Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Jeg snakker i Norgesglasset og blir skrevet om på nrk.no

Du får kanskje et bilde av Ole Brumm når jeg sier det slik, og vi ligner en del, sånn bortsett fra at jeg har litt mindre pels.

Jeg har blitt intervjuet av Ida Jevne i Norgesglasset med utgangspunkt i bloggposten Førjulstiden – en feministisk prøvelse. Intervjuet er blitt redigert og satt sammen med intervju av forsker Anita Borch ved Statens institutt for forbruksforskning og folk på gata. Resultatet kom i sending i går og i dag, og lenke til klippene ligger i slutten av bloggposten.

Det er også lagt ut en artikkel som er basert på innslaget i Norgesglasset. Artikkelen finner du HER.

Kontakt med media er nytt for meg, så det er spennende å se litt av arbeidet som ligger mellom den første kontakten og det ferdige resultatet. Jeg vet hva jeg sa da jeg ble intervjuet, men visste ikke hvordan det kom til å høres på radio før alle andre hørte det samme. Jeg visste heller ikke i detalj hvordan det ville bli satt sammen med resten av stoffet og hva slags ramme det ville bli puttet inn i. Jeg har likevel følt meg ganske trygg på hele situasjonen og det kjennes godt i seg selv.

Ønsker dere at jeg skal skrive mer om temaet for intervjuet?

Lenker:

1. del:  Slik eier damene jula

2. del: Hvordan bryte mønsteret og hvorfor bør familiene gjøre det

**

Er du her for første gang? Velkommen skal du være! Dersom du har lyst til å følge bloggen min kan du gjøre det via Facebook. Der blir det av og til lagt ut interessante lenker til andre bloggere eller artikler i tillegg til lenke til siste publiserte bloggpost hos meg. Du kan også følge bloggen via Bloglovin’. Legg gjerne igjen en kommentar eller del innleggene med andre!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

21 comments on “Jeg snakker i Norgesglasset og blir skrevet om på nrk.no

  1. Elisabeth, Innerst i veien
    28. november 2012

    Så gøy! Og veldig, veldig bra, du gjorde en god figur.

    Liker

    • Lammelåret
      28. november 2012

      Takk for at du hørte på, Elisabeth!
      Det var godt å høre.
      Jeg håper tematikken leder til diskusjoner her og der.

      Liker

  2. Innie
    29. november 2012

    Gratulerer! 😀 Dette er jo kjempebra! 😀

    Liker

  3. Bente
    29. november 2012

    Jeg håper mange både leser og hører dette. Dette er flott.
    Jeg er enig med deg. Alle de som sier de er så utrolig slitne til jul,må gå litt i seg selv.

    Du høres strålende intelligent ut på radio.
    Håper dagene dine er gode!
    Varm hilsen herfra. 🙂

    Liker

  4. Ane
    29. november 2012

    Jeg ble i allefall inspirert til å dele mine tanker rundt det hele 🙂 Gratulerer med vel overstått!

    Liker

  5. villkatta
    29. november 2012

    Gratulerar med intervjua! Så utruleg spennande. Og ikkje minst viktig, at du tørr stikke fram meiningane dine i pressen.

    Liker

    • Lammelåret
      29. november 2012

      Dette er temaer jeg er temmelig trygg på og da er det ikke så stor risiko ved å snakke i radioen. Det er bare et unntak og da er det morsomt å få tilbakemeldinger på at det gikk bra.

      Liker

  6. Therese
    29. november 2012

    Det gikk jo kjempefint! 🙂

    Liker

  7. msjackson
    29. november 2012

    Heier på deg! Dette gikk jo strålende!! Dessuten et tema vi har godt av å ha fokus på i disse dager.

    Liker

  8. Mormor
    29. november 2012

    Fikk det ikke med meg, beklager .
    Men artig lell 🙂
    Ble du forbauset over stemmen din?
    Det ble jeg da jeg hørte min, første gang 🙂
    Lykke til videre 🙂
    Klem n:-)

    Liker

    • Lammelåret
      29. november 2012

      Du kan få det med deg ved å trykke på lenkene, mormor.

