Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Uakseptert vennskap mellom heterofile menn og kvinner?

Jeg skal møte en venn, sier jeg og stillheten fyller rommet. Noen mener jeg gjør noe galt.

Vennen har visst feil kjønn, fordi det er en han og ikke en hun. Jeg sukker og tenker har ikke verden gått framover? Å tro at kvinner og menn ikke kan være venner –  og bare det –  er kanskje noe som for det meste tilhører en eldre generasjon? Jeg vet at folk på min alder og yngre også tviler på at det er mulig for menn og kvinner å bare være venner og kun det. Hvorfor det?

Jeg tenker at vennskap er kjønnsløst, det handler om folk som gjensidig liker hverandre og som trives i hverandres selskap. Vennskap og sex har lite med hverandre å gjøre (joda det kan kombineres).

Dersom menn og damer ikke kan være venner: Betyr det at vi alltid tiltrekkes av det motsatte kjønn og at seksualiteten er så ustyrlig at det bare MÅ skje? Høres helt tullete ut, spør du meg. Om det var slik må det også være slik at menn og kvinner ikke kan oppholde seg i samme rom over mer enn noen minutter og da kan vi like gjerne dele samfunnet med en gang.

Vennskap mellom menn og kvinner er en berikelse for begge, tror jeg. Vennskap er viktig for livskvaliteten og gjør det bedre å være. Vennskap er mange ganger selve livsnerven og dessuten tror jeg vi kan lære mye om oss selv og andre dersom vi lar vennskap vokse fram – også når vi ikke tilhører samme kjønn.

Jeg forstår ikke hvor skepsisen kommer fra. Dersom man ikke stoler på partneren sin må det være veldig slitsomt å være i et slikt forhold. Dersom motstanden mot et vennskap mellom to heterofile av ulike kjønn kommer fra partneren tenker jeg at det allerede ligger en usikkerhet der, eller mistillit, og da er det vel her problemet ligger?

Vennskap har ingen alder og det har heller ikke kjønn. Eller?

**

Jeg har noen råd om hvordan du kan få venner i voksen alder: Slik får du venner i voksen alder

**

Følg gjerne bloggen min på  Facebook, der vil det av og til publiseres innlegg og lenker som ikke blogges. Velkommen!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

23 comments on “Uakseptert vennskap mellom heterofile menn og kvinner?

  1. MandagsMor
    8. oktober 2012

    Fordommer. De sitter fastgrodd i oss, matet inn med kulturell og tradisjonell teskje….
    Menn har ofte større problemer med det der enn kvinner. Tradisjonelt forventes det av dem å være sjalu…
    Jeg har nok like mange mannlige som kvinnelige venner. De er alt fra 25 år yngre til 20 år eldre enn meg. Når jeg kjenner at jeg virkelig er på «bølgelengde» med en person, er det personligheten og felles interesser som tiltaler meg – da spiller ikke kjønn/alder noen rolle!
    Mannen min uttrykte noe usikkerhet i starten av forholdet vårt, men det gikk seg til da han forstod hvem/hvordan jeg er. Dessuten har han etterhvert møtt de fleste mannlige vennene mine – og noen av dem liker jo han også. Uten at han derved er blitt homofil… 😉

    Liker

    • Lammelåret
      8. oktober 2012

      For å trekke det lenger: Det er litt av det samme når voldtektsmenn skylder på lettkledde damer og hevder at de ba om det, som om menn ikke kan styre sin egen seksualitet.
      **
      Vennskap er en positiv ting, så bra at mannen din så dette etterhvert!

      Liker

  2. Mormor
    8. oktober 2012

    Skulle tro det var et tilbakelagt stadium, men fordommer og misoppfatninger, mistro og usikkerhet henger ved oss som borrer.

    En venn er en venn på tvers av kjønnethet og alder.
    Ha en flott kveld 🙂

    Liker

  3. palladiumc
    8. oktober 2012

    Oi, disse tankene har jeg selv syslet med i det siste. Jeg syns personlig det er trist at kvinner og menn ikke kan være venner, sånn sosialt akseptert sett. Alle jeg har pratet med sier det motsatte, at kvinner og menn ikke er venner, spesielt ikke hvis de har en partner. Jeg syns det er en helt merkelig tankegang.

