Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Kvinner med husmoridentitet og yrkesskrekk

Selv kvinner kan ikke gjøre alt og rekke over alt. 

Kvinner trenger å legge fra seg husmoridentiteten og ta inn flere faktorer i identieten sin. Om «mor» fyller mesteparten av identiteten, og i det inkluderes en perfeksjonert utgave av arten, sier det seg selv at det blir mindre tid av døgnet igjen til å fokusere på seg selv  og jobben. Ingen jobber gjør seg selv og noen jobber krever mer enn andre.

Uten en mann; hvordan skal det da være mulig å jobbe fullt og mer enn fullt? Selv om mange kvinner ikke ønsker å jobbe fullt, men heller være mye sammen med barna, er det nødvendig for velferdssamfunnets framtid at mange kvinner bidrar til lønnsgivende arbeid. Det er også nødvendig for å gi mer likestilte lønnsforhold. Kvinner tjener i gjennomsnitt mindre enn menn.

Kvinner trenger kvinnelige forbilder, akkurat som menn trenger mannlige forbilder. Jeg opplever at mannsrollen omfatter flere områder enn kvinnerollen. Kvinnerollen er for det meste sentrert rundt barn og omsorg. Flere kvinner enn menn reduserer stillingen for at det skal gå rundt hjemme; flere kvinner enn menn gjør en innsats overfor eldre og syke i familien som trenger ekstra bistand. Det er større forventninger til kvinner om å få barn enn til menn.

Livet forandres når man får barn: Livet bør forandres når man får barn. Å leve som tidligere er å ikke ta barna på alvor, eller å gjøre foreldreplikten sin. Det er ikke dermed sagt at livet mister noe av kvaliteten sin, eller at hele livet skal, og må, bestå av bare barna. En er fremdeles seg selv etter at en blir forelder.

Mange kvinner trives med å pusle og stelle hjemme; mange kvinner oppdager når de får barn at alt livet tidligere bestod av mister noe av meningen. Å få barn blir noe større enn alt som har vært viktig tidligere, som om kvinnen blir hevet til en annen dimensjon når hun blir realisert som mor. Mange av disse kvinnene sliter med samvittighetskvaler fordi de ikke har mulighet til å være hjemme som de ønsker. Hvorfor er de ikke heller stolte fordi de bidrar med arbeidskraft og bedret BNP?

Norge trenger arbeidskraft og kvinnelige forbilder som deltar i et betalt yrkesliv. Ungene våre trenger kvinner som bryter med det forventede og fedre som er noe mer enn forsørgere. Unger trenger mannlige forbilder å se opp til og speile seg i; menn som er der på samme måte som mødrene er, eller tradisjonelt sett har vært.

For kvinner som ønsker seg barn er altså trikset å bli bevisst hva slags karriere hun ønsker seg: En karriere som hjemmearbeidende husmor mens barnas far vedlikeholder det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret, eller å være fulltidsforsørger selv?

Kvinner: Velg en mann som har holdninger som matcher dine, som gjør det mulig for deg å nå dine mål. Det kommer ikke av seg selv og brått kan du være den som er fanget av omsorgsfella. Vil du det?

**

Artikler: Derfor er de verdens mektigste kvinner, Menn støtter andre menn i politikken
Mine tidligere blogginnlegg: Selvutslettende husmorstolthet, Råd som gjør at forhold varer, Fedre sniker seg unna tid med barnet – dreper dyr istedet, Menn med kvinnelige problemstillinger

**

Hvis du synes dette innlegget er interessant kan det være at du liker flere innlegg jeg har skrevet, eller at du kjenner noen som også har lyst til å lese dette. Derfor må du gjerne dele dette innlegget med nettverket ditt. Følg gjerne bloggen min på Facebook, der vil det av og til publiseres innlegg og lenker som ikke bloggesVelkommen!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

