Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Hoder som aldri sprekker

Det er merkelig småkaldt ute til tross for at gradestokken hevder det er 10 grader.

Jeg sitter på trappa til terrassen, forstår at jeg må hente et ullpledd og en svær kopp te.

2012-09-09 15.43.41

Mens jeg sitter og lytter til alle de glade stemmene og hører grusen knuse under sykkeldekk legger jeg merke til at sykkelhjelm er et fremmedelement. Kanskje disse menneskene på sykkel tror de er uknuselige? At ingenting galt kan skje bare fordi det vanligvis ikke skjer ulykker?

Tro om igjen!

Mye galt kan skje, sykkelhjelm er en billig investering for framtiden.

Så: min oppfordring er å bruke sykkelhjelm – også selv – og oppfordre alle andre til å gjøre det samme.

Har skrevet om sikkerhet tidligere: Se meg så jeg ikke dør

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

6 comments on “Hoder som aldri sprekker

  1. elisabethinnerstiveien
    21. april 2013

    Hæ? Jeg synes tvert i mot at flere og flere, også voksne, bruker hjelm. Til og med mannen her i huset har innsett at han må være et godt forbilde og bruke slalåmhjelm.

    Lik

    • Lammelåret
      21. april 2013

      Jeg ble litt overrasket, for å si det sånn. Særlig merkelig blir det når den voksne ikke bruker hjelm, mens barnet gjør.

      Lik

  2. John Olav Ytreland
    21. april 2013

    Jeg er enig i at folk har blitt flinkere til å bruke hjelm, men det skal bare ett tamkeløst hode til for å knuse et. Jeg ser fremdeles en del syklister uten hjelm, voksne og barn sammen der den voksne er mer bekymret for frisyren enn skallen, og ikke minst barn som har hjelmen med, men ikke på.

    Dette er en oppfordring som ikke kan gjentas for ofte.

    Lik

  3. diaperdivadiary
    21. april 2013

    Jeg har tenkt det samme, altfor få bruker hjelm! Er ikke bra nok før ALLE gjør det! So untill then.. preach it sister! 🙂

    Lik

  4. tuppelina
    21. april 2013

    Her er det så innbarka med sykkelhjelm at det er et par ganger guttungen av ren vane har hatt den på når han skal gå (men hittil har jeg alltid tukket å ta den av).

    Lik

  5. Marthe
    22. april 2013

    Jeg har nektet mannen å sykle uten hjelm – ikke at han hører, men hjelm er viktig! Jeg vil ikke sykle i oslo-trafikken uten knebeskyttere, sidespeil og horn, jeg..

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

