Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Alternative påskebudskap

Det enkleste er sikkert det beste, men det er også det vanskeligste. 

Påsken er igang og det er lett å la dagene flyte av gårde uten særlig innhold utover svære etegilder og sjokoladeegg til frokost: Påskeidyll, ikke sant? Jeg liker best at det skjer noe, om ikke annet så iallfall tankemessig.

Hvis vi tar bort det religiøse innholdet i påsken, sitter vi igjen med noe da? Jeg leter etter det ikke-kristne budskapet, for jeg trenger en mening med det hele. Det er ikke nok med fargen gul, masse mat og påstått idyll. Det må være noe mer.

Alternative påskebudskap, inspirert av kristendommen kan være:

  • Du kan ikke vite om din beste venn svikter deg – en ganske negativ og uheldig tilnæring til vennskap 
  • Du vet aldri når ditt siste måltid er kommet – sant nok, men en vet heller ikke hvor mange som er igjen, så gjør det beste ut av livet, eller av hvert måltid
  • Døden er bare en pause fra livet – eller kanskje døden er det endelige mørket? Uansett står mange igjen med sorg og savn når noen dør
  • Gleden er størst når du nettopp har opplevd det motsatte – Ja! Vi trenger motsetninger i livet for å verdsette det vi har
  • Døden er en dårlig spøk, den tar slutt etter tre dager (eller var det to?) – Sett i et medisinsk perspektiv skjer det at folk våkner fra koma
påskekyllinger i boks

påskekyllinger i boks

Det viktigste er kanskje budskapet om at ting blir bra etter at det har vært ille – det er håp! Etter smerte kommer lindring. Det er en (Gud) som ser deg og følger med på deg, som vil deg vel. Uten Gud: Hvem er der istendenfor? Må man finne personen selv? Som ikke-kristen tror jeg at kraften kan hentes fra mange steder, men at det er godt å slippe å måtte være alt for seg selv. Noen ganger trenger vi en konkret kraft utenfra, som Spirea skriver om i innlegget Gi ikke opp!.

Jeg tenker at kirken feiler når kristne gjør seg eksklusive. Når jeg leser på kristne nettsteder i søken etter påskens budskap og møtes av bibelsitater, så faller jeg ut. Jeg mister interessen fordi sitater gjør meg søvnig. Jeg er ute etter meninger og holdninger; etter det personlige budskapet. Sitater skyver meg bort istedenfor å trekke meg inn. Jeg blir ikke klokere og får ikke mer innsikt eller forståelse. Dialogen dør. Jeg tenker at det er uheldig, for jeg er sikker på at påsken har budskap som handler om å være menneske – som er universelt. Hvorfor pakkes det inn i religion slik at vi som står utenfor forblir utenfor? Hvorfor skapes det skiller istedenfor å skape forståelse?

Jeg søker, finner du?

Ps! Visste du forresten at påsketiden varer 50 dager? Eller at den nøyaktige tiden for påsken er første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn?

Kilder: Den norske kirke og  Trefoldighet menighet

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

17 comments on “Alternative påskebudskap

  1. elisar12
    27. mars 2013

    For meg er påske en tid hvor familie og venner samles. Til gode samtaler, lange måltider, kanskje et spill i ny og ne, et par timer i solveggen. På en måte lik jula, men allikevel så forskjellig. Ikke noe gavestress, lyset har kommet tilbake, snøen er på vei bort.

    Jeg er glad og fornøyd så lenge jeg slipper å ha ski på beina…

    Lik

  2. villkatta
    27. mars 2013

    Eg er ganske søkande, og har funne håp og kraftar sterkare enn meg sjølv som eg kan lene meg på, utan at det naudsynt må vere ein guddommelig kraft. Til dømes sjølve livskrafta i jorda, som gjer seg gjeldane kvar einaste vår.

