Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Bloggserie om livserfaringer: Å være mor til mange

I dag er det så vanlig å ha barn med flere partnere at det vekker oppsikt om et par har mer enn fire barn sammen. Dette har Linda fått kjenne på.

Linda er mor til mange barn. Hun skriver egen blogg: Absolutt hjemme om hverdagslivet sitt som mamma til sju.  Du kan følge Lindas blogg på Facebook! I dag vil hun dele noen av sine tanker og erfaringer her hos meg. Det setter jeg pris på! Det er så lett å tro at vi forstår hvordan andre lever livene sine, men ofte sier det mest om våre egne holdninger og forestillinger, enn om slik det faktisk er.

Å ha mange barn

Vi er en familie med syv barn. Alle syv barna er våre felles barn. Det er ikke så vanlig at en såpass stor familie ikke er dine mine og våre barn. Jeg har til og med blitt spurt om det på fødeavdelingen. En jordmor trodde av en eller annen grunn at mitt fjerde barn var mannen min sitt første barn.
Vel, vel. Jeg vil fortelle litt om hvordan det er å ha mange barn:

Som mødre flest prøver jeg så godt jeg kan å rekke over alt; husarbeid, matlaging, innkjøp, leksehjelp og andre små og store ting som foregår. En gang hadde jeg jo ikke så mange barn som nå, så jeg vet godt hva forskjellen er.

Og de største forskjellene på å ha 2-3 barn kontra det å ha 6-7 barn er at ting må planlegges mye bedre. Jeg kan ikke dra i butikken hver dag. For det første blir det ganske dyrt, siden man alltid handler litt ekstra, og for det andre så har jeg rett og slett ikke tid til det. Jeg må planlegge å handle det meste av det jeg trenger en gang i uken, sånn at jeg kan bruke tiden ellers på andre ting som leksehjelp og tid med familien.

En annen forskjell er at det er MYE mer klær å vaske, og veldig mange sokker å pare. Men jeg synes faktisk at det er litt koselig å brette små klær og litt større klær.

En annen forskjell som er svært merkbar er at vi omtrent aldri ser på tv, det har vi ikke tid til. Vi må nøye velge oss ut hva vi vil se på, for vi har ikke tid til å se på mer enn ett program i uka. (Helgen er et unntak, da hender det at vi gjerne ser film og kanskje et og annet tv-program).

Så noe av det viktigste jeg har lært meg er å være effektiv (rydde kjapt så jeg får mer tid til lek), og å prioritere og planlegge. På den måten får jeg til det som er viktigst og mest vesentlig.

Det er veldig gledelig å ha stor familie, og jeg kan med hånden på hjerte si at jeg virkelig fryder meg over barna mine og jeg elsker å være omringet av dem. Men jo, det hender jeg trenger en liten pustepause, altså.

Jeg har alltid hatt en drøm om å ha barn, jeg så vel for meg 4-5 barn, så forventningene har absolutt innfridd. Jeg fikk barn da jeg var 20, og har aldri levd et liv med festing ogsånt, så overgangen var ikke noe enorm. Familie har alltid vært en veldig sentral del både da jeg var kun en datter og en søster og nå også som mor til mange barn.

Når man har 4 barn reagerer folk med ”oj, 4 barn ja, det er spenstig”, når du har 5 -8 barn, reagerer folk med ”HÆ? SÅ mange barn?” Har du 8-9 barn eller flere så blir folk nesten skeptiske, og man blir nesten sett på som om man er fra en annen planet. Så for meg opplever jeg for det meste at folk blir nysgjerrig og imponert. Har opplevd at folk har mange spørsmål.

Folk legger veldig godt merke til deg når du har mange barn, og hvis du gjør noe feil, for eksempel som å komme for sent, eller glemme en avtale, eller at et barn ikke har gjort leksene en dag, så tror folk at det automatisk er fordi du har mange barn. De kan tillegge deg at du ikke har kontroll; ”Ja, de har jo mange barn, de har jo ikke styr på alt, det er jo umulig med så mange barn”. Dette er en holdning jeg har merket noen ganger. Det er ikke litt trist og det stemmer ikke. Folk leter litt etter feil.

Noen reagere også på at jeg er hjemme med barna, jeg får både positive og negative kommentarer om det.

Dette er vårt liv som vi lever akkurat slik vi vil, og vi har det veldig rikt og morsomt!

Linda

**

«Slik er livet mitt – en bloggserie om livserfaringer» er en serie med inviterte skribenter som forteller om spesielle livserfaringer som har innvirket på det å være foreldre. Det kan også være erfaringer fra livet med barn som skiller seg ut fra det vi kaller A4-livet. Du kan lese mer om serien ved å trykke på lenken i serienavnet. Der vil du også finne oversikt over de tidligere bidragene. Del gjerne innlegget og legg igjen noen ord om hvilke tanker du gjør deg.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

4 comments on “Bloggserie om livserfaringer: Å være mor til mange

  1. Tilbaketråkk: “Slik er livet mitt” – en bloggserie om livserfaringer « Lammelårtanker

  2. Respekt deg som er mor til mange barn! Jeg ønsker meg selv 4 stykker (nr3 kommer ila de neste ukene) men jeg er usikker på om jeg hadde turt å få flere. Vet ikke om jeg er typen som takler så vanvittig mye ansvar over så mange små mennesker 🙂 Men herlig er det nok på mange måter. Det tviler jeg ikke på! Heia deg!

    Liker

  3. Linda C. Hagen
    22. februar 2013

    Tusen takk for det, og lykke til med nr 3 (og kanskje nr 4 en dag) 😀

    Liker

  4. Flott innlegg! Jeg er en av seks søsken. Var veldig kjekt å vokse opp i en stor familie. Vi har alltid hatt mye glede av hverandre, og er gode venner i dag. Jeg vet ikke hvor mange barn jeg kommer til å få, men håper i allefall sønnen vår kan få søsken 🙂

    Liker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

