Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Hverdagslykke

Jeg kan se bunnen og luktene har sluttet å blande seg. Restene slurpes.

Der andre har en pakke eller to har jeg en hel skuff med te, og litt til.  Jeg blir aldri ordentlig ferdig, blir aldri helt lei. Med riktig kopp blir også synet tilfredsstilt og helhetstanken som mange helsearbeidere tilstreber er farlig nær realitet. Jeg er gjennomførnøyd! Det eneste som kan toppe følelsen er en bit sjokolade av det mørke slaget og en venn å lytte til.

Det er hverdagslykken for meg.

Hva er hverdagslykken for deg?

**
Dette er mitt lille lykkebidrag i forsøk på å bli en slik mammalykke-blogger. Jeg innser at jeg ikke er helt egnet til å overflateblogge, men et lykkeinnlegg er nok lurt å dele iblant. Det er noe bra i alles liv, men ikke alltid lett å få øye på.

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

32 comments on “Hverdagslykke

  1. MandagsMor
    8. august 2012

    Hverdagslykke:
    (0. At jeg i det hele tatt våknet i dag!)
    1. Søvnige mårraklemmer.
    2. Kaffe – nårsomhelst, hvorsomhelst og i mengder
    3. Sjokolade, mørk og avkjølt.
    4. Lang liste nye, uleste blogginnlegg + nr 2 og nr 3 etter å ha fått nr. 1.

    Lik

    • Lammelåret
      8. august 2012

      Liker listen din godt! Og kaffe lukter deilig (jeg holder meg til lukten så kan andre drikke den), særlig den ukokte!

      Med litt overskudd er det deilig å sette seg ned med god tid og lese blogginnlegg, la tiden bli borte.

      Hva slags sjokolade liker du best?

      Lik

      • MandagsMor
        8. august 2012

        Kokesjokolade – gjerne med innslag av appelsinbiter. Slurp!

        Lik

        • Lammelåret
          8. august 2012

          Det var igrunn dumt å spørre for nå blir det vanskelig å holde seg unna sjokolade resten av kvelden!

          Mørk sjokolade med punkter av kontrastsmak er favoritt også for meg. Sukk.

          Lik

  2. Casa Kaos
    8. august 2012

    Å lese bok på senga uten å sovne fra den, og faktisk få med meg hva jeg leser.

    Lik

  3. Akkurat i dag er det for eksempel lykke at fysioterapeuten igjen gjorde underverker med mitt skrale kne slik at jeg kan være kvikk og effektiv i farta, sånn som jeg liker.

    Du har nok litt for mange og fine ord for å nå helt opp i et sånn mammalykkeboble-innlegg. 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      8. august 2012

      Du har nok rett i det: Jeg er ingen typisk mammablogger og det lever jeg veldig bra med.

      Godt at du fikk fikset kneet, så kan du løpe igjen.

      Lik

  4. fjellcoachen
    8. august 2012

    Trøtte morraklemmer er en garantert god start på dagen, og nattaklem en god avslutning. Definisjonen på en vellykket ferie er for meg å slippe å passe klokka, gjerne i kombinasjon med de nevnte klemmene..
    I mitt koffein- og sukkerfrie liv er rooibos-te med chili og fersk mango i biter en garantert vinner… Jeg sier som Mma Ramotswe: «There is no problem so big that it can’t be solved over a cup bush tea!»

    Lik

    • Lammelåret
      8. august 2012

      Jeg tror faktisk det ligger en viss sannhet i sitatet, for starter en samtalen (eller samværet) med ro og nærvær ryddes forstyrrende stress bort – stress som ellers kan forstyrre konsentrasjon og oppmerksomhet.

      Lik

  5. annebloggen
    8. august 2012

    Barnebarn, venner, morgenkaffe(og formiddagskaffe, ettermiddagskaffe, kveldskaffe, nattkaffe….), musikk, bøker, kryssord, Varangerfjorden, speideren mine….

    Jeg tror ikke på noe lykkebobleliv. Jeg liker Kolbein Falkeids dikt «Privat Huskeregel» .

    Men jeg tror på å glede seg over det livet har å by på av gode ting på de vanlige hverdagene!

    Lik

    • Lammelåret
      8. august 2012

      Dette tenker jeg også: Gleden finnes i det vi har. Det gjelder å se det.

      Lik

  6. JunePune.com
    8. august 2012

    Hverdagslykke: At man slipper å fylle på kaffemaskinen om morgenen før man trykker på knappen og får i seg den første koppen såpass humøret stiger og øynene åpnes 😉

    Lik

  7. En kopp god, varm drikke er alltid lykke! Enten det er kaffe eller te. Det viktigste er at man kan sette seg ned med koppen, senke skuldrene og bare nyyyte! Og sjokolade?! OMG! Da snakker vi lykke! 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      8. august 2012

      Og hvis man til og med kjenner hva drikken smaker OG får drikke den varm nok, ja da har man kommet ganske langt på vei mot lykken!

