Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Skjermet lykke

Det er så mye lykke der ute og oppskrifter på sådanne.

Lykke er for meg noe ekstra, noe opphøyd. Den vanlige hverdagen er ikke lykkelig som i store smil, latter og nystrøkne gardiner. Hverdagen er noen ganger grå, noen dager rosa og de aller fleste dagene er gråmelert med gult og rødt. Farge i hverdagen, dempede farger av støvet som lagres og uklare glass.

Har vi ikke tid til det nøytrale, det kjedelige, eller det vonde?

Kreativiteten min drepes når lykken dominerer. Å kjenne på det som ligger et stykke under overflaten er ingen trussel, men kilde for spennende samtaler og lengre tankerekker. Det triste muntrer meg opp, å kjenne på det skremmer ikke.

Jeg trekkes ikke inn i noe jeg ikke tåler, vet hvor grensene går. Er verden grenseløs?

Det er mye som ikke snakkes om, det holdes unna slik at vi kan late som om det ikke finnes. I samme slengen gjemmer vi bort store menneskemengder av folk som ikke er pyntet nok. Bare overflaten og det velstelte skal synes. Om du ikke har det, bør du skjemmes. Er det slik vi vil forme samfunnet?

Det perfekte finnes ikke, streben etter det er nyttesløst, som en kamp mot stormen med skjeen som beskyttelse.

Jeg tenker at det er viktig at vi ikke bare skriver om det som fungerer og er bra, men at vi også våger å vise at alt ikke er bra hele tiden. Da tenker jeg ikke på at ungene ikke har hatt matchende klær eller at dagens sukkerkvote ble i overkant stor, men at vi viser vi er hele og komplekse mennesker. Det er mange der ute som leter etter forbilder, som søker etter noen som kan fortelle om livet som det er. Vi som blogger har mulighet til å vise glimt av den tyngre siden av livet. Det synes jeg flere skal gjøre. Om ikke annet: Vise hverdagen som den er.

**

Hvis du synes dette innlegget er interessant kan det være at du liker flere innlegg jeg har skrevet, eller at du kjenner noen som også har lyst til å lese dette. Derfor må du gjerne dele dette innlegget med nettverket ditt. Følg gjerne bloggen min på Facebook, der vil det av og til publiseres innlegg og lenker som ikke blogges. Velkommen!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

20 comments on “Skjermet lykke

  1. Bente
    23. august 2012

    Jeg synes dette innlegget er viktig. Fordi det er riktig.
    Vi er ikke lykkelige og leende og velfungerende hele tiden…
    Er jeg for sprudlende? Tenker jeg plutselig..Men jeg tror ikke det..jeg tror på at verden kan være skikkelig vanskelig,og jeg kjenner at når jeg skriver om det.
    Blir det mindre vanskelig. Mindre ulevelig.Og kanskje noen som leser kan tenker..noen andre har også dager som er litt så som så.
    Jeg synes det er fint. At du tar opp dette.

    Lik

    • Lammelåret
      24. august 2012

      Jeg synes bloggen din er velbalansert, Bente! Du er et forbilde når det kommer til å leve og ikke la seg hemme av sykdom. Jeg tror mange har godt av å lese en blogg som din, og derfor er jeg glad for at du har mange lesere som ikke har førstehåndskjennskap til MS. Du kan lære bort mye og bekjempe fordommer. Takk!

      Lik

      • Bente
        25. august 2012

        Jeg tenkte litt hos meg ..og linket til deg..mistet tråden litt,men tror de skjønte hva jeg mente.

        Lik

  2. alvorligtalt84
    23. august 2012

    Wow, det var sterke og flotte ord! Det skulle vært flere bloggere som deg 🙂

    Lik

  3. gamle ugle
    23. august 2012

    Jeg er enig med deg i det meste av det du skriver her. Lykke er et ord jeg sjelden bruker. Tror det er alt lykkepratet som har gjort ordet litt utbrukt. Det er som om det er blitt til noe flyktig og overfladisk.

    Det går sikkert an å tenke seg lykke som dypere følelser også. Jeg tenkte litt på det, her om dagen, at de virkelig gode dype følelsene, de inneholder kanskje både det vi oppfatter som ubehag og behag. De klinger som i en bred stor akkord, med mange toner og instrumenter, for å bruke det bildet.
    Men folk er kanskje forskjellig her også, for alt jeg vet. Gjelder kanskje å akseptere seg selv, som man oppfatter at man er. Andres lykkeoppskrifter fungerer ikke for meg.