    Eksempelvis, flyttet jeg på en ny plass. Ikke så lett å bli kjent med folk, men jeg ble kjent med en mann og en dame via jobb. Helt platonisk vennskap med mannen, trodde jeg. Så var det ferie, og etter ferien hadde han plutselig ikke tid til å treffes. Etterhvert sa han at han hadde funnet dame, og ville bruke all tid på henne. Dette er visstnok helt gjengs har jeg blitt fortalt.

    Jeg syns det er synd. Det skaper et kjøligere og mer ensomt samfunn.

    Takk for supert innlegg, du skrev en del av mine tanker:-)

    Liker

    • Lammelåret
      8. oktober 2012

      Skal en følge denne logikken blir det helt umulig for noen folk å ha venner i det hele tatt.

      Som du sier er det særlig når man er nyetablerer at vennskap er veldig viktig, men også på lengre sikt. Jeg tror mange langsomt mister venner av det andre kjønn når de får kjæreste. Veldig synd.

      Liker

  4. tantebe
    8. oktober 2012

    Jeg har bestandig hatt venner av begge kjønn. Noen av de mannlige har jeg mistet når de har fått en kjærest. Det synes jeg er synd. Jeg tenker,som deg,at i et trygt og sunt forhold er det plass til vennskap på kryss av alt!

    Liker

    • Lammelåret
      8. oktober 2012

      Har noen av dem vendt tilbake dersom det har blitt slutt med kjæresten?

      Liker

      • tantebe
        8. oktober 2012

        Ja. Men den aller beste vennen min fra jeg var liten og gjennom ungdomstid og studier. Han traff en jente som ikke liker at vi er sammen. De giftet seg. Vi snakker bare sammen når vi har bursdag..Det er trist.
        Så damer kan også lage kluss ,-)

        Liker

        • Lammelåret
          10. oktober 2012

          Sånt er trist, ja, det etterlater spor på innsiden og skaper sorg.

          Liker

  5. Casa Kaos
    8. oktober 2012

    Jeg hadde mange mannlige venner før. Men ikke nå lenger. Vennskapene har bleknet av en eller annen grunn. Det var ikke med vilje, og jeg må vel bare ty til den alltid så gode grunnen, at det bare ble sånn.

    Mannen min derimot, har mange kvinnelige venner. De renner ned både dørene og Facebook for å få litt av hans tid. Mannen spiller nemlig golf. Men her i Spania er de fleste golferne pensjonister. Så disse damene som svermer rund ham er som regel 60 pluss. Jeg syns det er veldig koselig å se dem tusle av gårde til golfbanen mens de kniser og fniser. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg kanskje ikke hadde likt det like godt om det hadde stått en gjeng fnisende 20-åringer på døra her i tide og utide og ville ha med mannen min ut…

    Liker

    • Lammelåret
      8. oktober 2012

      Hehe.. den skjønner jeg godt! Jeg hadde nok ikke satt pris på for lekre venner av mannen. Eller det kommer kanskje an på hvordan de behandlet meg?

      Liker

      • Casa Kaos
        8. oktober 2012

        Ja, det er mye som spiller inn når man er i et forhold og har vennskap med det andre kjønn. Dybden på vennskapet er viktig. Er det et godt og solid vennskap er det lettere å akseptere enn svermeri. Og også hvordan vennene behandler deg. Men dersom alle parter har litt følere ute og tar hensyn og respekterer hverandre, tror jeg ikke det er noe problem om en, eller begge, har venner av motsatt kjønn.

        Liker

  6. annebloggen
    9. oktober 2012

    Jeg har intrykket av at dette er i ferd med å forandre seg og at det er mye mere vanlig blant de unge å ha vennskap uavhengig av kjønn. (Og seksuell legning for den saks skyld).

    Liker

  7. Ane
    9. oktober 2012

    Jeg har aldri hatt noen reaksjoner på at jeg har mannlige venner, og har heller ikke tenkt at en venninne av meg må være hemmelig forelsket i en hun er venn med.

    Det jeg derrimot ofte har opplevd er at vennskapet brytes fordi en av partene får følelser for den andre.

    Liker

    • Lammelåret
      10. oktober 2012

      Tror jeg sånn sett bare har hatt følelsesløse vennskap, hehe..

      Liker

  8. sotengelen
    9. oktober 2012

    Vi er en vennegjeng på 3, veldig nære. 1 gutt og 2 av oss er jenter. Det har selvsagt vært perioder der en har vurdert om en skulle «finne på noe mer», men det var tidligere. Nå er de to andre godt fornøyde i sine forhold, men vi fortsetter å være gode venner.

