Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Uhygieniske foreldre lar ungene stå i handlevogner

Vil du stå i vogna?, spør moren og smiler til barnet på ca 1 1/2 år mens hun kaster et blikk på handlelisten. Barnet rister på hodet og peker mot frukten hun ser. Jeg slipper pusten lettet ut.

Barn har ikke noe i handlevogner å gjøre! Jeg vil skrike det ut, jeg vil kjefte ut hun som synes det er helt greit at små spor av hundebæsjen barnet tråkket i for to timer siden blir klint utover vognen jeg skal legge mine matvarer i. Jeg vil være så klar og tydelig at det aldri – ALDRI – gjentar seg det spørsmålet!

Hvorfor ser ikke småbarnsomsorgspersoner forskjell på leker og handlevogner? Hvorfor er de så intenst uhygieniske og synes det er helt greit å skitne til det vi legger maten vår i? For min del får folk gjøre hva de vil i sine egne hjem. La gjerne ungen stå med uteskoene på kjøkkenbenken, det bryr ikke meg, men la være å grise til vognen jeg skal legge maten min i!

Jeg har aldri forstått hvorfor så mange (ja, jeg har sett det mange ganger!) synes det er uproblematisk å plassere ungene i handlevogna der matvarene skal legges. Hvorfor kan ikke barnet gå når det er for stort til å sitte i babysetet? Jeg mener at det virkelig ikke skal bli mitt problem at foreldre ikke klarer å styre barnet sitt på en vanlig handlerunde. Er det ikke det som ligger bak: At det er vanskelig å holde styr på barnet i butikken og forutsigbart når barnet plasseres i handlevognen? Vel, da har den forelderen, eller omsorgspersonen (.. for det er ikke bare foreldre som er så ubevisste), et problem og jeg godtar ikke at det ikke skal bli mitt problem også.

Nemlig!

**
Hva mener du? Blir du irritert av det samme eller er det uproblematisk for deg? Oppfølging av innlegget kan du lese HER.

**

Del gjerne innlegget! Du finner meg på Facebook, se HER.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

82 kommentarer på “Uhygieniske foreldre lar ungene stå i handlevogner

  1. Kristine
    15. desember 2012

    Nei, dette synes jeg var noe tøys. Vis meg den matvare som ikke har en eller annen form for emballasje! I tillegg bruker jeg stort sett selvscanner og legger alle varene rett ned i plastposen. Jeg har absolutt planer om å la tulla få stå i handlevognen når hun blir stor nok, hvis hun har lyst til det. Du får heller ta med deg antibac-servietter 🙂

    Liker

    • Lammelåret
      15. desember 2012

      Selvscanner har jeg aldri hørt om. Hva er det?
      Hvorfor vil du la ungen stå i handlevognen? Hvorfor kan hun ikke gå eller bruke vogna si?

      Liker

      • Steinar
        17. desember 2012

        Coop har i enkelte Obs-butikker(?) mulighet for å få en håndholdt-skanner sånn at du kan slå inn varene dine selv, da kan du putte varene rett i posen, og så når du skal betale skjer noe magi og så får du betalt for varene. Jeg har aldri sett det i Norge, men i Sverige har jeg sett det et par ganger. Siden jeg aldri har brukt dem selv kan beskrivelsene mine være noe unøyaktig, men jeg tror det er ganske nøyaktig.

        Liker

  2. JunePune.com
    15. desember 2012

    Alene på butikken med to små, en i setet der det er meningen jeg skal ha et barn og den andre i vogna si? Jeg har bare to hender jeg, så jeg er nok enig med Kristine, all mat er jo emballert, tilogmed frukten blir jo lagt i plastpose, og vasket før den blir spist 😉
    Ser ikke helt problemet 🙂

    Liker

  3. Liv-Inger Resvoll (@livinger)
    15. desember 2012

    Skyldig her også. Mine tre har sittet og stått i handlevognen. I den mellomfasen mellom det å sitte i barnesetet og å gå selv rundt i butikken er det en enkel løsning. Jeg klarer ikke helt å se problemet. Den handlevogna er nok ikke akkurat ren, uavhengig av om små barnesko står i den eller ei.

    Liker

    • Lammelåret
      15. desember 2012

      Jeg ser ingen grunn til å grise til handlevogna ytterligere bare fordi den ikke er helt ren i utgangspunktet. Å sette barna i handlevogna er et bevisst valg. Hvorfor være bevisst urenslig?

      Liker

      • Liv-Inger Resvoll (@livinger)
        17. desember 2012

        Javisst er det et bevisst valg. Men urenslig? Vel, som du ser av kommentarene er det mange som tar dette valget. Har aldri tenkt over at dette er et problem. Skjønner jo poenget ditt. Men når jeg i kommentarene ser at det nærmest rettes kritikk mot foreldre for i det hele tatt å ta med barn i butikken, da syns jeg det hele blir usaklig.

        Liker

  4. Susanne K
    15. desember 2012

    Jeg ville aldri lagt maten min, frukt eller hva enn, uemballert ned i vogna. Handlevogner er per definisjon skitne, uavhengig av barneføtter.

    Liker

  5. Heidi
    15. desember 2012

    Jeg er så enig med deg, Lammelåret! Det er uhygienisk og dårlig gjort overfor alle de andre butikkundene. Mye mat er riktignok emballert, men vi tar vel heller ikke alltid av emballasjen før maten settes inn i kjøkkenskapene?

