Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Fra svømmeopplæring til plasking med tærne

Av de viktigere ting barn bør kunne er å svømme. Politikerne på Nøtterøy og i Tønsberg i Vestfold er ikke enig.

Svømmeforbundet anbefaler 45 timer i bassenget mellom første og fjerde klasse, men politikere i nevnte kommuner tilbyr seks timers svømmeundervisning. Å tilby så lite som seks timer er en vits uten poeng. Likevel:  Dette er ikke unikt; det samme dårlige tilbudet finnes i en rekke kommuner andre steder i landet.  Hvordan kan fjerdeklassinger bli trygge i vannet og svømmedyktige når de knapt nok rekker å dyppe tærne i vannet før timen er over?  Ingen lærer å svømme på så kort tid, men bassenget er flott å se på, iallfall når det er fylt med vann. Det er slett ingen selvfølge at svømmebasseng blir fylt med vann, underlig nok. Hvis du lurer på hvor de tomme svømmebassengene er, kan du trykke på denne lenken.

Fra 2001 til 2010 druknet  52 barn mellom 0 og 14 år i følge Statistisk Sentralbyrå (SSB) og bare halvparten av femteklassingene kan svømme. SSB opplyser at ingen av dødsfallene var tilknyttet sjøtransport. Jeg antar at det betyr at drukningen skjedde f.eks i forbindelse med bading og leking i vannkanten. Hvert år dør mellom 100 og 200 mennesker av drukning og barn utgjør cirka 10 % av disse, til sammenlikning dør rundt 2-300 mennesker i bilulykker hvert år (tall hentet fra artikkel på Røde Kors sin nettside). Hva får mest oppmerksomhet? Og hva kan enklest forebygges?

I tillegg til at skoler ikke gir nok svømmeundervisning, inkludert praktisk trening, og dermed øker risikoen for drukning, bidrar de også til økt klasseskille mellom familier som har god råd og familier som ikke har råd. De svikter dessuten i det helsefremmende arbeidet. Et svømmekurs for barn koster i alle de tilfellene jeg har sett på over 1000 kroner for ti ganger og ofte opp mot 2000 kroner. Dette er summer som selvsagt kommer i tillegg til transport til og fra. For mange familier er dette summer som er helt uaktuelle å betale. Ved min lille runde for å finne priser flere steder i landet ser jeg at mange kurs er fulle. Jeg vet også at noen steder er det ventelister for å bli med på kurs. Det er en positiv ting at foreldre tar ansvar, men jeg synes det er svært negativt at skolen ikke tar det.

Skal vi godta at kommuner prioriterer kulturhaller framfor svømmeopplæring?

**

Relaterte innlegg: Holder NAV folk nede i fattigdom?, De fattige kan takke seg selv, eller?, Tiltak som forebygger fedmeutvikling og som gir et sunnere liv,

**

Hvis du synes dette innlegget er interessant kan det være at du liker flere innlegg jeg har skrevet, eller at du kjenner noen som også har lyst til å lese dette. Derfor må du gjerne dele dette innlegget med nettverket ditt. Følg gjerne bloggen min på Facebook, der vil det av og til publiseres innlegg og lenker som ikke blogges. Velkommen!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

25 comments on “Fra svømmeopplæring til plasking med tærne

  1. fimreite
    2. september 2012

    Helt enig! Det er for lite svømmeopplæring.

    Vi lærere er klar over dette, og vi ønsker å ha mer svømmeopplæring i skolen. Utfordringen ligger i at skolen skal romme så masse, og at vi ikke har tid til alt. Svømmeopplæringen konkurrerer er mange andre fag og tiltak. I tillegg til tomme svømmebasseng.

    Skoledagen er for kort og oppgavene for mange til å kunne gi tilstrekkelig svømmeopplæring

    Lik

    • Lammelåret
      2. september 2012

      Jeg har skjønt at i noen kommuner brukes det mye tid på å frakte elevene til og fra svømmehallen – det er meningsløs bruk av tid og lærerressurser!

