Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Se meg så jeg ikke dør!

Det skal ikke alltid så mye til før store, alvorlige livsendrede hendelser skjer. Fra hverdagslig uro til livsvarende skader kan det skille mindre enn ett minutt.

Vi kan ikke styre over alt, men vi kan komme langt ved å forebygge – selv om det er veldig kjedelig å ta seg et par minutter til det.

Hvert år skades 4000 barn på sykkel. Av de som bruker hjelm får en av ti hodeskader, mens for dem som ikke bruker hjelm får åtte av ti hodeskader. Det viser de 20 nyeste forskningsrapportene internasjonalt, samt norske data, forteller Professor dok. med Inggard Lereim til Trygg trafikk. Selv om de fleste blir friske, er det en del som sliter med problemer som hukommelsessvikt, konsentrasjonsvansker og synsforstyrrelser i etterkant. Det er opplagt at slike problemer får konsekvenser for læring og trivsel, noen av disse barna med hodeskader får etterhvert også problemer som karakteriseres som adferdsforstyrrelser.

Det er særlig ungdom mellom 12 og 17 år som er dårlige til å bruke hjelm, bare en av fire beskytter hodet som de skal. Kan det ha sammenheng med forfengelighet, tro? Dette er en aldersgruppe som er særlig opptatt av å finne tilhørighet og «seg selv» og som har nesten hele tiden har et blikk på andre og et blikk på seg selv. Da er det vel ikke kult å ødelegge noe så viktig som sveisen! Det er viktigere å være kul enn å ha helt hode.

Risikoen blir ikke mindre på denne årstiden vi er inne i nå. Folk uten refleks er som selvmordskandidater å regne – omtrent umulig å se for billister og sjansen for å bli påkjørt og skadet for livet øker dramatisk sammenlignet med folk som bruker refleks. Refleks ødelegger ikke engang sveisen! Og selv om den beste måten å beskytte seg på er refleksvest, hjelper det også godt med reflekser som henger og dingler. Hvorfor bruker ikke flere voksne det?

Det er kalde dager og ofte synker temperaturen til godt under null og et tynt lag med is legger seg på bakken. Det kan være ubeskrivelig vakkert, men også ubeskrivelig farlig. Heldigvis fins det piggdekk til barnesykler, et alternativ til å la sykkelen stå, men hva gjør en med kalde hoder under hjelmen? Det kan være fristende å la hjelmen bli hengende rundt styret, men ikke særlig smart. Heldigvis er det også en løsning på dette problemet!

Pierre Robert selger tynne ulluer som passer perfekt under sykkelhjelm og som ellers holder lenge med en hette over for den som har sluttet å sykle for sesongen. Pierre bor på Obs! og Rema og kanskje i andre butikker også, så luene er lett tilgjengelige og koster under 100 kroner, det vil jeg si er rimelig. Samme type lue får du også kjøpt på Nøstebarn (fås også kjøpt i voksen størrelse), men om du ikke bor i nærheten av et av deres utsalg vil porto komme i tillegg. Hvis du likevel skal handle på Nøstebarn gjør du et godt valg, for produktene deres er av god kvalitet.

Dessverre er vi forbilder også når det ikke passer, så det gjelder å gå foran med et godt eksempel. Voksenhoder tåler ikke møte med biler og steiner bedre enn barnehoder og jeg er overbevist om at sveisen kan rettes opp raskere enn hodeskader.

Bruk hjelm!

Bruk refleks! 

.. så blir det jul i år óg!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

19 comments on “Se meg så jeg ikke dør!

  1. Hanne
    10. november 2012

    Jeg er fotgjenger og har refleks i alle vesker. I går tok jeg sekk på jobb og hadde ikke refleks. Jeg ringte etter skyss – jeg ønsker ikke å gjøre en stakkars bilkjører ansvarlig for min egen uvørenhet samtidig som jeg ikke ønsker å bli skadet.

    Vi voksne er ofte mindre flinke enn barna når det gjelder refleks og hjelm. Vi passer på barna men tenker ikke på oss selv. Synes siste avsnittet ditt sier det så godt – dette er viktige greier!

