slå av ein bryter når eg tek ferie, så skjønar litt kva du meiner 😉 Gleder meg til å lese fleire av utfordringane dine og følgje med vidare.

    Lik

    • Lammelåret
      12. juli 2012

      Takk villkatta!

      Noen ganger har jeg veldig klart for meg hvordan bloggen skal være, mens andre ganger roter jeg med identiteten dens. Stort sett er den intuitiv; det er viktig for meg at det fortsetter å være en lavterskelblogg for meg. Og det vil jeg at det skal være for andre også.

      Ser ut til at mange bloggere har tatt ferie og er mindre aktive, men så blir det desto bedre kontakt med dem som holder seg i bloggeland fremdeles. Det kan jeg like!

      Ønsker deg en god ferie!

      Lik

  2. Inger (mormoruniverset)
    11. juli 2012

    Du skriver godt, og jeg liker forskjellige typer blogger. Din skiller seg ut fra den store mengden. Jeg følger så mange blogger, så jeg kan ikke greie å være hos alle hele tiden, men innimellom er jeg innom her.
    Jeg blogger fordi jeg syns det er en fin hobby, og jeg har blitt kjent med mange trivelige mennesker. I tillegg ser jeg det som en slags dagbok, eller historiebok, som kan være artig for familie å lese senere. (Ja jeg bestiller også bloggbok). Jeg fjaser mye, men har også historier og refleksjoner på hjertet..
    Henger med hos deg!
    Fortsatt god sommer ☼

    Lik

    • Lammelåret
      12. juli 2012

      Bloggbok er en kjempeidé, men jeg har enda ikke laget meg en. Det blir kanskje tamt uten bilder, hva tror du?

      Er glad du setter pris på kombinasjonen av innlegg jeg har her. Jeg merker at tematikken er endret de siste dagene, men lar ikke være å skrive likevel. Må holde fingrene i form.

      Med ønske om en flott og inspirerende sommer!

      Lik

  3. Avin Rostami
    11. juli 2012

    du har mange gode argumenter punkter her om hvorfor du blogger og jeg kjenner meg i det, itillegg til at bloggen er en kanal for meg for å dele inspirasjon, å opplyse andre om kurdere og kurdistan (der jeg opprinelig kommer fra) og å motivere innvandringsungdom (jenter) til å ta utdanning. Jeg for stadig spørsmål om utdanning osv, så jeg ser at det er en viktig del av min blogg, selv det ikke er så mange av slike innlegg for tiden. Man har jo en upanddown perioder med bloggingen også, jeg tror jeg er i en sånn ca down periode og alt jeg poser er små innlegg med bilder og lite tekst, jo vist engang i blant er det noe lengere tekster, men jeg savner å skrive lange tekster om tanker, oppfordrende tekster som motiverer andre og ikke minst meg selv… denne siden må vekkes til live snart kjenner jeg. Ellers liker jeg å blogge for som du sier å lære og få kontakt med andre mennesker som jeg ellers aldri ville hatt mulighet til å bli kjent med. EN annen ting som jeg ofte tenker på,er at bloggen min er en liten dagbok og jeg drømmer (isjult) om å endag lese gjennom den godt rynkete og gammel i en lenestol og smile over det livet jeg har levd. Altså som du ser jeg har mange grunner til hvorfor jeg blogger.

    Når det er sagt, så liker jeg bloggen din slik den er, men med en header vil den kanskje være mer persjonlig, den vil gi bloggen din en ramme. tiltros for det tror jeg det viktige er innholdet i bloggen din, hvordan jeg kom over bloggen din husker jeg ikke riktig, men jeg leste et av innleggene dine og den fanget meg og helt siden da har jeg tatt en tur innom i ny og ne. Fortsett slik som du vil og det vil helt sikkert være noen som finner glede og læring i det du skriver.

    F.eks dette innlegget vekket en tanke i meg, og fikk meg til å spørre meg selv om hvorfor jeg blogger. Takk! ❤

    Lik

    • Lammelåret
      12. juli 2012

      Jeg tenker at det er fantastisk om du kan inspirere jenter til å ta utdannelse! Det er nesten det viktigste som finnes! Og bloggen din er en fin kombinasjon av jålerier og dypere temaer som gjør at jeg tror du når fram til både dem som søker forbilder mtp framtid/utdannelse og dem som søker skjønnhetstips. På den måten blir begge budskapene sneket inn. Jeg tror det er bra! Synes også bloggen din er blitt fin etter du flyttet til eget domene!

