Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Min bloggskole, 2.del: Registrer bloggen, finn lesere og alt om SEO

Andre delen av bloggskolen handler om hvor du kan registrere bloggen og hvor du finner lesere. I den første delen forteller jeg

hva du bør tenke på før du lager blogg.

Om registrering

Du velger selv om du vil registrere bloggen din for å vise den fram for publikum.

Hensikten med å registrere bloggen er å bli synlig. Når du registrerer bloggen på et nettsted, får du gjerne en liten «knapp»/et ikon som skal limes inn på bloggens forside (såkalt widget), som en slags kvittering eller lenke til nettstedet. Dette er for at trafikken og lenkingen til og fra bloggen din skal registreres på nettstedet.

Bruk gjerne disse stedene:

Bloggurat – Stedet der «alle» er. Sjekk det ut selv.

Blogglisten/Side 2 /Nettavisen– hvert enkelt innlegg må pinges (om pinging i del tre av bloggskolen), hvis du ikke har blogg.no-blogg. Blogglisten eies av blogg.no og innlegg som publiseres på portalen får automatisk plass på Blogglisten. Bloggere fra andre portaler kan pinge sine innlegg slik at de vises under de ulike kategoriene til Blogglisten, men for å komme på topplisten, må bloggen registreres. Dette kan gi deg nye lesere

Bloggtoppen – her har du en egen side, men må selv løfte frem innleggene dine til forsiden.

Blopp – nordisk bloggoversikt

Lokalaviser  – Hvordan avisene bruker bloggdelen sin er ulikt. I noen lokalaviser kommer sist publiserte innlegg på forsiden av nettavisen. Det gir deg mulighet for å vise fram tekstene dine for et større publikum, som vanligvis ikke leser blogger.

Facebook – søk opp grupper som favner din interesse, f.eks Samfunnspraten dersom du er interessert i blogger om samfunn, kommunikasjon og kultur. Legg merke til at noen grupper er åpne mens andre er lukket. En lukket gruppe vil bare vise innleggene du lenker til for medlemmene i gruppen.

Instagram Legg bildene dine på Insta

 

Spesielt for deg som er interessert i foreldrerollen:

Familieblogger

Mammablogger

Familieprat.no

 

hyggelig å skrive for hånd og publisere elektronisk

hyggelig å skrive for hånd og publisere elektronisk

SEO er alt

– SEO betyr søkeroptimalisering, altså hvordan du best kan bli synlig på Google. Dette er noe jeg kan lite om, jeg henviser derfor til

Fru Jacobsen

og til

Carina Behrens

som forklarer og gir tips på en enkel og forståelig måte.

 

Hvor kan du finne spennende blogger?

Mitt beste tips er å sjekke ut bloggrullen til favorittbloggene dine. Det er en viss sannsynlighet for at den bloggen du liker følger andre blogger du kommer til å like. Følg med på blogggrupper på Facebook og andre sosiale nettsteder.

Se også på sonitus.no

blogging

– blogging –

 

Hvordan kan du markedsføre bloggen din?

Bruk lenke i signaturen når du sender epost, deltar på forum eller diskuterer i kommentarfeltet til nettavisene (hva er lenke? Se tredje del av Min bloggskole), engasjere deg i andres blogger ved å legge igjen kommentarer og skrive innlegg til aviser med kontaktinformasjon til bloggen din, men pass på hvordan du skriver slik at innlegget ikke oppfattes som reklame.

Du kan også lage side til bloggen din på Facebook og Google + og du kan være aktiv på Twitter og andre sosiale nettsteder. Og du kan lage automatisk melding på Facebook-profilen din for hvert innlegg du publiserer på bloggen (det kalles publicize i wordpress-systemet). Vær tydelig på at innleggene dine kan deles, så er det større sannsynlighet for at noen gjør det. Min erfaring er at innlegg som blir delt også blir lest.

Det er fint å være synlig, men ikke bli plagsom. Grensen går forskjellige steder for ulike mennesker, men generelt vil jeg si: Ikke kommenter dersom du ikke har lest innlegget ordentlig eller ikke mener det du sier i kommentaren din. Vis interesse og vær relevant. Ingen liker følelsen av å bli utnyttet.