    Da jeg var liten, fikk ingen barn stå i handlevognene, så helt umulig kan det vel ikke være å holde styr på barna?

    Liker

    • Lammelåret
      15. desember 2012

      Riktignok er maten som regel emballert og man kan putte varer i tynne poser fra butikken, men som du sier så fjerner ikke det problemet med ytterligere forurensning av matvarer. Det blir en god del ekstra jobb dersom en skal ta absolutt alle matvarer ut av emballasjen før en setter det på plass i skap og hyller. Jeg kan ikke forstå at så mange er likegyldige til dette.

      Liker

  6. EGEDENNE
    15. desember 2012

    Hehe, mine barn har stått i handlevogner flere ganger i sin barndom 😉

    Stort sett er all mat emballert, og blir lagt i poser før de havner i vognen, så sånn sett er det trygt. Dessuten, emballasjen som er på matvarene, er allerede full i bakterier. Tenk på hvor mange som har tatt på vare fra produsenten til varen er plassert i butikkhyllen.

    Du må nok bruke antibac servietter på alt dersom du skal være sikker på å ikke få bakterier med deg hjem 😉

    Liker

  7. Bente
    15. desember 2012

    🙂 Vet du? Akkurat nå kjenner jeg at jeg er enig med deg..Jeg kom akkurat fra handling. Noen barn står i vogna..noen løper vilt rundt med en sånn liten vogn…Løper. Og treffer meg. I knærne.Bakfra.
    Kanskje unger burde sære stor nok til å oppføre seg ordentidlig på butikken? Eller kanskje noen voksne omsorgs-personer skulle bruke litt tid på butikk-oppførsel?

    🙂 Følte meg litt sur kjerring nå..men har nok rygg til å bære det.
    God helg!

    Liker

    • Lammelåret
      15. desember 2012

      Oppdragelse er et nøkkelord. Hvorfor skal butikken og handling være unntatt fra oppdragelse? Er det ikke like viktig å høre på mor og far der?

      Liker

  8. elisabethinnerstiveien
    15. desember 2012

    Dette har jeg også tenkt på. Men må innrømme at i en periode etter at Trollet ble for stor til det setet i vogna, men fortsatt trøtt og lite samarbeidsvillig etter en lang dag i bhg, så fikk hun SITTE i vogna. Raskeste og mest praktiske måten å få gjennomført handlinga.

    Jeg ivrer for minst mulig emballasje og putter for eksempel ikke gulrotbunt eller løk i pose, så absolutt et poeng med hygienen.

    Liker

    • Lammelåret
      15. desember 2012

      Jeg forstår at i enkelte tilfeller – unntaksvis – kan eneste løsning der og da være å putte barnet i handlevognen, men i tilfelle så burde man som et minstemål ta støvlene av barnet først.

      Liker

      • loppelure
        18. desember 2012

        Har du sett skohyller v inngangsdøren til matbutikken noen gang???

        Liker

        • Merete
          27. juli 2015

          Nei, men hadde kanskje ikke vært så dumt 😛

          Liker

  9. Therese
    15. desember 2012

    Jeg er fullstendig enig med deg! Selv om jeg heller ikke legger matvarer uemballert i vogna – annet enn purren… den blir liksom litt uttafor uansett, lang og uhåndterlig som den er.

    Ekkelt er det uansett å skulle sette ting i kjøleskapet som kanskje har rester av hundebæsj og annen dritt på seg.. blæææ.. Jeg er av de som stort sett har med antibac som jeg tørker håndtaket på handlekurven med.

    Unger har ingenting i vogna å gjøre!

    Liker

  10. ~SerendipityCat~
    15. desember 2012

    Kjente at jeg grøssa litt nå, en liten vekker dette om alt vi omgir oss med! Har observert handlekurver jeg synes har sett grisete ut (de vi triller av plast), men ikke tenkt på dette med barn i kurv før. Jeg er enig med deg – vi kan godt holde oppbevaringssteder for mat (selv med emballasje) fritt for både store og små føtter!

    Liker

  11. Pia
    15. desember 2012

    Ha ha, jeg ser heller ikke det store problemet her:) Har ungen min tråkka i hundebæsj, så lar jeg henne ikke stå i handlevogna. Men at hun kan føre med seg noen bakterier, er vel helt naturlig? Er nok ikke bare unger med sko som påfører handlevogner bakterier, for å si det sånn…

    Liker

    • Lammelåret
      15. desember 2012

      .. men det er ikke nødvendigvis slik at du ser alle stegene barnet tar iløpet av dagen og dermed kan du heller ikke vite hva hun/han har under føttene.

      Helt klart ikke bare barneføtter som tilfører bakterier og dritt, men hvorfor skal vi tilføre enda mer enn det allerede er der?

      Liker

      • tuppelina
        17. desember 2012

        men du vet heller ikke alt du har på hendene….

        -hva med at i løpet av en dag kommer du gjennomsnittlig i indirekte kontakt med 15 peniser (for eksempel via et dørhåndtak)…

        Liker

  12. Morten Besshø
    15. desember 2012

    Jeg er litt enig med Bente, men når alt kommer til alt så er det foreldrenes feil at de er så dårlige til å oppdra barna sine. Barn som vimser rundt i butikker er noe dritt, det er den siden jeg er mest opptatt av siden dette bakteriestyret er oppskrytt.
    Handle først og hente barna etterpå.

    Liker

    • Lammelåret
      15. desember 2012

      Nettopp! Mye handler om å organisere dagene og handlingen.