      Jeg tenker meg at det ikke trenger å være egne svømmelærere på skolen, men at skolen kan leie ressurser, f.eks fra livredningsselskapet. På den måten brukes det mindre ressuser fra lærermassen, som kan brukes mer direkte i undervisningen isteden. For å frakte elevene fra skole til svømmehall kan f.eks skolens vaktmester benyttes.

      Hva tror du om denne tanken?

      Lik

      • fimreite
        3. september 2012

        Det stemmer det. på skolen jeg jobber på har vi ikke eget basseng. I stede må vi kjøre til andre skoler som har dette. Da forsvinner mye tid.

        Problemet er etter min mening ikke at lærerressursene forsvinner i svømming, men at så mye av elevenes tid knyttes til svømming.

        Dette går på bekostning av alt annet i skolen, som er like viktig. Vi har en syke hvor alt skal legges på skolen. Ulempen med det er at elevene ikke tilbringer nok tid på skolen til å få lært det som vi er pålagt å lære dem.

        På skolen jeg jobber på har vi ikke en fasta ansatt vaktmester, men vi bestiller vaktmestertjenester fra kommunen. Dette er gjort for å spare penger. Flere mener at denne måten å løse vaktmesterordningen på er en hovedfaktor til at skolebyggene forfaller. Det er ingen vaktmester som føler tilhørighet eller eierskap.

        Å leie resurser til svømming er en god ide. Men det må alltid være med en lærer. Dette fordi skolen har ansvar for elevene. Spesielt i overgangsfaser kreves det at elevene får veiledning.

        Hovedproblemet er tid, og at skolen skal romme så mye. vi har rett og slett ikke tid.

        Lik

        • Lammelåret
          3. september 2012

          Tilhørighet betyr mye for å innsats og ansvarfølelsen. Dersom en vaktmester hadde hatt ansvar for flere skoler som han sirkulerer mellom; kanskje det kunne løst problemet med dårlig vedlikehold?

          Lik

          • fimreite
            3. september 2012

            Før hadde man vaktmestere som la sjelen i skolebygget. Vi har en som pleier å komme, og han er dyktig. Men det er noe som «mangler».

            Lik

            • Lammelåret
              3. september 2012

              Det er typisk for vår tid, tenker jeg: Å holde ut i samme jobb flere tiår blir ikke sett på med beundrende øyne lenger, men som noe sært og rart. Når folk skifter jobb ofte utvikles kanskje heller ikke stoltheten og identiteten som ligger i jobben på samme måte som tidligere. Dermed blir et bygg bare et bygg og ikke en del av arbeidtakeren, som jeg tror er nødvendig for å gjøre en ekstra innsats. Det er vel noe med å bry seg, ikke bare den korte stunden en svipper innom jobb.

              Lik

    • MandagsMor
      3. september 2012

      Hvis det også handler om at skoledagen er for kort, som du sier, skjønner jeg ikke hvorfor det er så mange lærere som protesterer mot lengre skoledag?
      Jeg skjønner jo at lærernes arbeidsdag også blir lengre da, men med så mye administrasjon og rapportering som lærere er pålagt i dag burde de uansett fått omorganisert arbeidsuka si. De fleste lærere jeg har snakket med sier at de aldri har nok tid til administrasjon, rapportering og oppfølging av elever.

      Lik

      • fimreite
        5. september 2012

        OI! beklager seint svar. Jeg trodde jeg hadde svart deg!

        Stemmer at vi jobber mye med å dokumetere. Det er det jeg mener med at skolen ikke har mer plass.

        Men også elevene er for lite på skolen til at vi får plass til alt.

        Skolen skal romme alle slags aktiviteter og tiltak. dette går på bekostning av fag som blir erklært for viktige. Slik som matte og Norsk. Det er rett og slett ikke nok timer i døgnet til å fylle med det politikere og andre vil at skolen skal inneholde.

