Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Favorittkaka mi som kan kalles sunn, for den som har behov for det

Jeg må bare dele oppskriften på en av favorittkakene mine! 

Da jeg oppdaget denne kaken fikk jeg bare laget den en gang eller to før min kjære mann overtok den fullstendig. Nå er det blitt hans spesialitet, men jeg bidrar med store jafs og det er vel likeverdig å spise og å lage? Joda, vi sier det.

_DSC1980

Rødbetekake

Bunnen

85 gram mørk sjokolade
3 egg
300 gram sukker
2,5 dl solsikkeolje
300 gram ferske rødbeter
30 gram kakaopulver
200 gram hvetemel
1,5 ts bakepulver

Rødbetene kokes til de er møre (ca 45 minutter avhengig av størrelse), avkjøles deretter og moses
Visp egg og sukker, tilsett oljen i 3-4 omganger til det blir en jevn masse.
Smelt sjokoladen i vannbad og ha den deretter i deigen mens du visper og synger en sang
Tilsett rødbete-puré og bland godt
Sikt i mel, kakao og bakepulver

Syng mer

Stekes i 25 cm, rund springform med bakepapir i bunnen og smurt langs kantene. Dryss kakaopulver langs kanten av formen.

Stekes ved 180 grader, ca 35-40 minutter. Kaken skal være litt svampete i konsistensen når den er ferdig.

Avkjøles på rist

_DSC2018_croppet

Glasur

200 gram mørk sjokolade
2 dl kremfløte

Hakk eller brekk opp sjokoladen og ha i en glassbollle. Hell over kokende fløte. Rør til alt er blandet. Vent.
Når glasuren blir kaldere tykner den. Når den er halvtykk helles den over lunken kake.

_DSC1996_02

Om kaka

Det krever litt trening å finne det punktet der glasuren er passelig tykk til å bli helt over kaken.

Kaka er supergod i seg selv og har gjort suksess i alle aldersgrupper. Den blir ytterligere løftet hvis du serverer krokanis til!

Det tar litt tid å lage kaka, men er absolutt verd tiden det tar.

Glasuren er ikke laget da kaka skal i frysen. Anbefaler å lage glasuren samme dag som kaka skal serveres. Kanskje legger jeg inn et bilde når den er helt ferdig.

Resultat:

_DSC2093

**

Det ble et lite kakeinnlegg i går også: Kakepraksis og det er Lise Von Krogh som har inspirert meg til å dele oppskriften med dere, takk Lise! Hun har selv prøvd ut rødbeter i supper, sjekk ut Hekta på rødbeter!

**

Bildene er tatt og lagt inn av min kjære kakebaker.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

9 comments on “Favorittkaka mi som kan kalles sunn, for den som har behov for det

  1. Cecilie
    3. mars 2013

    ser det involverer en del sang ~ hva med oss som er tonedøve og synger småsurt? Påvirker det det endelige resultatet? Får håpe det ikke slår ut på kremen i alle fall!😉

    Spennende oppskrift, den må jeg prøve en gang jeg orker. Helt nytt bekjentskap for meg med rødbeter i kake.

    Lik

    • Lammelåret
      3. mars 2013

      Ikke noe problem, du har vel ørepropper Cecilie?

      Kaka lukter fantastisk også, skulle vært muilighet for å legge inn lukt i innleggene, iallfall i dette.

      Lik

  2. Tanketrollet
    3. mars 2013

    Jummi- spennende🙂

    Lik

  3. villkatta
    4. mars 2013

    Katten pleier å angripe meg når eg syng – eg får føye «slepp katten ut» til oppskrifta når eg skal prøve😉

    Lik

  4. Christina Pedersen
    19. mars 2013

    Hei !

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på vår Topp Mat Blogg seksjon her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge din blogg til listen på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Vårt konsept er allerede live i de andre Skandinaviske landene, samt i Sør- og Sentral-Europa, og vi leverer tusenvis av besøkende til mat bloggerne daglig. Noen av de beste mat bloggerne får 10.000 + besøkende fra oss på en ukentlig basis.

    Forhåpentligvis vil din blog også være opp i toppen!

    Varme hilsen,
    Christina
    http://www.alleoppskrifter.no/

    Lik

  5. Maria U
    29. oktober 2013

    Kaka ser skikkelig saftig og god ut!

    Lik

    • Lammelåret
      29. oktober 2013

      Den er fantastisk!
      Jeg rakk bare å bake den en gang og så overtok mannen min, han kunne rett og slett ikke overlate bakingen til meg, for da ville han ikke få kaka ofte nok..!

      Lik

  6. Tilbaketråkk: Jeg drikker igjen | Lamme Tanker

  7. Tilbaketråkk: Bli sunn med Pascal | Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

