Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Verdens enkleste brød

 

Hvis du har lyst på noe godt, men ikke orker å bruke masse tid kjøkkenet, har jeg et forslag til deg: Eltefritt brød i rund form!

For en tid tilbake landet jeg i bloggen til Marteprobare og ble både fristet og inspirert av hennes eltefrie tomatbrød, spesielt fordi bildene omtrent slukte meg! Hjelpes så godt det så ut!

Siden jeg allerede har en favoritt-bake-dame som jeg har fulgt i mange år, dro jeg fram en kjent og kjær oppskrift fra Brød og kasta meg ivei med melsky som følgesvenn. Wenche Frølich er en slags brød-heltinne for meg. Dessverre er ikke boka i salg lenger, men om du lar deg friste kan du antakelig få tak i den på biblioteket ditt eller på en bruktbokhandel. Jeg bruker stadig en av hennes oppskrifter, så boka anbefales på det sterkeste!

Bildet er hentet fra bokklubben.no

Oppskriften jeg bruker er litt justert etter Wenche sitt utgangspunkt, så her min variant:

Verdens enkleste brød

Dette trenger du:

1 pakke gjær

8 dl  vann, lunket

en klæsj olje (1/2 dl maks, tenker jeg)

2  ts salt

2 dl solsikkekjerner (gjerne økologisk)

2 ts malt rosmarin (bruk gjerne annet krydder)

4 dl sammalt hvete fin

ca 13 dl hvetemel

Deigen skal være løs – viktig!

2013-06-13 18.54.01

Gjør dette:

1) Bland alt det tørre sammen, hiv over vannet og bland godt, bruk sleiv. Ikke rør lenger enn til alle ingrediensene er blandet sammen.

2) La heve 1-2 timer på lunt sted med plast eller bakehåndkle over – gjerne i stekeovnen med lampen på. Det er ikke så nøye hvor lenge du lar deigen heve, så om du blir forstyrret påvirker det ikke resultatet negativt. Lurt å bruke en stor bolle, da deigen hever seg godt.

3) Smør en rund form med løs bunn. Jeg bruker en 26 cm form og har bakepapir i bunnen og smører sidene. Hel deigen oppi.

4) Etterheves ca 30 minutter. Sett på ovnen på 250 grader.

5) Stekes midt i ovnen 15 minutter før du skrur varmen ned til 150 grader og stek videre i ca 45 minutter.

Når du tror brødet er ferdig banker du på toppen, dersom det lyder hult er det relativt sannsynlig at det er ferdig stekt. Lirk brødet ut av formen og bank på undersiden. Dersom det fremdeles er hul lyd er du ferdig med dagens innsats. La brødet kjøle seg ned på en rist, gjerne under bakehåndkle.

Gratulerer! Nå må du vente en stund før brødet har sluppet mesteparten av varmen slik at du kan skjære i det.

Mitt resultat:

2013-06-14 01.02.20

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

8 comments on “Verdens enkleste brød

  1. Kamelrytterske
    4. juli 2013

    Tusen takk, må prøves en av dagene.
    Bruker Santa Maria Brødkrydder, en pose til fire brød. Akkurat passe kryddersmak. Kan også blande Anis og Karve, men da blir det gjerne litt mer slumpmessig. Men like godt 🙂

    Liker

  2. piggsvin
    4. juli 2013

    Åh, det så godt ut. Det skal jeg prøve på hybelkjøkkenet. Det deler jeg med syv andre, så da er det greit med noe som ikke behøver så mye plass.

    Liker

  3. NAM! Kanskje jeg slår til med hjemmebakst i ferien. 🙂

    Liker

  4. Ann Judith
    5. juli 2013

    Dette må prøves! Takk for tips:)

    Liker

  5. Marthe
    6. juli 2013

    Så kul måte å bake brød på – en slags mellomting, mellom kaldheving og vanlig heving? Dette må prøves (:

    Liker

    • Lammelåret
      6. juli 2013

      Nja, det er vel normal heving, bare at det tar lenger tid (= tid til andre ting eller ingenting for bakeren).

      Liker

  6. marwinna
    10. juli 2013

    Denne boka har jeg også og den har fått meg til å bli fullstendig hekta på å bake brød. Og jeg bakte ikke annet enn boller før jeg stiftet bekjentskap med boka til Wenche. Nå baker jeg gjerne et par ganger i uka om jeg får tid, på stadig søken etter enda bedre brød (og etter litt bedre plass i frysern …).

    Liker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