      Liker

      • loppelure
        18. desember 2012

        Da kan vel du organisere dagen din slik at du går og handler på KIWI i 22.00 tiden på kvelden. De har åpent til klokken 23.00.
        Mellom klokken 22.00 og 23.00 er det generelt lite folk i butikken og i hvertfall ikke barn, for da er de hjemme og sover.
        Så kan du ta deg tid til og vaske handlevogna med antibac serviettene dine så du slipper og få «dritt» på varene.
        For de er jo heeelt sikkert bakterie fri når de står i hylla.

        Så kan vi som av pg til må sette barnet vårt i handlevognen fordi vi ikke orker og bære, eller fordi vi ikke vil at han/hun skal løpe rally mellom andre handlende kunder få være i fred for hysteriske bakteriefriker….

        God Jul til alle sammen 🙂

        Likt av 1 person

  13. Casa Kaos
    15. desember 2012

    Jeg syns det er så fint med sånne foreldre som alltid har full kontroll på ungene sine.

    Sånne foreldre som kaster stygge blikk bort på meg når jeg kommer halende på mine to hylende og skrikende unger. Og jeg er sliten og trøtt og lei og bare MÅ få handlet et par ting før vi drar hjem.
    Da havner den ene i setet på vogna og den andre i vogna.

    I en perfekt verden, har jeg full kontroll på barna mine og kan bare si: «Nå må dere oppføre dere pent i butikken». Og så gjør de det.
    Det er dessverre langt fra virkeligheten.

    Hvis det betyr at jeg har et problem: Ja vel, da har jeg et kjempestort problem. Da er jeg en skikkelig dårlig mor.

    Å ha noia for bakterier har jeg sluttet med for lenge siden. Omtrent da jeg fikk barn…

    Liker

    • Lammelåret
      15. desember 2012

      Ja, det er superfint med foreldre som har kontroll på ungene sine! Ikke at jeg kaster stygge blikk på folk som sliter. Ikke handler det om å være en god forelder heller. Eller om å ha noia for bakterier. Tvert imot handler det om å ta hensyn og ta noen forholdsregler mot forurensning av matvarer. Hygieniske minstekrav, kanskje?

      Liker

      • Tonje
        18. desember 2012

        Hygieniske minstekrav?! Hoho, dette overstiger vel minstekravene ganske så kraftig! Handlevognen er ikke ren i utgangspunktet, barneføtter eller ei. Tror virkelig ikke de tilfører så mye… Ville overhodet ikke vurdert å ha matvarer der uten emballasje rundt. Og når det gjelder kommentarene dine om oppdragelse, så vet jeg ikke om jeg vil kommentere de engang.. Regner med at du ikke har unger, for det er ingen som er så flinke til å oppdra andres unger som mennesker som ikke har barn selv.

        Liker

  14. underveis
    15. desember 2012

    Jeg tror nok jeg nå tenker at det var da voldsomt da hva folk skal irritere seg over sånn i desember. Selv blir jeg nok mer oppgitt og irritert på alle som ikke tåler unger – at noen unger på upassende tidspunkter og steder (for eksempel i butikker – wow) bråker, løper, søler osv osv. Jeg tror ikke handlevogner eller kurver er spesielt rene uansett – så jeg ville vel ikke lagt blomkålen rett nedi uansett.
    Selv har jeg selvfølgelig bare hygieniske, rolige, veldresserte barn – så det er ikke bråk og søl i seg selv jeg forsvarer – men det må da være måte på hva folk skal irritere seg over og kritisere barn og foreldre for. At noen må lempe en sliten eller hysterisk fireåring oppi vogna som nødløsning i blant – det er blant de tingene en må leve med på Rema og i verden. Verden er full av alvorligere problemer.

    Liker

  15. Cecilie Danine Aarre
    15. desember 2012

    Tuller du eller? Ingen ting er rent i en butikk i utgangspunktet hvis det er det du tror? Maten er tatt på av x antall hender som har vært gud vet hvor allerede, men heldigvis er det meste pakket inn både en og to ganger i emballasje av et slag. Og hvilken hånd ønsker du at den handlende skal trille barnevogn med? Har du prøvd å trille handlevogn med en hånd og barnevogn med den andre? Lykke til med det… Dersom du ønsker en ren handlevogn så foreslår jeg antibac på sprayflaske eller evnt at du tar med deg en liten presenning du kan legge i bunnen av handlevognen din, evnt en liten trillebag med hjemmefra så vet du at den er fri for basselusker…..

    Liker

    • Lammelåret
      15. desember 2012

      Det er vanligvis mulig å sette handlekurven i vogna.Og så går det an å unngå/minimere handelturer med barn som ikke klarer å følge handle-i-butikk-reglene.

      Liker

  16. Fra kjøkkenbenken
    15. desember 2012

    Åh, jeg er bare så helt utrolig enig! Unger i handlevogna er noe svineri! Småen min får ikke under noen omstendighet sitte eller stå oppi vogna; jeg har måttet svelge noen kameler etter at jeg fikk barn, men dette er ikke en av dem.

    Vel nok er det meste av maten emballert, men den emballasjen skal jo inn i mine skap og skuffer; man kan jo ikke akkurat vaske alt ettersom man pakker ut heller. Og det er virkelig ikke noe argument at det kan være skittent i vogna fra før, det er jo ingen grunn til å gjøre det verre.