    Lik

    • Lammelåret
      10. november 2012

      Lurt å få skyss hjem!
      Kombinasjonen av null refleks og glatte gater er direkte livsfarlig!

      Lik

  2. Livet i Casa Didriksen
    10. november 2012

    Bra å bli minnet om dette, det kan aldri sies for ofte. Tok foresten utfordringen din i går.

    Lik

    • Lammelåret
      11. november 2012

      Så bra at du har tatt utfordringen min! Jeg har lest svaret ditt og begynt på mitt, men så måtte jeg ha en pause.. Du hører fra meg senere!

      Lik

  3. Liv-Inger Resvoll (@livinger)
    10. november 2012

    Gode innlegg! Vi voksne kan ikke forvente at ungene skal bruke refleks og hjelm hvis ikke vi gjør det selv!

    Lik

  4. Abelone
    11. november 2012

    Jeg er «nazi» når det gjelder refleks og sykkelhjelm. Og ungen liker å bruke dette -foreløpig. Jeg regner jo med at det snur, i mellomtiden håper jeg at jeg har innprentet viktigheten. Jeg blir skikkelig irritert på ansatte på barnehage og skole som ikke bruker dette, for de er også viktige forbilder. Har hørt at skolen ikke kan bestemme at barna skal bruke sykkelhjelm, men synes faktisk at det hadde vært greit om de kunne gitt anmerkning eller meldin med hjem. Heller nedsatt karakter enn knust hode. Utrolig teit med sykkelhjelm på styret. Men nå har det kommet en selvoppblåsende sykkelhjelm. Håper de i alle fall kan bruke den!

    Lik

    • Lammelåret
      11. november 2012

      Oppblåsbare sykkelhjelmer, det var nytt for meg! Det må jeg sjekke ut!

      Barnehager er et kapittel for seg selv når det gjelder sikkerhet. Og skolebusser! Det er visst ingen selvfølgelighet at det er sikkerhetsbelter på skolebussen – helt horribelt, spør du meg!

      Jeg er helt enig med deg i at det burde vært anmerkning for ikke bruke sykkelhjelm, men det spørs om det er mulig å sjekke noe mer enn at hjelmen er med.

      Tror knapt nok det kan bli nok oppmerksomhet rundt sikkerhet som hjelm, belter og refleks.

      Lik

  5. Benedicte Olaisen
    11. november 2012

    Flott innlegg, dette her. Jeg kommer til å linke til den fra Skolelyst. Synes liksom innholdet passer godt til skolebarn.

    Lik

  6. Monsar A.
    12. november 2012

    Det er så vigtigt at bruge cykelhjelm. Det kan ikke fortælles nok! Bra post.

    Lik

    • Lammelåret
      12. november 2012

      Velkommen til bloggen, Monsar A.!

      Sykkelhjelm, refleks og bilbelte er vel de enkleste og raskeste måtene å beskytte seg og forebygge livsvarige skader på!

      Lik

  7. Toner av tanker
    12. november 2012

    Fantastisk innlegg! 😀 Og et utrolig viktig budskap….

    Det ga meg inspirasjon! Så hvis du tillater, så vil jeg gjerne bruke deg som nettopp det! Vil bli samme tittel, en noe annen vinkling (annet tema men fortsatt barn) og du krediteres selvfølgelig!

    Lik

    • Lammelåret
      12. november 2012

      Klart du kan bruke meg som inspirasjon, ingenting er bedre enn det!

      Lik

      • Toner av tanker
        12. november 2012

        Da gjør jeg det, så sender jeg deg en mail eller kommentar når det er publisert 😀

        Lik

  8. Tilbaketråkk: Hoder som aldri sprekker | Lammelårtanker

  9. Tilbaketråkk: Morild – skaper lysende unger! | Lammelårtanker

  10. Tilbaketråkk: Unger som lyser og naive voksne | Lammelårtanker

  11. Tilbaketråkk: Den farligste tiden | Lamme Tanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

