Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Hva slags barnehage trenger ungene?

Dette er ikke et bidrag i debatten om barnehage er riktig for barn eller ikke, men tanker om hva slags barnehage som er riktig for barn.

Brueland barnehage i Sandnes minner til forveksling en høyskole, om det ikke var for størrelsen på menneskene der. Barnehagen er av det sjeldne slaget, med innhold som rom for teknikk og natur, et rom for konstruksjon og teater med dertilhørende scene og et eget IKT-/bibliotekrom. Barnehagen er ikke IT-skremt, men bruker data aktivt, blant annet til å registrere ungene. Lurer på om ungene blir påført strekkoder?

Barnehagen er stor, som moderne barnehager flest. Hele 200 barn er det plass til i den moderne barnehagen. Er slike slusebarnehager gode nok? Klarer personalet å ta vare på det enkelte barns behov for myke verdier og følsomt sinn?

Den gameldagse formen for barnehage består gjerne av få avdelinger der ungene deles inn etter alder. Det er ikke mange unger per avdeling. Små forhold gjør det lettere å bli sett, lettere å være liten fordi verden er liten og mer oversiktlig. Det er ikke så mange unger at alle blir hetende «den», men ungene blir kjent med hverandre på en annen måte.

Den gammeldagse formen for barnehage har gjerne flere rom på hver avdeling som er temainndelt etter behov. Jeg tror denne formen for barnehage er bedre for de minste barna, for sjenerte barn og forsiktige barn, også for barn med spesielle sosiale utfordringer og barn med et annet morsmål enn norsk. Og generelt tror jeg det er bra for unger å kunne bruke fantasien på den måten at de lager de tingene de ønsker å leke med; at de ikke må inn på et bestemt rom for å «forske» på fluer. Jeg tror spesialrom av den typen tilfredsstiller voksnes behov for organisering – ikke barnas behov for intuisjon, spontanitet og fantasi.

Hva tror du?

**

Denne bloggposten er basert på artikkelen To barnehager – to verdener/Aftenbladet

John Olav har delt sin erfaring om «påkostet oppbevaringsplass» kontra verdier lagt i personlige ressurser og faglighet i innlegget Kampen om barna – en tankevekkende bloggpost

Relevant blogginnlegg (av meg): Om testing av barn i barnehagen
**

Hvis du synes dette innlegget er interessant kan det være at du liker flere innlegg jeg har skrevet, eller at du kjenner noen som også har lyst til å lese dette. Derfor må du gjerne dele dette innlegget med nettverket ditt. Følg gjerne bloggen min på Facebook, der vil det av og til publiseres innlegg og lenker som ikke blogges. Velkommen!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

17 comments on “Hva slags barnehage trenger ungene?

  1. mittmasterliv
    17. august 2012

    Fint tema – og viktig tema. Men vår erfaring er det motsatte. Vi hadde først en bitteliten barnehage. Der var det oversiktlig, men de som jobbet der var ufaglærte, fikk for liten oppfølging og håndterte generelt «alt» for dårlig. I den større barnehagen var det mye mer dynamisk, – og med flere aldersgrupper så jeg at barna påvirket hverandre positivt. De små hadde glede av å «strekke seg» etter de større, mens de store på sin side lærte å vise omsorg for de mindre.

    Nå skal det sies at vi aldri har prøvd de «virkelig» store barnehagene, som kan ha opptil 500 barn. Men jeg ville ikke vært skeptisk pga størrelsen – heller ville jeg ha sett av hvordan den er organisert, styringen, hvem som jobber der, hvordan de samarbeider etc etc

    Og ikke minst: det er jo forskjell på barn! Men jeg har jo to som er veldig forskjellige både i motorisk mestring og personlighet – og så langt tror jeg ikke bh str ville ha fått frem «angsten» i meg. Den ene er utadvent, «høyt og lavt» og kunne både gå og spise selv da han begynte, mens minstejenta stort sett sitter på rumpa og konsentrerer seg om den «ene leken». Hun har forsåvidt akkurat begynt i barnehagen, men det virker til å gå veldig fint:)
    Min kjepphest er heller at det er nok voksne til de minste barna, der synes jeg det kan skorte litt i flere barnehager.

    Lik

    • Lammelåret
      17. august 2012

      Det er lett å la seg lure av flotte bygg og mange muligheter; jeg tror vi ofte sliter med å sette oss inn i barnas behov og tror de trenger det samme som oss (materialistisk sett). Det som virkelig har noe å si er at rette mennesker jobber i barnehagen og at barnehagen er organisert på en måte som gir de ansatte gode muligheter til å gi det beste av seg. Jeg tror de fleste ansatte fungerer best når de får jobbe med det de er best på.

      Mange nok folk og riktige folk er nødvendig for at ungene skal få det best, men de fysiske utformingene er også viktige – til en viss grad.

      På hvilken måte kan du sjekke hvordan bhg er organisert og styrt, hvem som jobber der og hvordan de samarbeider – før ungen starter der? Jeg vil tro man må oppleve for å innsikt i dette?

      Lik

  2. Pia
    17. august 2012

    Jeg synes det viktigste er folka som jobber i barnehagen – at de er mange nok, stabile nok, engasjerte nok, dyktige nok og omsorgsfulle nok.