    Liker

    • Lammelåret
      15. desember 2012

      Nettopp: Hvorfor gjøre situasjonen enda verre med skitne barneføtter?

      Liker

  17. Ing
    15. desember 2012

    Det hender barna mine får sitte i vogna,selv om de stort sett går selv, eller har egen liten vogn. Selvsagt får ikke sko fulle av hundebæsj noen plass i vogna, akkurat som jeg ikke lar ungene stå med sølete bein i setene på buss eller trikk. Rett og slett fordi jeg vil lære ungene mine å ta hensyn til verden rundt seg.

    Selv er jeg mer frustrert over hvor mange små barn som lærer at det er helt greit å spise opp sjokoladen/ juicen etc før den faktisk er betalt for i kassen. Eller travle mennesker som tydeligvis synes det er greit å dytte bort både gravide og barn for raskest mulig komme seg gjennom butikken. Eller som sniker seg foran i køen. Eller hva med barna som får plukke ut smågodt selv – med hendene, gjerne mens de spiser noen underveis..
    .
    Vaske frukten og grønnsakene kan du gjøre når du kommer hjem. Det å indirekte lære barna at det ikke er så viktig at man betaler for det man finner i butikken, eller at så lenge en selv kommer seg frem er det ikke så farlig med de andre, synes jeg er verre.

    Liker

    • Lammelåret
      15. desember 2012

      Du trekker fram flere uting. Jeg kan også legge til tankeløse babyfrie mennesker som bruker handlevognen med babysete – helt uten tanke for at noen kan trenge det til – EN BABY. Fantastisk gledelig å ikke finne en slik vogn med babysete når en skal handle med en liten baby..!

      Liker

  18. Bøllemamma
    15. desember 2012

    Føler meg veldig skyldig her, sånt gjør jeg hver gang jeg er i butikken. For å være helt ærlig har tanken aldri slått meg at det er uhygienisk. Det er nok fordi jeg har en tendens til å være ekstremt målretta så snart vi kommer inn i butikken. «Vi skal ut herfra så fort som mulig», tenker jeg der jeg spøler rundt i hundre mens jeg slenger mat i handlevogna (og fortvilt prøver å unngå å hive ting på ungen som sitter der med et sløvt blikk etter en hard dag i barnehagen (=dårlig samvittighet for mor) og sutter på smokken sin (jada, jeg vet hun ikke burde bruke den så mye = mer dårlig samvittighet for mor)). Summa summarum har jeg antakelig nok dårlig samvittighet i utgangspunktet der jeg renner i sikksakk, så jeg har rett og slett ikke nådd å tenke på at det å ha ungen i vogna kanskje er litt vel gyselig. Er usikker på om jeg kommer til å huske å tenke på det i framtida, men takk for at du forklarte det 🙂

    Liker

    • Bøllemamma
      18. desember 2012

      Uavhengig av hva jeg husker å gjøre/har tenkt å gjennomføre, syns jeg helt klart at du og andre som er enige med deg har rett i at det ikke er så veldig hygienisk å ha ungene i handlevogna der vi også har mat.

      Generelt er det slik at vi alle har forskjellige oppfatninger om hvordan vi vil at verden skal være. Det som er viktig i slike diskusjoner som denne er at vi respekterer hverandres meninger og ikke hakker på hverandre. Jeg syns det skjer en del hakking i kommentarfeltet her, og det liker jeg ikke.

      Det å være foreldre kommer ikke med noen fasitsvar, og vi takler det alle etter beste evne. Jeg forstår at enkelte har så sterke oppfatninger om at unger ikke skal være i handlevogner/ikke skal være i butikker, at de mener at det nærmer seg punktet der de sender bekymringsmelding til barnevernet for det. Det syns jeg blir å ta litt vel hardt av.

      Liker

      • Lammelåret
        18. desember 2012

        Bøllemamma

        Det er noen som tar av, ja, og overdriver noe voldsomt i sine tilbakemeldinger, men det er greit. Jeg tåler det iallfall. Meningen med innleggene mine er å skape materiale for ettertanke. Noen ganger reagerer folk mer enn antatt og noen ganger er det motsatt.

        Det som er viktig er at folk finner sin måte å «utøve foreldreskapet» på. Og har noen bevisste tanker om hvorfor og hva de vil oppnå. Jeg respekterer at folk har ulikt syn og ulike mål. Det forhindrer meg likevel ikke å mene noe. Jeg tror vi har godt at ulike synspunkt på saker.

        Bekymringsmelding til barnevernet? Hehe.. den må jeg ha oversett. Om noen i fullt alvor mener det er jeg ikke i tvil om hvor problemet sitter, iallfall.

        I min spede barndom var det faktisk en butikk som hadde 12-årsgrense, tro det eller ei. For en tåpelig idé.

        Liker

  19. Camulen
    16. desember 2012

    Jeg er litt enig med deg her, selv om jeg også må innrømme at jeg nok har syndet en gang eller to.

    Akkurat dette med urene handlevogner/kurver mener jeg var oppe i en eller annen avis for en stund siden. Man burde faktisk kunne forvente at butikken har en noenlunde ren kurv man kan legge varene oppi, og da må jo også kundene ta hensyn til dette. Det skal jo ikke være slik at man må vaske varene og emballasjen når man kommer hjem (og da mener jeg selvsagt ikke grønnsaker og frukt).

