Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Er Tajik problemet?

Jeg vet ikke hvor det startet, men det er helt klart at det fortsatte. Kulturminister Hadia Tajik pryder forsiden av magasinet Stella og det må man mene noe om.

Jeg tror det ble et tema da Heidi Helene Sveen, samfunnsviter og pedagog, skrev debattinnlegget Uansvarlig av Tajik i Aftenposten 23.august. Det var da stormen tok tak og ristet litt for godt i mitt eget hode – og i mange andres. I all forstyrrelsen glemte jeg å koble inn en gammel intern stammeregel som sier Vit hva du uttaler deg om, det er lov å tenke først, iallfall sjekke fakta. Det var nettopp det jeg ikke gjorde, tvert imot kastet jeg meg på og skrev disse kommentarene

Jeg er skuffet over Tajik som sier det er helt greit å bruke kropp som kommersielt middel. Følgene av det er forsterket kroppsfokus og økt press på at det ikke er nok å ha hjerne, men et vakkert ytre er også nødvendig.

Dette handler ikke om at det må være lov å dyrke feminitet og skjønnhet, det gir signaler langt utenfor dette. Unge mennesker trenger å vite at de er gode nok som de er – uten å se ut på en bestemt måte.

Jeg skjønner argumentasjonen om at damer som ikke ser norske ut skal bli verdsatt på lik linje som nordiskutseende kvinner, men hvordan kan det være en kompliment at også deres kropper kan selges?

Dette får jeg svar på (men jeg limer det ikke inn, siden jeg ikke har spurt vedkommende om det er greit), med spørsmål om hvor grensen går; om det ikke skal være lov å selge magasiner som viser mennesket nedenfor hodet og om å vise hele kroppen er «å selge kvinnekropp». Jeg svarer

Det er et ansvar den enkelte må ta. Den som lar seg avbilde avkledd/sexy har allerede tatt stilling.

Denne kommentaren får svar fra en annen engasjert mann som lurer på om det er slik at kvinner skal få slippe å gå i burka, men må akseptere at de tråkkes ned på annet vis. Altså kvinne er kvinne verst, liksom.

Selvsagt måtte jeg sende ut mannen for å kjøpe Stella. Jeg måtte ha større grunnlag for å skrive og mene. At mange av bildene er sluppet gir en del informasjon, men helhetsbildet kommer ikke fram i det som er publisert på nett. Alt blir rart når kompliserte saker plukkes fra hverandre og gjøres til noe eget. Et bilde sier muligens mer enn tusen ord, men det kan også si temmelig lite.

Uansett: Jeg står for det jeg skrev i kommentarfeltet til Sveen sitt debattinnlegg, men jeg ser at sammenhengen med innholdet i artikkelen og bildebruken ikke hang helt sammen. Om jeg skal kalle det en reaksjon, er det i tilfelle en overreaksjon, for bildene av henne er på alle måter verdige. Hun blir ikke omgjort til en hjernetom kropp og blikket hennes er aldri tomt. Disse faktorene som fjerner intelligensen og gjør vedkommende til bare kropp synes jeg er fraværende i artikkelen om Hadia Tajik. Dette er i motsetning til bildene av andre politikere der bildene ikke understreker poenger, men bare viser en kvinne som liker å vise seg fram. Om Tajik er pen eller ikke, er for meg ikke noe poeng. Hva som er vakkert er uansett individuelt. Det som betyr noe er hvilke signaler som sendes ut. Når jeg ser på helheten, kan jeg ikke tenke meg at artikkelen kan skade noe(n) som helst.

Så er det en annen viktig side av dette. Mala Wang-Naveen skriver i sin kommentar De nye forbildene at Tajik og regissør Iram Haq, som pryder forsiden til bladet Alt for damene, er de første norsk-pakistanske kvinnene som er avbildet på bladenes cover. Det sier ganske mye om hva vi kjøper i dette landet. Vi vil ha dem som ser ut som oss selv, bare bedre, og dem som ikke ser nordiske ut i huden identifiserer vi oss ikke med. Vi kjøper det vi opplever som relevant for oss. Hvilke forbilder er da igjen til alle nordmenn som ikke er nordisk av utseendet? Det kan ikke underslås den effekten det har å se folk stå frem. Vi trenger det personlige budskapet for at ting skal bli reelt for oss. Vi trenger å se bak titler og suksess, for det er menneskene bak vi strekker oss etter, retter oss etter.

Jeg husker ikke nå hvor mange to-/flerkulturelle innbyggere det er i Norge, men tallene er høye. Hvis vi anerkjenner medmennesker som like verdige, må det også gjenspeiles i hvilke fjes som avbildes i moteblader og andre magasiner.