Delta i eget kommentarfelt. Folk ønsker å bli sett og for å bli kjent og lære mest mulig kan du se på innlegget ditt som en innledning til samtalen som følger. Jeg synes det har blitt mye mer spennende å blogge etter jeg forstod at det var i kommentarfeltet jeg virkelig kunne møte dem jeg ønsket å bli kjent med og utvikle meg sammen med.

Besøk dem som besøker deg (sjekk i statistikkdelen hvor trafikken kommer fra).

 

Hvordan kan du abonnere på blogger?

Du finner gjerne en abonneringsknapp på bloggene du vil følge. Om du selv ikke har blogg på samme bloggportal kan du få epost når nye innlegg publiseres (skriv inn epost-adressen din i en rute du finner på bloggens forside), følge bloggen via Facebook eller bruke bloglovin’. En blogg må ikke være registrert på bloglovin’ for at du skal kunne få oppdateringer derfra. Bloglovin’ sørger for at du får smakebiter på oppdateringer fra bloggene du legger til (med lenke til bloggen) i en epost eller direkte fra nettstedet.

 

Generelt

Vær bevisst på hva som er budskapet ditt, hvem er mottaker/hvilken målgruppe du ønsker å nå (du har likevel ingen garanti) og hva slags bilde ønsker du å skape av deg selv.

**

Få med deg Min bloggskole del tre om uttrykk, etikk og tips

Hvis du ikke har lest Min bloggskole del 1 om hva du må tenke på før du lager blogg, må du klikke på skriften i rødt nå.
**

Bloggressurser:

Thomas Moen, Bare Blogg, Cecilie Ts

**

Følg gjerne bloggen min på Facebook, der vil det av og til publiseres innlegg og lenker som ikke blogges. Velkommen!

**

Var noe av dette nyttig? Del gjerne dine tips og erfaringer i kommentarfeltet.

Bloggskolen er basert på mine erfaringer fra fire år som amatørblogger,  fortrinnsvis på wordpress.com. Skolen er oppdatert mars 2015.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

30 comments on “Min bloggskole, 2.del: Registrer bloggen, finn lesere og alt om SEO

  1. Ege Denne
    31. august 2012

    Ang Blogglisten, når du registrerer deg der (det samme med Bloggurat egentlig) så får du en kode som må plasseres på bloggen for at de teller antall treff bloggen din har. Alle innlegg du poster vil komme opp på din egen side på Blogglisten, Du kan pinge for å få innleggene opp på fremsiden eller på side2, men ellers skal innleggene dine bli registrert automatisk og lagt inn på den siden som er laget spesielt for din blogg.

    Leserne kan også følge bloggen din via Blogglisten, da de har laget en følgeknapp på siden.

    Lik

  2. sotengelen
    31. august 2012

    Jeg syns gjerne sider som Bloggurat har gjort det i overkant komplisert å bli registrert. Det er posting, pinging og venting. Jeg anser meg som en relativt teknisk flink person, men jeg har gitt opp.

    På bloggtoppen har jeg problemet med å ikke finne en passende kategori å legge meg i.

    Her kan det være greit å ha litt tålmodighet og jeg er ikke helt sikker på om jeg har det. 😉

    Burde kanskje prøve igjen?

    Lik

    • Lammelåret
      31. august 2012

      Bloggurat er vanskelig, det er jeg helt enig i! Jeg er registrert der, men har likevel ikke tilgang til informasjonen min, så jeg får ikke endret på opplysningene der. Jeg vet at en del knoter med å få det til, så vi kan vel konkludere med at det er plassen som er håpløs og ikke oss?!

      Ikke bry deg om kategoriene til Bloggtoppen, det kan endres senere (tror jeg). Kategorier kan være vanskelige å passe inn i.

      Lik

      • sotengelen
        31. august 2012

        Godt det ikke bare er meg da! Jeg kjenner jeg ikke har et så sterkt behov for å spre mitt «glade» budskap. Gir rett og slett opp. 😉

        Ang. Bloggtoppen: Hjelper vel ikke å kunne endre kategori senere hvis det ikke finnes noen som passer? Jeg måtte plassere meg i «Utfordringer». Nærmeste jeg kom. 😉

        Likt av 1 person

        • Lammelåret
          31. august 2012

          Da sender du epost til han som drifter Bloggtoppen så legger han sikkert til en ny kategori!