    I USA er det forøvrig vanlig med antibac-servietter i butikkene. Det hadde kanskje ikke vært så dumt? (ref. innlegget lenger oppe)

    Liker

    • Lammelåret
      16. desember 2012

      Fungerer det med antibac-servietter? Jeg ser for meg at det kan bli ganske mye søppel og lite faktisk bruk ut av det.

      Mange har reagert på innlegget mitt, men jeg har enda ikke sett ett argument som begrunner hvorfor det skal være greit å ha ungen i handlevognen – ikke holdbare argumenter. Rart.

      Jeg tror dette først og fremst er en følelsessak.

      Liker

      • Camulen
        16. desember 2012

        Ja, antibac-servietter fungerte bra i butikkene vi handlet i ihvertfall. Det var alltid en søppelkasse ved siden av dispenseren.

        Liker

  20. Heidi
    16. desember 2012

    Jeg har tenkt litt på dette innlegget og noen av kommentarene i dag. Det forstyrrer meg litt at så mange synes denne oppførselen er uproblematisk og svarer med forslag om å ta med våtservietter etc. Med det kommuniserer de tross alt at de ikke bryr seg om at deres egne handlinger blir til en byrde for andre, i det at man må ta ekstra forholdsregler som ellers ikke burde være nødvendige. Er ikke det ganske alvorlig?

    Liker

    • Lammelåret
      16. desember 2012

      Så bra at du har tenkt videre på dette, Heidi!
      Innlegget har tydeligvis truffet godt – og midt oppi vanlige folks daglige handlinger. Når man rører oppi hva folk gjør, kanskje ubevisst, så kommer reaksjonene. Jeg kan ikke forstå hvorfor småbarnsfamilier skal ha større rett til å bruke handlevognene til oppbevaring av unger, enn hva andre har til bare mat og varer som skal kjøpes. Og jeg kan heller ikke se noen gode grunner til å ikke oppdra unger når det kommer til butikk-situasjoner.

      Hvorfor ser ikke disse omsorgspersonene dette jeg snakker om, eller bryr seg om det? Tja, fordi hverdagen er tettpakket nok fra før? Eller fordi barn ofte har førsteretten på oppmerksomhet og ikke må innrette seg etter den voksne verdenen, slik det var vanlig tidligere?

      Noen ganger tenker jeg at unger har litt for mange rettigheter.. (og da tenker jeg ikke på juridiske rettigheter).

      Liker

  21. Heidi
    16. desember 2012

    Jeg er enig med deg i dette. Jeg stusser ofte over folk som sier at barn må få være barn, når det i bunn ofte er de voksne som tilrettelegger for adferden, enten direkte eller indirekte ved ikke å sette grenser og ellers lære barna om det å vise hensyn.

    Liker

  22. Steinar
    17. desember 2012

    Hygiene i handlevogner er litt interessant, jeg skal undersøke om de i det hele tatt blir vasket. Jeg tviler litt på at de blir desinfisert på samme måte som andre beholdere for mat, og selv uten skitne unger vil du jo kunne få matrester og andre ting bakterier liker i vognen.

    Unger synes jeg egentlig ikke burde være i butikken, men det vil være vanskelig gjennomførbart. Jeg tror jeg foretrekker en skitten handlevogn framfor å måtte navigere meg rundt unger som springer rundt.

    Nå kommer jeg aldri til å tørre å putte brød i handlevognen lengre… For å drepe bakterier i henhold til IK-mat reglene i Norge må du først vaske vognen så overflatene blir rene, og deretter desinfisere. Jeg ville ikke brukt antibac-servietter da de bruker ethanol, som ikke er veldig effektivt, derimot er det trygt å ha på huden. Desinfisering må skje med to forskjellige produkter (man må bytte annenhver uke for å unngå resistente bakterier), jeg ville brukt klorin og et annet middel jeg ikke husker navnet på. Men det er neppe praktisk mulig for kundene å vaske vognene så grundig, da vil det nok være enklere å legge noe rent under varene, en fruktkasse kanskje?

    Liker

  23. Nina Elisabeth
    17. desember 2012

    Jeg registrerer at enkelte unskylder seg med å sette ungene i vogna, med at de har slitne barn etter lang dag i barnehage osv. Hvorfor i alle dager utsette seg selv, ungene og alle andre for en runde i matbutikken etter barnehagen? Og kanskje spes på en fredag, etter en lang uke for alle?
    Selvfølgelig finnes det noen dager hvor man bare må, men med litt planlegging så går det meste.
    Nå har jeg en 1-åring, som får plass i setet på handlevogna, men ikke snakk om at jeg drasser henne med meg i butikken etter bhg altså.

    Jepp, helt off topic her, men jeg blir så irritert over foreldre som på død og liv skal gjøre alt når alle er sliten og dermed skaper trøbbel for alle andre. Og som atpåtil bruker *stakar-de-er-så-slitene-orker/klarer-ikke-ha-kontroll* kortet.

