Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Matblogging: Rosa brød med yoghurt!

Helg er forbundet med ekstra god mat og derfor passer det godt å fortsette matbloggeinfallet mitt.

Jeg synes det er morsomt å prøve ut nye oppskrifter og denne har jeg funnet i oppskriftserien Spennende Mat.

Rosa brød!

Ingredienser

En halv pakke gjær

En halv liter yoghurt naturell

En og en halv liter hvetemel

En reven gulrot (på fineste del av rivjernet)

To revne rødbeter (også på fineste del av rivjernet)

2013-04-04 15.15.17_2

Slik gjør du

La yoghurten stå i romtemperatur og bland inn gjæren og halvparten av melet. La stå på kjøkkenbenken over natten.

Ha i resten av melet og kna inn litt og litt av de revne grønnsakene. Dette er helt magisk! Utrolig fascinerende å se hva som skjer når grønnsakene litt og litt blir til en del av deigen.

2013-04-04 15.17.32_2

La heve under bakeklede i ovnen med lampen tent, cirka 40 minutter. Trykk så deigen ned og la den heve 20 minutter til.

2013-04-04 15.28.41

Arbeid deigen til to brød, eller som rundstykker hvis du vil. Som brød skal de etterheve 30 minutter.

Stekes ved 200 grader, 35-45 minutter.  Avkjøl på rist.

2013-04-04 19.33.27_2

Kommentar

Jeg har aldri bakt et så spennende brød før, det var rett og slett gøy å følge med i alle leddene av brødbakingen. Neste gang jeg baker det vil jeg nok erstatte halvparten av yoghurten med melk slik at brødet blir mindre syrlig. En del av melet kan med fordel byttes til sammalt hvetemel, gjerne grovt.

Noen blir utålmodige av å bake brød, men jeg synes det er helt perfekt. Ikke alt må gjøres i ett strekk, men oppgavene kan fordeles utover dagen. I dette brødet starter prosessen kvelden før og dermed blir halve jobben gjort før en egentlig starter bakingen. Med gjærdeig er ikke tidsperspektivet strengt. Det går helt fint å gjøre andre ting innimellom og dersom uforutsette ting skjer kan bakingen utsettes. Utrolig kjekt!

Hva er det morsomste du har bakt?

**

Sjekk gjerne den andre maten jeg har blogget om i kategorien Mat og oppskrifter. Følg gjerne bloggen på Facebook, der legger jeg ut lenker til siste publiserte blogginnlegg og lenker til tekster skrevne av andre, som ikke inkluderes i blogginnleggene mine.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

14 comments on “Matblogging: Rosa brød med yoghurt!

  1. mettemia
    20. april 2013

    Noe så stilig. Rosa brød er jo bare så morsomt! Hurra for matblogging i litt spesielle former og farger, sier jeg. Morsomste jeg har bakt er nok blomsterpottebrød, gule sådan 🙂 I morgen kommer mettemias omsorgsfulle hverdags Focaccia på bloggen min. Ikke i spreke farger, men lettvinn og god. God helg og god mat……

    Lik

    • Lammelåret
      20. april 2013

      Er glad du likt det!
      Blomsterpottebrødene var de gule i påska?

      Lik

      • mettemia
        20. april 2013

        Ja, det var det…. Det virker som en møysommelig prosess å bake dette rosa brødet? Men som du sier, mye gjøres av seg selv. Må prøve dette en gang. Baker du med vanlig mel eller spelt?

        Lik

        • Lammelåret
          20. april 2013

          Det ble jeg inspirert av og endte med å bake safrankringlene. Godt å kunne inpirere hverandre i noe mer enn tankene.

          Jeg synes brødet var lett å bake, må bare være litt forsiktig når grønnsakene knas inn slik at det ikke spruter saft rundt omkring. Har brukt vanlig fint hvetemel.

          Lik

          • mettemia
            20. april 2013

            Veldig gøy å få tips om litt annerledes baking. Supre bilder følger med bakingen din. Jeg blir litt hekta på sånne bakebilder, de er så inspirerende i seg selv. Utrolige farger på dine bilder i dag. Kos deg…

            Lik

  2. thedreamer79
    20. april 2013

    Det så utrolig godt ut, må prøves engang. Rettene dine ser alltid så fargerike og smakfulle ut!

    Lik

    • Lammelåret
      20. april 2013

      Som nybegynner er det selvsagt veldig godt å høre, thedreamer! Takk.

      Lik

  3. Mormor
    21. april 2013

    Må prøves, men skifter nok ut litt av yoghurten og melet 🙂
    Det morsomste jeg har bakt?
    Må bli «det skjeve tårn i Pisa»
    Høy kake som ikke skulle ha blitt skjev, men som ble det. Og dekorert slik at det kunne ligne litt på tårnet i Pisa.
    Klem 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      21. april 2013

      Haha.. skulle likt å se nærmere på tårnet ditt.

      Lik

      • Mormor
        21. april 2013

        Det ble foreviget, jeg får se om jeg finner bildet og i så fall scanne det 🙂
        Den kaken var både everdig og makte godt (kan komme av rom/vanilje/eggekrem mellom lagene 🙂 )
        Klem 🙂

        Lik

  4. Drømmelykke
    22. april 2013

    Jeg innbiller meg at dette brødet ble veldig saftig! Brød er utrolig spennende, man kan jo putte så og si hva som helst i et brød. Denne oppskriften tror jeg jeg absolutt må prøve en gang 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      23. april 2013

      Når du tester oppskriften håper jeg du forteller meg om resultatet!

      Lik

  5. havku
    23. april 2013

    Dette så jo fantastisk ut! MÅ prøves.

    Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

