Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

St.Hans – sommerslutt?

Hvert år gjentar det seg: noen tenner på en stabel chabby chic-møbler og annet gull mens ungene hyler og skriker og sjekker hvem som tør gå nærmest.

En dag hvert år slipper pyromanen sitte i skapet sitt med hendene under rompa for å tøyle lystene. I dag er det lov – å tenne bål!

Og hvert år er det noen som absolutt må påpeke at nå snur sola, nå går det mot mørkere tider. Og hvert år synes jeg det er like kjipt, omtrent som å gi en gave til noen som sier pøh, den var ikke noe fin! Ja, det er en slags gledesdreper, for det er nå jeg ordentlig har vendt meg til at kveldene er lange og av og til lyse. Jeg vil det skal vare og ikke vende tilbake til den tiden som er passert.

Sommeren blir aldri lang nok. Kan noen si meg hva vi skal med november når vi har så lite av juni og juli?

Les gjerne  Pølsesesongen – med tips om annen grillmat.

Hvis du vil lese historien om en pyroman og en del annet, anbefaler jeg Gaute Heivoll Før jeg brenner ned – historien viser en annen side av et menneske som gir store avisoverskrifter, samtidig er dette en roman om et begynnende forfatterskap og om forholdet far-sønn.

Klarer du å være tilstede i tiden som er, eller tenker du mer på det som skal skje?

Ps! Selv om jeg har en idé om å bruke mer bilder i innleggene mine, blir dette uten illustrasjoner. De fleste andre bloggere har helt sikkert med bålbilder. Selv synes jeg bålrestene er langt mer interessante, men da må jeg vente så uendelig lenge og venting ligger ikke for meg.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

10 comments on “St.Hans – sommerslutt?

  1. fjellcoachen
    23. juni 2013

    Den boka skal jeg også lese, når jeg har klart å løse opp pensumsperren min… Må nemlig gjennom et par andre først. Har ikke vokst opp med st hans-tradisjon, jeg og har heller ikke videreført det til mine. Men bål liker jeg, aller helst ved et lite vann i marka 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      23. juni 2013

      Bål er bra!

      Fortell meg hva du synes om boka når du har lest den. Det er alltid fint å høre hva andre mener om det jeg mener noe om (hurra for godt ordforråd, hehe).

      Lik

  2. piggsvin
    23. juni 2013

    Jeg har heller aldri feiret st. hans, men jeg har alltid tenkt at «jess, nå er det endelig ordentlig sommer».

    Jeg prøver å øve meg på å være mer tilstede, fordi jeg har lært at det ikke nytter å spå om fremtiden. Men det er en vanskelig øvelse, det er helt sikkert.

    Lik

    • Lammelåret
      24. juni 2013

      Som barn var st.Hans midt på sommeren, men som voksen er den i starten av sommeren, sikkert fordi den assosieres med ferie. I år har jeg forsøkt å tenke sommer siden slutten av mai, for da blir den lang nok.

      Å være tilstede i det som er, er vanskelig, men det er utrolig mye å hente dersom en klarer det – det gir en veldig fin ro og man oppfatter mye mer av de små tingene. For min egen del blir jeg mindre prestasjonsfokusert også.

      Lik

  3. Malin
    23. juni 2013

    Vel. Jeg skal gifte meg om 12 dager. Så må innrømme at jeg tenker en del på det som skal komme…

    Lik

    • Lammelåret
      24. juni 2013

      Gratulerer på forskudd!

      Klart du tenker mye på bryllupet ditt og tiden som følger. 😀

      Lik

  4. egedenne
    24. juni 2013

    Kan knapt huske en feiring uten regn.. Og mygg.. Bålbrenning er ikke gøy når bålet er så stort at man ikke kan grille 😉

    Ps, nå er avstemmingen i gang! 🙂
    http://www.egedenne.com/2013/06/the-independent-blogger-award-time-to.html

    Lykke til! 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      24. juni 2013

      Regn gir liten festlyst, jeg innrømmer det. Heldigvis klarnet det opp til bålet ble tent.

      Ønsker deg en fin sommer!
      Håper mange stemmer på sine favoritter!

      Lik

  5. Heidi
    24. juni 2013

    Jeg pleier ikke si det høyt, men på St. Hans puster jeg lettet ut over at det endelig blir mørkere, for jeg sover så dårlig om sommeren. I år liker jeg riktignok sommeren litt bedre enn vanlig fordi jeg har grønnsakshage, men ellers ser jeg alltid frem til høsten.

    Lik

    • Lammelåret
      26. juni 2013

      Det er nok litt forbudt å ikke like de lange sommerkveldene, ja.
      For min del fokuserer jeg på det som er bra med hver sesong, for jeg føler at jeg sløser med tiden dersom jeg skal ønske meg til noe annet enn det jeg har. Det er ikke særlig varmt for tiden og det er jeg glad for! Det er også litt forbudt: en skal liksom elske varmen og nyte den i lange drag. Jeg nyter i korte hikst.

      Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