34 comments on “Kvinner med husmoridentitet og yrkesskrekk

  1. Liv-Inger Resvoll (@livinger)
    10. september 2012

    Veldig enig med deg. Kvinner trenger gode forbilder, som HP-sjefen. Har så utrolig sansen for henne. Måten hun har omfavnet sosiale medier på er unik! I dag fikk jeg forresten øynene opp for enda en HP-dame. HR-direktør Yvonne Fossen. Lest dette innlegget? http://bit.ly/PXlJ4L

    Og nei, å bli fanget av omsorgsfella er helt utelukket. Men så har jeg valgt en livsledsager som deler min oppfatning om at omsorg er noe vi er to om! Fyren kunne sikkert vært bedre på klesvasken, men men… 😉

    Liker

    • Lammelåret
      10. september 2012

      Jeg har sett mange kommentarer på ulike blogger fra kvinner som tydelig viser at kvinner trenger forbilder og at det ikke holder med den indre motivasjonen. Jeg har inntrykk av at det er få kvinner som tar de første stegene selv – helst skal andre ha gått den samme veien selv tidligere. Forbilder er viktig.

      Har ikke sett bloggen du lenker til, men skal gjøre det nå.

      Veldig lurt å finne en fyr som matcher deg og som gjør det mulig for familien å fungere uten at du må senke dine forventninger til en yrkeskarriere!

      Liker

  2. «Mange kvinner trives med å pusle og stelle hjemme; mange kvinner oppdager når de får barn at alt livet tidligere bestod av mister noe av meningen. Å få barn blir noe større enn alt som har vært viktig tidligere, som om kvinnen blir hevet til en annen dimensjon når hun blir realisert som mor. Mange av disse kvinnene sliter med samvittighetskvaler fordi de ikke har mulighet til å være hjemme som de ønsker. Hvorfor er de ikke heller stolte fordi de bidrar med arbeidskraft og bedret BNP?»
    Du sier noe her- mange kvinner tror jeg ikke hadde en formening om hvordan det ville bli å ha barn før de fikk barn. Og så finner de seg selv fanget i en karusell, der de MÅ jobbe og å betale lånet for å beholde huset for eksempel og alle andre gjør det jo., det er sånn det skal være. Det er ikke så rart at noen ikke føler seg hele, eller hva jeg skal kalle det når de ikke kan være så mye med barnet som de ønsker. BNP betyr ikke mer enn den tiden de kan få med barnet sitt. De har allerede bidratt til BNP og kommer til å gjøre det igjen senere. Men den tiden med barnet er verdifull og da synes jeg ikke det er rart når noen sliter med samvittighetskvaler. At man bidrar til BNP er en ganske mager trøst tror jeg, når jeg det er snakk om noe så viktig som barnet sitt.

    Liker

    • Lammelåret
      11. september 2012

      Jeg tror at samvittighetsproblemet blir mindre dersom en har tatt et veloverveid valg og kan stå for det. Det er også nødvendig med støtte fra omgivelsene, ellers kan det bli tøft dersom det en velger avviker fra verdier i det miljøet en tilhører.

      Jeg synes det er synd at mange kvinner sliter med den dårlige samvittigheten, og kommer kanskje til å skrive et innlegg senere om hva jeg tror det skyldes og hvordan en kan jobbe seg bort fra den og innse at en er god nok som en er.

      Jeg synes at dette først og fremst er den enkeltes ansvar.

      Det er ikke den enkeltes valg som styrer samfunnsutviklingen, men vi er alle en del av helheten, så den enkeltes valg har betydning for flere enn seg selv. Jeg er opptatt av hvilket grunnlag vi velger på og hva det fører til. Barnas beste i et lite perspektiv er kanskje ikke alltid samfunnets beste i et større perspektiv.

      Liker

  3. ylvalia
    11. september 2012

    I stedet for å gi kvinner dårlig samvittighet for å velge deltid, hvorfor ikke heller oppfordre fedre til å jobbe mer deltid slik at dette blir likere fordelt? Etter hvert som flere fedre har tatt mer permisjon, synes jeg å se en tendens til at det er nettopp dette som skjer, og jeg tror det er bra for mange familier. Dette hjelper på likestillingen, men kanskje ikke på BNP. Eller kanskje det hjelper på samfunnsøkonomien i et større bilde dersom det fører til mindre stress blant voksne og barn.