          Jeg har funnet flere blogger gjennom plassen så det er ikke så dumt å registrere seg der.

          Lik

    • Elisabeth, Innerst i veien
      31. august 2012

      Veldig enig. Hit og dit og ping og pling. Og kategori…..plasserer mitt fjas i «personlig», men føler at det ikke er helt rett heller.

      Lik

  3. Tilbaketråkk: Min bloggskole, 1. del: Før du oppretter blogg bør du tenke på « Lammelårtanker

  4. Casa Kaos
    31. august 2012

    Takk for mange gode tips.
    Angående Blogglisten, så har jeg erfaring med at det er umulig å komme gjennom til dem som driver den. Har problemer med å registrere den nye bloggen min, fordi den allerede er registrert på det gamle domene. Trenger å få slettet den gamle før den nye kan bli registrert. Men ingen svarer på mailene mine og ingen telefonnummer er å oppdrive.
    Noen som vet hvordan man kan komme i kontakt med dem?

    Lik

    • Lammelåret
      31. august 2012

      Har forsøkt å spørre om ting jeg óg, men fikk ikke svar. Jeg kategoriserer de fleste innleggene jeg pinger under Samfunn, men skjønner ikke hvorfor jeg ikke kommer på topplisten, for når jeg ser på statistikken til de som er på listen har de færre lesere enn meg. Noe som ikke stemmer.

      Kanskje du må sende epost til en av de ansvarlige for Nettavisen?

      Lik

      • Casa Kaos
        1. september 2012

        Det har jeg også forsøkt uten å få svar.
        Jeg har også lagt merke til at andre, med færre treff enn meg, ligger på lista. Skjønner ikke helt hvordan det der virker.
        Men jeg ser at Nettavisen nå søker etter bloggansvarlig. Da kan det hende de har som intensjon å rydde opp i rotet.

        Lik

        • Lammelåret
          2. september 2012

          Det er vel en erkjennelse av at systemet deres ikke virker godt nok.

          Lik

  5. Elisabeth, Innerst i veien
    31. august 2012

    Takk for god oversikt.
    Jeg lurer egentlig på om folk virkelig roter så mye rundt på disse sidene etter gode blogger…..Da skal du være veldig aktiv, tenker jeg.
    Jeg finner heller godsaker i andres bloggers bloggroller. Dessverre er det mange som ikke har det.

    Lik

    • Lammelåret
      31. august 2012

      Jeg finner også de fleste bloggene jeg titter innom på bloggruller, i kommentarer (til meg og hos andre) og noen på Bloggtoppen og enkelte på Foreldrebloggene. Det hender også at jeg oppdager noen på listen over mest leste bloggposter på wordpress.

      Det som er utfordrende med bloggrull er å holde den oppdatert slik at den ikke inneholder døde lenker.

      Takk for innspill!

      Lik

    • Ege Denne
      31. august 2012

      Jeg hadde bloggroll før, men byttet det ut med en egen personlig bloggliste i ett innlegg, og den introduser din blogg-siden min. så det er mulig å lage seg andre måter å samle opp blogger på.

      Tenk om blogglisten og bloggurat hadde gått over til thumbnail på ett eller annet vis, da ville det vært mye mer enklere for blogger å registrere seg.

      Lik

      • Lammelåret
        2. september 2012

        Det er like lurt å lage en egen «side» for bloggene en følger. Tror jeg så det første gang hos mormors klagemur – en god idé!

        Liker også idéen din med bloggpresentasjonene!

        Lik

  6. Tilbaketråkk: Min bloggskole, del 3: Uttrykk, etikk og tanker om blogging « Lammelårtanker

  7. Gina
    23. september 2012

    Jeg får ikke ping greia på bloggen, har lagt igjen koden og alt med får enikke opp på bloggen.. Hva skal jeg gjøre?

    Likt av 1 person

    • Lammelåret
      25. september 2012

      Hei Gina!
      Jeg ser at du har blogg.no og den bloggportalen er jeg ikke kjent med. Jeg skulle tro at du får melding på samme sted som du ser at du har fått kommentarer når noen lenker til deg (viser til deg/innlegget ditt med direkte adresse til deg)? Det er slik det blir synlig på wordpress.com.

