Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Hva med barna om jeg tar livet mitt?

Jeg pleier ikke å legge merke til søkerordene folk bruker for å komme til meg, men for et par dager siden oppdaget jeg spørsmålet i overskriften, som søkerord.

Jeg skvatt til da jeg så det og den vonde følelsen slipper ikke taket. Hva kan jeg gjøre?

Jeg vil skrive noen ord til deg som vurderer å ta ditt eget liv. 

Når du kommer så langt ned i deg selv at det eneste du ser av lys er å bli fullstendig borte fra denne verdenen, da er det tegn på at du er syk. Når svaret på all tungheten som omslutter deg er å ikke finnes mer, da har du beveget deg langt bort fra deg selv, fra den du egentlig er, at det klassifiserer til sykdom. Du trenger hjelp. Nødhjelp.

Selv om du bare ser en løsning nå, ser andre mennesker andre løsninger – som innebærer at livet dit kan bli bedre. Det er tøft å jobbe seg tilbake til lyset når trøsten finnes i mørket, men med tilbakeblikk ser mørket du befinner deg i nå annerledes ut.

Barna dine får det ikke bedre av at du blir borte, det blir verre for dem. Å miste en forelder eller en venn i selvmord er ikke noe som gjør en sterk eller som går over etter et par måneder eller år. Det skaper sår og en selvdestruktiv prosess. Det forringer livskvaliteten og øker risikoen for at de kan gjøre det samme som du har gjort.

Barna dine får det bedre av at du søker hjelp, at du tilgir deg selv om du sliter med dårlig samvittighet, at du krabber deg opp av grøften du ligger og krabler i. Barna dine får det bedre om du snakker med dem om dagligdagse ting, om du viser dem at man kan få det bedre av å definere problemene sine og ta tak i dem, om du er ærlig på at livet består av både gode og vonde ting. Det er bedre for ungene dine at du setter ord på at du har det vanskelig nå, men at det ikke er deres skyld at du sliter. Åpenhet bedrer livssituasjonen fordi at de ikke trenger å bære på hemmeligheter, men jeg tror belastningen ved å vite at du vil ta livet ditt er en belastning som er for stor.

Ikke tenk så mye på her og nå, tenk heller framover mot noe som skal skje, noe som ikke skaper angst i deg. Tenk på hvilke avtaler du har og hold deg til dem. Om du ikke har noen avtaler: Lag deg noen, som innebærer kontakt med andre.

Selv om du føler deg maktesløs og ikke har plass til andre tanker, så vil jeg likevel fortelle deg at du bare er en, men rundt deg står mange – som du kanskje har glemt, som du kanskje tror at ikke bryr seg om deg. Ingen er likegyldige til andre mennesker, heller ikke til deg.

Jeg håper du klarer å ta inn at dette er en periode av livet og at livet blir mindre tungt senere. Denne perioden går over. Livet og vanskelighetene dine blir håndterbare etterhvert, men det er viktig at du ikke sitter med slike tanker alene. Snakk med noen du kjenner, ring fastlegen din eller ring et av numrene under. Om du er i et behandlingsforløp bør du ringe behandleren din NÅ. Vær ærlig, fortell hva du tenker på og hva du planlegger. Ikke la det vonde som har makt over tankene dine få vinne. Ta kontrollen tilbake – den finnes et sted inni deg.

Barn og Unges Kontakttelefon: 800 33 321 (hverdager 14-20)
Kirkens SOS: 815 33 300 (alltid åpen)
Mental Helse: 116 123 (alltid åpen)
Alarmtelefon for barn og unge: 116 111 (hverdager 15-08 neste morgen. Helger alltid åpen)

Om du sliter så mye akkurat nå at du ikke klarer ta ansvar for deg selv vil jeg at du ringer legevakten. Du kan få hjelp!

**
Her har jeg lest mens jeg skrev dette innlegget:

Tidsskrift for Norsk Psykologforening: Psykososiale belastninger for unge etterlatte ved selvmord: Ønsker om bistand fra hjelpeapparatet

Forskning.no: Kopierer selvmord av foreldrene

LEVE – landsforeningen for etterlatte etter selvmord

**

Obs!

Dette innlegget er lest og godkjent av psykologer.

**

Aftenposten – Når selve livet tar for stor plass. David har også skrevet om dette i innlegget Om å ta sitt liv uten å ta sitt liv

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

14 comments on “Hva med barna om jeg tar livet mitt?