      Jeg har lurt litt på det med stemmen, litt rart å høre seg selv, ja. Mora mi sier at den ikke var helt gjenkjennelig. Det er nok fordi jeg vanligvis ikke har så lys stemme. Måtte konsentrere meg, vet du!

      Liker

  9. Sparringmamma
    29. november 2012

    Så bra med engasjement! Bra med veivisere som ber oss kvinner dempe forventningene til oss selv!

    Jeg har laget pepperkaker med ungene og mannen har KJØPT julekalender. .
    Det var vel det foreløpig. 🙂

    Men så har jeg ei venninne som JOBBER mindre i desember nettopp fordi hun vil ha bedre tid til juleforberedelser og kos. Er jo en måte å stresse mindre på det også..? 🙂

    Kuult at du er litt mer deg selv og litt mindre pseudonym. Stå på!

    Liker

  10. Lammelåret
    29. november 2012

    Til alle!

    Takk for fine og støttende kommentarer, det setter jeg pris på!

    Liker

  11. Cecilie von der Ohe
    29. november 2012

    Nå er jeg altså så heldig at jeg har fått høre stemmene til 2 av damene jeg blogger med. Du gjorde et godt inntrykk på radioen. Jeg fikk ikke med meg sendingen, så det var bra at du hadde lagt ut lenke til den her på bloggen. Sist fredag var jeg på krimkveld med Tom Kristensen og Unni Lindell. Jeg blogger mye med Unni Lindell. På fredag hilste jeg også på en god bloggvenninne av henne.

    Cecilie

    Liker

    • Lammelåret
      30. november 2012

      Det er gøy å se folkene sine på radio og tv, jeg følger også med når noen av «mine» er på. Noen ganger stemmer inntrykket, andre ganger ikke.

      Fint å høre at du synes jeg gjorde det bra!

      Liker

  12. Mammadamen alias Karianne
    29. november 2012

    Gratulerer med radiodebut! Veldig, veldig bra, synes jeg. Og morsomt å se bilde av deg!

    Jeg synes du har flere gode poenger. Samtidig er jeg uenig med deg i at ansvaret kun er hos mammaene og kvinnene. Menn får søren meg ta tak selv her, og være med å gjøre jula slik de har lyst til. Det er jeg sikker på at de kan. Ikke minst bør de!

    Karianne:)

    Liker

    • Lammelåret
      30. november 2012

      Hei Karianne!

      Jeg mener ikke at ansvaret kun er hos kvinner/mødre, men ofte er det disse som tar hovedansvaret for alt som skal gjøres før jul. Det som skjer resten av året topper seg i julen. Jeg mener absolutt at menn må ta i et tak for å få den julen de ønsker seg, men jeg har inntrykk av at mange menn synes det er topp at kvinnen tar seg av mesteparten. Fint å slippe billig unna. Konklusjonen er at begge må sette seg ned sammen og finne en felles standard slik at de får et felles mål å jobbe mot. Å jobbe mot felles mål er dessuten styrkende for parforholdet.

      For å ta essensen i poenget mitt, løftet til et større perspektiv: Kvinner må ta ansvar for egen helse og arbeidskapasitet og legge fra seg urimelige krav – dette for å forebygge utbrenthet.

      Dessuten vil dette muligens virke forebyggende på samlivsbrudd. Å jobbe sammen for noe kan føre par nærmere hverandre.

      Ønsker deg en flott helg, Karianne!

      Liker

  13. Jenny
    30. november 2012

    Stemmer i: Så gøy!

    Du er en modig dame.

    Liker!

    Liker

  14. Tilbaketråkk: Jeg er intervjuet av VG « Lammelårtanker

  15. Tilbaketråkk: Jeg er intervjuet av VG : Hjem og familie

  16. Tilbaketråkk: Kjøp VG i morgen! | i den sorte gryte

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

