Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Min bloggskole, del 3: Uttrykk, etikk og tips

Min bloggskole del tre handler om bloggeuttrykk, etikk og noen tips.

Bloggskolen er basert på mine erfaringer som amatørblogger i fire år, fortrinnsvis på wordpress.com.

Blogguttrykk

Lenke/linke – hvert innlegg har sin egen adresse (url) som du ser i adressefeltet. Hvis du vil lage en skjult lenke i teksten, gjør du slik:

  • skriv ordet som skal inneholde en lenke (eksempler finnes der du ser gul skrift i innleggene mine), trykk på lenketegnet (ser ut som en kjetting, du finner det øverst på skriveboksen) og skriv/lim inn url-en. Url-en finner du ved å markere adresselinjen som vises på den siden artikkelen du lenker (vise) til ligger. Skriv inn ordet du har markert (det kalles tittel  i wordpress-systemet) og trykk på «legg til lenke».

En lenke er en direkte forbindelse mellom ditt innlegg og nettstedet-/innlegget du vil vise til. Jo flere lenker som går fra din blogg til andres, jo høyere opp kommer bloggen din i søk på google. For å nå høyt opp i google er det enda mer verdifullt at noen lenker til deg. Dette øker sjansen for at flere skal oppdage bloggen din.

Ping

Å pinge betyr å legge igjen adressen til et innlegg du har skrevet (url-en) på et annet nettsted, f.eks på Blogglisten

 

Blog award

Det finnes mange bloggpriser der ute. Hensikten er å gi ekstra oppmerksomhet til bloggere du setter ekstra stor pris på. Dette er en hyggelig metode for å vise fram gode blogger og så er det stas å få. Ulempen er at det følger en del jobb med prisen, da den helst skal gis videre til en del andre – med begrunnelse – og lenker. På grunn av alle lenkene gir det deg antakelig noe ekstra trafikk. Bloggprisen deles ikke ut av en komite, det er personlig og gis fra blogger til blogger. Blog awards som deles ut bloggere mellom brukes nesten ikke mer. I 2010 var det veldig populært.

Det finnes også bloggpriser med nominasjonsprosesser i forkant, eksempler på dette kan du leser om på mammanett.no.

 

Bloggrull

– er en oversikt over blogger, inkludert lenker, som gjerne ligger i høyre eller venstre marg i bloggen.

blogging

– blogging –

 

Opphavsrett

Du har opphavsrett til egenprodusert materiale, altså kan ingen andre bruke dette uten din tillatelse. Les mer på lovdata. Om copyrights, les her.

Etikk

Blogg ligger i skjæringspunktet mellom privat og offentlig. Du er privatperson, men innholdet er tilgjengelig for alle (med mindre du har endret dette i «innstillinger»). Ikke glem det. Du tror kanskje du blogger bare for familie og venner, men plutselig kan du oppdage at innlegget ditt er delt mange tusen ganger i sosiale medier, som du ikke har tilgang på. Tåler du det?

Blogg på vegne av deg selv; ikke baser bloggen på mennesker som ikke kan samtykke. Du må be om tillatelse til å publisere bilder av andre enn deg selv.

Samtykkekompetanse er et juridisk begrep som ofte brukes i helsesammenheng. Det betyr at den som sier ja vet hva ja-et innebærer. For å ha samtykkekompetanse må personen være 16 år. I alle mammebloggene jeg har vært innom er barna under 16 år. Jeg mener at disse barna har krav på beskyttelse og skjerming fra offentlighetens lys. Jeg ser at mange er uenige med meg i det. Før du blogger om de skjønne barna dine: Tenk på om du synes det er greit å bli blogget om på samme måte, eller tenk tilbake da du var i den mest sårbare alderen: Ville det vært greit om moren eller faren din blogget om deg? Oppdater deg på Barneombudets bloggtips.

Oppgi kilder til påstandene dine, dette gjør du enkelt ved å lenke i teksten eller lage en lenkesamling til slutt i innlegget. Om du blir sponset skal du alltid være tydelig på dette. Les forbrukerombudets råd og tips.

hyggelig å skrive for hånd og publisere elektronisk

hyggelig å skrive for hånd og publisere elektronisk

Generelt

Vær forsiktig med hvordan du uttrykker deg, du kan ikke regne med at humoren din blir forstått som humor. Misforståelser kan være vanskelige å rette opp. Tåler du det?

Vær ydmyk. Det er relativt stor sannsynlighet for at noen kan mer om deg om et tema du tar opp, men det betyr ikke at dine tanker er uviktige. Stå for meningen din, men respekter at andre har sine. Det ene trenger ikke være mer riktig enn det andre. Om du har skrivefeil eller faktafeil: Rett det opp.

Ikke betro deg til bloggen, men vær bevisst hva du skriver. Ikke gjør deg sårbar ved å skrive innlegg du ikke tåler motstand og kritikk for.