    Liker

    • Lammelåret
      11. september 2012

      Jeg tror ingenting på at jeg kan gi kvinner generelt dårlig samvittighet, dersom den ikke allerede ligger der.

      I dette innlegget skriver jeg om kvinner, ikke først og fremst menns rolle. Tradisjonelt er kvinner mer hjemmearbeidende enn menn og dersom kvinner ikke endrer på en del ting får vi heller ikke likestilling i yrkeslivet. På hjemmebane innebærer det at ungene ikke får lik tilgang på begge foreldre. Selvsagt må menn mer på bane, men kvinner har et stort ansvar her.

      Jeg lurer på: Hvorfor er kvinner mer knyttet til hjemmet enn menn?

      Liker

      • ylvalia
        14. september 2012

        OK, det var en dårlig formulering. Det jeg mener er at du legger ansvaret på kvinnene for å få til en samfunnsendring. Skal man først legge ansvaret på individnivå (noe jeg tror er en dårlig idé), må man ta med mennene med det samme, mener jeg. Dernest mener jeg altså at hvis man ønsker å få flere kvinner til å jobbe mer, vil man ikke oppnå det med å gå inn på hver enkelt kvinne og be dem ta større ansvar for landets BNP. Det oppnår du bare ved å endre på de gjennomgripende samfunnsstrukturene som får kvinner (og menn) til å ta de valgene de gjør. Og jeg tror det er i disse strukturene, som også inkluderer tradisjonelle kjønnsrollemønster, men ikke bare det, at mye av svaret på det siste spørsmålet ditt ligger. Til sist er jeg uenig i premisset, altså at det er et stort mål å få småbarnsforeldre til å bidra mer i arbeidslivet.

        Liker

  4. ylvalia
    11. september 2012

    I stedet for å gi kvinner dårlig samvittighet for å velge deltid, hvorfor ikke heller oppfordre fedrene til mer deltid? Det bedrer likestillingen. Om det ikke bidrar direkte til BNP, er det ikke sikkert det er så dumt for samfunnsøkonomien. Kanskje får vi færre stressede barn og voksne.

    Liker

  5. MandagsMor
    11. september 2012

    Det å få barn er i høyeste grad et gigantisk bidrag til BNP i dagens Norge. Å oppdra fremtidige samfunnsborgere og skaffe flere bidragsytere til BNP er nok en av de viktigste jobbene i dag. «Eldrebølgen» skyller allerede over land…

    Det er store forskjeller i hvordan kvinner oppfatter seg selv og sin nye rolle når de har fått barn. Jeg for min del fikk bare en ekstra rolle i tillegg til alle mine andre «roller», men VALGTE å prioritere morsrollen mens barna var små. For andre går alt annet i en ventemodus. De blir fremfor alt mor (eller far), og de må få lov til å fordype seg i den nye rollen.
    Jeg synes det er flott at foreldre velger å være hjemmeværende i perioder – hvis familiens økonomi tillater det. For det er der problemet ligger for en del familier.

    BFØ – brutto familieøkonomi – bestemmer om du kan bli hjemme med barna dine. BFØ bestemmer hvem av foreldrene som kan være hjemme. Og for veldig mange er det slik at kvinnen tjener mindre enn mannen, ergo er det mest økonomisk at hun er hjemme eller jobber deltid. Å være husmor er et yrke på tur ut, men like fullt et viktig bidrag til BNP.

    Liker

    • Lammelåret
      11. september 2012

      Familieøkonomi er et gjennomgangsargument for valgene vi tar. Jeg er noen ganger skeptisk til hvor viktig det er å være hjemmeværende på heltid eller deltid for dem som hevder dette. Dersom det er viktigst å kunne være hjemme med barna: Hvorfor velger ikke flere da utradisjonelt og bosetter seg et sted der det er billig å bo? Jeg tror svaret er at det er andre ting som betyr mer.

