Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Er dette en dameblogg?

Jeg vet at de fleste som følger denne bloggen er damer, men jeg har aldri hatt damer som målgruppe. Jeg har i det hele tatt ikke tenkt tanker rundt målgruppe(r), men skrevet tekster om temaer jeg mener er viktige og vært glad for alle som bruker tid på å lese det jeg skriver. Fremdeles er jeg glad for alle som leser, men har begynt å få noen tanker om hvem dere er.

Når jeg tenker på dameblogg eller mammablogg tenker jeg på håndarbeid, interiør og på foreldrelivet i små detaljer. Jeg forsøker å skrive om både det lille og det store livet og sette de to i sammeheng. Selv om jeg vanskelig kan være kjønnsnøytral, kan jeg iallfall skrive på en måte som ikke utelukkende appellerer til kvinner. En blogg blir mer dynamisk når både menn og kvinner bruker den.

Jeg vil at det ikke skal være stillestående her inne, men være et levende miljø der folk fortsetter å gi av seg selv. Mine innlegg og kommentarer er bare en del av totalen, så med deltakende lesere blir bloggen noe mer enn bare meg, det ønsker jeg.  Men: Jeg ønsker at denne bloggen skal appellere til både damer og menn. Jeg ønsker meg en utvidet leserkrets og større utfordringer, noe jeg tror det blir dersom både menn og damer leser og kommenterer.

Til dere mannlige lesere: Hva liker dere ved bloggen min og hva kan gjøre den mer spennende og interessant å lese? Hva skal til for at dere anbefaler andre menn å lese den?

Til alle: Er du opptatt av hvem som leser din blogg eller hvem den er skrevet av?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

22 comments on “Er dette en dameblogg?

  1. Kamelrytterske
    8. april 2013

    Hva er en dameblogg?
    En blogg er vel det man selv definerer den som?
    Du tar opp tema som appelerer mer til kvinner enn til menn.
    For å utvide leserkretsen er det bare en ting som gjelder. «Keep up the good work»

    Lik

    • Lammelåret
      8. april 2013

      Jeg tror det er lesere som definerer bloggen, ikke en selv – med mindre en har lagt en strategi med tiltak for å oppnå mål.

      En dameblogg er for meg det jeg skrev i innlegget.

      Med så mange aktuell temaer som dukker opp i kjølvannet av fedrekvotedebattene, kan jeg ikke tro annet enn at fedre må engasjere seg i det. Kan være at det ikke er behov for å skrive om det og oppsøke blogger for det?

      Uansett; jeg skriver da om andre ting enn barnas første leveår.

      Lik

  2. Ane
    8. april 2013

    Jeg på min side har flest mannlige faste lesere og det er faktisk noe jeg er veldig stolt av. OK så er det litt mye kliss klass for dem innimellom men jeg smeller til med noen gode antifeministiske innlegg en gang i blant som gjør at dem ikke føler seg så oversett og misforstått. Og det er jo en del av det å kunne se ting fra begge sider, noe jeg må i jobbsammenheng.

    Lik

    • Lammelåret
      8. april 2013

      Det vet jeg du har, Ane, og det er det jeg også ønsker. Altså ikke færre kvinnelige lesere, men flere menn. Du skriver lite om motorer og fluefiske, har vel i grunnen mange av de samme temaene som jeg, men på en annen måte.

      Har de funnet fram til deg selv eller har du fisket dem opp av mannedammen?

      Lik

  3. Cecilie von der Ohe
    8. april 2013

    I Norge er det flest damer som både skriver og kommenterer blogger. Jeg har ikke siktet min blogg inn mot en bestemt aldersgruppe eller damer spesielt. Likevel har jeg registrert at det er flest kvinner som leser den, og som skriver kommentarer. Jeg har noen mannlige lesere blant mine nære bekjentskaper,.

    Cecilie

    Lik

    • Lammelåret
      8. april 2013

      Jeg har inntrykk av at menn gjerne skriver på egen blogg, men bruker lite tid hos andre. Menns blogging er kanskje mer asosial enn kvinners?