 

Publisere hvor ofte?

Finn din egen rytme! Noen bloggeksperter anbefaler å ha en forutsigbar rytme på oppdateringer, det er sikkert lurt. Likevel: Det smarteste er å finne din rytme som gjør at du kan fortsette å levere uten å få prestasjonsangst. Om du vil gå for en forutsigbar publiseringshastighet kan du skrive så det spruter og lagre i kladd, slik har du noe nytt å dele i tørkeperioder.

Hvor ofte bloggen bør oppdateres kan du lese mer om i dette innlegget.

 

Inspirasjon

Finn forbilder og la deg inspirere, men inspirasjon og kopi er ikke det samme. Husk at du skal lage ditt unike produkt!

 

Sett pris på leserne!

Hvordan du kan gi leserne dine oppmerksomhet tipser Ida deg om.

 

Kompliment

Å bli lenket til, få plass på noens bloggrull, bli invitert til å gjesteblogge eller at innlegget ditt blir delt: Alt dette kan du regne som komplimenter! At noen trekker bloggen din med seg videre er en anerkjennelse.

**

Les også

Min bloggskole 1. del: Før du lager blogg, tenk på

Min bloggskole 2. del: Registrer bloggen, finn lesere og alt om SEO

 

Om bloggkvalitet: Hvordan kan vi fremme kvalitetsbloggene?

**

Bloggressurser:

Thomas Moen, Bare Blogg, Cecilie Ts

**

Følg gjerne bloggen min på Facebook, der vil det av og til publiseres innlegg og lenker som ikke blogges. Velkommen!

**

(innlegget er oppdatert mars 2015)

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

15 comments on “Min bloggskole, del 3: Uttrykk, etikk og tips

  1. Tilbaketråkk: Min bloggskole, 1. del: Før du oppretter blogg bør du tenke på « Lammelårtanker

  2. Divamamma
    8. september 2012

    Mange gode poeng der:)

    Lik

  3. Liv-Inger Resvoll (@livinger)
    8. september 2012

    Utrolig bra av deg å skrive denne serien! Virkelig nyttig, både for nybegynner og for oss som har vært i gamet en stund. Du har jammen lagt ned både tid og ressurser i dette. All ære!

    Lik

    • Lammelåret
      11. september 2012

      Takk!
      Ja, dette har jeg jobbet med og det ble større og mer krevende enn jeg trodde det skulle bli, så jeg håper at flere søker seg fram til innleggene i tiden som kommer.

      Jeg hadde virkelig ikke trodd at dette skulle være nyttig for folk som har blogget en stund, så det er jeg glad for at du sier!

      Lik

  4. ~Trollmors tanker~
    10. september 2012

    Tusen takk for disse innleggene 🙂 Jeg har lest, og hatt aha-opplevelser underveis. Og jeg kommet til å lese dem flere ganger, ikke alt som fester seg så lett i min teflonhjerne…;)
    Kjempenyttig, igjen tusen takk 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      11. september 2012

      Jeg er glad for at du liker serien!
      Takk for inspirasjonen.

      Lik

  5. Johanne Magnus
    18. september 2012

    Takk for bloggskolen! Virkelig nyttig lesning. Kan ikke repeteres for ofte:) Bra at noen tar ansvar og lager «undervisningsopplegg» 😉

    Lik

  6. Tilbaketråkk: Min bloggskole, 2.del: Om å registrere bloggen og hvor finner du lesere? | Lammelårtanker

  7. Tilbaketråkk: Min bloggskole, 2.del: Registrer bloggen, finn lesere og SEO | Lamme Lår

  8. Tilbaketråkk: Min bloggskole, 2.del: Registrer bloggen, finn lesere og alt om SEO | Lamme Lår

  9. Ida Sundae
    16. mai 2015

    Veldig fin bloggskole, godt jobba! Ser ut som du har fått med deg det meste. Gøy at du linker til meg også 🙂

    Lik

  10. Bipolar Pappa
    11. september 2015

    Mye nyttig info. Fant disse innleggene ved en tilfeldighet og det er ikke vanskelig å se at du har lagt ned mye jobb i dette 😊
    Som fersk blogger så drar jeg stor nytteverdi av dette 😂

    Lik

    • Lamme Tanker
      11. september 2015

      Tusen takk for tilbakemeldingen, Bipolar Pappa! Ja, jeg har jobbet mye med bloggskolen og oppdatert den i år. Godt å høre at noe er til nytte.

      Lykke til med bloggingen og følg meg gjerne!

      Lik

      • Bipolar Pappa
        11. september 2015

        Det skal jeg gjøre 🙂 Nå sitter jeg her å prøver å linke bloggen til blogglisten, får det nok til når jeg får samlet tankene litt 😄

        Lik

        • Lamme Tanker
          11. september 2015

          Det gjør du nok. De har vel en egen metode for wordpress-blogger, les på FAQ-en deres.

          Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

