Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Halloween for de rike?

Halloween er en god inntektskilde for butikker som selger slikt utstyr, faktisk kan noen butikker ha en inntjening på 30 % av årsomsetningen! Det er syke tall, spør du meg, særlig med tanke på at julen er like om hjørnet og at H-feiringen kun varer noen få timer.

Det bekymrer meg at skillet mellom dem som har god råd og dem som ikke har penger til overs til kortvarig moro øker. Hva vi kan gjøre med det er et stort spørsmål, men her og nå kan jeg foreslå følgende utkledningsalternativer som kan matche en slunken lommebok:

Tips en: Kjøp en rull gasbind som du surrer på kryss og tvers over huet på den som skal kles ut og klæsj på rød konditorfarge her og der, litt kull fra peisen (avkjøles!) rundt om i ansiktet og litt hvit ansiktsmaling. Vips, så er barnet (du?) klar.

Tips to: Riv i stykker et utslitt hvitt laken og klipp ut hull til øynene og munn; hives over hode og kropp

Tips tre: Bruk en baksiden av en papptallerken og tegn noe fælt, klipp eller press ut hull til en strikk eller taustump som holder masken på plass. Plasseres over ansiktet. Ja, og husk åpning til munn, nese og øyne (med mindre du har spist en større middag og stoler blindt på andre..

Ønsker deg en god-skummel kveld!

Kilde til tallmaterialet: Tønsberg Blad (forløpig ligger ikke artikkelen åpen, men jeg vil tro den åpnes senere i dag eller i morgen)

**

Les gjerne Halloween, Hallo Venn og Helveteshus,  Fattig førjulstid, De fattige kan takke seg  selv, eller?

Ps! Lik gjerne bloggen min på Facebook! Velkommen!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

12 comments on “Halloween for de rike?

  1. underveis
    31. oktober 2012

    Enig. Jeg skjønner veldig godt at ungene liker å kle seg ut og gå ute i mørket og være skumle og få godteri (så jeg gidder ikke være blant de voksne som surmuler over Halloween) men en trenger virkelig ikke hive seg på kjøpekarusellen for det. Grunnkonseptet er så enkelt at det holder i seg selv: Mørke, utkledning, venner, godteri. Billig og greit.

    Lik

    • Lammelåret
      31. oktober 2012

      Det er så altfor lett å bare kjøpe noe uten å tenke, så jeg forsøker å tvinge meg til å tenke alternativt. Dessverre er det ofte mye enklere å kjøpe noe nytt når den slags butikk ligger rett ved siden av Rema-butikken og det er cirka umulig å finne noe hjemme.. (ikke system i rotet engang, huff).

      Det er ofte et prinsipp for meg å begrense pengebruken. Jeg synes at selv om økonomien ikke er stram trenger vi ikke bidra til kjøpepress og gi forventninger om å skaffe oss mer og mer.

      Butikker lokker og «alle andre» lokker, det er vi som må si nei. Det er vi som må bidra til å sette en standard som gjør at få (helst ingen!) føler seg utenfor. Og det gjør vi best ved å handle i tråd med verdier. Og begrense pengebruken.

      Lik

  2. Cecilie von der Ohe
    31. oktober 2012

    Jeg synes at Halloween bare er noe tull. I dag hørte jeg om farlige Halloween-linser som man bestiller over Internett. Jeg ahr skrevet om dette i dagens innlegg på bloggen min. Jeg håper du ikke har en altfor skummel kveld.

    Cecilie

    Lik

    • Lammelåret
      31. oktober 2012

      Halloween er fremdeles ganske nytt i Norge og mange er ikke klar over reglene (= alle som ikke har barn under 15?), så jeg tror mye av motstanden ligger her: Vi liker ikke nye ting.

      Å kaste egg er et eksempel på uakseptabel handling, vi klarer oss fint uten det. Tror slike ting som kan kalles hærverk er med på å gjøre folk negativt innstilt. Det skjønner jeg veldig godt!

      Lik

      • tuppelina
        1. november 2012

        man burde som nr 1 få inn den regelen som er så utrolig viktig; er utelyset slukket så skal du ikke ringe på!!

        men ang eggkasting oog sprenging av postbokser så sier jeg nå bare følgende; hvor er foreldra??? her har vi den klare regelen at _ingen_ barn går alene, og det er absolutt ikke lov å gjøre fantestreker!
        -har noen som har sagt fra at de ikke ønsker besøk, og det respekterer vi og forklarer det til barna…

        Lik

  3. Ellen
    31. oktober 2012

    Jeg bruker så godt som ikke penger på utkledning, og det går veldig greit. Ikke syr jeg noe særlig heller. Vi bruker det vi har!