      Lik

      • Cecilie von der Ohe
        8. april 2013

        Jeg vet også at menn skriver blogger, men de skriver om litt andre temaer enn sine kvinnelige medbloggere. De mannlige bloggerne jeg har besøkt, skriver enten om politikk eller om tekniske ting. Jeg følger en blogg som har en mannlig forfatter (Blomsterstjernen), og som navnet antyder handler det for det meste om blomster der inne.

        Cecilie

        Lik

  4. Pia
    8. april 2013

    Tror menn er mer innom og smugleser – de legger nok ikke igjen så mange spor etter seg… De «hvite» interiørbloggene ser jeg på som de mest damete, ser liksom ikke for meg at noen menn er innom der og leser så mye.

    Lik

    • Lammelåret
      8. april 2013

      Smuglesing, ja.. det er skamfullt å lese om låret mitt, hehe..

      Lik

  5. Hei

    Jeg har fulgt deg lenge Lammelåret, og jeg synes du skriver veldig bra- du har nok rett i at mange menn som leser blogg ikke er flinke nok til å kommentere.

    Jeg har endel lesere og de fleste er menn tipper jeg, men de kommenterer neste aldri, uansett hvor mye jeg prøver å provosere. Den gangen jeg gav bort to Justin Bieber billetter derimot, da fikk jeg mange kommentarer, fra jenter….

    Skulle jeg sette fingeren på noe på bloggen siden du spør, så må det være at noen innlegg er vel korte og mangler bilder. Legger du ved bilder i et innlegg så får den et annet inntrykk.

    Du er meget dyktig til å skrive om det som betyr mye for folk, og du er flink til å gå i dybden.

    Jeg har ingen problemer med å anbefale deg og din blogg til både kvinner og menn. Jeg er kommet for å bli;)

    Stå på!

    Vargas

    Lik

    • Lammelåret
      8. april 2013

      Er takknemlig for tilbakemeldingen din, vargas!
      Konstruktiv kritikk er velkomment.

      Du etterlyser bilder, ja.. jeg har jo slått på stortromma og lagt ved bilder av mat i påska, ikke verst det vel? 😀
      Kanskje jeg kan pynte litt med bilder i noen innlegg, men mine muligheter for å ta bilder er noe begrenset. Om jeg skal legge inn bilder må de være av en viss kvalitet (sett med mine amatørøyne) og de skal være mine egne. Men: Kan hende det gir et løft og at det bevarer særegenheten ved mitt produkt. Noe å tenke på..

      Tekstlengden er ofte kort. Noen ganger synes jeg poengene mine kommer tilstrekkelig fram med få ord, andre ganger tenker jeg at innlegg ikke skal være for lange fordi det kan bli tungt å lese. Selv leser jeg heller fire korte innlegg enn et langt, lurer på hva slags lesepreferanser andre har? Men, jeg tar med poenget ditt videre.

      Takk for at du følger meg, setter stor pris på det!

      Lik

  6. fjellcoachen
    8. april 2013

    Hadde vært morsomt å visst litt mer om leserne sine.. Holdt kurs for 20 gårdbrukere i dag om mye av det samme jeg skriver om. 15 av dem var menn og de var rimelig engasjert der og da, så temaene appellerer tydelig til begge kjønn. Men vet vi stort om de leserne som ikke legger igjen spor??

    Lik

    • Lammelåret
      9. april 2013

      Vi kan vel bare vite noe om dem som abonnerer på bloggen. På Facebook kommer statistikk opp over dem som liker siden, så der er det lettere å få vite noe. Eller vi kan lage en undersøkelse. Vil tro at det er lettere å krysse av i en undersøkelse enn å legge igjen svar, er nok en del som ikke vet hva de skal skrive.