  1. mettemia
    28. mars 2013

    Så bra du har gjort noe med dette, Lammelåret. Er det noe vi andre bloggere kan gjøre? Dele på fb eller annet? Mvh mettemia

    Lik

    • Lammelåret
      28. mars 2013

      Jeg tror vi gjør noe når vi bidrar til større mangfold og raushet, når vi ikke stiller store krav, men godtar folk som de er. Da blir det lettere å snakke om ting og å kjenne seg inkludert. Dette bidrar til god psykisk helse, som forebygger mye – også selvmordsfare.

      Del gjerne innlegget.

      Lik

  2. anonym
    28. mars 2013

    Ikke ALLE barn etterlatt av foreldre til selvmord, går den samme veien selv. Det er feil å si det. Ok, så er det noen som kommer langt inn i mørket etter å miste noen og kommer på slike tanker selv, men ikke ALLE, og heller ikke flertallet! Mange kommer seg sterke «ut» av det. Om ikke med en gang eller de første årene etter, men en gang vil de få det «bedre».

    «A smooth sea never made a skillful sailor.»

    Lik

    • Lammelåret
      28. mars 2013

      Hei anonym!

      Hva mener du med å «gå samme veien selv»? Barn av foreldre som har begått selvmord har økt risiko for å gjøre det samme selv, men det er ikke ensbetydet med at de kommer til å gjøre det samme.

      Det er feil å tro at ens selvmord vil styrke barna, det er helt andre ting som gjør barn sterke. Hvordan det går med pårørende i ettertid har sammenheng med hvordan de blir møtt og fulgt opp, blant annet.

      Lik

  3. Viktig tema. Håper dette blir lest av mange, og av de «rette» personene.

    Lik

    • Lammelåret
      28. mars 2013

      Takk for det!
      Håper at dette innlegget kan ha en positiv funksjon for noen.

      Lik

  4. Camulen
    28. mars 2013

    Meget viktig og riktig at du skrev dette innlegget nå!

    Lik

  5. Sulvis
    29. mars 2013

    For et viktig innlegg! Håper de som trenger å lese det, får lest det. Det er hjerteskjærende å tenke på søkestrengen som er bakgrunnen for innlegget ditt …

    Lik

  6. frumeyer
    2. april 2013

    Å herrremin. Den søkerekka der traff magen. Det er så bra at du tar opp temaet (og mange andre viktige temaer) Uff.. Håper vedkommende holder det til tanken og oppsøker hjelp!

    Lik

    • Lammelåret
      3. april 2013

      Innlegget er nok mer aktuelt enn vi liker å vite. Hver dag er noen innom og leser det..

      Lik

  7. ~SerendipityCat~
    12. september 2013

    Åh, nå gråter jeg. ❤
    Enn at jeg hadde gått glipp av dette innlegget! Du skriver så fint, nært og innstendig!

    Selv om livet til tider har vært uutholdelig, så er jeg helt sikker på at selvmord ikke er veien å gå. Selvmord er en permanent løsning på et midlertidig problem. Selv de som er hardest rammet av sykdom, klarer ofte å få et godt (om enn annerledes) liv på mange måter.

    Takk! ❤

    Lik

    • Lammelåret
      12. september 2013

      Takk SerendipityCat! Du skriver så godt og viktig selv og heldigvis ser jeg at innlegget ditt er i ferd med å bli delt mye, det er godt.

      Jeg er så opptatt av at livet kan få ny mening når den tidligere er borte. Også med alvorlige diagnoser. Det er noe av det jeg ønsker å fremme på melivetpaaslep. Jeg har likevel forståelse for, og skjønner, at tankene om å avslutte livet kan bli store. Og derfor er det også så viktig hvordan vi snakker om sykdom, at vi ikke bare har fokus på smerte, og at alle dem som ikke har erfaring med det selv eller mennesker i krise tenker seg om før de poster meningene sine. Og vi som observerer ubetenksom kommunikasjon, sier ifra når vi ser det.

      Jeg lenker til innlegget ditt her også: http://www.serendipitycat.no/?p=11862&cpage=1

      Lik

  8. Bambi
    12. september 2013

    Veldig fint du skriver om dette!

    Lik

  9. Lammelåret
    21. september 2013

    Reblogged this on Uten mat og drikke dør helten.

    Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

