Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Protest og fest!

Det er et overfokus på musikkfestivaler i nettavisene, og det varerer hele sommeren. Hvor blir fokuset på oss som protesterer av? Er høsten vår tid?

2013-07-29 19.52.07

Har du ikke vært i denne byen, er det kanskje på tide

Det nærmer seg tiden for Protestfestivalen på sørlandet! Festivalen er for deg som liker å tenke og utfordres, og den er ganske enestående. Jeg er overbevist, selv om jeg aldri har vært der selv. I år har jeg bestemt meg for at jeg bare må få det til, for igjen er det massevis av debatter og foredrag som interesserer meg.  Jeg er temmelig sikker på at det også er noe for deg som leser denne bloggen! Det handler rett og slett om hvordan samfunnet vårt fungerer og hvilke verdier det er bygd på. Kanskje kan det være en vekker før valget? Kanskje kan noen av debattantene gjøre oss mer klarsynte?

Av temaer jeg har bitt meg merke i, kan jeg nevne følgende:

  1. Protestfilmene Banaz – A Love Story (om æresdrap på en ung dame i London, 2006) og Dagane flyr (om at Norge er kåret til verdens beste land for mor og barn, samtidig øker sykefraværet)
  2. Foredrag om etiske dilemmaer i familiepolitikken som arbeidslinja og ettåringen (hurra for fine  Anne Hilde Bermingrud som også skriver bloggen sparringmamma og som nylig har utgitt bok om temaet, som holder dette foredraget!), om sorteringssamfunnet (Mala Wang-Naveen deltar, bloggen hennes heter Jeg skriver, derfor tenker jeg), DU SER DET IKKJE PÅ MEG «De mislykkede» – de som lykkes? – mange deltakere som alle har slitt i livet men som har trosset det tunge og vokst, Morshjerte i samfunnsklemma av Lill May Vestly (sjekk hjemmesida hennes Leve og lykkes), Linn Stalsberg deltar også med foredraget «Er jeg fri nå? Tidsklemte damer i verdens beste land» – som også er tittelen på boka hennes (bloggen hennes heter Fruentimmer). Hva skjer når idyllen sprekker og skilsmissen er et faktum? Det skal Amalie Karen Jönsson foredra om.

Det er også foredrag og diskusjoner om religion og andre ting, så sjekk gjerne ut programmet (den første lenken i gult). Festivalen starter 30.8 og varer litt over en uke.

Jeg vet ennå ikke om jeg kan dra dit i år, men om du skal dit, håper jeg du tar kontakt!

Dersom du skal til Kristiansand noen dager, kan jeg anbefale den denne butikken:

Oliviers & Co, Kristian IVs gate 15

Oliviers & Co, Kristian IVs gate 15

Om du ikke er nevneverdig interessert i olivenoljer, kan du handle pasta og diverse syltetøy og sauser i uvanlige smakskombinasjoner. Butikken i seg selv er verd et besøk, spør du meg, for utstillingene er nydelige og skaper god stemning i seg selv, bare se

smaksprøve!

smaksprøve!

olivers_bord

Tror du det trengs en festival for protest? Det skulle kanskje vært en for treåringer også?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

12 comments on “Protest og fest!

  1. Ellen
    18. august 2013

    Oioioi! Det hadde jo vært artig å treffes der da. Kunne blitt noen fine diskusjoner på kjøpet, tenker jeg. 🙂 Har nær familie i Kristiansand, så kanskje jeg kunne klare å få det med meg????

    Liker

    • Lammelåret
      18. august 2013

      Det hadde vært moro! Blir som en blanding av blind date og bloggtreff, hehe!

      Du må absolutt si ifra dersom det blir tur på deg!

      Liker

  2. John Olav Ytreland
    18. august 2013

    Det er dessverre ikke mulig for meg, men skulle gjerne reist, både p.g.a. festivalen og den fantastiske byen. Jeg studerte der på 90-tallet og bodde i Bjørndalen. Jeg skulle mer enn gjerne ha flyttet tilbake.

    Liker

    • Lammelåret
      18. august 2013

      Kan noen ganger være like lurt å beholde de gode minnne som å kludre dem til med nye.

      Protestfestivalen er en god idé som heldigvis ble noe mer enn bare det.

      Liker

  3. villkatta
    19. august 2013

    Spennande! No fekk eg nokre bloggtips i same slengen 😉

    Liker

  4. frumeyer
    19. august 2013

    Oj. Så spennende festival! Olivers er gull! (og vanedannende 😉 )

    Liker

    • frumeyer
      19. august 2013

      Update kommentar, til alle som sier åh hvorfor skal alt foregå i Oslo? Så sier jeg Åh hvorfor er dette akkurat litt langt unna for en kveldstur?
      Dere som har anledning – dra og skriv referat så jeg kan få lest det! ! 🙂

      Liker

      • Lammelåret
        20. august 2013

        Ikke alt foregår i Oslo lenger og godt er det!

        Liker

        • frumeyer
          20. august 2013

          Enig i det, men fikk nesten med meg mer når jeg bodde lenger vekk fra byen enn nå.. Krysser fingrene for at du reiser på noen av foredragene så vi andre kan få et lite glimt 🙂

          Liker

  5. Diaperdiva
    19. august 2013

    Har aldri hørt om dette.. det så jo kjempepennende ut! Titta på programmet, var endel tema jeg kunne tenkt meg å satt meg bedre inn i!! Du må skrive om det, kanskje gi kort referat av de foredragene du deltar på, om du evt. tar turen da!? 😉

    Liker

    • Lammelåret
      20. august 2013

      En hører bare om alle musikkfestivalene og en del om litteraturfestivalene, unntaksvis blir en og annen matfestival nevnt, men festivaler som denne får liten mediaoppmerksomhet. Dumt, spør du meg. Jeg tror vi trenger slike møteplasser.

      Ikke umulig at jeg skriver om de foredragene jeg får med meg, jeg har det med å bli fort engasjert og da må jeg dele!

      Liker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