      Lik

  7. innie
    8. april 2013

    Jeg har alltid synes du skriver veldig bra. 🙂
    Selv har jeg nok aldri hatt en bestemt målgruppe, når jeg ikke skriver om hverdags(problemer) o.l så skriver jeg om det jeg brenner for, det som opptar meg, osv, og noen ganger skriver jeg om ting som gjerne har litt takhøyde, men som jeg selv har sterke meninger om. 🙂

    Jeg har «mange» lesere, dog jeg ønsker flere, men jeg har ikke så mange som kommenterer, og det synes jeg alltid er litt trist.
    Jeg skulle ønske folk ønsket å legge igjen spor litt oftere enn det jeg opplever, for når jeg ser på statistikken min over hvor mange som for eksemepel har vært innom idag o.l og det er 2 kommentarer, så blir jeg litt sånn… ja… hvordan få flere til å engasjere seg? 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      9. april 2013

      Hvordan få folk til å engasjere seg? En må iallfall svare. Jeg ser blogginnlegget som innledning til en samtale, men klarer ikke alltid følge opp alle kommentarer. Noen ganger vil jeg bare fortelle noe, mens andre ganger vil jeg diskutere og da betyr det mest å få tilbakemeldinger. Å engasjere andre er en kunst.

      Lik

  8. Diaperdivadiary
    9. april 2013

    Jeg vil tror at du har mange mannlige lesere, du tar opp spennende og aktuelle temaer! Når til og med menn innrømmer at de leser min, som er langt mer fjasete! Men, gud forby, at de skal kommentere/innrømme at de har lest BLOGG!! For mange menn (og damer) har fremdeles fordommer mot blogging (da rosabloggere og shabby chicbloggere var mest profilert en stund) Men de kommer nok «ut av skapet» mannfolka også, når de skjønner at blogging faktisk er et spennende konsept, for begge kjønn!

    Lik

    • Lammelåret
      9. april 2013

      Av de som følger meg er det absolutt flest kvinner, men det kan selvsagt være at noen menn leser her uten å abonnere på bloggen.

      Hehe.. det er vel noe med det du sier: At det kanskje er litt tabu å lese blogger pga ryktet media har gitt «oss».

      Lik

  9. Tanketrollet
    9. april 2013

    Og jeg leses av menn også 🙂 Jeg tenker ikke så mye på den som skal lese det jeg skriver jeg- jeg skriver om det som jeg tenker på, kjenner på, opplever eller funderer rundt . En av mine lesere forteller at hennes mann liker mange av innleggene mine veldig godt- hun leser dem høyt for han 🙂 Da hun skrev det til meg ble jeg veldig glad 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      10. april 2013

      Slike tilbakemeldinger lager smil!

      Lik

      • Tanketrollet
        10. april 2013

        Jupp 🙂

        Lik

  10. Sparringmamma
    9. april 2013

    Har lurt på det samme. . Hvem leser?

    Jeg ser av egen statistikk at det overhodet ikke er samsvar mellom hvor mange som har lest et innlegg og hvor mange kommentarer det får.

    Det grubler jeg over årsaken til..

    Bloggen min er et sted hvor jeg får ut «frustrasjoner», engasjement og tanker. Leser andres blogger for å bli utfordret på egne oppfatninger og derfor leser jeg din. 🙂

    Du har et mer «tradisjonelt likestilt» perspektiv på verden enn meg, derfor interessant å lese dine tanker. Du opplever dessuten hverdagen og morsrollen med andre erfaringer enn meg, som setter egne tanker i perspektiv.

    I det hele tatt utfordrer du hjernen min, derfor liker jeg den. 🙂

    Har en mistanke om at menn generelt liker fakta, saklig og utfordrende mer enn grublerier, synsing og «følerier».

    Ellers merker jeg at når jeg selv er mer opptatt enn vanlig skal det mer til for at jeg «gidder» å kommentere, men jeg leser og stort sett stopper jeg opp og leser dine innlegg (selv om jeg ikke alltid kommenterer. 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      10. april 2013

      Det er normalt at det er mange besøkende per kommentar, men det kan være litt kjedelig dersom en er veldig gira på å diskutere og responsen uteblir.

      Jeg liker motsetninger og vil gjerne ha mer av det, selv om det også er fint med bableinnlegg som kun er sosiale. Menn har ofte et litt annet perspektiv på saker enn jeg har og det ville vært fint å bli mer utfordret på eget tankesett. Det skal ikke så mye til.

      Kjente bloggere blir etterhvert forutsigbare, noe som demper debattiveren, nye folk gir dytt i gamle tanker.

      Men, det viktigste for meg er at bloggen fortsetter å være utgangspunkt for samtaler om viktige ting – uansett om det er menn eller kvinner som leser.

      Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