        Lik

  2. M
    2. september 2012

    1) Ja – det trengs mer svømmeundervisning. Jeg tror det er der vi må starte, men
    2) det hjelper ikke med fler timer i bassenget når lærere og andre som driver opplæring ikke kan nok. jeg har selv jobbet i både NLS og NSF og har sett så mange barn som blomstrer etter FÅ timer i bassenget fordi de opplever mestring, vannglede og trygghet i et element som før var skremmende, fremmed og utrygt. Dersom man skal lære noen å trives og bli trygge i vann holder det ikke med å kunne svømme 500 m. på ryggen. Man må vite hvorfor vann føles så fremmed og utrygt og overkomme de problemene sammen med barna.

    Lik

    • Lammelåret
      2. september 2012

      Velkommen til bloggen min, M!

      Jeg har tatt en titt på din og den ser fin ut, skal legge den til i bloglovin’

      Vannglede er første steg mot å bli trygg i vann. Selve svømmingen tror jeg ikke er særlig spennende for de minste barna. Jeg tenker at vanngleden kommer ved å bruke vannet på mange måter. For de eldre barna (ungdomsskolen) vil jeg tro at vannaerobic kan være bra.

      At den som driver svømmeundervisningen har riktig kompetanse tenker jeg er en forutsetning for å kunne ha undervisning i det hele tatt. I denne kompetansen må det også ligge kunnskap om hvordan man håndterer vanskelige situasjoner, som vannskrekk.

      Jeg tenker også at barn med (begynnende) overvektsproblematikk kanskje kan ha større glede av «vanngym» enn «tørrgym». Hva tror du om det?

      Lik

      • M
        2. september 2012

        (Takk – så kult!)

        Vannglede vil overstyre reptilhjernen (behovet for balanse med føttene, horisont og oksygentilgang). Når svømmingen etterpå skal læres er det snakk om å lære ren koordinasjon. Det er ikke så vanskelig.

        Når vannglede er «innlært» kan man jo spørre seg om man bør lære seg å flyte eller å svømme først. Det er kanskje mer nyttig å kunne flyte?

        Riktig kompetanse er overhodet ingen selvfølge. Det er, så vidt jeg vet, ingen slik kursing av lærere og andre. Vil det da hjelpe å øke antall timer?

        Dette er en veldig spennende og veldig viktig debatt. Jeg blir vist gjerne litt overivrig: )

        Lik

        • Lammelåret
          2. september 2012

          M
          Jeg heller nok mot å flyte før svømme og tenker at i en situasjon der man velter i båt er det å holde seg flytende viktigst de første minuttene. Dersom man bare kan svømme i «flatt» vann får man straks problemer.

          Riktig kompetanse BØR være en selvfølge. 😉

          Jeg liker at du engasjerer deg her, fortsett med det!

          Lik

  3. MandagsMor
    2. september 2012

    Svømmeundervisning fra 1. til 10. klasse er det ikke mange skoler som har lenger. Det varierer sterkt fra kommune til kommune. Noen steder har, som du påpeker, flotte nye kulturhus – men tomme svømmehaller. På 80-tallet ble det sagt at svømmeferdigheter og opplæring i førstehjelp var noe av det viktigste skolen kunne gi elevene. Var selv så heldig å få svømmetimer gjennom hele skoletida og på ungdomsskolen lærte vi livredning og førstehjelp. Men på 90-tallet begynte stadig flere kommuner å bygge ned tilbudet i sine skoler…
    Vi er heldige og bor i en kommune der man i alle fall har svømmeopplæring ut 4. klasse. Men ingen lærer noe om livredning… og langt fra alle blir svømmedyktige.

    Lik

    • Lammelåret
      2. september 2012

      Jeg lurer på hvorfor Foreldreutvalget ikke har tatt tak i nedskjæringene av svømmeundervisningen. Kanskje har de det, men ikke blitt hørt?

      Som fimreite var inne på så handler mye om ressurser, som også kan kalles prioriteringer, men med økt krav til flere timer fysisk aktivitet; kan ikke disse likegjerne brukes i svømmehallen? Jeg forstår at det krever flere mennesker å lede en time i basseng enn en gymtime, men ved å holde bassengene med vann kan økte utgifter hentes inn ved å øke inntekt ved å ha kveldsåpne bassenger

      Lik

      • MandagsMor
        3. september 2012

        FAU på skolene gjør nok det de kan, men slås i hodet verbalt av budsjettinnstramminger. Tror nok at lærere, foreldre og skolestyrer ønsker mer svømmeundervisning, men at de sloss mot de som styrer pengesekken.

