Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Fulle skap og gode intensjoner

Skapene er fulle, jeg har ikke oversikt. 

Jeg ser flere pakker mel, ser et glimt av olivenolje og en boks bakepulver før jeg flytter blikket . Om jeg setter meg på huk finner jeg noen esker med stearinlys og lenger bak i skapet tør jeg ikke se. Om jeg heller vender blikket oppover og snur på hælen finner jeg pakker med pasta og bokser som truer med å slå meg i hodet dersom jeg skulle skyve på «systemet». Heller ikke her er det lett å forstå hva vi har. Det eneste jeg vet er at systemet har skapt seg selv, om jeg skal være så vennlig å kalle kaoset et system.

Hvor mange ganger har jeg ikke lekt med tanken om å ordne opp og få unna varer som har stått på vent i altfor lang tid? Hvor mange ganger har jeg ikke prøvd å tvinge og true meg til å lage menyer for evige tider som til slutt vil tømme skapene for mat?

Som så mange ganger før vinner den neste tanken: Noe annet må komme først. Og det gjør det – hver gang!

Så: Hvordan er det med deg? Har du orden i skuffer og skap på kjøkkenet eller råder tilfeldighetene? Er skuffer og skap noe som i det hele tatt prioriteres?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

15 comments on “Fulle skap og gode intensjoner

  1. annebloggen
    5. august 2012

    Å, så godt å høre at man ikke er alene! Jeg fikk tatt en storopprydning på kjøkkenet i sommer takket være hjelp fra min voksne sønn. Tre søppelsekker med lokk uten bokser, bokser uten lokk, kopper med skår og ødelagte kjøkkenmaskiner ble levert til avfallsselskapet. Det er mange år siden sist det var såpass ryddig. Matskapet får en totalgjennomgang til jul og det er stort sett det. Jeg kjøper stadig vekk kakao eller sukker fordi jeg skal bake til en eller annen kafe uten å sjekke om jeg har. Og ris og pasta som jeg nesten aldri bruker.

    Rydding av kjøkkenskap står ikke høyt på lista over viktige gjøremål hos meg. Det må være rent, selvfølgelig. Og jeg prøver å kvitte meg med ting som har gått ut på dato 🙂

    Nå har jeg barnebarnbesøk. Det er mye viktigere enn rydding.

    Lik

    • Lammelåret
      5. august 2012

      Helt utrolig hvor mye som samler seg! Har selv en skaphylle med diverse lokk uten boks osv. Hvorfor blir det bare værende? Jo, fordi jeg slipper å tenke og finne ut hva jeg skal beholde og ikke.

      Nå satte du meg forresten på tanken om å rydde akkurat den hylla i morgen. Kanskje jeg til og med gjør det.

      Er enig med deg i at det er mye viktigere å være sammen med barnebarn enn å rydde kjøkkenhyller. Og jeg kjenner meg igjen i baketankene dine.

      Lik

  2. Amanda
    5. august 2012

    Jeg kan vel sies å være litt heldig når det gjelder skuffer og skap. Noen vil kanskje si uheldig, men jeg velger å se på det på førstnevnte måte. Jeg bor i studenthybel og deler kjøkken med syv andre, så jeg har bare ett skap til rådighet og en hylle i kjøleskapet. Da blir det ikke plass til (så alt for mye) mat og rot. Resterende skap og skuffer på kjøkkenet rommer det som er felles av servise og annet, men det er ikke så mye rot der heller. Men til tross for ikke så mye plass har jeg klart å ha mat til overs som ikke blir spist opp/varer som ikke har blitt brukt. Så jeg tror jeg kanskje bør få lest den kokeboka som heter «Restekjærlighet» eller en lignende bok. Den skal vist være veldig bra 🙂
    Ellers tror jeg vel egentlig ganske mange har det som deg, at andre ting blir prioritert før organisering av skap/skuffer. Det synes jeg egentlig ikke er så rart, når det er så mye annet spennende eller interessant man kan ta seg til 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      5. august 2012

      Det er en kunst å lage akkurat nok mat, for det er med restene at problemet oppstår. En kjøper ingredienser til en middag, har noen igjen som ikke passer til neste rett osv, så blir det fort mange rester som helst ikke skal gå i søpla. Dermed blir det lett til at det blir et problem eller at mye kastes likevel.

      Helt klart mye mer interessant å drive tiden med enn å rydde i skuffer og skap!

      Lik

  3. ~Trollmors tanker~
    5. august 2012

    Nå må jeg smile litt her… Kikket nettopp i et høyt skap med tørrvarer på kjøkkenet og fikk litt sånn panikk følelse. Hvis noen prøver å skyve unna noe på de øverste hyllene risikerer de å velte noe annet, og få det i hodet… De fleste ulykker skjer som kjent i hjemmet!
    Så her er svaret på spørsmålet om orden, et rungende NEI! Og prioritering?…vel.. Til jul kanskje…

    Lik

    • Lammelåret
      5. august 2012

      Hehe.. de fleste ulykker skjer i hjemmet, sant det! Spørs om legevakten får inn mange som har ryddet i skapene i sommer? Siden det ikke har vært spesielt fint strandvær, mener jeg!

