Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Min bloggskole 1. del: Før du lager blogg, tenk på

Skal du velge anonym blogg? Skal du blogge om litt av hvert, eller har du noe du skal selge? Hva skal bloggen hete?

Dette og mere til får du vite i dette innlegget!

Først av alt: Å blogge er gratis.

blogging

– blogging –

Bloggportaler og domene

De største bloggportalene er, i tilfeldig rekkefølge:

  1. WordPress.com – blir regnet som den mest seriøse plattformen og er nok den som har høyest gjennomsnittsalder på brukerne; velutviklet statistikk, litt krevende å sette opp for en nybegynner
  2. Blogg.no – er for mange fjortis-plattformen, men også godt voksne blogger her. Plattformen gjør det lett for deg å komme i kontakt med andre bloggere, blant annet gjennom flere lister/rangeringer. Innleggene som publiseres blir automatisk lenket til blogglisten.no
  3. Blogger.com – er det samme som blogspot. Det er lett å opprette blogg her, lett å komme i kontakt med andre bloggere og du kan velge om du vil følge andre blogger privat eller offentlig. Ikke mange muligheter sammenlignet med wordpress.
  4. Eget domene – betyr at du drifter bloggen helt selv. Du er helt selvstendig og ansvarlig for alt av vedlikehold, innstallering av spamfilter og bygging av blogg. Eget domene koster noen kroner i året, ulikt fra sted til sted.

 

Hvorfor blogg?

Tenk over hvorfor du vil blogge: Skal du selge et produkt? Skal det være en hobby, for skriveutvikling, som terapi, av sosiale grunner eller for å kaste lys over et tema du brenner for?

Dersom du vil bruke bloggen som salgskanal bør du undersøke om bloggportalen godtar eksterne salgsannonser.

 

Anonym eller fullt navn?

Anonym

Dersom du vil være anonym kan du opprette en gmail-konto med bloggens navn som adresse. Da sikrer du at identiteten din ikke blir avslørt når du kommenterer hos andre. Det er gjerne slik at epost-adressen må oppgis når du kommenterer blogginnlegg.

Selv om du er anonym: Skriv som om du ikke er det. På den måten faller du ikke for fristelsen til å skrive noe du ikke kan stå for i lang tid etterpå. Det kan også være at du blir avslørt f.eks på språk, tema, karakteristiske skrivefeil, at noen leser historikken eller andre ting. Det er lett å avsløre identiteten til anonyme, for den som kan fremgangsmåten.

 

Fullt navn

– kan i noen tilfeller øke troverdigheten din.

Før du velger å bruke fullt navn bør du tenke på at bloggen, og overalt hvor du kommenterer, kan dette føres tilbake til deg – i all googleevighet. Det er en fordel dersom du ønsker å være synlig, som for å markedsføre et produkt, drive holdningsskapende arbeid eller etablere deg på nett for å oppnå et mål du har satt deg. Dersom du ønsker en jobb der nettaktivitet er vesentlig kan dette være en fin måte å vise deg frem på.

Husk at livet ikke er statisk, men at du er i stadig forandring. Det som er viktig for deg i dag er det kanskje ikke om 15 år, du kan ha forandret standpunkt og holdninger, men dem som søker etter deg på nett kan etablere sitt inntrykk av deg basert på det du skrev for lenge siden. Ikke alle sjekker virkeligheten, men dømmer på bakgrunn av inntrykket de har fått via nettaktiviteten din. Det kan gjelde kommende arbeidsgiver, ny familie, dine barns venner. Tenk langsiktig og tenk sikkerhet.

Husk også at det du skriver om deg selv indirekte også handler om familien din. Du vet ikke hva slags effekt dette har på dem på sikt. Dersom flere i familien blogger kan utenforstående få rimelig god oversikt over deres gjøren og laden. Spør deg selv om du tåler at det blogges om deg. Vit at alt du skriver senere kan brukes mot deg (og dine).

Et godt innlegg som tar opp dette er Verb: Å google. Nå googler. Har googlet.

hvorfor blogge?

– hvorfor blogge? –

Temablogg eller generell blogg?

Det er mange som presenterer bloggen sin som en blogg om «alt mulig som faller meg inn». Min erfaring er at det er begrenset hvor mye som faller bloggeren inn.

For å få til en god alt-mulig-blogg kreves god struktur, god formidlingsevne og jevn publiseringshastighet, ellers kan den fort bli rotete.

