Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Gjesteblogg: Kurdisk og helnorsk – med drømmer og utdannelse hånd i hånd

Avin sin blogg har en fin miks av samfunnsaktuelle temaer, pedagogikk, politikk, kultur, mote og design. Det er særlig innleggene om kultur og samfunn som appellerer til meg og jeg synes det er så bra at hun oppfordrer unge til å ta utdannelse. I dagens seg-selv-nok-samfunn trenger vi alle dem som snakker positivt om utdannelse og som oppfordrer til det. Avin kom til Norge i 1999 fra Kurdistan. Hennes bakgrunn gjør at innfallsvinklene til temaene hun tar opp er litt annerledes enn jeg finner i andre blogger.

Avin sin blogg heter awinenett, sjekk ut bloggen!

 

 

Kurdisk og helnorsk

– med drømmer og utdannelse hånd i hånd

En av de store fordelene med å være blogger er de utfordringene man kommer over, samtidig de mulighetene man får til å engasjere seg selv og andre i viktige dagsaktuelle saker.

Jeg ble invitert til å skrive et innlegg om mine erfaringer og tanker rundt forventninger til jenter og gutter i det norsk-kurdiske miljøret, om hvordan det er for unge jenter å stå i veiskille mellom foreldrenes kultur/sin opprinnelige kultur og den norske og om det er ulikt for gutter og jenter.

Det er kanskje på plass å starte med å si et par ord om meg selv. Jeg er et engasjert individ i 20 åra og kom til Norge som politisk flyktning desember 99. Jeg er opprinnelig kurder fra Øst Kurdistan (kjent som Iransk Kurdistan) men er født og oppvokst i Sør Kurdistan (kjent som Nord Irak). For dere som kanskje ikke kjenner så mye til kurderens historie, er det greit å si at kurdere er verdens største nasjon uten land og til den dag i dag kjemper vi om selvstendighet og en samlet fri Kurdistan. Jeg tror denne kampen har også sterk påvirkning på at våre foreldre og forfedre har en slik behov for å beskytte den kurdiske kulturen i diaspora. For vi har langt tilbake i historien blitt nektet å være og leve som kurdere og i et fremmed land hvor vi ikke blir drept eller torturert og forfulgt blir behovet for å dyrke det kurdiske kanskje sterkere. Samt er vi også veldig opptatt av å fortelle verden at vi finnes og at vi kjemper for frihet.

En slik bakgrunnsforklaring er viktig for å danne et bilde om hvorfor kurdiske foreldre i Norge har de forventningene til sine barn, forventninger om at de skal ivareta den kurdiske kulturen, at de skal ikke bli ” fornorsket” og at samtidig skal de utdanne seg. Ja utdanning er viktig blant de fleste kurdiske familier, for man hører ofte at når og hvis Kurdistan blir fri er vi avhengige av utdannede og nyskapende individer som skal føre landet videre.

Disse drømmene til foreldrene legger stor press på de unge og i mange tilfeller vil det skape en skille og gap mellom foreldre og barn. Jeg vil være forsiktig med å generalisere dette, men samtidig mener jeg også at kurdere er av de minoritetene i Norge som er mest integrert. Hvis jeg skal trekke frem egne personlige erfaringer vil jeg tro at jeg har blitt veldig norsk i løpet av de 13 årene i Norge, men så kan man spørre hva vil det si å være norsk? Er det å feire jul, 17 mai og påske og spise svinn, jobbe og studere på norsk, ha norske venner? Hvis det er fasiten på å være norsk, da er jeg en ekte nordmenn. På den andre siden er jeg også veldig kurdisk i den forstand at jeg feirer alle kurdiske høytider, elsker å gå i kurdisk nasjonaldrakt, leser og skriver på kurdisk og har et sterkt tilknytning til det kurdiske miljøet i Norge. Jeg vil også tro at mine foreldre har endret seg mye i løpet av den tiden. De er mer åpen for det som er norsk og har med tiden innsett at for at vi skal være et stekt kurdisk individ må vi først og fremst få lov til å være en del av det norske samfunnet. Med tiden har jeg også gjort meg en tanke om at vi er faktisk heldige som har muligheten til å velge det beste fra to kulturer.

Når det gjelder forskjellen mellom forventinger til gutter og jenter, har jeg ingen personlig erfaring å vise til. Da jeg har kun søstre, men jeg ser at det dessverre er en del forskjeller der. F.eks kan man se at en gutt kan ta med seg sin norske kjæreste hjem og hun blir godt tatt imot, det er uaktuelt om deres datter gjør det samme. Vi ser også at mange kurdiske gutter kan gjøre som de vil men når det kommer til deres søstre er det igjen begrensninger. Dette er selvsagt ikke gjeldene for alle. Det finnes også familier som behandler sine barn likt uansett kjønn.

Jeg vil tro at det har blitt mer og mer vanlig blant kurdiske familier i Norge å tillate sine barn å være både kurdisk og norsk. Samtidig vil jeg tro at de fremdeles vil ha store forventninger til sine barn om å ta vare på den kurdiske kulturen. Ikke nødvendigvis fordi man er redd for å bli ”fornorsket”, men kanskje heller fordi man vil føre kampen som deres forfedre førte og ofret seg for, kampen om å bli anerkjent som kurder.

**

Følg gjerne Avin på Facebook!

**

Hva tenker du om innlegget til Avin? Tror du det gir større eller mindre opplevelse av frihet når de kulturelle båndene er så sterke som hun viser? Har du tenkt over hvilke kulturelle verdier du bærer med deg fra din egen oppvekst?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

2 comments on “Gjesteblogg: Kurdisk og helnorsk – med drømmer og utdannelse hånd i hånd

  1. Tilbaketråkk: GJESTEBLOGG HOS LAMMELAARTANKER |

  2. Avin Rostami
    17. mars 2013

    Tusen takk for at jeg fikk denne muligheten og takk for en fin beskrivelse av bloggen min. Jeg syns det er flott at du både gir mulighet og utfordrer andre til å skrive gjeste innlegg, det gjør at jeg finner bloggen din enda mer interessant. Jeg er kanskje ikke av de som er så flink til å kommentere og legge igjen spor, men leser de aller fleste innleggene her på denne bloggen og her er det alltid noe å tenke over, lære og reflektere over.

    Fortsett med det gode arbeidet!

    Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