    Det har ikke vært noe valg fra de nye kjærestene sine sider.

    Jeg tror nok at dette er langt enklere hvis en faktisk inviterer den nye kjæresten med. De nye kjærestene må innlemmes i venneforholdet og kunne være med på spøken, samtalen og gøyen.

    Selvsagt er det ikke noe gøy å sitte hjemme hvis kjæresten/mannen er ute og reker med vennene sine hele tiden. Dette uavhengig av om de er menn, eller kvinner.

    Liker

    • Lammelåret
      10. oktober 2012

      Veldig enig med deg i det siste du sier, for en vil helst bruke mye tid sammen med kjæresten, så det er kjedelig om hun/han bruker mye tid sammen med venner alene.

      Det er sikkert lurt om den nye kjæresten blir inkludert i vennskapet, men noen ganger må det også gå an å møtes alene, tenker jeg,

      Jeg tipper det er lurt å spørre kjæresten om det er ok at man bruker tid sammen med den og den – ikke for å spørre om tillatelse, men for å vise respekt og ta hensyn til dennes meninger.

      Liker

      • sotengelen
        10. oktober 2012

        Viktigheten av å beholde sine egne venner er vel også noe som kommer litt med tiden. Jeg har selv opplevd å komme ut av et lengre forhold, for så å oppdage at jeg hadde mistet alle mine venner. Jeg hadde rett og slett ikke brukt tid på de og de hadde forsvunnet for meg.

        Nå er jeg bevisst på dette og også klarer overfor nye tilknytninger om at jeg vil prioritere mitt vennskap også etter at jeg får meg en kjæreste. Dette er faktisk en diskusjon som jeg har hatt med mine nærmeste venner. Bevissthet hjelper.

        Forklare overfor ny kjæreste kan jo kanskje også være en viktig ting å gjøre.

        «Disse menneskene er viktige for meg. Jeg vil gjerne beholde de.»

        Liker

  9. fjellcoachen
    9. oktober 2012

    Dette med å miste venner til en ny kjæreste har jeg egentlig opplevd med både venner og venninner, i de tilfellene de blir helt oppslukt i det nye. Andre vennskap er evigvarende og tåler varierende avstand i tid og rom uten å ta skade, det har jeg også opplevd med begge kjønn.

    Å tåle at den andre har venner av motsatt kjønn, handler mye om trygghet, og som sotengelen sier, om partneren blir inkludert i vennskapet eller ikke. Selv har jeg et viktig prinsipp om åpent hus i egen heim for både mine og barnas venner av «alle» kjønn og avskygninger, og jeg ser at det kan by på utfordringer hvis en partner skulle ønske mer kontroll og oversik, eller mer alenetid sammen.

    Jeg forstår godt hvis det oppstår utrygghet der parteren konsekvent sier «vi» om en venn av motsatt kjønn, og dette «vi»‘et lever sitt eget liv helt utenfor parforholdet.

    Kanskje er det respekt vi snakker om her også?

    Liker

    • Lammelåret
      10. oktober 2012

      I starten av et forhold er det naturlig å ville bruke mye tid sammen og et godt vennskap er raust nok til å ikke ta skade av det.

      Hvis vi skal snakke om sjalusi, så tror jeg at det handler mye om tiden og hvordan den brukes og som du sier: Er vennskapet eksklusivt og ekskluderende eller romslig og åpent? Det siste gjør vennskapet lettere å akseptere, tenker jeg.

      Liker

  10. LilleRedd
    11. oktober 2012

    Jeg kan vel ikke vinne jeg da, som bifil 😛 Jeg er en skjøge uansett, i noens øyne. Heldigvis har jeg aldri opplevd at noen har reagert på det faktum at de fleste vennene mine er menn. Jeg er gift med en mann, og han har ingen problemer med det, heldigvis, og mange av vennene mine er våre felles venner. Vi vet hvor vi har hverandre.

    Folk er folk. Jeg ser som regel ikke kjønn (kanskje fordi jeg er like tiltrukket til begge kjønn på alle måter?), jeg ser mennesker.

    Jeg synes synd på mennesker som fremdeles sitter inne med slike ideer og fordommer. Stakkars dem, de kan gå glipp av mange potensielle gode vennskap.

    Liker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

