Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Skifte fokus

Noen ganger må man bare drite i egne motforestillinger og egne tanker om alt som er galt og slutte å forestille seg at man vet nøyaktig hva andre tenker, når de ser deg lirke seg ut av trusa og forte deg på med en ny før du løper ut i vannet og blir dynket i salte dråper av en annen en.

Noen ganger må man bare rive seg løs fra det urealistiske kroppsidealet man selv har adoptert og glemme den liksom indrestyrte komforten og kaste seg ut fra sitt eget tankeunivers og spre ut gleden så mye man kan.

Noen ganger må man gi slipp og fritt plaske og sprute på alle i nærheten.

Noen ganger burde være mange ganger, eller alle gangene, man forlot tanken på hva andre synes og slutte å gjemme seg bak trange klær, som er blitt trange fordi svetten fungerer som et slags lim mellom klær og hud.

Det er så deilig befriende å kaste klærne (og hive på seg noen små) og løpe ut i det blå og langgrunne havet – selv om man ikke dukker under.

Det er deilig å løpe fra seg selv for en stund. Eller å løpe i det hele tatt.

Fordi det er noe bedre som er langt mye viktigere!

**

Legger du unødige hemninger på deg selv, eller driter du i hvordan du ser ut og lar gleden styre deg mer?

**

Oppfølging til dette innlegget finner du her: Hva gjør vi med kompleksene?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

18 comments on “Skifte fokus

  1. Hmmm, må nok innrømme at jeg legger noen hemninger på meg selv, ja. Kanskje særlig på bikinifronten. For det er liksom for mye der det burde være nett og tight. Men for lite der det burde være mer fylde. Liksom litt feilproporsjonert. Hadde vært fint om vi fikk utdelt vår egen kroppsvekt, men sto fritt til å disponere den selv. 😉 Da skulle jeg formet en litt annerledes kropp, gitt.

    Men som du sier, mange av disse hemningene er unødige. Som regel henger man seg selv opp i ting andre ikke legger merke til overhodet. Dessuten er det fordeler og ulemper med det meste. Lett å glemme.

    Skal prøve å bli flinkere til å gi mer f**n! 🙂

    God søndag til deg!

    Lik

    • Lammelåret
      29. juli 2012

      Jeg stemmer for selvvalgt fordeling av kiloene, helt klart!
      Det er nesten fascinerende hvor stor makt vi har til å justere fokuset. Den minste lille føflekk kan overta omtrent hele kroppen dersom vi misliker den og når fokuset snus og rettes bort fra oss selv kan den rett og slett forsvinne. Vi lever mye i vårt eget hode, ikke sant? Eller… jeg skal snakke for meg selv!

      God søndag og fortsatt sommer til deg også!

      Ps! I morgen kommer en oppfølging av dette innlegget. Kom gjerne innom igjen da.

      Lik

  2. sotengelen
    29. juli 2012

    Jeg merker jeg blir mer og mer avslappet etterhvert som jeg blir eldre, men det er fremdeles en del igjen. Jeg får bare satse på at trenden fortsetter og at jeg til slutt er kvitt de. 😉

    Lik

    • Lammelåret
      29. juli 2012

      Bare vent til du blir 60 – da blir du så fornøyd atte!

      Lik

  3. MandagsMor
    29. juli 2012

    Nuja… Kler ikke av meg hvorsomhelst, eller i åsynet til hvemsomhelst, men er nok blitt så «gammel» at jeg gir blaffen. En får være som en er og fokusere på å nyte sommeren. Hvis den kommer da?

    Lik

    • Lammelåret
      29. juli 2012

      Det er vel flest dager der det er svært unaturlig å bruke bikinien – pga temperaturen. Det ser liksom litt teit ut å ligge i bikini på sausskinnsfell!

      Lik

      • MandagsMor
        29. juli 2012

        Tja, … har du saueskinn? Noen nye bilder til albumet, kanskje? 😉

        Lik

        • Lammelåret
          29. juli 2012

          Jeg så en stol kledd med saueull og tenkte «Fantastisk!», men må innrømme at «fantastisk» var noe delt mellom tiltrekkende og lite pent. Spørsmålet blir hva som skal vektlegges mest: Behag eller estetikk? Spørs hvordan den gjør seg mot en bikinikledd kropp.

          Lik

  4. Kamelrytterske
    29. juli 2012

    Ja

    Lik

    • Lammelåret
      29. juli 2012

      Håper det var ja til at du lar gleden styre mest!

      Lik

  5. Ida Sundae
    29. juli 2012

    Jeg har blitt mye mer bekvem med egen kropp ettersom jeg har blitt eldre. Driter mye mer i hva andre tenker. Og det kjennes veldig godt!!

    Lik

    • Lammelåret
      29. juli 2012

      Godt å høre!
      Etter jeg fikk barn merker jeg at det blir mindre tid til å finne feil med meg selv, jeg blir stadig avledet.

      Det er helt meningsløst å justere seg etter hva andre synes, for andre kan være hvem som helst. En må i tilfelle velge seg ut dem gir en det en trenger å høre og føle.

      Takk for det gode kropp-innlegget du hadde for en stund siden. Gidder du å finne fram lenken og legge den inn her? Flere bør lese det innlegget ditt, synes jeg.

      Lik

  6. Therese
    29. juli 2012

    Det er enklere å kle av seg jo eldre man blir. Jeg kan synes det er kjipt å måtte ta på badedrakt/bikini, men jeg gjør det.
    Har funnet ut at det er enda teitere å sitte med altfor mye klær på seg og full av hemninger, enn å vise frem sin imperfekte kropp…

    Lik

    • Lammelåret
      29. juli 2012

      Det er vel indre trygghet det mest av alt handler om. Trygghet nok til å ikke bry seg om egne kritiske tanker og tro på at feilfrihet er veien til lykke.

      Lik

  7. Casa Kaos
    30. juli 2012

    Både ja og nei. Jeg gidder vel egentlig ikke bry meg så veldig mye. Men samtidig er jeg veldig klar over at jeg ikke ser ut som jeg gjorde før jeg fikk barn.
    Men jeg stemmer for Liv-Ingers forslag:
    Ja til selvvalgt plassering av kiloene!

    Lik

  8. Tilbaketråkk: Hva gjør vi med kompleksene? « Lammelårtanker

  9. Tilbaketråkk: Hva gjør vi med kompleksene? : Hjem og familie

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