Eksempler på bloggere som mestrer alt-mulig-sjangeren godt er  Mormors Klagemur.

En temablogg sentrerer temaene rundt et hovedtema, lammelårtanker er et eksempel på dette. Fordelen er at det strukturerer tankene og at lesere får det han søker etter. Ulempen kan være at det blir for snevert og dermed vanskelig å følge opp over tid.

Du kan opprette så mange blogger som du vil og dermed kan temablogg være en lur ting. På den annen side kan det være fint å ha alt samlet på ett sted. Tenk på hva som passer deg, bloggen er ditt sted! Husk likevel på at ulike temaer kan appellere til ulike lesere, noen syns det er slitsomt å pløye gjennom uinteressante temaer for å komme til det en ønsker å lese om. Bruk derfor kategoriene godt.

Det kan være lurt å definere hva bloggen handler om med få ord. Denne definisjonen, eller presentasjonen, får du bruk for dersom du skal registrere bloggen på ulike samlesteder for blogger. Tenk på at du skal skille deg ut fra mengden.

 

Bloggens navn

Velg et navn som er enkelt å si uavhengig av dialekt. Et navn som er kort og annerledes huskes lett. Lammelårtanker er et eksempel på et bloggnavn som huskes fordi det er så teit, men som er for langt.

lammelårtanker en hverdagsblogg om familie og samfunn

lammelårtanker – en hverdagsblogg om familie og samfunn

 

Åpen eller lukket blogg?

Via innstillingsmulighetene til bloggen kan du regulere om du vil ha en åpen/offentlig tilgjengelig blogg eller kun gi tilgang til inviterte personer. I sistnevnte tilfelle kan du legge passord på bloggen din. Du kan også merke bloggen «Ikke egnet for mindreårige» og andre kriterier. Det gjør du via kontrollpanelet i wordpress-systemet.

Via innstillinger kan du også legge inn delingsmuligheter slik at leserne dine kan dele gode innlegg på blant annet Facebook, Instagram, Twitter mm. Og du kan stille inn om bloggen skal være tilgjengelig for søkemotorer.

 

Kontaktinformasjon

Det er veldig kjekt å kunne kontakte bloggeren, så når du presenterer deg/bloggen din: Legg ved epost-adressen din, gjerne synlig på forsiden av bloggen og under «Om meg».

**

Bloggskolen er basert på mine fire år som amatørblogger på wordpress.com, jeg har også litt erfaring med blogspot.com og blogg.no

Dette er første del av Min bloggskole, følg med så får du innlegg om bloggetikk, hvor du kan registrere bloggen, hvor du kan finne lesere, om uttrykk brukt i blogg og andre temaer.

Bloggskolens andre del: Registrer bloggen, finn lesere og alt om SEO

Bloggskolens tredje del: Uttrykk, etikk og tips

Bloggskolens fjerde del: Slik håndterer du kommentarfeltet når det stormer

 

**

Bloggressurser:

Thomas Moen, Bare Blogg, Cecilie Ts

**

Noe du lurer på? Spør i kommentarfeltet eller send epost!

Følg gjerne bloggen min på Facebook, der vil det av og til publiseres innlegg og lenker som ikke blogges. Velkommen!

Bloggskolen er basert på mine fire år som amatørblogger. Innlegget er oppdatert mars 2015.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

43 comments on “Min bloggskole 1. del: Før du lager blogg, tenk på

  1. hagbartas kreative verden
    27. august 2012

    Denne var flott ja 🙂 Mye nyttig informasjon en ny blogger ikke har tenkt på før. Takk takk 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      27. august 2012

      Godt at det er noe nyttig! Jeg holder på å jobbe med de to andre delene nå. Det er ikke lett å vite hva som er nyttig og ikke, så det er godt med tilbakemeldinger.

      Lik

  2. Ellen
    27. august 2012

    Hei Lammelårtanker! Så fin denne var, gleder meg til å lese fortsettelsen! God aften!

    PS, må fnise litt av det du skrev om enkelt navn da, ikke akkurat ditt eget bloggnavn;)))

    Lik

    • Lammelåret
      27. august 2012

      Hæ?! Er ikke mitt bloggnavn enkelt? 😀
      Navnet mitt passer iallfall inn i «sært som ikke blir glemt»-kategorien, hehe..

      Er nesten ferdig med andre del av bloggskolen og skal starte på siste. Det er en jobb, men litt morsomt å holde på med.