    Lik

    • Lammelåret
      17. august 2012

      Du har vel godt grunnlag for å uttale deg (siden du har fire..!).
      Det er klart at det ikke blir noe godt miljø dersom personalet ikke har den riktige kombinasjonen av personlige egenskaper og formell kompetanse. Det må ligge i bunn, tenker jeg.

      Lik

  3. JunePune.com
    17. august 2012

    Jeg har hatt barn i begge typer barnehager og jeg må si jeg foretrekker de små avdelingsbarnehagene enn de store basebarnehagene altså 🙂
    Både når det gjelder tilvenningsprosessen, hvordan de blir møtt og andre ting 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      17. august 2012

      Det ville vært interessant å se noen undersøkelser som tar for seg forskjellen mellom fornøydhet før og etter basebarnehagenes oppstart, samt eventuell utvikling på diverse områder for barna.

      Takk for at du delte din erfaring!

      God helg!

      Lik

  4. Solveig
    17. august 2012

    Ja, det beste svaret får man jo ikke før barnet starter, og vi har valgt å si opp en plass, vi. Planene virket gode på forhånd, men realitetene var noe annet.. Men altså, i Oslo ligger bh årsplan ute på nettet, jeg synes de kan gi en del nyttig info. Hvis f.eks halve staben har sluttet det siste året blir jeg skeptisk. Men aller viktigst for meg er hva andre foreldre har erfart. Er ikke dette et tilbakevendende tema blant småbarnsforeldre? Det er ihvertfall det her vi bor, og jeg spør og graver:) ikke fordi jeg tar alt som god fisk, vi er jo forskjellige i hva vi synes er viktig. Men man får jo et visst inntrykk, og så langt har den strategien fungert:)

    Lik

    • Lammelåret
      17. august 2012

      Du har helt rett i at det er lurt å spørre andre foreldre om deres erfaring med barnehagen før en velger (for dem som er så heldige å kunne velge mellom barnehager). Jeg tenkte faktisk ikke så enkelt, antakelig fordi da jeg jeg fikk barn kjente vi ingen som hadde eldre unger, så det ble naturlig å søke til den nærmeste barnehagen uten noe mer tankevirksomhet.

      Lik

  5. Ellen
    17. august 2012

    Jeg tenker at stor eller liten ikke spiller så stor rolle, det viktigste er de voksne som jobber der. Har de voksne en god kultur sammen og ønsker bra ting for barn helt innerst i hjertet sitt, så er det bra for barn å være der. Våre barn har begge gått i Montessoribarnehage og det er jeg dypt takknemmelig for. Det betyr ikke at alle montessoribanehager er bra heller, igjen handler det om menneskene.

    God helg Lammelår!

    Ellen

    Lik

    • Lammelåret
      17. august 2012

      En skal være forsiktig med å generalisere på lite grunnlag, det er jeg enig med deg i.

      En god helg ønskes deg, Ellen!

      Lik

  6. Mormor
    18. august 2012

    Motspørsmål
    Trenger barna barnehage?
    Klem på lørdag

    Lik

    • Lammelåret
      18. august 2012

      Det tilhører en annen bloggpost, men hurtigutgaven av svaret mitt ligger som kommentar i ditt innlegg. Takk for at du tar temaet over til din blogg!

      Lik

  7. Tilbaketråkk: Barnehager. | Mormors klagemur

  8. Daniel
    18. august 2012

    Hei, lyst på noe spennende og nytt? besøk http://www.bloggiat.net/ her kan du få nyttige bloggtips og gratis bloggshout!

    Lik

  9. Bente
    18. august 2012

    Jeg synes dette er et spennende tema,..er selv utdannet førskolelærer,og synes de voksnes kompetanse er viktig. Mange barn er i barnehagen flere våkne timer enn de har hjemme. De skal lære masse i de timene. De tingene de lærer skal være gode ting..og da tenker jeg ikke nødvendigvis bare på it kompetanse.
    Spennende å lese hva mødrene sier her..synd at fedrene er så stille.

    Lik

    • Lammelåret
      18. august 2012

      Tause fedre er dumt. Hva skal vi gjøre for å engasjere fedre i slike debatter/temaer?

      Jeg er opptatt av at vi ikke skal være så opptatt av at ungene hele tiden skal nå konkrete læremål, for unger lærer hele tiden og jeg tenker at det er viktig at læringen ikke er så organisert at spontaniteten og fantasien bremses. Unger trenger mye uorganisert lek og tid for å utvikle seg som individer og ikke bare som medlemmer i en (barnehage)gruppe.

      Kompetent personell er viktig, men jeg tror det er en fordel at det ikke bare er fagutdannede mennesker i ansatt-gruppen.

      Lik

  10. fjellcoachen
    19. august 2012

    Hei, barn trenger å bli sett, oppleve trygghet og ha noe å strekke seg etter, tenker jeg. Hørte i dag om en gutt som strever med finmotorikken i overgang til skole etter flere fine år i utebarnehage, han har brukt liten tid på å skrive og tegne, men derimot fått mange andre fine impulser, for andre kan utfordringene være stikk motsatt. Helt greit alt sammen tenker jeg, bare de tre først nevnte grunnforutsetningene er på plass, både i og utenfor barnehage.

    Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

