Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Må vi dra noe sted, da?

Høstferien står for tur mange steder i landet og nettavisene fylles mer og mer av forslag til hva høstferien kan brukes til.

Kan vi ikke bare bli hjemme?

Ukene er for mange fylt med gjøremål på gjøremål og tiden strekker ikke til for dem som liker å spise middagen rolig nok til å kjenne hva den smaker og ta seg tid til de små tingene. Mange unger har timeplan fra de våkner til de legger seg og de fleste unger i dag har gått i barnehagen fra de var omtrent ett år gamle. Unger som vokser opp i dag er altså vant til å bli organisert, de er ikke vant til å finne ut av ting på egenhånd. Foreldre følger opp ungene tettere enn noensinne. Og jeg tror denne kontrolleringen av barns tid er med på å gjøre ungene passive og kanskje også frustrerte. Kanskje noen av adferdsproblemene vi ser i virkeligheten er ungers oppgjør med kontrollkulturen?

Aktiviteter koster penger og skiller dem med god råd fra dem som ikke har det. Det skiller også dem som er selvstendige fra dem som ikke selv klarer å aktivisere seg selv. Jeg skjønner ikke hvorfor vi absolutt må gjøre noe hele tiden?

Det er lov å være sløv, det er lov å la ungene utforske nærområdet uten overvåking, det er lov å la dagene gå uten planer. Kanskje vi bare skal slappe av litt mer og ikke ta oss selv så høytidelig?

Vi må vel ikke lære noe spesifikt hele tiden?

**

Ps! Hvis du vil er du velkommen til å følge bloggen min via Facebook, du finner meg her. Det hender jeg tipser om innlegg skrevet av andre, så følg med!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

16 comments on “Må vi dra noe sted, da?

  1. Ane
    25. september 2012

    Jeg hadde faktisk en samtale med guttungen om dette dag.
    -Skal vi IKKE NO i høstferien???
    -Jo vi skal kooooose oss hjemme og spise god mat og pusle ferdig puslespillet!! Og så skal vi gå lange turer og drikke kakao med is!! Og kanskje smetter vi inn en kino tur også! Og så kan vi sove leeeenge begge to en hel uke!!

    -Okey da.. vi har jo vært i syden så vi kan jo ikke reise bort hver ferie..

    Nei, nettopp.. det kan vi ikke.. 🙂 Jeg tror ungene for det meste er fornøyd så lenge man ser positivt på det å være hjemme.. hvis foreldrene sutrer og bare sitter bak pc’en en uke (fordi de er misunnerlige på alle som er i syden) blir det jo ikke akkuratt morro..

    Bra innlegg og riktige tanker Lammelåret! 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      27. september 2012

      Jeg tror det er det viktigste: At vi som voksne har en positiv innstilling til det å være hjemme. Unger har en tendens til å mene det samme som vi gjør – inntil en viss alder..

      Jeg tror unger har veldig godt av å gjøre ingenting spesielt.

      Ønsker dere en god høstferie, Ane!

      Lik

  2. Cathrine Østensvig Dale
    26. september 2012

    Neeei, vi må ikke det! Tror mange av oss havner i en slags ond sirkel – vi synes vi har lite tid med barnet og så skal vi veie opp med å gjøre alt på den lille tida! Så er kanskje det både vi selv og ungen trenger at vi bare ER. Stress er nøkkelordet! 😦

    Jeg skal kjøpe meg stressless. (AU, den var tørr!! :P)

    Hilsen Cathrine

    Lik

    • Lammelåret
      27. september 2012

      Det er nettopp det som var kritikken av samværsfedre før i tiden: At det bare ble sirkus og ikke hverdag mens de hadde ungene, antakelig som en slags kompensasjon for manglende tid sammen. Kanskje reise-bort-behovet skyldes dårlig samvittighet og en indre uro som gjør at folk ikke klarer roe seg så langt ned at de slapper av når fridagene kommer?

