Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Hjemmelagde pepperkaker med skikkelig sukker!

Et av julens faste innslag på kakefronten er pepperkaker, det må være i boks for at den rette følelsen skal ta plass.

Her er min oppskrift:

1 1/2 dl smeltet smør (ikke margarin)

1 1/2 dl mørk sirup

1 1/2 dl brunt sukker

1 1/2 dl kremfløte

3         ts kanel

2        ts kardemomme

3        ts nellik

2        ts ingefær

1        ts natron

9 – 10 dl hvetemel

Bland sirup, sukker, fløte og krydder i en stor bolle. Smelt smøret og tilsett det sammen med siktet hvetemel og natron.

Arbeid deigen raskt sammen. Dekk til med plastfolie og la stå kjølig i minst en time slik at smakene blander seg godt.

Kjevles ut til ca 3 mm for små kaker, tykkere for større kaker (f.eks som skal henges opp som dekorasjon). Stikk ut kakene til ønskede former, etter mønstre eller med kakeutstikkere.

Stekes midt i ovnen ca 6-8 minutter på 180 grader midt i ovnen. Husk bakepapir på stekebrettet!

Tips

For best resultat bør krydderet være nyinnkjøpt. Dersom deigen blir mjuk underveis i bakingen kan den settes inn i kjøleskapet en periode slik at den blir lettere å arbeide med. Når du kjevler ut deigen skal du tilsette minst mulig mel for at kakene ikke skal bli tørre og melete. Ved å la deigen hvile i kjøleskapet unngår du at den klistrer seg lett til bordet. For å sikre at deigen ikke lett fester seg til bordet kan du også stryke en lett melet hånd over bordoverflaten slik at det kun blir liggende et lett meldryss der.

Pepperkaker er blant mine favoritter, men jeg er også veldig glad i mandelbiscotti som du finner oppskrift på ved å trykke på skriften i gult. Mandelbiscotti er dessuten en fin gave å gi bort, for eksempel til en organisasjon du ønsker å støtte, eller til en som ikke selv er glad i å bake eller som ikke ønsker seg ting i gave.

Hvilke kakesorter er dine favoritter?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

16 comments on “Hjemmelagde pepperkaker med skikkelig sukker!

  1. jenny
    8. desember 2012

    Jeg lover meg selv hvert år at NESTE år, da skal jeg lage hjemmelagde pepperkaker… kjøpte ferdig deig i år og men de ble ganske gode 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      8. desember 2012

      Gode ble de sikkert, men er det palmeolje og e-stoffer i de? 😉

      Lik

  2. Morten Besshø
    8. desember 2012

    Litt lite pepper, er det ikke?

    Lik

    • Lammelåret
      8. desember 2012

      Det har du helt rett i, Morten! Det et litt juksete å kalle det for pepperkaker når det ikke er pepper i. Kan legge til en halv te-skje pepper hvis du vil, så blir det ekte kaker – bare husk å ikke forveksle pepper med sukkermengden: atjsho!

      Lik

  3. underveis
    8. desember 2012

    Jeg har alltid kost meg med å lage pepperkakedeig – fordi det lukter så godt. Med unger er det jo den morsomste bakingen også. Glutenfritt kosthold på ett av barna har gitt oss utfordringer med å finne en god oppskrift – og i fjor fant vi en super en – så nå er det «like lett som før» – og det blir flott hus og alt som skal til – og alle kan spise den…

    Lik

    • Lammelåret
      8. desember 2012

      Enig i at det lukter veldig godt og det gjør kanelstenger også, så vi pleier å bake det óg.

      Veldig bra at dere har funnet et oppskrift som alle i familien kan spise av, vil tro at allergier og intoleranser kan by på en del utfordringer. Heldigvis for blogger kan det sikkert være enklere å finne gode oppskrifter enn før?

      Lik

  4. Jeg er blant de mange som er overlykkelige for at vi får kjøpt krute god pepperkake- og kakemanndeig hos bakerne! Da er det bare å hive seg rett i kjevlinga og utstikkinga, og det er det ungene syns er gøy! Eller gøy og gøy, det er jo alltid jeg som står igjen og stikker ut det siste. Da har de gått lei. Glad vi kan hoppe over selve deiglaginga.

    Men det er meg. Vet andre koser seg med å lage deig. Og du har rett, det er noe eget med lukta! Hvis jeg plutselig skulle få ånden over meg og lage pepperkakedeigen selv skal jeg teste ut oppskrifta di, Lammelåret! 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      8. desember 2012

      Så bra at du tester ut oppskriften min, hvis du får ånden(!) over deg, Liv-Inger! Skjønner at det er enklest å kjøpe ferdig deig, altså.. en får velge ut de gjøremålene som er viktigst for seg selv og som gir en mest glede.

      Lik

  5. Elisabeth, Innerst i veien
    9. desember 2012

    Lenge siden jeg har laga egen pepperkakedeig. Jeg synes kjøpe-kakene Kung Oscars pepperkaker er bedre enn de jeg seg lager. Men niåringen liker jo å pynte med glasur og non-stop så da sendte jeg henne bort til bestemor.

    Vi lager heller brune pinner og gaffelkaker sammen.

    Artig innlegg under her. Mange gode poeng.

    Lik

    • Lammelåret
      9. desember 2012

      Det er de beste pepperkakene som finnes!
      Når det kommer til hjemmelagde synes jeg den oppskriften jeg har skrevet opp her er den beste, det blir faktisk ganske markert smak.

      Brune pinner tror jeg er det samme som kanelstenger, kjempegode de også!

      Lik

  6. Jenny
    9. desember 2012

    Om jeg kan få komme med et tips. Pomaranskall; nyyyydelig i pepperkaker..

    Lik

  7. Bestof2sisters
    9. desember 2012

    JA! You had me at «Maa vaere i boks for at den rette folelsen skal vaere i boks..» saa sant..! Vi setter i gang rett etter barnehagen. Her skal duften av nystekte pepperkaker suse gjennom hele leiligheten, og ut i den varme ettermiddags solen.
    Jeg bruker forovrig ogsaa brunt sukker – soleklart.
    /Camilla

    Lik

  8. John Olav Ytreland
    9. desember 2012

    Enig i at pepperkake hører med. Det har vært favoritten siden barndommen, da jeg var den eneste i familien som spiste herlighetene. Ser jeg har det som skal til, inkludert overskudd, så dette blir dagens pappa-datter aktivitet. Hun ser ut til å ha arvet pappas lidenskap.

    Lik

    • Lammelåret
      9. desember 2012

      Det er så fint å kunne gjøre slike ting sammen med familien!

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