      Lik

  3. sotengelen
    27. august 2012

    Fornuftig.

    Jeg hadde tenkt på alle disse tingene før jeg startet denne bloggen (har andre), men dessverre klarte jeg ikke å holde meg helt til mine egne regler og andre mennsker «avslørte» meg. En anonym blogg er ikke lenger det.

    Dersom en virkelig skal jobbe på siden av det en kan stå for overfor arbeidsgiver, familie, venner og omverden ellers MÅ en holde seg til sine egne regler.

    Jeg kjenner til flere som har angret på sine valg og dermed har måttet slette alt de har lagt ut. Selv om en gjør det er det ingen garanti for at det ikke allerede finnes kopier, printscreens o.l. det ute.

    Godt tiltak med bloggskole! 😀

    Lik

    • Lammelåret
      27. august 2012

      Du er ikke den eneste som er blitt avslørt. Jeg tror det er lurt å ikke være opptatt av mange lesere, iallfall, dersom en vil være anonym, for det blir vanskelig å bruke nettverket sitt uten å avsløre seg selv som bloggforfatter.

      Jeg leser gjerne flere av bloggene dine, så hvis du vil ha meg med smiler jeg og sier takk!

      Jeg tenker det er viktig at en kan stå for det en skriver, men å kunne stå for noe er ikke det samme som at en ikke har noe å beskytte. Det er mange ting som er morsomt å skrive om, men som en helst ikke vil ha knyttet til navnet sitt – ikke fordi en skriver noe galt, men fordi en gir for mye av seg ved å dele «alt».

      Jeg ser ofte en kobling mellom anonymitet og frekkhet, men det kan ligge helt andre ting bak ønsket om å være anonym.

      Takk for at du deler dine erfaringer!

      Lik

      • sotengelen
        28. august 2012

        Jeg brukte ikke nettverket mitt på noen måte, men den norske bloggkretsen er begrenset. Med så personlig blogg, som jeg skriver, så er det nesten umulig at ikke noen snubler over en. Ja, og så har en de som går ut av sin vei for å avsløre selvsagt.

        Lik

        • Lammelåret
          28. august 2012

          Jeg vet ikke om noen av dem jeg kjenner hadde oppdaget denne bloggen og skjønt at jeg skrev den dersom jeg ikke hadde fortalt at den var min. I min omgangskrets er Facebook en stor ting ellers brukes nett «fornuftig», altså til å lese aviser og nettbanken.

          Jeg tror kanskje avsløringen handler om det at noen synes det er en artig fritidsaktivitet å leke detektiv (og har for mye fritid?). Jeg tror vel at kombinasjonen blogg og twitter-aktivitet gir veldig mye identifiserende informasjon til den som er ute etter noe slikt.

          Lik

  4. Røsslyng
    27. august 2012

    Smart og nyansert og enkelt! Håpar dei som treng lesa dette, ser det! Skal sjå om eg får laga ei lenkje ein stad på sida mi, skal jobba litt med bloggoppsettet no, for at det skal vere lettare å finna fram både på min blogg og finna fram til andre sin blogg via min:)

    Lik

    • Lammelåret
      27. august 2012

      Jeg håper at innlegget når fram til dem som trenger det.
      I de andre innleggene som kommer etterhvert tar jeg opp forskjellige ting som tok meg lang tid å forstå, kanskje dette korter ned tiden det tar å bli trygg i blogguniverset?

      Det hadde vært veldig fint om du lenker til bloggskolen min, Røsslyng!

      Det er en stund siden jeg har vært innom deg og mange andre. Jeg har mye å ta igjen etter lite bloggtilstedeværelse den siste tiden. Ikke alt kan man styre selv. Jeg ser fram til å se nærmere på hvordan bloggen din blir!

      Lik

  5. Cecilie von der Ohe
    28. august 2012

    Takk for et veldig opplysende og informativt innlegg. Dette skulle jeg ha lest i forkant av min egen bloggoppstart i fjor, og jeg gleder meg til de to oppfølgende innleggene. Jeg var sterkt i tvil om hvilken plattform jeg skulle velge. En ting jeg liker med Blogspot er at man kan logge seg inn med Googlekonto og lignende, slik at leserne kan slette sine egne kommentarer. På den andre siden virker det som om lesere som ikke har egen blogg, har problemer med å finne ut hvordan de skal kommentere hos meg. I det siste har jeg fundert litt på om jeg skal bytte til WordPresss. Jeg har valgt å skrive under fullt navn, fordi jeg tror at jeg blir sett på som mer seriøs da. Jeg betrakter bloggingen som en hobby og en fin øvelse i å utvikle mine skriveferdigheter. Jeg var bevisst på å velge et bloggnavn som skulle være morsomt samtidig som det skulle beskrive hva bloggen handlet om.