    Lik

  4. livetsvev
    31. oktober 2012

    Jeg synes det er fint at du fokuserer på dette. Det er tull å kjøpe nytt halloween-antrekk til barna til 300 kroner hvert år. Hos oss hadde vi en søt katt (ei som ikke ville være skummel) i grå nattdrakt, sminke og ører, og ei heks med flere år gammel heksekjole. På døra hos oss kom også barn som ikke var kledd ut, men kun sminket i ansiktet. En billig og enkel måte å gjøre det på. Deltakelse i noe som har blitt en tradisjon, er viktigere enn utførelse, tenker jeg.

    Lik

  5. piggsvin
    31. oktober 2012

    Jeg er egentlig veldig glad i Halloween. Jeg hadde en engelsklærer på barneskolen med amerikansk ektemann. så vi lærte også skikk og bruk-regler når man skal gå knask eller knep. For eksempel betyr et slukket balkonglys at man skal gå forbi og at «knepene» skal være uskyldige (hærverk er ikke lov). Og på videregående gikk jegpå en internajsonal linje (IB) med kids fra land der man feirer Halloween, så jeg har gode minner fra Halloween-fester. Og da jeg bodde i Canada hadde jeg også en morsom feiring. Stemningen var helt spesielt, da alle trasket rundt i sine fineste drakter, og det var gøy å se hva folk hadde funnet på.

    Jeg tror at noe av grunnen til at så mange ikke liker det er det fordi vi ikke har så lang tradisjon for det og at mange av de uskrevne reglene ikke har fått gjennomslag, slik som i landene det kommer fra. Selv synes jeg at det er fint at man får flere morsomme ting å se frem til i høstmørket.

    Og takk for gode kostymetips 🙂 jeg har blitt invitert på en impuls-Halloweenfest i helga og hadde ingen lure idéer (pluss studentbudsjett).

    Lik

    • Lammelåret
      31. oktober 2012

      Da har du fått H inn gradvis og har en forståelse av hva det er. Jeg tror det er nøkkelen til å godta noe nytt. Dersom det eneste man forbinder med H er kasting av egg og annen uaksptabel oppførsel (gjengitt av media), er det jammen meg ikke rart man blir negativt innstilt.

      Så bra at jeg kunne komme med kostymetips! Jeg er nemlig den minst kreative personen jeg vet om, iallfall når det gjelder det som ikke inkluderer ord!

      Lik

  6. tuppelina
    1. november 2012

    jeg er utrolig glad i halloween, og har vært det siden jeg var ganske liten faktisk. men for meg så er en del av moroa å lage ting selv…
    -årets gresskar fra hagen ble lykt, gresskarkjøttet har blitt sylte (nydelig), noe skal syltes, så blir det gresskarscones, gresskarpai m.m.
    -kostyme i år på meg ble enkelt: en sort kappe jeg hadde fra før, hvit i ansiktet og med blod dryppende fra munnen. junior hadde et gammelt kostyme som vi frisket opp med en morsom maske av pappmasje som han hadde laget selv (den var bare helt fantastisk rå, en skikkelig kunstnerisk sønn jeg har).
    på veggene inne hadde vi gresskar fra i fjor (vi skjærte ut i papp og malte dem). eneste jeg jukset med i år var snopet; det ble kjøpt på nille!! vanligvis så lager jeg mumiepølser (pølse med pinnebrød surret rundt 90% av pølsen, og to øyner av paprika stukket inn), eller noe slikt i den durr. også populært med edderkoppmuffins (muffins med sort topping og lakrisbein)…

    -neste år tror jeg at jeg skal ut å sage/klippe noen greiner slik at jeg kan lage en skummel liten korridor inn til døren vår. eller kle meg ut som fugleskremsel med gresskar på hodet, og så skremme de største barna litt 😉

    -så moralen i det jeg sier er vel det samme som du sier; man trenger ikke å bruke masse penger på halloween 🙂

    Lik

    • Lammelaaret
      1. november 2012

      Wow, så flink du er!
      Å være lage-kreativ er virkelig en fordel og så er det så mye bedre å gjøre det sammen med noen enn å ta den kjappe kjøpe-varianten.

      Barna dine nyter godt av det!

      Lik

  7. Tilbaketråkk: Halloween eller julebukk? | Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