    Når det gjelder kreativitet så kobler jeg det du skriver om det til en type kunstsyn. For å oppleve uttrykksbehov eller trykk, må det være en ubalanse innvendig, som pusher oss til å få noe ute. Ubalansen trenger ikke være at det er for mye som er vondt, det kan være overskudd av glede og entusiasme også.

    Lik

    • Lammelåret
      24. august 2012

      Lykke er kanskje en indre følelse som blir synlig på utsiden? Å demonstrere lykke blir derfor en vanskelig ting, nettopp fordi lykken ikke er ting-betinget.

      Jeg kjenner meg godt igjen i det siste du skriver, harmoni skjuler kreativiteten.

      Lik

  4. Eva Jacobsen
    23. august 2012

    Det er med livet som i film, romaner og kunst; får vi bare perfekte fasader blir det hele litt kitch og nokså uinteressant. Jeg pleier å si at jeg liker romaner med «saftige» mennesker. Det er slike mennesker som hvis du møter dem i virkeligheten så ser du i ansiktet og på kroppen deres at de virkelig har levd. De har tatt sorgene til seg, de tørr å mene noe, de har gjort mange feil, de har opplevd magiske øyeblikk, de har vakre minner og de har hatt grå slitne dager. Blogger blir også bedre av å ta med det levde på godt og vondt.

    Lik

    • Lammelåret
      24. august 2012

      Jeg er også der at jeg synes mennesker som har møtt motstand som har vært med på å forme livene deres er de mest interessante.

      Lik

  5. Casa Kaos
    24. august 2012

    Lykke for meg er det lille ekstra. De gangene du kjenner champagnebobler i magen og du ikke klarer la være å smile.

    Har du forresten lest denne?
    http://www.ba.no/nyheter/article6198575.ece
    Kronikk om lykke skrevet av ei ung «dønn fuckings lykkelig» jente.

    Lik

    • Lammelåret
      24. august 2012

      Har lest den, ja! Tenkte først at det kanskje var et aldersspesifikt problem, men så begynte jeg å tenke på at det nok heller handler om indre trygghet. Når en er trygg på innsida er det ikke lenger så viktig hva andre mener, en blir friere.

      Lykke kommer i små glimt og kan ikke presses fram. Tenker jeg.

      God helg!
      Og takk for at du gir små glimt inn i en verden de fleste kan kjenne seg igjen i!

      Lik

  6. mirapisani
    24. august 2012

    Men å være… Elsk hvert minutt. Man vet aldri når evigheten tar slutt. Å være sin beste venn, tror jeg er det smarteste.
    Balansen kommer ut fra der man står, og i hvilke retning man vil gå.
    Det er min tro. 😉

    Lik

    • Lammelåret
      24. august 2012

      Du skriver ting som får meg til å tenke.. Takk!

      Lik

  7. annebloggen
    25. august 2012

    Jeg husker at jeg var på leting etter et ord som beskriver denne rolige, gode følelsen man kan ha en stille kveld når alt er helt ok og man har kaffen sin og musikken sin og en god bok.Og ingen bekymringer som er for store til at man tror man kan snu dem til utfordringer og ta tak i dem. En annen blogger foreslo «samstemt». Det er et godt ord og en god følelse.

    Ellers kommer jeg stadig tilbake til Kolbein Falkeids dikt «Privat Huskeregel». Det er et godt dikt. Jeg tror ikke det så mange av oss som er lykkelige hele tiden. Og jeg tror ikke på bøker med trylleoppskrifter på å være lykkelig eller å «lykkes».

    Jeg tror på å ta fatt på livet og gjøre så godt man kan. På å legge merke til og ta vare på gode stunder. På å prøve å være positiv når man klarer det. På å pleie vennskap og ta vare på familen sin.

    Det er flest hverdager. Og noen av dem kan være tunge.

    Men jeg tror nok også at jeg opplever glimt av lykke de fleste dagene i livet. Det kan være samvær med barnebarn, et godt speidermøte, naturopplevelser, musikk, et nytt kryssord, en venninne som kommer for å spille spill…

    Og det gode i livet gir styrke til å ta fatt på det som er vanskelig.