        Lik

  4. mirapisani
    2. september 2012

    Jeg kan ikke forstå at dette nedprioriteres! Det dør barn fordi de ikke kan svømme. For egen del kunne jeg svømme før jeg kunne snakke rent, men jeg vokste opp i fjæra.
    Stadig hører man om barn som enten blir borte ved elver, vann eller ved sjøen. I verste fall har de druknet.
    Det er uhørt at vi i Norge, med vår lange kyst, ikke skal gi barna svømmeopplæring!
    OFF..!

    Lik

    • Lammelåret
      2. september 2012

      Det er mange barn som vokser opp i nærheten av vann og dermed er det gode argumenter for å gi svømmeundervisning og oppfylle krav i lærerplanen. Det skal dessuten ikke mye vann til før det er drukningsrisiko.

      Lik

  5. Cecilie von der Ohe
    2. september 2012

    Det var min morfar som lærte meg å svømme. Jeg er takknemlig for svømmeundervisningen jeg fikk på barneskolen og på ungdomsskolen. Har svømmeundervisningen blitt dårligere siden 1980-tallet? Hvis det er tilfellet, er en av årsakene kanskje at den har tapt til fordel for andre fag og oppgaver som lærerne er blitt pålagt. Noen er født og oppvokst på en øy uten å kunne svømme.

    Cecilie

    Lik

  6. Hilde Herigstad
    3. september 2012

    Egentlig er jeg enig i at seks timer svømmeundervisning er latterlig, men så spør jeg meg selv hvorfor det skal være opp til staten å lære ungene våre å svømme? De fleste drar til varmere land eller i «badeland» der ungene kan, om vi tar oss tid, lære å svømme. Vi tar jo ansvaret for å lære dem å sykle, og svømming burde kanskje gå for det samme, en fritidsaktivitet som er veldig greit å lære seg?

    Svar til din kommentar på min blogg:
    Hehe, det med å krype med rak rygg har jeg herfra: http://morgenbladet.no/samfunn/2012/a_krype_til_korset_med_rak_rygg

    Ingenting slår følelsen av å sette seg godt til rette med en bok og bare leve seg inn i den verden som forfatteren har skapt!

    Lik

    • Lammelåret
      3. september 2012

      Det er en statlig oppgave fordi Norge har kystlinje og så lenge vi bruker vannet mye er det viktig å kunne redde seg selv dersom situasjonen tilsier det. Det er mange som ikke har råd til å dra til «varmere land» og som heller ikke har ressurser til å lære ungene å svømme.

      Lik

    • M
      4. september 2012

      Jeg synes svømming er så viktig og grunnleggende at det ikke bør være opp til «den enkelte» å lære bort dette. Også fordi «alle» kan sykle, men veldig, veldig få kan svømme. Det finnes heldigvis veldig gode kurs, både gjennom NSF og NLF, men de er ofte dyre og fulle bare minutter etter påmeldingen åpner. Det må være skolen ansvar for å unngå skiller i samfunnet mellom de som har råd til alternativer (kurs, sydenturer osv) og de som ikke har, og fordi svømming redder liv.

      Lik

      • Hilde Herigstad
        7. september 2012

        Jeg lærte Solstrålen å svømme i en elv med iskaldt smeltevann fra fjellene og på en vanlig nordnorsk strand, vi har aldri vært i «syden» men jenta kunne svømme før hun begynte på skolen. Alle har vel råd til å dra til en offentlig strand og bruke kystlinjen vår til å lære barna sine å svømme? 🙂

        Lik

        • marthecl
          9. september 2012

          Ja, men ikke alle foreldre er selv svømmedyktige; og i allefall ikke flinke nok til å lære det bort. Det er ikke alle barn (eller voksne) som er så tøffe og tålmodige i iskaldt smeltevann..;)

          Lik

  7. Tilbaketråkk: Om å bade alene og prinsippfaste mammaer | Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Twitter-oppdateringer

%d bloggers like this: