Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Er det greit å la 3-åringen spille iPad hver dag?

En bloggpost er et utgangspunkt for samtale. Derfor var det veldig fint å bli spurt av selveste Susanne Kaluza om å bidra med å belyse temaet som ligger i overskriften. Hun har også invitert Aslak Borgersrud til å belyse temaet. Resultatet finner du i bloggposten: Kan 3-åringen få spille iPad hver dag? Mitt bidrag i sin fulle lengde finner du her.

Å si nei til datalek for barn under skolealder gjør man ikke uten reaksjoner. Iallfall ikke på nett. Sannsynligheten for å tråkke noen på tærne er svært høy. Sannsynligheten for å få negative tilbakemeldinger er stor. Det skremmer ikke, tvert imot blir jeg inspirert til å skrive om temaet, for når reaksjonene er sterke skyldes det ofte at man berører noe viktig.

Da jeg skrev innlegget Vi ødelegger barnas hjerner for nesten ett år siden stod kommentarene i kø, mange følte seg truffet. Denne gangen stiller jeg spørsmål om treåringer og bruk av IPad og internett-/skjermbaserte spill. Spørsmålet er:

Er det i det hele tatt greit å la 3-åringer spille IPad hver dag?

Finnes det bare ett svar på det?

Vi tar mange valg i halvbevisstheten. Som regel er det helt ukomplisert. Og det er helt nødvendig å kunne ta avgjørelser raskt når man har ansvar for små barn. Det er ikke småbarnstiden med full jobb som er best egnet til dypere refleksjoner og innsats på nye fagområder. Likevel vet jeg at det er i slike faser av livet at tanker om hva barndommen skal inneholde er mest nyttig. Om vi satte oss ned og forsøkte å lage noen mål, og noen retningslinjer for hva vi ønsker at ungene våre skal få med seg; hvilke verdier vi vil de skal ha med seg og hva slags opplevelser vi vil gi dem: Hvor i hierakiet kommer nettopplevelser? Er det felles tid ved nettbrettet som skaper de beste minnene og opplevelsen av å ha tid sammen?

Mange små barn har stor aktivitetstetthet: Det skjer noe hele tiden. Tid til ingenting finnes ikke, og tid til å spontane aktiviteter skrenkes inn. Jeg tror det har negativ effekt på barnet, f.eks ved at det kan bli ekstra klengete, sutrete, at det hører lite etter og viser andre tegn på ubehag. På lengre sikt kan det gi stress og rastløshet, kanskje også savn etter stille tid og tid med foresatte. Barnets symptomer medisineres noen ganger med skjermavledninger. Behandler det problemet, eller forsterkes det?

Mange sier det er viktig at barnet er godt kjent med nett- og databruk og at det derfor er viktig å starte tidlig. Er det viktig å starte allerede før barnet har lært grunnleggende motoriske ferdigheter? Tiden med nyfødt kan synes lang, men årene som kommer går fort og mye skal inkluderes. Derfor er det viktig at foreldre har et bevisst forhold til eget nettforbruk, fordi våre vaner lett overføres til barna. Unger vil gjøre det foreldrene gjør (til de blir tenåringer..!), og vi er forbilder – også når det ikke passer. Kjernen i problemstillingene knyttet til barns forbruk av nettjenester og nettspill tror jeg kan ligge nettopp her: Hvorfor skal ikke barnet kunne bruke dette når vi voksne gjør det? Hvorfor skal vi ikke unngå at barna blir teknologiske sinker?

Unger lærer IPad og andre nettløsninger raskt og de synes det er gøy! Fordi det kan gi en nødvendig pause i en hektisk hverdag, er det lett å ty til for travle foreldre, men nettbruken har lett for å gli ut. Ti minutter blir raskt til en time. Nettet er ment å fange, nettspill er skapt for å lage avhengighet. Det krever en del å stå imot. Det krever ganske mye å vente til barnet er utenfor lyttegrensa til man kobler seg på nettet. Vaner dannes lett. Jeg forstår dette, men selv om jeg forstår at ting blir som de blir, eller kanskje nettopp derfor, er det viktig å stille spørsmål ved (u)vanen. Vil vi fordypes i nettaktiviteter når alternativet er å knyttes enda sterkere til barna? Trenger vi pausen akkurat mellom henting i barnehagen og klokken 20? Eller tilhører nettilgangen voksentimene, etter barna har lagt seg?

Finnes det gode nok grunner til å la treåringer bruke IPad når alternativet er boklesing, klossebygging, sofakosing, søskenkrangling (ja, krangling har også sin funksjon!), lange bad og mye mer?

Kanskje er ikke dette problemstillinger i det hele tatt, fordi man allerede har begrensninger på nettbruk og skjermbruk. Kanskje blir tiden med IPad, eller hva man nå har i hus, likevel begrenset og ikke misbrukt. Og kanskje er det en erstatning for det tradisjonelle barne-tv og ikke skjermtid som kommer i tillegg. Da er det vel ikke noe problem, eller?

**

Les gjerne disse tekstene av andre, til ettertanke: Kjære foreldre: Er barnet blitt nok en oppgave du multitasker?, Hun fortjente applaus, men måtte ta til takke med trøst

June Breivik er opptatt av teknologi. Hun skriver om blant annet temaet for denne bloggposten. Les gjerne June sin blogg om du vil bli enda klokere.