    Forøvrig har jeg aldri tenlkt på dette med unger i handlekurven, men etter å ha lest innlegget ditt så var det jo ikke noe annet enn kurver fulle av unger på butikken. Jeg lover iallefall på tro og ære at mitt barn ALDRI skal puttes i kurven. Så det så 🙂

    Liker

  24. tuppelina
    17. desember 2012

    personen før meg på handlevognen har hund, denne hunden liker godt å slikke på eiers hender, og eier har også måttet plukke opp litt dritt rett før handelen.
    før denne personen igjen så er det en svett mann som ikke har dusjet på 5 dager, han klødde seg i skrittet da han trodde ingen så noe, så tok han på håndtaket av handlevognen.
    før den svette mannen så var det en gammel dame som hadde skikkelig influensa…hun nyste så hele vognen ble våt, så tørket hun litt desperat sin nese og mer av herligheten fant veien til håndtaket på vognen…
    og jeg kunne kommet med mange andre eksempler, men det jeg vil frem til; uante mengder med basiller og rett og slett dritt finner veien til både håndtak og nede i selve vognen. og er det på håndtaket så er det på dine hender, og da er det på maten du kjøper, uansett hvordan det ser ut nede i handlevognen…

    -at barn sitter i vognen har jeg ikke noe imot, jeg har faktisk heller forståelse for de som velger den løsningen fremfor å skulle få ødelagt hele handleturen med å skulle la ungen gå når ungen kanskje er trett/sliten/syk/sutrete eller hva nå enn grunnen er. kanskje har foreldrene dårlig tid også, og de aller fleste vet at ting går saktere med barn_uavhengig_ av hva oppdragelse det er i hjemmet. kanskje er det jul og ekstra mye på butikken og de er redd for at barna skal forsvinne, hvilket bare tar den tid som det tar å ha 4 klementiner i en pose!

    nei dette ble faktisk litt sytete for min del, men det er fordi jeg ikke ser problemet. du har all mulighet til å ta med deg noe å ha i bunnen av handlevognen om du mener det er så fælt, men tenk på alt du har på hendene, og hva vet du vel om hun som la ut tomatene hadde vasket hendene etter hun var på do? hadde vært mye reddere for det jeg ikke ser enn det jeg ser, for har et barn hatt sko som var skitnere enn de ‘vanlige’ skitne ting man kan spore i en handlevogn så hadde du sett tydelige spor etter det…
    men jeg hadde forstått det om du hadde tatt opp det med alle de som ikke har noe problem med å forlate vognene synlig tilgriset og gjerne i regnet/snøen.
    jeg stod for noen dager siden og måtte gjøre rent i eneste handlevognen som var ledig. jeg kastet 2 gjennomvåte papirkopper, noe plastikk og noe jeg tror var butikkens reklameavis… mtp innholdet så var det ganske klart at det var voksne som bare hadde latt dritten sin stå igjen, i og med at den også sto 2 meter fra inngangen av butikken så var det ganske mye våt snø som jeg måtte tørke av den… _det_ synes jeg er mye verre enn et barn som står/sitter i en vogn som uansett er full av skremmende mye dritt…

    Liker

    • Mokkamokka
      18. desember 2012

      Jeg er så hjertens enig med deg Tuppelina. Tenk på alle som har hendene sine på den handlevognen som du selv tar på og triller rundt i butikken. Istedefor å peke på hva alle andre gjør/ikke gjør med handlevognene i butikken kan man heller være nøye selv med å vaske egne hender og mat før man putter noe i munnen. 🙂

      Den som vil forandre hele verden, kan med hell, starte i dens sentrum og begynne med seg selv. 🙂

      Liker

  25. Tilbaketråkk: Jeg har et problem | Casa Kaos

  26. Casa Kaos
    17. desember 2012

    Jeg måtte bare skrive et innlegg jeg, Lammelåret 😉
    http://www.casakaos.no/2012/12/17/jeg-har-et-problem/

    Liker

  27. Vibeke
    18. desember 2012

    Vanligvis kommenterer jeg ikke på blogger, men kjenner denne provoserte meg litt, så here goes: jeg leste for en tid tilbake at håndtaket på handlekurver var det som var mest forurenset av bakterier. Til og med mere så enn dosete og dørhåndtak på offentlige toaletter. Så beklager å måtte si det, men dine hender som trille vognen, for så og ta i varene, bidrar nok mye mer til forurensning av varene dine, enn søte små barnesko!!!
    Hilsen sykepleier og mor til 2 søte uregjerlige barn som av og til faktisk ønsker å sitte oppi handlekorga.

    Liker

  28. Enslig far
    18. desember 2012

    Det er mulig at alle andre 3 åringer er veloppdragne bortsett fra min… men som enslig forelder med en et barn som nekter å sitte i setet og som har en tendens til å stikke av hvis han får gå fritt, så er det ikke så mange muligheter.

    Jeg kommer til å fortsette (uten noen som helst dårlig samvittighet) med å plassere barnet mitt i handlevognen fremover.

    Jeg synes vel heller det virker som et litt trist liv å gå rundt og irritere seg over at alle andre ikke er like flinke som deg….

    Liker

  29. Heidi Langer
    18. desember 2012

    Hvis det var slik at alle barn er mottagelig for «oppdragelse» hadde jo verden vært et paradis!

    Liker

    • Lammelåret
      18. desember 2012

      Hva i all verden mener du med at ikke alle barn er mottakelige for oppdragelse, Heidi?

      Liker

  30. Tilbaketråkk: Hva kan vi gjøre for at handling med barn på slep skal bli overkommelig? « Lammelårtanker

  31. kazanen5
    18. desember 2012

    Du må da huske at alle må vaske vognene før bruk såklart. Og glem ei å sprite av håndtakene før du tar i de! Absolutt viktigst er å ha på munnbind i butikken tilfelle et slikt ekkelt barn hoster i din retning. Kanskje det er best at barn ikke slippes inn i butikken egentlig.