    Lik

    • Lammelåret
      27. mars 2013

      Kjenner meg igjen i det du skriver. Religion er så opptatt av at de har svar på alt, jeg vil tenke selv.

      Lik

  3. Heidi
    27. mars 2013

    Men påsken pakkes ikke inn i religion, det er religion. Og så er høytiden sekularisert og koblet mot en hel rekke ting, og da får man utsagn av typen «for meg er påsken sol og skiturer», og dem om det, men det endrer jo ikke høytidens opprinnelse, ei heller det at mange fortsatt holder fast ved det opprinnelige budskapet. Ikke for å ekskludere alle som ikke tror, men fordi kristne trenger å stadfeste og feire det vi faktisk tror. For meg som kristen er ikke religionen innpakningen, det er kjernen, og det finnes ingen påske uten Jesus. Sånn var det også da jeg for en ti år tilbake hadde en troskrise og levde som jøde mens jeg skulle finne ut av om det var noe for meg – jeg feiret ingen kristne høytider, for noe annet ville vært absurd. Slik jeg heller ikke feirer divali, id al fitr eller bandi chhor divas. Blir jeg derimot invitert til en feriring, kommer jeg gladelig, men da som gjest og ikke som deltager. Jeg mener at nettopp det er viktig, å skape møter hvor alle parter kan være klare på egen identitet og så samtale derfra uten at man skal måtte skape en kunstig nøytral grunn (som sjelden er så nøytral som den gis ut for å være).

    Du kan sikkert skape et budskap som passer for deg, men det kan være vanskelig å finne noe universelt (uten at det blir så alment at det ikke er verdt innsatsen ved å feire det), og jeg mener det faktisk er et gode. Jeg tror det nettopp er vern om eksklusivitet (noe som ikke trenger å bety ekskludering slik vi gjerne tenker på det) er nødvendig for å ivareta fellesskapet.

    Jeg holder derved fast på at påsken er en feiring av Jesu oppstandelse. Ikke for å være kjip og vrien, men fordi noe annet vil være å fornekte den virkeligheten jeg ser, det jeg lever for, hvem jeg er.

    P.S. Også den kristne påsken er knyttet opp mot vårsymbolikk, helt fra bibelsk tid, så hvis man vil ha en sekulær betydning, kan det ses som en feiring av nytt liv.

    Lik

    • Lammelåret
      27. mars 2013

      Godt svar, Heidi!

      Det kristne budskapet sitter også i meg, jeg er vokst opp med det, så jeg forstår eksklusiviteten. Jeg synes det blir for lett og overfladisk dersom påsken ikke skal ha noe dypere innhold, men som ikke-kristen kommer jeg i skvis mellom alle bibelsitatene og totalt fravær av religiøse momenter. Jeg ønsker noe mer, noe som berører og som er annerledes enn hverdagene og andre ferier. Jeg burde kanskje hatt noen timer hos en filosof, mulig at det ville dekket behovet.

      Tilbake til eksklsiviteten: Er det ikke slik at prester og andre «aktive» kristne er interessert i å formidle og dele de sterke opplevelsene? Hvordan kan det gjøres uten å skyve bibelsitater foran seg? Jeg opplever at mange kristne skjuler seg bak sitater og «det står i bibelen», det skaper distanse. Jeg kan ikke skjønne at det er noen mening i det. Altså: Jeg tenker at kristne har mye bra å formidle til «folk flest» og dermed at de bør benytte seg av det. Jeg ville iallfall likt det.

      Du skriver: «Jeg mener at nettopp det er viktig, å skape møter hvor alle parter kan være klare på egen identitet og så samtale derfra uten at man skal måtte skape en kunstig nøytral grunn..» – helt enig med deg her. I slike møter kan man bli sikrere eller komme fram til flere viktige spørsmål og dermed utvikles som menneske.

      «Jeg holder derved fast på at påsken er en feiring av Jesu oppstandelse. Ikke for å være kjip og vrien, men fordi noe annet vil være å fornekte den virkeligheten jeg ser, det jeg lever for, hvem jeg er.» – selvfølgelig skal du det!