    Cecilie

    Lik

    • Lammelåret
      29. august 2012

      Jeg visste ikke at man i blogspot-systemet kunne slette sine egne kommentarer, så takk for at du opplyser om dette!

      Jeg synes du har valgt et godt navn til bloggen din. Det er sterkt.

      Godt å høre at min lille bloggskole har et poeng eller to, så håper jeg at det samme kan sies om de neste innleggene.

      Takk for at du deler din erfaring!

      Lik

  6. Kamelrytterske
    29. august 2012

    Da ligger du på forsiden av Bloggurat, igjen 🙂
    Kan være lurt å tenke over om man har samme engasjementet, like mye å skrive om, et år, to år fram i tid.
    Begynner man å bli litt kjent, får seriøse lesere, kommentarer og gode diskusjoner på bloggen, da er det verre å legge inn årene når man har brukt opp kruttet og egentlig ikke har mer å skrive om. Egne interesser endrer seg, man har andre ting man vil bruke tid og krefter på.

    Lik

    • Lammelåret
      29. august 2012

      Hei! Så fint å se deg igjen!

      Takk for at du deler dine erfaringer her; det bidrar til at denne bloggposten blir enda mer interessant og relevant.

      Lik

  7. villkatta
    29. august 2012

    Spennande tema, kan vere lurt å få med seg, sjølv for erfarne bloggere tenker eg 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      29. august 2012

      Det hadde vært supert om noe i bloggskolen kunne vært nyttig for etablerte bloggere! Selv føler jeg meg stadig som en nybegynner..
      I de neste delene av bloggskolen tenker jeg det kan bli mer diskusjon rundt.

      Lik

  8. livetsvev
    30. august 2012

    Så bra at du har laget en bloggskole! Det er mange viktige temaer du tar opp her, synes jeg. Jeg gleder meg til fortsettelsen, for selv har jeg vel ikke oversikt over noen bloggfunksjoner enda, annet enn å publisere innlegg, godkjenne kommentarer og svare på dem. Fint og nyttig innlegg!

    Lik

  9. Tilbaketråkk: Min bloggskole, 2.del: Om å registrere bloggen og hvor finner du lesere? « Lammelårtanker

  10. Ege Denne
    31. august 2012

    Jeg er vist treg for tiden for dette har jeg ikke fått med meg.. Tusen takk!

    Jeg har jo Blogger blogg. Og der begynte jeg de første ukene med blogspot, og oppdaget at det var mulig å kjøpe seg domene billig hos Blogger. Og dermed ble det gjort. Jeg syns Blogger blogg har muligheter, jeg har ihvertfall testet og prøvd ut. De fleste tenker helst på utseende på blogg når de velger plattform (det virker slik for meg)

    Jeg må linke til Bloggskolen din, må finne ut hvordan jeg skal samle ting, jeg har noen andre blogg innlegg også som egentlig passer som utfyllende informasjon.

    Følger spent med videre! 🙂

    Lik

  11. Tilbaketråkk: Min bloggskole, 2.del: Om å registrere bloggen og hvor finner du lesere? : Hjem og familie

  12. Tilbaketråkk: Min bloggskole, del 3: Uttrykk, etikk og tanker om blogging « Lammelårtanker

  13. SS
    25. september 2012

    Hei hei

    Håper du kan svare meg på dette, men om jeg vil opprette en profil/side på Facebook til min anonyme blogg, hvordan går jeg enklest frem da?

    Lik

    • Lammelåret
      12. januar 2014

      Har ikke sett spørsmålet før nå, men svarer likevel. Når en skal lage side for bloggen sin registrerer man den fra facebook.com, altså ikke via din profilside. Følg instruksene.