**

Er du ny her? Du kan følge bloggen min på Facebook, hvor jeg av og til legger ut relevante lenker, via Bloglovin’ eller ved å skrive inn epost-adressen din i et felt på høyre side av bloggens forside. Velkommen hit! Del gjerne innlegget med andre ved å bruke en av dele-knappene under innlegget. 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

8 comments on “Er det greit å la 3-åringen spille iPad hver dag?

  1. Nina Elisabeth
    14. januar 2013

    Samboeren og jeg er enige om at vi skal begrense bruk av pc for ungene når de kommer så langt at det er nødvendig. Nå har vi en ettåring som syns det er moro å trykke på hjem-tasten på iPaden, men ikke noe mer enn det. Og lillesøster i magen, ja hun trenger vi ikke å tenke på i denne sammenhengen enda. At 3-åringen sitter med iPaden en liten stund hver dag kan umulig skade, men det er forskjell på en liten stund og mange timer.
    Selv om samfunnet utvikler seg og det er mye lærerikt å hente fra nett, så tror jeg det fortsatt er viktig(ere) at ungene får utfolde seg i skog og mark, eller rett og slett bare det å kjede seg litt av og til. Personlig prøver jeg å begrense bruk av pc, iPad og tlf til ettåringen er i seng, men lykkes ikke alltid. Det er viktigere å være sammen med henne de timene vi har til rådighet enn å sitte med teknologien til enhver tid. Avisene kan jeg jo lese (igjen) når hun har lagt seg. Samme med mailen, FB osv. Vil heller få med meg hennes første av alt (så langt det er mulig). Det er tross alt det som betyr noe.

    Lik

    • Lammelåret
      15. januar 2013

      Jeg tenker at det er viktig med tid til ingenting, både for barn og voksne. Når vi har øynene festet på en skjerm store deler av tiden blir den samme tiden mindre til å møtes i et felles rom. Jeg tenker at det ikke trenger å være vanskelig å begrense skjermbruken. Den kan reguleres som alle andre ting kan reguleres.

      Jeg tror kjernen er å ha bevisst forhold til tiden. Og at vi spør oss selv hva vi vil bruke den på, slik at ting ikke bare blir som de blir.

      Lik

  2. Abel❀ne
    14. januar 2013

    Min 3-åring har ikke ro til å spille på ipad i timesvis. Det har heller ikke 6-åringen min. Slik tror jeg at det er med de fleste barn. Det går i perioder at de vil spille på ipad eller telefonen min. Men så finner de stort sett noe annet som fanger interessen. Det har vel med å tilby andre mer fristende alternativer?

    Du spør om spill, men det er jo en del annet å gjøre der også. Hos oss går det mye i tegning, og jeg har jo testet en del digitale bøker. Til og med tradisjonelle brettspill finnes der. Ofte sitter jeg sammen med dem (for jeg vil helst ikke ha padda i gulvet). Er et brettspill på bordet mer verdt enn et brettspill på ipad?

    På samme måte som TV, så skal ikke ipad være en barnevakt. Men barn har også behov for å koble av. De er også slitne etter en dag på barnehagen. Jeg ser ikke særlig forskjell på å se på TV eller spille på ipad. Enkelte dager har man et slikt behov, det gjelder oss alle.

    Vi har så langt ikke hatt behov for å sette særlig restriksjoner. En del Wii-spill er faktisk verre på kvelden, det er enkelte som gjør dem litt gira.

    Lik

    • Lammelåret
      15. januar 2013

      Du spør om det egentlig er noen forskjell på tradisjonelt brettspill og det samme spillet på nettbrett. Jeg har lurt på det samme. Er jeg bare gammeldags som ønsker at mine barn skal ta fram brettspillet eller er det faktisk bedre å bruke det enn elektronisk spill? Jeg skulle likt å få faglig innspill på det.

      Jeg tenker at den totale skjermtiden er den som teller, ikke hver enkelt elektronisk ting.

      Lik

  3. Innom
    14. januar 2013

    Her i huset har vi nettopp introdusert iPad for treåringen. Søkte på spill til storesøster og fant ut at det finnes jo utrolig mye bra. (er ganske ny i denne verdenen selv). Gangetabell, memo, puslespill, geometri, farger, alfabetet, telling, engelsk… You name it. Dette er aktiviteter vi gjør sammen i armkroken i sofan, og jeg kan ikke se noe galt i det. Vi ser nesten ikke tv, og gjør ellers varierte ting som i andre familier, så om vi sitter tre kvarter med lærerrike spill så kan jeg ikke se at det kan skade noe.

    Lik

  4. Sparringmamma
    15. januar 2013

    Viktig tema!

    Har selv en seksåring som tar og utforsker verden på iPad raskere enn noen andre her i familien i hvert fall..

    Mellom forsøket på regler og begrensninger og fullt frislipp, har vi kommet fram til en løsning hvor vi foreldre tar del i det han interesserer seg for og ønsker å bli bedre på. Det er så mange oppbyggende og lærerike spill å få tak i (og med passord, er den enn så lenge vi voksne som bestemmer utvalget) at det for oss har fungert best å bli med inn i moroa, heller enn å se på spillverdenen som den store stygge fienden.

    Men viktig tema! Og å bruke iPad som «barnevakt» – fy fy!!

    Lik

  5. Tilbaketråkk: Slik gir du barnet ditt et sunt forhold til nettbrettet | Propell

Takk for at du legger igjen en kommentar!