      Jeg mener det er viktig å lære våre barn at de skal bli selvstendige i tanker og handlinger. Dersom det er en kjerneverdi å ha mye tid sammen med barna (istedenfor å jobbe) bør det planlegges allerede før man etablerer seg. For den som virkelig vil det ER det mulig å få til i større grad enn det jeg tror praktiseres.

      Jeg mener at vi ikke bare kan tenke på hva som gagner oss selv, vi må også ta ansvar for hva slags samfunn vi vil ha. Og tenke på hvordan vi kan bidra, f.eks ved å være forbilder som tar utdannelse og forsørger oss selv (og familien).

      Liker

      • Ellen (en annen)
        14. september 2012

        Vi er en av de familiene som har valgt å bo på landet med lave utgifter til bolig for å kunne ha mer tid sammen. Ingen barnehage eller sfo for våre 4 unger. Og BNP? – tja… Vi tror mer på Fremtiden i våre hender enn samfunnsøkonomene. Vi tror mer på lavere forbruk og langsommere liv enn å bidra til forbruksvekst og lykkelige finansministre.

        Liker

  6. Abelone
    11. september 2012

    Husker første møte i barselgruppa. Det var første gang jeg presenterte meg som mamma’n til turboprinsen, og ikke fortalte hva jeg jobbet med. Jobben er en stor del av identiteten min, så jeg følte jeg hadde mistet litt av meg selv. Jeg er glad for at noen har interesse av å jobbe i barnehage slik at jeg kan komme meg ut og drive med det jeg liker.

    Likevel, jeg tror det er veldig lett å havne i tradisjonelle roller når man får barn. Det er typisk at mor har kontroll på kalenderen, kan navnene på lekekameratene og har telefonnummerene til de andre foreldrene.

    BNP tror jeg de færreste bryr seg om. I den forstand at det ikke er den som motiverer oss til en god innsats på jobb. Og om vi virkelig trenger at alle jobber? Tja, arbeidsledigheten er fremdeles ikke 0% og vi har god arbeidsinnvandring. Den økende andelen av uføretrygdede er mer urovekkende. Jeg ser ikke noe problem ved at noen ønsker å være hjemme med barna så lenge man er bevisst konsekvensene «om dersom atte» – og at man ikke forventer at staten skal forsørge seg.

    Liker

    • Lammelåret
      11. september 2012

      Jeg er opptatt av hva hver enkelt av oss kan bidra med, både i familien og i lokalsamfunnet.

      Arbeidsledighet opp mot kompetansekrav: Det er mangel på fagfolk i mange bransjer og arbeidsinnvandring er nødvendig. For at vi skal holde ved like velferdsstaten må vi ha folk i arbeid.

      Jeg tenker at vi ikke bare kan gjøre det som passer oss selv, vi må også tenke på hva vi vil for samfunnet og handle deretter.

      Økning i antall uføretrygdede er bekymringsverdig og interessant, ja, men det er en annen diskusjon.

      Liker

  7. knordmann
    11. september 2012

    Jeg er enig med ylvalia, menn kan ta sin del av deltidskaka. Så behøver ikke mor jobbe 300% som karrierekvinne, hushjelp og barnepasser.

    Liker

    • Lammelåret
      11. september 2012

      For at menn skal gjøre det trengs tiltak som fedrekvote, som etterhvert vil endre arbeidsgiveres holdninger til kjønn – heldigvis har vi fedrekvote fremdeles!

      Likevel: Det er en del kvinner som tar copyright på kjøkkenbenken og ikke lar mannen yte praktisk omsorg for barna. Kvinner har en jobb å gjøre, med egne holdninger – om ikke annet fordi mange kvinner slilter seg ut på egen husmorstolthet og ender som sykemeldt fordi de er utslitte. Med en litt annen fordeling av hus/hjem/barn kunne mye av dette blitt forebygget. Damer må gi mer blaffen og la menn slippe til,noen ganger kreve at mannen bidrar mer enn han gjør.

      Det er ikke slik at kvinner kan forholde seg passive og tro at menn gjør alt av seg selv – uten at det er kommunisert tydelig.