    Lik

    • Lammelåret
      29. august 2012

      Jeg likte veldig godt den siste setningen din!

      Er ellers med på tankene dine om hva som kan gi det gode til livet. Det er bare synd at for mange kommer denne innsikten sent i livet og ikke da en mest av alt kunne ha bruk for den.

      Lik

  8. Mormor
    25. august 2012

    Jeg er ikke helt sikker på at jeg svarer på det dette innlegget handler om, men jeg lar det stå til.
    Du er, akkurat den du er, du skriver som du vil skrive, du tar opp emner du synes er viktige.
    Jeg er, som leser er den jeg er, jeg leser med mine briller, jeg velger til og bort blogger.
    Om det du skriver fenger meg, engasjerer meg, skriver jeg en kommentar. Hvis ikke, så er det slik: Lest 🙂
    Som leser har jeg to valg. Lese eller ikke lese.
    Hverdager er det mest av i et menneskes liv, elsk dem. 🙂 Selv om de er grå, kjedelige eller vonde. Det er livet selv.
    Lykken er som champagne på tirsdag 🙂 Sjelden 🙂
    Ha en vakker kveld 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      29. august 2012

      Hei mormor!

      Jeg er enig i at folk må få skrive om det de vil, men det er uheldig dersom livet fremstilles som ensidig lykkelig, eller ensidig noe annet. Den siste tiden har det stått mange artikler og kronikker på trykk i nettavisene som har til felles at de kritiserer overfladiske, enkle Facebook-oppdateringer. Jeg kan ikke skjønne at ikke det samme skulle gjelde i bloggeland.

      Jeg ser mange nekte for at deres oppdateringer kan ha negativ innvirkning på andre, men når folk faktisk gir uttrykk for at det er vanskelig når folk ikke sier ting som de er, men pynter på sannheten: Hvorfor gjør de det? Er det fordi de tvinger seg selv til å se det som er bra; er det fordi de faktisk har det bra; eller er det fordi det er litt tabubelagt å være ærlig og si ting som de er?

      Jeg tror det ofte kan være det siste. Og det gjør at den som allerede føler seg utenfor av en eller annen grunn kanskje føler seg enda er utenfor. Jeg synes vi skal gjøre noe med det.

      Takk for at du la igjen noen tanker her hos meg!

      Lik

  9. Lill-Karin
    26. august 2012

    Et interessant tema, som også jeg har blogget litt om. Tør vi ikke være triste? Tør vi ikke vise sårbarhet, lengsel og at livet av og til føles tungt, til tross for at «alt» er perfekt?
    Jeg håper at jeg tør det, selv om min blogg selvfølgelig ikke viser 100 prosent alt av meg. Jeg tror ikke det er sunt å legge ut i det vide og brede om sine innerste følelser til enhver tid. Jeg er heller ikke fan av blogger som BARE handler om smerte, sykdom eller depresjon. Da lar jeg heller være å lese.

    En annen ting, som jeg tror noen nevnte tidligere her, er jo at det finnes så mange typer blogger. Min blogg er ikke en «hverdagsblogg», dvs, jeg blogger ikke om mitt liv som mamma, ektemake og huseier. Jeg blogger om det å skrive, å være journalist, jeg legger ut tekster eller reportasjer. Men jeg blogger også mye om følelser, både gode og vanskelige.

    Jeg merker også at jeg oftere enn før velger bort ting jeg ikke orker lese om. Ikke bare blogger, men nyhetsartikler, debattinnlegg osv. Jeg velger heller å konsentrere meg om å lese det som gir meg energi.

    Det var nå mine tanker. Takk for et interessant innlegg!

    Lik

    • Lammelåret
      29. august 2012

      Det kan se ut som om noen tror at det å ha alt er det samme som opplevd lykke. Den som først blir tilfredsstilt av å ha alt på stell, tror jeg kommet til et punkt der ting kan rakne – når det viser seg at det ytre er det som betyr minst.

      Den indre følelsen har ofte liten sammenheng med det ytre.

      Å søke tekster som gir noe, energi eller inspirasjon eller noe helt annet, er noe alle burde gjøre. Og kanskje prøve å forstå hvorfor akkurat de tekstene gir noe.

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