      Lik

      • Heidi
        30. mars 2013

        Du har et godt poeng i at kristne kan bli flinkere til å formidle også utenfor kristne sammenhenger. Der har vi tapt noe på veien, mener jeg, selv om det jo finnes grupper som klarer det.

        Lik

  4. mettemia
    27. mars 2013

    Hei. For meg er påsken starten på våren og nytt liv i blomster og vekster, Det er solen, varmen og samholdet innad i familien. Det er lite stress, sove lenge, kaffe på sengen og marsipan. Det er fred og ro og små utflukter ut i Guds frie natur med grillpølser i sekken. Jeg tror på en Gud, men Guden jeg tror på finnes overalt, i alt levende. Jeg må ikke gå i kirken for finne min Gud. Og ja, jeg vil tenke selv uten å bli styrt av en religion. Tenk på hvilke krefter som er igang nå på våren? Alt det nye livet som skal spire, vokse og gro……..Fantastisk spør du meg, og et lite under i seg selv. Nyt påsken og våren…….mettemia

    Lik

    • Lammelåret
      27. mars 2013

      Jeg føler også at det er friere å ikke tilhøre «faste rammer», som for eksempel en bestemt religion. Det er lettere å finne fram til det som er mitt når ingen står over meg og forteller hva jeg skal mene og tenker og hvordan meg skal forstå ting. Et bibelsitat sier ingenting om menneskets forståelse av det, hva det innebærer og betyr for vedkommende. Noen ganger er det sikkert mangelen på ord som skaper avstanden.

      Så fint at du har funnet din Gud i naturen rundt deg, han er nok ikke så usynlig som man kan tro.

      En riktig god påske ønskes deg! Tjøme er nydelig!

      Lik

  5. ellens oase
    27. mars 2013

    Ja, for meg er det ferie. Tid med barna, og etterhvert mannen. Ski og snø og kortsplill, som du vet. Ikke godteri før etter middag, med unntak av kvikk lunsj på skitur.

    Jeg skal i gang med ei bok om Jesus av Tomm Kristiansen. Fin påskelektyre. Om hva Jesus har gjort med samfunnet, uansett religiøst ståsted.

    Lik

    • Lammelåret
      27. mars 2013

      Høres ut som en interessant bok, Ellen. Kan være jeg låner den en dag.

      Lik

      • ellens oase
        27. mars 2013

        Nettopp kommet ut på Cappelen Damm! Ungdomsbok, så overkommelig lengde, hehe.

        Lik

  6. Mandagsmor
    28. mars 2013

    Som agnostiker har jeg ikke noe spesielt forhold til hverken bibelsoga eller det kristne påskebudskapet, annet enn at dette var en del av barnelærdommen fra trøtte lærere. Repetert år etter år etter årr…
    Religion er i det hele tatt litt «trøtte» greier, gammelmodig og utdatert for min del.
    Jeg finner det interessant at mennesker i dag har samme overbevisning som mennesker for 2000 år siden. Det er jo helt utrolig, – men aller rarest er nok at noen fortsatt samles i grupper verden over og siterer disse oldtidens mennesker. Vi mennesker er rare 🙂

    For meg handler påsken aller mest om VÅR (med store bokstaver). Er ingen ihuga fan av vinteren, så jeg gleder meg over hvert minutt med ekstra dagslys fra før påsken. Det GULE symboliserer sola, KYLLINGER er ny begynnelse akkurat som EGG. HAREN er jeg mer usikker på, jeg har ikke den med i min egen «påskepyntsamling». Likte veldig godt sagnet om fuglen som ble hare.