      Jeg kjenner godt igjen det du sier med å motivere både andre og seg selv. I en del av tekstene mine snakker jeg vel så mye til meg selv som andre og pusher meg til å bli tøffere enn jeg er. Noen ganger forbereder jeg meg på nye situasjoner, gjennom skrivingen. Å skrive og dele er en effektivt teknikk!

      Heading er i tankene mine, for som du sier vil det ramme inn bloggen og skape en større helhet, kanskje?

      Flott å se deg igjen!

      Lik

      • Avin Rostami
        12. juli 2012

        Jeg må nok inrømme at jeg engang iblant er litt engstlig for at bloggen min skal bare være en «rosa blogg» i rosablogg-havet, men om jeg vil det eller ei så liker jeg mote og den tiltrekker enn rekke større lesere samtig tenker jeg det er en grei «lokke-mat» for å få lesere og engang i blant gi dem angere tekster og dypere temaer å gruble over 🙂 Jeg er mer bevist på dette enn før…men som sagt dette er også en liten utvikling arena i seg selv..

        takk, jeg er veldig fornøyd med designet og alt nå…. jeg var litt usikker på om jeg ville ha bilde som header eller bare tekst, men jeg bare føler ikke for å ha et digger header med mitt bilde, så derfor syns jeg tekst header fungerer like fint! Er spent på hvordan headeren din blir, når (om) du bestemmer deg for å få deg header.

        Lik

        • Lammelåret
          13. juli 2012

          Jeg har ikke gjort noen helhetsvurdering av bloggen din, men det ER mulig å få til en velbalansert kombinasjon av sminke, mote osv og dypere tekster. Mammadamen, SerendipityCat og Pia Hysj er eksempler på det.

          Jeg er ikke interessert i mote/sminke osv, men jeg liker godt tekstene dine som handler om det jeg kaller viktige ting og derfor leser jeg bloggen din. Jeg vil tro at andre også finner sine ting de leser hos deg – og så kan det være du plutselig får meg til å bli nysgjerrig på en smykkedesigner eller en annen jente interessert i hvorfor det er lurt å tenke framover og ikke bare tenke på hva hun vil akkurat nå og en måned framover. Det er det som er bra med kombinasjonsblogger!

          Lik

  4. egedenne
    11. juli 2012

    Syns bloggen din skiller seg ut nettopp fordi den ikke har header, men hvis du vil ha header, da går du for det.

    Bloggen for meg er egentlig en ting: STADIG UTVIKLING. Alle forandringer (vel, de fleste) er mye mer synlige på bloggen enn ellers syns jeg.

    Ellers er jeg veldig enig med villkatta 🙂

    Lik

  5. Ida Sundae
    13. juli 2012

    Jeg henger med vettu, har deg på bloglov 😉
    Synes bloggen din er god, til tider vittig, alltid smart. Jeg liker ditt enkle design, og har vendt meg til en blogg uten bilder. Jeg vet hva jeg får her liksom, det er det viktigste.

    Lik

    • Lammelåret
      13. juli 2012

      Du har vendt deg til blogg uten bilder, altså! Ikke verst det, hehe..
      Noen bilder er det sikkert lurt å ha, f.eks på Facebook-siden og der jeg har lenke til bloggen på eksterne sider. Inntil nå har jeg bare et bilde av presentasjonen og tror det kunne være lurt å ha noe mer/annet til det formålet. Tenke, tenke.. er mye enklere uten bilder (jobbmessig), på den andre siden kan noen bilder ligge framme fast.

      Tiden vil vise hva det blir til.

      Ønsker deg god sommer, Ida!
      Flott å se deg her inne igjen!

      Lik

  6. Tilbaketråkk: Mamma er mamma verst – om mindreverdighetskomplekser « Lammelårtanker

  7. Tilbaketråkk: Mamma er mamma verst – om mindreverdighetskomplekser : Hjem og familie

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