      Lik

  14. Mamma Medlittekstra
    12. januar 2014

    Hei! Jeg er helt fersk blogger Håper du har et tips til meg 🙂
    Problemet mitt:
    Jeg laget en blogg på blogspot.no, og da jeg skrev tittel, skrev jeg feil. Det skulle stå: «Mamma med litt ekstra» i bloggoverskriften, men jeg skrev: Mamma med litt lestra… Dette oppdaget jeg da jeg skulle kopiere linken til bloggen og lime inn igjen. Den ser da sånn ut når linken kopieres og limes inn på Facebook:

    Mamma med litt lestra
    mammamedlittekstrating.blogspot.com

    Denne feilen er her på linken selv om jeg rettet det i bloggen.
    Har du tips til hvordan jeg kan endre ”overskriften” i linken når jeg kopierer den og limer inn igjen?
    Mvh Mamma med litt ekstra 🙂

    PS! Når jeg kopierer linken i annen blogg, dukker den opp uten tittel, skjer bare på Facebook:
    http://mammamedlittekstrating.blogspot.no/

    Lik

    • Lammelåret
      12. januar 2014

      Jeg klarer ikke se feilen. Jeg ser bare riktig tekst både i headingen og url-en (men på bloggnavnet i headingen står det ikke «ting» til slutt). Jeg finner ikke facebook-siden din.

      Har det ordnet seg siden du skrev denne kommentaren eller er det jeg som ikke ser feilen?

      Lik

  15. frk blufi
    14. februar 2014

    Hei, jeg har nettopp lagd en anonym blogg, men hvordan får jeg folk til å se den?
    med vennlig hilsen frk blufi
    http://blufidufi.wordpress.com/

    Lik

  16. frk. zumbie
    15. februar 2014

    takk, skal se på den nå:)

    Lik

  17. lillemille2
    19. februar 2014

    Reblogged this on lillemille25.

    Lik

  18. 1idam
    24. november 2014

    Jeg har (som du ser) valgt å blogge via wordpress. Men jeg sliter med å få offentliggjort bloggen (noe jeg skjønner er enklere via blogg.no). Jeg ønsker fler lesere, og foreløpig får jeg kun delt den via interesserte på Facebook og instagram. Hvordan fikser jeg f.eks «teller» på bloggen slik at jeg kan komme med på topplisten til blogglisten? Eller, kan jeg evt bytte over til blogg.no? Og få med meg alt skrevet innhold over?

    Lik

    • Lammelårtanker
      17. desember 2014

      Etter hva jeg skjønner må du legge inn ett og ett innlegg hvis du skal bruke blogg.no. De har visst god oppfølging av brukerne sine der, så du får sikkert hjelp om du trenger det. Selv synes jeg blogg.no er noe dritt, for å være ærlig, men enhver må finne sin greie. Det tar tid å bygge opp leserskaren. Enkle råd finner du i bloggskolen min, kort gjengitt her: Besøk andre bloggere og legg igjen kommentarer, bruk lenke til bloggen din i signaturen. Hvis du vil være med på blogglisten, må du følge instruksen derfra.

      Ønsker deg lykke til!

      Lik

  19. Hilde
    11. desember 2014

    jeg har salgsblogg på blogg.no, har ikke erfaring med andre plattformer. Kunne godt vært litt mer oversiktlig å finne fem, og det er litt irriterende med reklamen, men samtidig liker jeg at den er enkel å administrere. Hva ville du anbefalt?

    Lik

    • Lammelårtanker
      17. desember 2014

      Hei Hilde!

      Jeg har ikke noe grunnlag for å kunne anbefale deg en god plattform for en salgsblogg, men jeg ville iallfall undersøkt om du kan ha en slik blogg på blogg.no, for om de ikke aksepterer salgsblogger der, blir den slettet.
      Se på hva andre gjør som har salgsblogger, bli med i et nettverk og bruk Facebook aktivt. Gjerne også andre kanaler. Leit deg frem til folk som er proffe på markedsføring/sosiale medier. Først og fremst må du like den plattformen du er på, og for å finne din greie må du nesten bare prøve deg frem. Jeg er glad i wordpress, synes den er funksjonell og ser bra ut. Det siste betyr en god del.

      Ønsker deg lykke til!

      Lik

  20. Tilbaketråkk: Høydepunkt | Lammelårtanker

  21. Tilbaketråkk: Min bloggskole, 2.del: Registrer bloggen, finn lesere og SEO | Lamme Lår

  22. Tilbaketråkk: Min bloggskole, 2.del: Registrer bloggen, finn lesere og alt om SEO | Lamme Lår

  23. Tilbaketråkk: Min bloggskole, del 3: Uttrykk, etikk og tips | Lamme Tanker

  24. Tilbaketråkk: Best i september | Lamme Tanker

  25. Tilbaketråkk: Eksklusiv blogg | Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