    I år er våren sein her vi bor. Det er uvant og jeg sliter med å glede meg over påskeferien, klarer ikke ta tankene fri fra jobb og forpliktelser. Prøver å kose meg sammen med unger og øvrig familie, går på ski (!) og fråtser i påskegodt og krim på TV. Dagene er tross alt lysere allerede, om litt skal vi stille klokka til sommertid og da er det snart ordentlig VÅR. Da skal jeg ut og virkelig snuuuse på den.

    God påske, Lammalår;
    – med eller uten Jesus, gule hønsedyr og eggleggende hoppedyr!

    Lik

    • Lammelåret
      28. mars 2013

      Interessante tanker du gir uttrykk for her, hadde ikke tenkt på det samme selv.

      Noe gult blir det iallfall i påska – og til og med i bloggen, så følg med de nærmeste dagene!

      Lik

  7. Spirea
    28. mars 2013

    Kjære deg, takk for at du gjorde meg oppmerksom på innlegget ditt- og for linken til bloggen min. Har forresten svart deg der også 🙂
    Jeg kan forstå at du, som ikke-kristen, leter etter et alternativt budskap med påsken, og jeg syns dine punkter er veldig fine – og så er de jo også inspirert av det kristne budskapet (..og det liker jeg ;))

    Jeg leser svaret til Heidi over her og sier meg enig i hennes betraktninger. Påsken for meg handler om Jesu død og oppstandelse og er hele kjernen av hva jeg tror på.
    Når det er sagt – så sier jeg meg 100% enig i dine tanker rundt kristne blogger….Blir det for mye sitater og «forkynnelse» så hopper til og med jeg av. Jeg klarer ikke for mye formaning eller for mange skriftsteder – jeg er ute etter levd liv – det er der du finner de sterkeste vitnesbyrdene. Jeg håper ikke jeg har kjedet eller skremt deg med for mange sitater på min blogg…uansett setter jeg stor pris på at du er innom av og til – og jeg liker å høre at du er søkende. Det tror jeg på sett og vis vi alle er…Jeg har lett – og funnet. Det tror og håper jeg du og vil.

    God påske, fine du – både med søkende dager og refleksjoner, og med god mat og gul farge. Må dagene dine bli solfylte og gode. klem din vei

    Lik

    • Lammelåret
      28. mars 2013

      Jeg tenkte ikke spesielt på kristne blogger, men på det som skrives i tradisjonelle medier. Det er der vanlige folk «møter» kristne og budskapene. Noen ganger virker det som om folk bare prøver å overbevise hverandre, kristeninternt, og glemmer helt at det står noen på utsiden og vil samtale. Samtaler som tar utgangspunkt i at den ene er bærer av Sannheten er sjelden fruktbare og fører bare til at andre trekker seg bort eller føler seg mindreverdig.

      Stort sett synes jeg du balanserer godt i bloggen din, men noen ganger tipper det over. En av styrkene ved din blogg er nettopp balanseringen mellom dagligliv og hellig liv, som gjør at den treffer både kristne og ikke-kristne (iallfall meg). Det er når man klarer å kommunisere «dobbelt» på din måte at vi kan snakke sammen og ikke bare bevise hvor gode vi er på å resitere.

      Ønsker deg gode dager, Spirea!

      Lik

  8. marthecl
    3. april 2013

    For meg handler påsken – både med og uten kristent fortegn – om tilgivelse og forsoning. Gud tilgir oss våre synder, gir oss en ny mulighet til å handle annerledes. Og hvis man tar bort Gud, bør vi kanskje bli flinkere til å tilgi oss selv? Og tilgi de rundt oss – dersom de ber oss om det. Dersom de ikke ønsker tilgivelse eller vi ikke kan tilgi må vi forsone oss, slik Jesus forsonet seg med sin sitasjon. Det gjelder jo oss også – vi må forsone oss med den vi er, hvor vi er og hva vi kan og ikke kan. Vi må forsone oss med det som har vært og det som kommer.

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 27. mars 2013 av i Høytid og ferier med stikkord , , , , , , , , , , , .
