Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Gjesteblogg av Vargas: Følelser er vanskelig å vise for andre

Noe av det jeg liker å bruke bloggen til er å vise deg andres perspektiver på saker jeg synes er viktig.

Vargas er en fyr jeg har kjent flere år. Han blogger i en stil ulik min, men tar gjerne opp temaer vi har meninger om begge to. I dag er han gjesteblogger hos meg. Det er litt stas å presentere gjestebloggere, særlig tilhørende hannkjønnet – for ærlig talt er det ikke mange mannlige bloggere som er opptatt av de samme temaene som meg.

Følelser er vanskelig å vise for andre

Hvorfor har mange problemer med å vise følelser, det er en viktig del av oss fra vi er født. Et spedbarn dør om det ikke gråter høyt og lenge om det er sulten og ikke får mat, vi gråter som voksen av både psykisk og fysisk smerte, og vi gråter av glede.

Hvorfor er det flaut og vanskelig?

– Ingen er så sårbare som da vi kommer ut av mors liv. Siden vil vi mennesker oppleve å være sårbare i noen deler av livet. Der har vi vår beste forsvarsmekanisme som er å ta til tårene fordi vi synes at visse situasjoner er svært emosjonelle.

Å gråte er bra for sjel og sinn, det er godt å få det ut, få tømt seg. Man føler en lettelse etterpå. Hva som spiller på våre følelser kan være så veldig forskjellig fra person til person, fra sjel til sjel.

Vårt følelsesregister er voldsomt, og vi er skapt til å reagere emosjonelt ved hendelser som gjør oss, lykkelig, rørt, forelsket, engstelig eller av ren sympati for andre, som opplever de samme nevnte følelser.

– Nettopp disse følelsene, empati, intelligens og å ha evne til å ha sympati for andre, er den viktigste årsaken til at man kan skille dyr og mennesker. Vi som kan kalle oss selv for intelligent liv på kloden, er også den art som skaper muligheter for kommende generasjoner.

Å oppleve lykke, som er den mest ønskede følelse blant de fleste mennesker, kan være opp til hver enkelt. Er du forelsket, så må du tørre å si det. Ellers gifter vedkommende seg med en annen. Du må våge, ellers intet vinne.

– Uansett på hvilket stadium man er i livet, så skal man være på vakt for sentralnevesystemets utfoldelse. Man vil oppleve det som for hvert enkelt individ, hver eneste dag kalles det å leve. Sorger, seire, tap, sinne, redsel, forelskelse, lykke og emosjonelle skatter som gjør deg til et bedre menneske.

De gangene du blir berørt på en positiv, engasjert eller negativ måte, et eller annet sted i livet, så er det nettopp da du skal huske på at du lever. Det er nemlig livet. De dager du føler at du virkelig lever.

– Du blir følelsesmessig berørt av vakker sang, pene bilder, eller klok og god tekst. Du blir merkbart beveget av god og rørende underholdning. Du kan merke at tårene presser på og du må svelge for å ikke bryte ut i gråt.

Det er da sentralnervesystemet blir satt på prøve…

Du sier til deg selv at det er vidunderlig å leve!

Hva gjør deg rørt, og hva får deg til å vise følelser?

~Vargas ~

Vargas har en allsidig blogg; alt fra innlegg med utgangspunkt i egne erfaringer til det jeg vil kalle raske nyheter. Å si at bloggen favner det meste er ingen overdrivelse. Jeg er i grunn fascinert av dem som mestrer å blogge så vidt, for jeg ikke klarer det ikke selv. Vargas.com er altså et eksempel på en bred blogg, finn gjerne ut hva jeg legger i begrepet!

Foretrekker du temastyrte blogger eller blogger som favner vidt?

Hva tenker du om innlegget til Vargas?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

3 comments on “Gjesteblogg av Vargas: Følelser er vanskelig å vise for andre

  1. Casa Kaos
    24. juli 2013

    Jeg foretrekker helst temastyrte blogger. Men dersom bloggen har en klar eller kontroversiell stemme, kan den godt favne bredt. Noen blogger leser jeg for å kunne nikke med hodet og føle meg forstått. Andre leser jeg for å bli provosert.

    Hva jeg blir rørt av, Vargas? Ouff, altfor mye! Noe skjedde da jeg fikk barn, gitt. Nå gråter jeg av nesten alt. Av bleiereklamer, en klem, filmer, et smil, fordi jeg er sliten, fordi det er tomt for leverpostei…
    Vel, det kommer litt an på dagsformen 😉
    Men jeg blir mye lettere rørt nå enn tidligere. Både på godt og vondt.

    Lik

  2. unnido1
    24. juli 2013

    Det er viktig å spille på lag med følelsene! 🙂 Det er godt å få de ut.. men man legger jo kanskje litt bånd på seg her og der..? Jeg er nok et følelsesmenneske, og kjenner som du at jeg lever når jeg er i de forskjellige emosjonene.

    Vi har et uregjerlig og unikt barn som har diagnosen Adhd – her kommer følelsene ut i fosser og gjerne uten filter.. DET kan bli vel intenst til tider, men det viktigste er at han får satt ord på følelsene sine og att de kommer UT 🙂 Han lever VIRKELIG i øyeblikket! Det kan vi andre faktisk lære noe av 🙂 En glede så høy at han kan fly på smilet og den boblende beruselsen av glede og mestringsfølelse.. Sorgen som kan komme så plutselig, følelsene som kan flomme ut som store elver.. Men da får vi satt ord på de virkelig store tingene i livet!

    Jeg liker blogger som er gjennomsyret av livet 🙂 Av de små tingene som betyr noe. Tanker, meninger og livet i skjønn forening.

    Unni

    Lik

  3. Her var det mange kloke ord fra kloke mennesker. Jeg har stor forståelse for at det er så mange som er innom nettopp denne bloggen, Lammelårtanker og i tillegg kommenterer.

    Stå på videre;)

    Vargas

    Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