      Lik

  3. Siri
    26. september 2012

    Helt enig. Nå har vi voksne begrenset ferie så vi kan ikke bare ta fri hele høstferien, men har valgt å ta noen dager og så blir det to dager på SFO.
    Men man må ikke reise noe sted, gjøre noe…
    Ikke for det, kunne godt ha tenkt meg en tur et sted… i fjor var vi på Island, ikke fordi det var høstferie men 10års bryllupsreise.
    Og jeg skulle gjerne vært med gutta for å besøke familien på andre siden av vannskillet.
    Men ellers er jeg helt enig med deg.

    Lik

    • Lammelåret
      27. september 2012

      Gratulerer med ca 11 år!

      Jeg tror nok vi har godt av å komme oss bort i ny og ne, men jeg liker ikke helt den holdningen om at vi MÅ så mye hver ferie.

      Lik

  4. tantebe
    26. september 2012

    Dette innlegget sier jeg hurra for!
    Jeg tror ungene i tillegg til å blir stresset av å aktiviseres til enhver tid. Blir litt lite kreative og «selvgående»
    En gang blir diss barna voksne. Jeg tenker at å lære å aktivisere seg selv ikke kommer av seg selv. Det må trenes på.
    Nå kjenner jeg at jeg bare gjentar det du sier..takk for fint innlegg! Håper mange barne-foreldre leser og tenker og roer ned. I ferien og ellers 🙂

    Lik

  5. JunePune.com
    26. september 2012

    Så flott innlegg!
    her er det lite (men litt altså) aktivisering gitt 😉 Vi leker ofte sammen altså, og koser oss med det, men JEG tar ikke så ofte initiativ til verken legobygging eller togbane 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      27. september 2012

      Det tror jeg er smart. Det er en utbredt misforståelse at unger skal lekes med. Det kan være ok noen ganger, men det kan også virke forstyrrende. Lek er blant annet bearbeidelse og læring og barnet trenger det på egenhånd. Det er så mye annet som er voksenstyrt.

      God høstferie!

      Lik

  6. Morten Besshø
    27. september 2012

    God tekst.
    Man trenger faktisk ikke «gjøre noe» hele tiden.
    Det er som om aktivitet har blitt en slags sykdom i dagens samfunn – står du stille i noen sekunder tror folk at du har daua …

    Mvh
    Morten Besshø // http://mortenbessho.wordpress.com/2012/09/23/porselensbarn/

    Lik

    • Lammelåret
      2. oktober 2012

      Vi gjør noe likevel, det er bare ikke organisert. Ferie skal være litt som å være fri, skal det ikke?

      Lik

  7. annebloggen
    30. september 2012

    Det er utrolig deilig å ikke skulle noe som helst. Jeg tror det er fint for ungene også. Da blir det også rom for deres ideer. I dag ville mitt barnebarn som var på besøk få lov til å tømme ut mammas gamle lego på stuegulvet mens bestemor så på Bonanza og drakk kaffe og løste kryssord

    Det var en veldig fin formiddag.

    Lik

    • Lammelåret
      2. oktober 2012

      Utrolig spennende å sjekke om gammel lego er som ny lego! Det kan være at den lyder litt annerledes der den helles ut av kasser. Mye å finne ut av for den som er liten.

      Lik

  8. Anita
    1. oktober 2012

    Jeg synes det er godt å bare slappe av hjemme i høstferien. Man må absolutt ikke dra noe sted. Det er masse kos man kan gjøre hjemme. Spille spill, drikke kakao, samle pene høstblader, gå tur, tenne i peisen, nyte rolige kvelder, være sammen 🙂

    Håper dere får en nydelig høstferie!

    Klem Anita

    Lik

    • Lammelåret
      2. oktober 2012

      Ikke sant.Det handler om å finne det gode i det man har.

      En god høstferie ønskes dere også!

      Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