      Lik

  8. Sukk! I flere år har jeg ergret meg over hjørneskapet over benken på kjøkkenet. Hadde lenge tenkt å få et visst system der inne. Det er liten åpning og for stor plass der inne. Og hver gang jeg skulle lete etter f.eks sjokoladesaus, visste jeg aldri hvilken hylle jeg kunne finne den. Så så jeg en snutt som ble delt på FB, om organisering, og da ble jeg storlig inspirert og fikk endelig ut fingeren å organiserte skapet. Så nå er det orden der. Øverst er dessert og baketing, i midten er hermetikk og middagsting ( en boks) og nederst er middagsting også, smat pålegg som ikke skal i kjøleskapet. Når jeg da kommer hjem fra butikken vet jeg hvor jeg skal putte ting og jeg vet hvor jeg skal lete etter ting. Eller…..jeg trenger ikke lete, jeg vet hvor ting er. Sauser er i en boks for seg slev og ikke hvor som helt i skapet.
    Og i tredje skuff har jeg alle lokk. Jeg har dette som et prosjekt i hele huset nå faktisk og det er veldig gøy å se at det er mulig å holde det i roden det jeg organiserer. jeg har merket hyllene med «baketing», » dessert»; osv. så andre også vet hvor ting skal. Det sammen gjør jeg med klærne til alle barna. Men jeg har fortsatt en del igjen, men er på vei:D

    Lik

    • Lammelåret
      9. august 2012

      Trikset (eller utfordringen) er å få familiens medlemmer til å følge systemet – og selvsagt følge det selv. Når tiden er knapp og skal fylles av mye blir lett å trosse systemet og bare bli ferdig. Noen som sa selvforskyldt kaos?

      Det er kjempebra om du klarer å følge opp systemet du har laget, det blir liksom verd anstrengelsen da.

      Og det er så deilig å finne det man skal ha uten å guffe opp irritasjonen underveis!

      Lik

  9. Hilde
    8. august 2012

    Det kan være så ulike ting fra dag til dag. For eks å sige ned i sofaen om kvelden i et ryddet og vasket hus, med et glass brus (drikker ingenting varmt, jeg…) , sjokolade og med noe fint på tv eller ipaden i fanget.

    Sene varme sommerkvelder ute på terrassen med gode naboer er også lykke.

    Og for ikke å snakke om når hele nabolagets unger leker sammen, uavhengig av alder.

    Tusen takk for fin gave fra Give away-en din 🙂 Veldig koselig å finne i postkassen da jeg kom hjem fra ferie 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      9. august 2012

      Følelsen av rent og ryddig hus er god!

      Jeg kan bare nikke til dine lykke-opplevelser og si meg enig.

      Hyggelig at du likte gaven du fikk! Som du ser kan den ene byttes dersom du ønsker det.

      Lik

  10. Cecilie von der Ohe
    8. august 2012

    Hverdagslykke for meg er å kunne lese en bra bok uten avbrytelser, en stor kopp med te/kaffe/kakao. En bit med sjokolade til kaffen (helst mørk), er også godt.

    Cecilie

    Lik

    • Lammelåret
      9. august 2012

      Og lese riktig bok!
      Fortell meg om den siste boken du leste, hvis du vil.

      Lik

      • Cecilie von der Ohe
        10. august 2012

        Nå holder jeg på å lese boken du anbefalte meg for en stund siden «Så høyt var du elsket». Den er skikkelig bra og godt skildret. Jeg lurer på hva slags utdannelse forfatteren har.

        Cecilie

        Lik

        • Lammelåret
          10. august 2012

          Tror han «bare» er forfatter, men med en lege som far gjør det sikkert noe med evnen til å se forbi det ytre, kanskje?

          *
          Jeg så at kommentaren din først havnet i useriøs-boksen, så siden du la den omtrent samme kommentaren igjen på nytt lot jeg bare denne ene bli stående. Antar at det er greit for deg?

          *
          Ønsker deg en flott helg!

          Lik

          • Cecilie von der Ohe
            10. august 2012

            Ja, det er helt greit. Jeg har for tiden litt problemer med å linke til bloggen min fra WordPress. Derfor prøvde jeg flere ganger, men nå ser jeg jo at jeg har fått det til likevel. Er faren til Nikolaj Frobenius lege? Det vissste jeg ikke. God helg til deg også.

            Cecilie

            Lik

            • Lammelåret
              10. august 2012

              Jeg mener da det, men ble litt usikker nå. Tror jeg har lest det i et intervju, eller kanskje det stod på baksiden av boka?

              Om det fortsatt er problemer med å kommentere på wordpressblogger kan du forsøke forklaringen jeg har lenket til på (hovedsiden, på høyre side av bloggen).

              Lik

  11. Nina Elisabeth
    9. august 2012

    Hverdagslykken var å sette seg ned med en god bok i en stille krok. Hverdagslykken er å bli møtt med verdens vakreste smil av en «liten» baby, sammen med ett stort vårt kyss på kinnet 🙂

    Lik

  12. mirapisani
    9. august 2012

    Herlig Lammelåret. 😀
    Jeg ble litt forskrekket over meg selv nå. At det skulle en blogg til for at jeg kom på tanken at jeg går forbi og tar hverdagslykke for gitt…
    Øverst setter jeg opplevelsen å se inn i øynene til den jeg elsker.
    Sovne i egen seng.
    Våkne til kaffelukt i huset.
    Og ja, Xocai Power. Den mørke sjokoladen som er smekkfull av antioksidanter.

    Lykkeønsker i en ny dag. 😉

    Lik

  13. mittmasterliv
    9. august 2012

    I dag var det å levere sønnen min til aktivitetsskolen for første gang. En strålende blid gutt- som ikke kunne komme seg raskt nok avgårde. Det er tredje dagen hans – om litt over en uke begynner han i første klasse. «Bare gå du, mamma» sa han da jeg nølte litt med å gå, ivrig etter å begynne å leke med de andre barna:) En super start på dagen!

    Lik

    • Lammelåret
      9. august 2012

      Det er en spesiell dag, mittmasterliv! Spenning for både store og små. En ser gjerne for seg at den første dagen er avgjørende for den første tiden på aktivitetsskolen, og kanskje er det slik også. Veldig bra at han allerede trives så godt!

      Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