      Lik

  4. Cecilie von der Ohe
    5. august 2012

    I kjøleskapet har jeg en opprydning med jevne mellomrom. Det er ikke bra med ferskvarer og frukt og grønnsaker som blir værende for lenge der. Matvarer i skuffer og skap ellers, er det vel så som så med her også.

    Cecilie

    Lik

    • Lammelåret
      5. august 2012

      Er enig i at det er lurt å passe best på innholdet i kjøleskapet. Ellers er det ikke så dumt å rydde i isboksen av og til (særlig den med krokanis)!

      Lik

      • Cecilie von der Ohe
        7. august 2012

        Jeg liker ikke krokanis, så det problemet har ikke jeg, men jeg skjønner hva du mener, Lammelaaret. Fryseboksen min burde vært aviset.

        Cecilie

        Lik

  5. Hanne
    5. august 2012

    Jeg har full kontroll i matskapene og null kontroll i de skapene plastboller og plastbokser er. Og så har jeg to skuffer på kjøkkenet med «div» i. Jeg vet hva som er på toppen og der stopper det. Men gode intensjoner har jeg, og planleggingen er jo halve jobben;) Og så tror jeg at jeg skal ta rådet ditt til etterretning så nå skal jeg gå og rydde litt i isboksen!

    Har svart på spørsmålet ditt på bloggen min, men kort fortalt så kommer de lange arbeidsdagene av et puslespill rundt mangel av tilsyn til A nå i sommer. Har begynt en prosess for at det skal bli enklere neste år:)
    Fin ny uke til deg
    Hanne:)

    Lik

    • Lammelåret
      5. august 2012

      Den gangen jeg lagde mye mat og la mye innsats i matlagingen hadde jeg god kontroll og mestret bra å følge matsystemet mitt, men ettersom jeg sjelden lager middager har systemet kræsjet. Og da er det tungt å skulle starte opp igjen, men i morgen skal jeg tømme den ene skaphyllen som er full av plastikklokk – jeg lover! Den blir sikkert full igjen når isboksjobben blir gjort (iallfall nesten).

      Har fulgt med på bloggen din, så jeg har sett svaret ditt. Takk for det!

      Lik

  6. fjellcoachen
    7. august 2012

    Au da, det siste ferieuke og jeg har akkurat innsett at heller ikke denne sommeren ble brukt til disse ryddeprosjektene jeg hadde planer om.. Derimot har jeg brukt tid med slekt og venner, pleiet relasjoner, sluppet ned skuldrene og blitt litt sprekere også.. Kanskje i høst en gang skal jeg eksperimentere mer med bulgur, linser, byggris og andre matvarer som tar opp plass i skapet etter impulskjøp i øyeblikk der jeg tenker at et sunt og variert kosthold er basis for en god hverdag.. Den reelle arbeidshverdagen derimot, handler om raske løsninger og begrenset kreativitet når jeg kommer sulten hjem fra jobb..

    Lik

    • Lammelåret
      7. august 2012

      Det tar ikke nødvendigvis så lang tid å lage retter av bulgur osv, men det tar tid å finne oppskifter og rette ingredienser – det er gjerne der det strander (iallfall for meg). Det er så mye lettere å lag «bare noe».

      Lik

  7. Lammelåret
    7. august 2012

    Ene og alene pga denne bloggposten har jeg nå ryddet unna en del plastlokk uten boks – takk for kommunal plastinnsamling! Og takk for påminnelsen Hanne! Uten deg ville skaphyllen fremdeles vært like full.

    Lik

  8. Sukk! I flere år har jeg ergret meg over hjørneskapet over benken på kjøkkenet. Hadde lenge tenkt å få et visst system der inne. Det er liten åpning og for stor plass der inne. Og hver gang jeg skulle lete etter f.eks sjokoladesaus, visste jeg aldri hvilken hylle jeg kunne finne den. Så så jeg en snutt som ble delt på FB, om organisering, og da ble jeg storlig inspirert og fikk endelig ut fingeren å organiserte skapet. Så nå er det orden der. Øverst er dessert og baketing, i midten er hermetikk og middagsting ( en boks) og nederst er middagsting også, smat pålegg som ikke skal i kjøleskapet. Når jeg da kommer hjem fra butikken vet jeg hvor jeg skal putte ting og jeg vet hvor jeg skal lete etter ting. Eller…..jeg trenger ikke lete, jeg vet hvor ting er. Sauser er i en boks for seg slev og ikke hvor som helt i skapet.
    Og i tredje skuff har jeg alle lokk. Jeg har dette som et prosjekt i hele huset nå faktisk og det er veldig gøy å se at det er mulig å holde det i roden det jeg organiserer. jeg har merket hyllene med «baketing», » dessert»; osv. så andre også vet hvor ting skal. Det sammen gjør jeg med klærne til alle barna. Men jeg har fortsatt en del igjen, men er på vei:D

    Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