    Liker

  32. Malin
    18. desember 2012

    Jeg må nok si at jeg aldri har tenkt på dette. Og jeg kommer nok ikke til å tenke på det i fremtiden heller. Jeg klarer å leve med de skitne handlevognene, om du ikke klarer det, så gjør som flere foreslår, sprit ned vogna…

    Liker

  33. TTT
    18. desember 2012

    Bakteriehysteri!!!! Say no more… ditta må vere kverrulanttidsfordriv!!!!

    Liker

  34. Cecilie von der Ohe
    18. desember 2012

    Som liten satt jeg ofte i handlevognen, men det var etter hva jeg husker i det lille setet som er beregnet for små barnerumper. Det faktum at handlevognen er full av bakterier fra før, er ikke noe argument for å tilføre den enda flere, synes jeg.

    Cecilie

    Liker

  35. fru storlien
    18. desember 2012

    Rart hvordan vi flyr i taket for små detaljer…
    Jeg er forsåvidt enig med deg, det er ikke nødvendig å ha ungene stående i handlevogna. men, jeg har også vært heldig nok til å strort sett alltid kunne planlegge mathandling/jobb/henting slik at jeg har sluppet å ha ungene med i butikken etter barnehagen/skole/sfo. Nå som de er ti og fjorten prøver jeg også å unngå dette – mathandling med trøtte, sultne og umotiverte barn er hverken en gledesfest eller en dannelsesreise.
    Jeg kan se at noen må ha med slitne unger, for å få tidskabalen til å gå opp. Og noen ganger må man sette en sliten unge i handlevogna for å komme seg ut av butikken med et snev av verdighet i behold.
    Men det er også helt greit å plassere ungen på en reklameavis, eller en plastpose. Det trenger ikke være verre enn det.

    Og så trenger vi , voksne som vi er, ikke dra dette ove ri hva som er enda skitnere enn barnesko i handlevogn. Skal vi frøst begynne å tenke på skitt og bakterier kan vi vel feire jul mutt putt alene hver og en av oss.

    Liker

  36. Mamma Marianne
    19. desember 2012

    Det har da ingenting med oppdragelse å gjøre om man lar barnet sitte i vogna. Veloppdragne, små barn synes da det er stas de også. Dette synes jeg ble tullete!

    Liker

    • Lammelåret
      19. desember 2012

      Mamma Marianne

      Jeg har en antakelse om at grunnen til at mange velger å la barnet sitte i handlevognen er at det ellers blir vanskelig å gjennomføre handlerunden. Det er ingen automatisk forbindelse mellom oppdragelse og å sitte i vogna. Enig med deg i at det ikke er sammenheng mellom veloppdragenhet (hva nå det er) og hvor en plasserer barnet.

      Liker

  37. Maren
    19. desember 2012

    Dette er seriøst d morsomste og tåpligste sprøyet jeg har lest! Hahaha ! Vi «snakkes» når dere får unger selv a jenter!
    Hvis man klarer å irritere seg så grenseløst over så lite viktige ting her i livet så har man det alt for godt!!! Digga»peniskomentaren» forresten!

    Liker

    • Lammelåret
      19. desember 2012

      Maren

      Hvorfor mener du det er relevant om en har barn selv?
      Jeg irriterer meg ikke grenseløst, men mange har oppfattet meg dithen.

      Takk for din kommentar.

      Liker

  38. Kristin
    19. desember 2012

    Om man hadde brukt litt mer tid på medfølelse overfor de foreldrene som strever seg gjennom butikkene med utålmodige unger på slep, og litt mindre tid på å irritere seg over b a g a t e l l e r, ja da tror jeg det meste ville vært så meget bedre.

    Liker

    • Lammelåret
      19. desember 2012

      At jeg ikke har medfølelse med foreldre som sliter finner du ikke belegg for i innlegget mitt, Kristin. Innlegget handler om å plassere unger i handlevognen.

      Liker

  39. Jeg har aldri tenkt på dette som noe problem. Nå vil helst mine gå selv, men det hender at de ryker opp i vognen om jeg har dårlig tid.

    Jeg vasker alltid tingene når jeg kommer hjem, før jeg setter de i skuffer og skap uansett 🙂

    Liker

  40. Tilbaketråkk: Bakterier her og bakterier der « Husfrue

  41. Kristin
    20. desember 2012

    Jeg synes likevel innlegget ditt er håpløst og så lite konstruktivt som du får det. Basta.

    Liker

  42. Båten
    20. desember 2012

    Hahahahahahha! Så fantastisk at mine handlinger kan være til så stor irritasjon for andre. Dette har jeg faktisk aldri i min villeste fantasi tenkt at noen kan bry seg om. Det er ikke ofte vi har med toåringen i matbutikken, men vært dere hva???!? Noen ganger MÅ man faktisk! Og at jeg da velger å putte han i vogna fremfor en helt normalt utforskende og nysgjerrig toåringen, tenker jeg er en vinn-vinn-situasjon for alle som befinner seg i den butikken. Vi har en god oppdragelse på sønnen vår, men man kan faktisk ikke forvente at et lite barn oppfører seg som en voksen. I så fall er det grunn til bekymring.

    Jeg gleder meg allerede til neste gang jeg skal ha han med meg i butikken, håper jeg får noen stygge blikk som jeg kan smile tilbake til 🙂 Og så skal vi vaske hendene våre med såpe og vann når vi kommer hjem – som vi alltid gjør etter å ha vært ute på steder hvor bakteriene boltrer seg etter at andre mennesker (også de uten barn faktisk….) har vært på ferde.

