Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Frysetrøbbel

Nå skal jeg virkelig realisere meg selv som pliktoppfyllende husmor og skåre høyt på perfekt-mor-skalaen! Med intenst blikk går jeg løs på oppgaven og kjenner ambisjonene vokse så det smerter. Mens jeg sitter stille.

Sakte formuleres rutiner, og forslag til nye vaner popper opp ett etter ett, noen forkastes, mens andre får bestå. Dette skal bli så bra!

Den forbannede frysen skal bli lett og fri for alt som minner om vinter, nå er det vår og slikt skal huset bære preg av. Innhold uten merking kan bli en liten miniekspedisjon for de tøffeste av oss og kanskje ender vi med plommesyltetøy til middag eller chili con carne til nisteboksen, men er det så nøye da?

Det er rart hvordan denne ambisjonen, eller dette forsettet, har en tendens til å avgå med døden etter rimelig kort tid i livet. Og for hver gang ambisjonen oppstår på nytt skjer det samme igjen. Jeg begynner snart å tro at det er en mening med det!

Hva med deg? Skårer du høyt på flink-mor-skalaen ved å avise fryseren jevnlig? Har du orden og system i fryseboksen eller er det en uberørt, taus plass med advarselskilt?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

12 comments on “Frysetrøbbel

  1. Hverdagsmamma
    21. mai 2013

    Jeg liker egentlig både orden og system, og kjenner mitt personlige husmorgen vokse hver gang jeg legger klær med brettekant fint på plass i skapene. Så gjelder det heller å fokusere på det som blir gjort, og heller ignorerer at fryserene sikkert snart kun får plass til halv mengde, og heller vente til lokket ikke lar seg prese på før noe blir gjort på den kanten. Så fryseboksen er absolutt et sted hvor advarselsskiltet bør blinke 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      22. mai 2013

      Liker orden og system jeg også, men så var det det med oppfølging da… Glemmer det som ikke fungerer, så blir jeg mer fornøyd. Funker bra det!

      Lik

  2. Mandagsmor
    22. mai 2013

    Varselplakatene blinket i alle år. Fryseren var et sted for overfylt kaos og anonymt innhold, med unntak av en hare (med hår!) på bunnen. Men så fikk vi tak i fryseSKAP. Genial sak. Til tross for seks svære skuffer, ingen skuffelse. Bare oversikt og ingen dårlig samvittighet. 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      22. mai 2013

      Hele dyr i fryseren er av en eller annen grunn ubeskrivelig skummelt!

      Er det ikke liten kapasitet i et fryseskap? Jeg har en forestilling om at et fryseskap raskt mister kulden når det åpnes og letes i en stund.

      Lik

  3. Nina Elisabeth
    22. mai 2013

    Nope, det gjør jeg ikke. Og har ikke veldig dårlig samvittighet heller. Men det burde jeg. Ikke fordi det handler om det du kaller «flink-mor» skalaen, men om hygiene og bedre plass i fryseren/fryseboksen.

    Lik

    • Lammelåret
      22. mai 2013

      Dårlig samvittighet er et energisluk, så det bør en kvitte seg med så snart som mulig!

      Lik

  4. Marthe
    22. mai 2013

    Jeg har aldri gjort det! Men jeg har rydda andre ting altså. Det er bare ikke så viktig lenger: )

    Lik

    • Lammelåret
      26. mai 2013

      Det blir bare viktig når lokket til fryseboksen ikke går igjen mer, hehe..

      Lik

  5. Ann Judith
    24. mai 2013

    Sånn cirka en gang i året, men det er noe av det kjedeligste jeg gjør! Bærer alle frysevarene opp og ut i kulden (jeg gjør det på vineteren), så ned og sette støvsugeren oppi fryseren og lokket bare på gløtt. Det tar ikke så lang tid før isflakene løsner og kan fjernes… Varmen fra støvsugeren fikser det. Det lureste er likevel å ALDRI ha full fryser. Målet mitt er at jeg hele tiden skal kunne se bunnen mellom det som ligger der;)

    Lik

    • Lammelåret
      26. mai 2013

      Vi prøver å spise oss ut av boksen først, men det følges dårlig opp, så det blir mye bæring ut og inn når avisingen skal gjøres, ja.

      Støvsugeren, altså? Skifter du posen rett etterpå da? Ellers blir det vel bare søl når alt smelter?

      Høres ut som et fornuftig mål du har.

      Lik

  6. molar85.blogspot.no
    24. mai 2013

    Jeg elsker alt før orden og system er kommet på plass. Dvs; meg og planleggingsprosess = sant.
    Verre er det å faktisk få realisert alt. Men så lider jeg ikke av støv på hjernen og husmor forbinder jeg ikke med orden og system så flaks for meg 🙂
    PS: Å av-ise frysen er vell heller mannen som gjør så kan ikke skryte på meg den 😉

    Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