Derfor er det større enn jeg forstår at damer med utenlandsk opprinnelse, damer som er adoptert og andre damer som ikke ser nordiske ut blir eksponert på denne måten. Det hver enkelt av oss kan gjøre, er å kjøpe Stella og Alt for damene, for bladene lytter til kjøperne, det er pengene som betyr noe til slutt.

Dersom blader med svarte coverdamer og andre damer uten blonde lokker og blå glugger ikke selger, er det signal sterkt nok. Da blir de borte og vi fortsetter å leve i en verden der det blonde er alt som teller.

**

Ja, jeg vet at damene i eksemplene ikke er svarte,

Les deg gjerne opp på skriverier og meninger om temaet den siste tiden

Minerva: Problemet med pene politikere

Nrk Ytring: Makt og intelligens er sexy feminisme

Dagbladet: Det kvinner ikke kan

Aftenposten: Verden har gått videre

Mammadamen: Kjipt om noen ler av meg

Meg selv: For slike jenter vil vi ha? 

**

I tiden framover blir rasisme og diskriminering tema her, innleggene kommer innimellom andre temaer.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

10 comments on “Er Tajik problemet?

  1. Lammelåret
    27. august 2013

    Slipp løs en kommentar uten å tenke for mye. Jeg forventer ikke en masteroppgave som svar! Det du tenker nå er nok.

    Lik

  2. Morten Besshø
    27. august 2013

    Vet ikke om noe værre enn misunnelige kvinnfolk, digger at det går an å få noe vakkert ut av politikk og heier på Hadia Tajik 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      29. august 2013

      .. men hvorfor antas det at misunnelse ligger bak kritikken?

      Lik

      • Morten Besshø
        29. august 2013

        To kvinner og diskusjoner om utseendet … sier seg selv 🙂

        Lik

        • Lammelåret
          29. august 2013

          Da har du fått lest noe annet ut av kritikken enn jeg. Å kalle noen misunnelig er usaklig. Hva kan du egentlig vite om den andres motiver? Og hvordan kan du tillate deg å tro at du vet noe om kritikekrens indre liv og at hun ikke er fornøyd med seg selv; at det ligger bak kritikken?

          Lik

  3. Ellen
    27. august 2013

    Jeg tenker at jeg er drita lei alt fokus på kropp og utseende, men at alle som tør å leke med eller utfordre vår kulturs stereotypier gjør noe nyttig. Egentlig er det helt utrolig hvor stereotype vi er i individualitetens tidsalder.

    Vet ikke helt om det henger sammen, men det er det jeg tenkte nå. Og at jeg synes kommentarene dine i innlegget over er helt på sin plass. Og fortsettelsen av innlegget også.

    Har du forresten sjekket denne bloggen? http://ladydahmer.nu/ Her er det mye klar tale om kroppsfiksering, kjønn og etnisitet.

    Lik

    • Lammelåret
      29. august 2013

      Takk for tips om ny blogg!

      Hvorfor er det ingen som drar fram sine fysiske skavanker? Hvor er alle stomibildene?

      Lik

  4. Ellen
    29. august 2013

    Nå har jo jeg et barn som etterhvert kan (kan – ikke må) ende opp med det vi pent kaller et anderledes utseende. Derfor blir jeg kanskje ekstra provosert av alt som trekker i retning av det standardiserte skjønnhetsidealet. Det gjør verden enda vanskeligere for mitt barn. 😦

    Lik

    • Lammelåret
      29. august 2013

      Tenk om mediene kunne jobbe for større mangfold og likeverdighet? Da må de hente fram andre stemmer og ikke repetere og repetere. Det er et generelt problem at kvinner nesten bare vises i en utgave, det normale blir så innsnevret av det, noe som gjør det vanskelig å være bare seg selv: å godta seg som en er.

      Lik

  5. Mormor
    30. august 2013

    Det er innsidet av hodet hos den enkelt som er det egentlige problemet. Og hvilke valg vi står for. Medmenneskelighet og likeverd er ikke alltid det første som faller oss inn, tror jeg.
    Så til det jeg anser som sakens kjerne (uten hverken å ha lest Stella eller annet) Kvinner er unike og vakre på hver sin måte, uavhengig av klær eller utseende for øvrig. Aksept av at vi er et mangfoldig rike, bør gjenspeiles. Jeg husker min egen glede da den først ikkeblendahvite nyhetsoppleseren kom på norsk tv (nå ser jeg ikke lenger på tv, så hvordan fordelingen er nå, vet jeg ikke)
    Men vi speiler oss i det som presenteres i mediabildet og finner vi ikke gjenklang der, bare bilder som får oss til å føle oss mindreverdige og utilpass, må mediene endre strategi. Og der kan den enkelte forbruker hjelpe til.
    Nå kom jeg en smule på viddene, men det tåler du 🙂
    Klem 🙂

    Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