    Liker

    • Båten
      20. desember 2012

      *fremfor at en helt normalt utforskende og nysgjerrig toårig skal løpe rundt på pelle på alt som kan pelles på. Det tenker jeg er en vinn-vinn-situasjon for alle som befinner seg i den butikken.* skulle det stå.

      Liker

  43. Innie
    22. desember 2012

    Heldigvis finner jeg som regel de vognene som har både plass til lillebror på 3mnd og storesøster på 2 år. 😀
    Men joda, det hender dette er meg og! ^^
    Jeg er og mange ganger den som vrir av en bit av pariseloffen og putter i gapet på 2 åringen…uffameg… 😉

    Liker

  44. Lammelåret
    26. desember 2012

    Her er også et innlegg som har fulgt opp mitt:
    http://www.diaperdivadiary.com/problematikken-som-ryster-mammabloggverden

    Liker

  45. Mamma
    31. desember 2012

    Mennesker bør være meget skeptiske til hva de skal gidde å irritere seg over…

    Liker

  46. Annelie
    20. januar 2013

    I am rewarding you the Reality Blog Award for sharing your experiences «making us think of things we might else never thought of, and letting the hidden small stuff in the lives of all people shine through». Reading your blog give the reader both knowledge and insight.

    The Reality Blog Awards

    Hi Lammelåret!

    Because of the essence of true beauty, sharp reality and awesome humour that your blog brings into the world, I’ve nominated it for the Reality Blog Award, and guess what? You have won! Congratulations!

    The rules that accompany this award:
    • This award is given by real people to real people writing blogs that is real special in the way stated in the Award Logo.
    • show appreciation of the blogger who nominated you and link back to them in your post;
    • add the award logo to your blog;
    • share 7 things about yourself;
    • nominate 5 – 10 or more bloggers you admire;
    • contact your chosen bloggers to let them know.

    Visit here to collect your award and read what I wrote about you and your awesome contributions to our world:
    http://anneliemolin.wordpress.com/2012/12/15/recieved-reality-blog-award/

    Pay it forward.

    Kind regards
    Annelie

    ps. eventuelle svar til min blogg

    Liker

    • Lammelåret
      22. januar 2013

      Takk for blog award, Annelie!
      Det var veldig hyggelige ord skrevet om meg.

      Jeg trenger litt tid på meg, men så skal jeg «ta» awarden.

      Liker

  47. Randi
    23. januar 2013

    Haha! Det har jeg virkelig aldri tenkt på som et problem. Har derimot alltid antibacservietter som jeg bruker til å tørke av håndtaket på vognen med, dersom jeg ikke bruker hanskereller trekker genser eller jakke over hendene. Mange som nyser og hoster i hendene, piller nese eller ikke vasker seg etter toalettbesøk. Kunden før deg kan godt være en hepatittinfisert, influensasyk, norosmittet slask som ikke har vasket hendene på Gud-vet-hvor-lenge.

    Har du forresten tenkt på hvordan hygienen er i mange av landene vi importerer mat fra? Eller hygienen til alle de som håndterer disse varene i emballeringsprosessen og frakt fra produsent til butikkhyller? Ikke alle som har tilgang til håndvask der. Så hvis du tar i håndtaket på handlevognen, for deretter å berøre varene, ville jeg bekymret meg mer for det. Noe å tenke på, før man irriterer seg over slitne barn og foreldre som prøver å få en hverdag til å forløpe mest mulig smertefritt 😉

    Liker

  48. Tilbaketråkk: Blog awards – eller bloggelsk! | Lammelårtanker

  49. vimmsemamms
    17. mars 2013

    Og hva er det som får deg til å tro at emballasjen maten kommer i er helt ren? Kanskje du burde sett på hvordan de kommer i butikken, via lager og transportbiler. Neppe helt bakteriefritt fra før.

    Liker

  50. Tilbaketråkk: Man skal aldri si aldri… | Min tenketank

  51. Lillemeg
    15. oktober 2013

    Haha… Har du sett banan-lastebilene når de fraktes fra palmene inn til båtene? Alle mannfolka står og tråkker opp og ned på lasteplanet og sitter på det til og fra plantasjen. De knuser sneipen med skoene og spytter rundt og tråkker i jord og åker og dritt dagen lang. Og det er bare ett eksempel. Maten din er ikke ren i butikken i utgangspunktet.

    Dersom du skulle vært engstelig for dette burde det jo også bekymre deg at både narkomane, barn, demente og andre med dårlig hygiene kan plukke på matvarer i butikken (både med og uten emballasje) for så å bare legge det tilbake. Eller at de sløve ansatte assistentene på mellom 12 – 25 år ikke akkurat er mest opptatt av hygiene når de transporterer matvarer inn på lagerrommet og deretter ut i hylla.

    Du burde tørke av all emballasje med antibac, ha med deg egne store firkantede handlenett (det går vel 2 sånne i bunn av en handlevogn) og be om at mannen i kassa bruker antibac før han gir deg en og en vare som du også gir han – så slipper du rullebåndet i kassa (som ofte er SYNLIG grisete).

    Lenge leve antibac…

    Eller så er det vel faktisk sånn at de barna som har puttet litt hundebæsj i kjeften er friskere enn barn som ikke har det. Møte med bakterier = Bedre immunforsvar. Kjipt, men sant.

    Jeg har ingen barn, men dette synes jeg var tull.

    Liker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen
Sunn fornuft