      Liker

  8. Tilbaketråkk: Hva er du verdt? « barnfri

  9. Ellen
    11. september 2012

    Ja det med valg av mann er jo en greie, hehe. Kanskje greit å få foreldrene til å arrangere noe, og ikke velge selv i fylla, eller hur???
    Eller noen pålitlige venner. Der fikk jeg idden til et nytt blogginnlegg!
    Og så handler det mye om å ta ansvar for seg selv, ta ansvar for å tåle å ikke være perfekt uten å ha dårlig samvittighet!!!!

    Liker

  10. fjellcoachen
    11. september 2012

    Hei Lammelåret, interessant å se at du drar mye av den samme argumentasjonen som var aktivt i bruk på slutten av åttitallet da jeg ble mor. Da var fokus på kvinners rett til et aktivt yrkesliv og karrieremuligheter. De innleggene jeg har lest flest av de siste årene handler om retten til å prioritere barn og familie. Pendelen svinger, men valgfrihet er fremdeles et sentralt tema. Jeg tror det handler mye om holdninger i de miljøene vi har vokst opp i og har tilknytning til. Selv var jeg i lengre perioder enslig mor, og har alltid arbeidet full tid og vel så det. I samtale med en annen fulltidsarbeidende mor oppdaget jeg at selvbildene våre var veldig ulike. I min familie var utearbeid en selvfølge, slik det var for mor og bestemor, i hennes familie var hun den første, og valgene ble bare delvis respektert. For meg var valget naturlig og forventet, mens hun hele tiden måtte forsvare sitt, og følgelig hadde mer dårlig samvittighet.

    Liker

    • Lammelåret
      12. september 2012

      Hehe, nå måtte jeg le! Jeg driver altså med årgangsargumentering!
      Frihet er en viktig verdi og for at friheten skal være mest mulig reell blir det viktig at flere velger utradisjonelt. Akkurat hva som ligger i det er nok forskjellig fra miljø til miljø.

      Liker

      • fjellcoachen
        12. september 2012

        Det meste går i sirkler vettu 😉 Enig med deg, hva som ligger i å velge utradisjonelt, er forskjellig fra miljø til miljø.

        Liker

  11. Mormor
    12. september 2012

    Lest.
    Men stusser litt.
    hvorfor «omsorgsfella»?
    Vakker dag 🙂

    Liker

    • Lammelåret
      12. september 2012

      Omsorgsfelle er «der de (kvinner) føler seg forpliktet til å drive familieomsorg fremfor eget lønnet arbeid» ifølge Regjeringen (NOU 201 1:17).

      Det er når livet endrer seg at nye rutiner og vaner innarbeides. Derfor er det viktig at en tar stilling til hva slags tilværelse man ønsker seg etter barna kommer, FØR de blir født. Det er de(t) første årene/-t normalen blir skapt, så derfor er det viktig å ha en bevissthet rundt slike spørsmål.

      Den som har innarbeidet hovedomsorgsoppgaver tar gjerne på seg ansvar for enda flere og blir den som tar ut flest sykt-barn-dager mm.

      Liker

  12. gamle ugle
    12. september 2012

    For slenge meg på jeg også, som har voksne barn.
    Og jeg var bare hjemme i permisjonstiden, med ferie ble det ca 6mnd. Men pappaen var hjemme, inntil de begynte i barnepark og barnehage.
    Husker min datter sa i barnehagen – mamma på jobb, pappa hjemme. Så vi hadde rollebytte ja.

    Jeg fikk barn etter å ha vært yrkesaktiv i 7 år, tror jeg. Så jeg ville vel heller påberope meg husmorskrekk –

    Når det gjelder samfunnsansvar, så synes jeg det er litt komplisert dette, med BNP. Her kjenner jeg verdidebatten våkne, for å si det sånn. For det er vel ikke grenser for hva vi som samfunn kan finne på å utsette oss selv, andre, barn osv for, for økonomisk vekst? Noe jeg er ganske kritisk til, kan forresten bli dyrt i lengden det også. Og verdier er så mangt.