      Om det ikke stemmer hos deg, må du nok kontakte dem som driver blogg.no

      Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer!

      Lik

  8. SS
    25. september 2012

    «Anonym» FB side?

    Mitt spm er:
    Ved å opprette en Facebookside, dvs ikke profil, men registrerte den opp mot din profil, vil denne kunne linkes tilbake til din private profil?

    Eks man vil opprette en anonym blogg, derav en anonym FB side.

    Jeg skal iverksette en slik blogg, veldig praktisk og ha siden under min profil og kunne switche kjapt mellom sidene, blir så himla mye med logins om jeg registrer siden som en slevstendig side.

    dårlig forklart?

    Shoevset

    Lik

    • Lammelåret
      25. september 2012

      Du kan lage side på Facebook for bloggen din og må ikke bruke navnet ditt da (forbehold om at jeg husker veldig feil).

      Søk på facebook.com og trykk på Opprett en side (helt nederst på siden, under Registrer deg) og følg videre instruksjoner.

      Innlegg du skriver i bloggen må du selv legge inn på Facebook-siden din, jeg har iallfall ikke funnet direkte kobling mellom disse. Hvis du derimot vil ha automatisk lenking fra blogg til Fb kan du fikse dette under Innstillinger på bloggen din. Jeg tror dette bare er mulig til profilsiden din (altså som vanlig bruker).

      Jeg har sett at jeg kan bruke Fb som Lammelåret (nicket mitt), men vet ikke hvordan dette fungerer i praksis.

      Som vanlig Fb-bruker har du tilgang til mange sider, også din blogg sin side, men om du skriver på denne via normal innlogging vil navnet ditt vises og du er ikke lenger anonym.

      Vet ikke om dette var svar på spørsmålet ditt?

      Lik

  9. SS
    26. september 2012

    Halvveis ; )Vi lærer mens vi lever, tusen takk : )

    Lik

  10. René Munthe Eik
    17. september 2013

    Hei. Jeg sliter litt med hvor jeg skal plassere koden fra Blogglink. Jeg bruker egenhosted WordPress side. Vet du dette?

    Lik

    • Lammelåret
      17. september 2013

      Vil tro det er under widget og deretter plassere på ønsket plass på siden? Jeg tipper, men som du forstår vet jeg ikke. Lykke til!

      Lik

  11. Reidun Sirnes
    23. september 2014

    Hei! Har senest i går åpnet en blogg: http://www.lofoten-besta.blogspot.no. Jeg er helt fersk! Hvordan linker jeg et dokument/PDF fil til loggen? Vennlig hilsen Reidun Sirnes

    Lik

    • Lammelåret
      23. september 2014

      Hei Reidun og velkommen til bloggen!

      Du må se etter url-en (den står i adresslinja der du vanligvis skriver inn f.eks ap.no når du skal til Aftenposten) og lime den inn. Da skriver du først inn teksten i skrivefeltet til bloggen din, merker teksten og trykker på lenketegnet som ligger øverst i skriveruta, så dukker det opp en blank linje der du limer inn url-en og trykker OK, publiser eller tilsvarende.

      Håper dette var svar på spørsmålet ditt.

      Ønsker deg en fin kveld!

      Lik

  12. siljeharvilje
    5. januar 2015

    Flott bloggskule 🙂 Hei, lite spm: Om ein registrerar seg hjå bloggurat for ping; MÅ ein då ha/får ein automatisk besøksteljar som alle kan sjå ? Eller er det eit valg.. Mvh Silje.

    Lik

    • Lammelårtanker
      6. januar 2015

      Jeg vet ikke sikkert, men vil tro at telleren er et krav for å bli med i deres statistikk?

      Den til wp trenger du ikke å offentliggjøre.

      Likt av 1 person

  13. Tilbaketråkk: Min bloggskole, del 3: Uttrykk, etikk og tips | Lamme Tanker

  14. Caroline
    4. mai 2015

    Dette var et godt blogginnlegg! Tusen takk for tips!

    Likt av 1 person

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

