Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Sommeren regner ikke bort

For variasjonens skyld har det kommet et lag hagl i løpet av dagen. 

Den almenne forventning om mange-og-tjue grader, skyfri himmel og hele dagen på stranden deler ikke jeg. Ei heller de små jeg bor sammen med.

Med skyer i alle farger på blå bakgrunn, med vind i håret og blå flekker på knær og munn og dagen uten planer savnes ikke mye.

Norsk sommer på sitt beste, på sykkel i nærområdet og leking med andre venner enn resten av året, er det som er bra. Avslappende og med store muligheter for å få kontakt med kreative evner med fantasien som den virkelige begresningen – det er unikt med langer ferier.

Det blir endog mulighet for kjedsomhet og korte perioder med refleksjon for de voksne. Det er heller ikke så dumt. En finner det gode i det en har og dersom det er vanskelig å få øye på, blir det kanskje lettere av å se sitt liv i lys av romfolket som kritseres for det ene og det andre. I det rette perspektivet, ved å sammenligne rett, har jeg et håp om at vi i større grad klarer ta innover oss hvor godt vi faktisk har det. Og sette pris på det.

Livet kunne vært så mye vanskeligere, som det er for dem som allerede har falt utenfor det sosialt aksepterte livet. Vi har det ikke så verst, egentlig –  selv om vi kan finne en og annen sky på himmelen og svetten ikke renner mens vi sitter stille.

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

6 comments on “Sommeren regner ikke bort

  1. msjackson
    20. juli 2012

    Jeg er enig med deg! Vi burde sette mer pris på det vi har. Men jeg håper også at medfølelsen for de som ikke har det like godt vil vokse. At vi kan stoppe å snakke om oss og dem, at vi kan huske hvilken påminnelse vi fikk etter 22.7, om samhold og medmenneskelighet. Det virker som vi har glemt alle de fine ordene nå.

    Lik

    • Lammelåret
      21. juli 2012

      Det ligger nok mye forsvar i oss og dem-ordbruken.

      Lik

  2. alvorligtalt84
    20. juli 2012

    Med mye nedbør kommer også de fine grønnfargene og myggen glimrer med sitt fravær. Ja til mindre sol! 😀

    Lik

  3. Indianna
    21. juli 2012

    En klok dame sa til meg en gang at » Perfekt er dødt» . Og det tenker jeg på hver gang noe ikke går som planlagt…en god leveregel for meg…været kan vi heldigvis ikke styre…Fin blogg!

    Lik

  4. Bente Høiseth
    21. juli 2012

    🙂
    Jeg prøver å ikke bruke krefter på å sammenlikne meg,

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