    Liker

    • Lammelåret
      13. september 2012

      Verdier er så mangt, helt klart. Det jeg er ute etter er at folk skal ta bevisste valg og stå for det de velger. Jeg tror det er en god beskyttelse mot dårlig samvittighet og at det svekker andre menneskers påvirkningskraft.

      Likevel stiller jeg meg litt undrende til kulturen med å verdilegge husmortilværelsen mer enn fellesskapet (bidra til BNP). En skal være stolt av å skape og bidra til andres beste. Jeg har inntrykk av at folk er fornøyd med å slippe å jobbe fordi de da kan være hjemme med barna. Å jobbe blir en nødvendighet, ikke noe som gir stolthet. Det skulle jeg ønske det var mer – ikke at det i hovedsak er mannens oppgave.

      Liker

  13. tantebe
    12. september 2012

    Jeg ser at dere tuller med «årgangsargumentering» ! Jeg synes argumentasjonen din er kjempefin..og veldig sunn. Vi trenger å sete ting ned på det som diskusjonen handler om. Kvinners rett til det samme som menn. Jeg registrerer at det har blitt Usexy å være feminist igjen..og «alle må jo få lov til å lage hjerter av matpakka til sine elskede barn»
    Vi trenger kvinner,som er,som du sier ,rollemodeller. Rollemodeller som tar utdannelser. Som mener ting om verden. Som har lyst til å lede på jobben. osv.
    Hm..blir veldig glødende feminist nå,kjenner jeg. takk for at du «reiser kjerringa»
    🙂
    Kanskje vi skal drikke kaffe i hagen min,og snakke om feminisme..

    Liker

    • Lammelåret
      13. september 2012

      Ja, kanskje vi skulle det. En dag senere i høst, kanskje?

      Liker

      • tantebe
        18. september 2012

        Høres ut som en hyggelig og god plan! 🙂

        Liker

  14. Kristin - Dikt for dagen
    13. september 2012

    Flott og tankevekkjande innlegg! Viktig med gode og sterke og modige førebilete ja. Og å ta bevisste val, når det gjeld kva kvinne ein vil vera! Takk for kjekk kommentar hjå meg, ein og ein halv månad igjen til termin, veldig klar for å møta denne personen inni meg snart 🙂

    Liker

    • Lammelåret
      13. september 2012

      Det er ikke lenge igjen da, nei. Så godt å høre at du er klar!

      Liker

  15. Villkatta
    14. september 2012

    Flott innlegg! Det var viktig for meg å kjenne på at eg har fleire roller sjølv etter at eg vart mor. Ikkje minst er det viktig for meg å ha gode rollemodeller.
    Arbeidsfordelinga i heimen vart bra løyst når mannen fekk pappapermisjon. Eg overlot fint all ansvar for planleggin, hus og vask til han, heilt til han protesterte over skjeiv fordeling.
    Då sat me oss ned og snakka grundig, og er nøgde begge to framleis om korleis det er, sjølv om begge er i arbeid att.
    Fedrekvoten tykkjer eg er ein god ting!

    Liker

    • Lammelåret
      14. september 2012

      Det er sunt å ha mange bein å stå på, så det er bra at du har funnet det. Å ha en slik metaprat er veldig lurt. Det er så lett å la seg flyte med i hverdagen uten å tenke og så blir ting bare som de blir.

      God helg!

      Liker

  16. Ellen (en annen)
    14. september 2012

    Og så et poeng til: Om du sjekker ssb, så vil du se at med utgangspunkt i medianinntekten, så tjener kvinner 92% av det menn gjør. Det ække så inmari mye mindre. Men det interessante er jo egentlig forskjell i inntekt mellom kvinner og menn i parforhold FØR de får barn. En slik statistikk finner jeg ikke. Men om det er store forskjeller her, er det jo også et interessant spørsmål hvorfor kvinner gifter seg «oppover».

    Liker

  17. Tilbaketråkk: Jeg – en matsnobb? | Lamme Tanker

Takk for kommentaren!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

%d bloggere like this: