Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Hvis du ikke stemmer, kan du drite i å kritisere samfunnet!

Dommen er hard og nådeløs; det eneste som teller er at du stemmer. Dersom du ikke stemmer ved stortingsvalget har du ingenting du skulle ha sagt. Så dersom du er blant dem som ikke har stemt, vel da er det synd for deg!

Jeg er så dritlei den holdningen! Akkurat som om det å stemme ved valg er noe alle gjør veloverveid etter å ha gransket partiprogram, og flere enn ett. Akkurat som om det å stemme er nok og at en stemme fritar en fra å engasjere seg resten av tiden. Akkurat som om det å stemme er den eneste måten å gjøre noe for samfunnet på. DET ER IKKE DET!

Hurra for alle som har stemt! Dere har gjort en god innsats! Det er kjempebra å stemme, men slett ingen selvfølgelighet for mange. For noen er årsaken at de ikke skjønner systemet for å avgi stemme og er redde for å spørre (hvor dum føler man seg vel ikke dersom man er 35 og aldri har stemt eller skjønt systemet?!), for noen er grunnen forvirring – de klarer ikke ta et valg, for noen er årsaken sykdom eller at livet krøllet seg til den aktuelle dagen eller at de ikke var klar over muligheten til å forhåndsstemme. Noen kan ikke stemme ved stortingsvalg fordi de ikke har norske statsborgerskap. Det kan være mange grunner til at folk unnlater å stemme og det synes jeg vi skal respektere.

Likevel; å finne ut av hvorfor folk ikke stemmer og stille seg åpen og interessert i grunnene til det, det kan gjøre at vi ved neste valg klarer å engasjere flere. Jeg tenker at vi hver dag foretar mange valg som alle betyr noe for det samfunnet vi lever i, summen påvirker. Noen av disse valgene er verdiorienterte, noen av dem økonomisk orienterte. Å kjøre disse valgene sammen med politikk og valgkamp, er ingen lett oppgave for mange. Å skjønne sammenghengen og konsekvensene av valg, blir for noen så overveldende at de blir stående i stampe og blir handlingslammet. Ja, sånn er det for noen. Jeg synes liksom ikke de skal fradømmes retten til å uttale seg i samfunnsspørsmål av den grunn!

Hvorfor skal levert stemmeseddel være eneste godkjente grunn til å uttale seg om samfunnet?

Jeg klarer ikke tro at vi får flere til å stemme og engasjere seg i valgspørsmål ved å fordømme dem og «frata» dem klagerett i fire år. Og ærlig talt: Er det klaging og syting vi trenger? Orker vi virkelig å høre på syt i fire år? Da er det vel bedre at folk lar være å stemme enn å stemme seg fram til sytemakt!

Hva synes du? Er det bare lov å klage dersom man har stemt ved årets valg? Er jeg alene om å provoseres av dette?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

23 comments on “Hvis du ikke stemmer, kan du drite i å kritisere samfunnet!

  1. molar85.blogspot.no
    9. september 2013

    Hehe…Må le litt her jeg sitter. Hadde denne diskusjonen med en venn av med for noen måneder tilbake. Denne vennen min er en godt voksen mann med kraftige politiske meninger. Faktisk så kraftige meninger at du har bakoversveis når du går der i fra etter en diskusjon, og på toppen av det hele har mannen ALDRI stemt.

    Jeg mener at hvis du ikke gidder, unnlater eller rett og slett gir en god f… i å stemme så har du INGEN rett til å klage eller syte i ettertid.

    Det er selvsagt unntak. Det er de som ikke kan eller har anledning, men i mange tilfeller tror jeg det er viljen som kommer i veien.

    Lik

    • Lammelåret
      9. september 2013

      Har du spurt han om hvorfor han ikke stemmer?

      Jeg lurer på om dem som ikke stemmer av grunner du nevner ikke skjønner betydningen av (ikke-)handlingene sine? Min lille stemme spiller ingen rolle, på en måte.

      Hm..

      Hva tror du vi kan gjøre for å aktivisere viljen, da?

      Lik

  2. Elisabeth, Innerst i veien
    9. september 2013

    Å ikke ha stemmerett pga statsborgerskap kan neppe kalle å «unnlate å stemme»,
    Jeg mener bestemt at alle skal bruke stemmeretten sin. Det handler ikke bare om å syte, men også kunne rose gode systemer, velferd osv. Det handler om å verdsette demokratiet, en flott sak vi tar for gitt i vår del av verden.

    http://innerstiveien.blogspot.no/2013/09/bruk-stemmeretten-eller-hold-kjeft.html

    Klart det kan være vanskelig å bestemme seg for hvilket parti man skal stemme på, de færreste er vel 100% enige i alle saker med ett parti. Likevel bør de aller fleste kunne finne et parti som appellerer mer enn et annet. Det krever noe av deg. Jeg sier ikke at alle som ikke stemmer er late, men for noen kan nok det være tilfelle.

    Lik

    • Lammelåret
      9. september 2013

      Nei, det kan du si, men hvem vet egentlig hvem som stemmer og hvorfor/hvorfor ikke? Responsen er ofte umiddelbar, men i praksis: Hvem sjekker om folk har stemt før de uttaler seg (eventuelt klager) over samfunnet som det er? Ingen. Derfor er det egentlig tåpelig å hevde at man ikke kan klage dersom man ikke har stemt.

      Jeg jubler fram alle som ønsker å diskutere og mene noe om slik vi lever og hva som skjer som følge av politiske beslutninger. Supert om folk stemmer, men om de ikke gjør det så er deres meninger likevel velkomne.

      Liker det du skriver om å verdsette demokratiet og rose/støtte gode systemer!

      Lik

  3. Heidi
    9. september 2013

    Jeg stemte i år, men ikke ved de to foregående valgene. Grunnen var at jeg ikke lenger identifiserte meg med sosialisme på ytterste fløy, og jeg var helt klar på hva jeg ikke hadde tillit til, men ingen formening om hva alternativet skulle være. Blant andre moren min tok det ille opp at jeg ikke stemte, og mente jeg ikke gjorde min demokratiske plikt. Nevnte poenget om at man ikke kan være enig i alt, osv. Men jeg mener jeg viste større respekt for demokratiet ved å la være, for er det noe som undergraver valgdemokratiet, er det holdninger av typen «det viktigste er at man stemmer», som om det skulle dreie seg om en lagidrett for seksåringer der resultatet ikke spiller noen rolle. Stemming er for viktig til å gjøres på måfå – og samtidig ikke så betydningsfullt at det overgår alle de måtene vi «stemmer» på gjennom livet vi lever og valgene vi tar i hverdagen.

    Lik

  4. Bøllemamma
    9. september 2013

    De aller færreste vil noen gang la noe stoppe dem fra å syte. Det er en felles erklært menneskerett ser det ut for.
    Men om du ikke bor i en koie i skogen i ingenmannsland og dermed ikke har noe som helst med staten å gjøre, så burde du stemme. Jeg ser på det som en borgerplikt. (Og helst burde du stemme på rett parti, men det er en helt annen sak 😉 )

    Lik

  5. Mandagsmor
    10. september 2013

    Når det er Stortingsvalg blir det hele så svært, og «min lille stemme» kan føles ubetydelig. Det er ganske voldsomt og forvirrende også – partiprogrammer, politiske spørsmål, «gærne» partiledere, tv-debatter, valgkamp og paroler, … Etter valgkampen er det lett å bli sittende i sofaen på valgdagen, mens man enda ikke har bestemt seg.
    Det har hendt at jeg har latt være å stemme, men det fratar meg ikke retten til å ha en mening. En får bidra som best en kan, utenfor eller innenfor politikken.

    Lik

  6. Ellen
    10. september 2013

    Enig med deg her.

    Jeg stemte ikke i forrige kommunevalg. Og det var en tydelig protest mot en kobbel kommunepolitikere som gikk inn for å legge ned alle småskolene i kommunen vår, SAMTIDIG som de gikk mot at vår lille privatskole skulle kunne få ta i mot flere elever.Når t.o.m. Krf mente at en kristen privatskole ikke skulle få utvide, at det bare var i byene folk skulle kunne velge om de ville sende ungene på en kristen skole, nei takk, da droppet vi å stemme. Alt handlet om penger – ingenting om unger. Og med tanke på at vi og flere store barnefamilier har bosatt seg i bygda først og fremst p.g.a. vår lille skole – grrrrr! Heldigvis trumfet utdanningsdep. kommunepolitkerne. Ellers hadde ikke lillesøster kunnet begynne på verdens beste skole sammen med storesøsknene sine.

    Ellers har jeg alltid stemt. Men jeg kjenner flere fornuftige og idealistiske mennesker som ikke stemmer, men som i stedet velger å gjøre en forskjell ved måten de lever på. For man kan jo tenke motsatt også: At de som stemmer tenker at de har gjort plikten sin, så da overlater de resten til politikerne. Mens de som ikke stemmer føler en forpliktelse til å leve rett selv for å trekke verden i riktig retning.

    Lik

  7. underveis
    10. september 2013

    Det er en interessant innfallsvinkel – og det er klart en bør se på grunnene til at folk ikke stemmer. Men – jeg mener fortsatt at det er bedre å gjøre noe enn å klage.

    Snu det rundt, da – har de som har stemt større rett til å klage? Jeg har stemt – alltid – men jeg mener jo ikke at jeg har noen større rett eller grunn til å klage for det. Klaging er ganske bortkasta, uansett. Handling er det som teller, ikke å sitte hjemme og klage. Demokratiet, ytringsfriheten, organisasjonsfriheten – gir oss muligheter til å stemme, men også MYE MER. Når vi mener noe er galt, så bør vi gjøre noe – ikke sette oss å klage. Klaging er passivt og ansvarsfraskrivende. Noen kan ikke klare mer, men mange av oss kan være mer konstruktive enn å bare drive med passiv syting.

    OG så vi l jeg minne om at et er et legitimitetsproblem når mange ikke stemmer. Borgerne tar ikke ansvar som legitimitetsgrunnlag for demokratiet. Det er et problem.

    Lik

  8. frumeyer
    10. september 2013

    De som ikke vet hva en skal stemme – kan jo stemme blankt. Hvis mange stemmer blankt viser det at det er mange som ikke kan identifisere seg med de eksisterende partiene, eller rett og slett ikke kan ta et valg. Alle stemmer teller – se på vippepartiene. OG klage gjør folk uansett om de har stemt eller ikke 😉

    Og enig med Underveis, det er noe med legitimiteten bak et valgresultat,..

    Lik

  9. Nina Elisabeth
    10. september 2013

    Når man er så heldig at man bor i ett land som har almenn stemmerett, så syns jeg faktisk det er min og din sin førdømte plikt å benytte seg av den. Samt å sette seg litt inn i hva de ulike partiene står for.
    Vi lever i ett Norge hvor det er null problem å hente ut lettfattet informasjon om både hva partiene står for og hvordan stemmegivningen kan foregå. Man trenger ikke snakke med en levende sjel for å finne ut av det. At det skal være flaut å ikke vite/kunne er ikke ett holdbart argument i 2013, når du kan google deg frem til ethvert svar.

    At noen ikke får lov til å stemme er fair nok. Er du for syk til å komme deg til valglokalet, eller hemmet på annen måte, ja så kommer det faktisk folk hjem til deg og henter stemmeseddelen din. Tenkte seg til.

    Finner man ikke ett eneste parti man er enig med, eller syns er bra nok, ja så har man muligheten til å stemme blankt.

    Det finnes overhodet ingen god grunn til ikke å benytte seg av en rettighet millioner av mennesker kan se langt etter å få. En rettighet som våre forfedre og formødre har kjempet frem for oss.
    Vi er så priviligerte at vi pokker ikke ser loen i egen navel.

    Stemmer du ikke – klager du ikke over politikken som føres.

    Fremstår jeg som sur og sint? Antageligvis, men jeg blir eitrende forbannet når oppegående og smarte mennesker som deg får seg til å delvis forsvare at man ikke benytter seg av stemmeretten. Men jeg er enig med deg i at vi burde finne ut hvorfor folk faktisk ikke stemmer, sånn at vi kan gjøre noe med det neste gang.

    Lik

    • Lammelåret
      10. september 2013

      Jo, for mange mennesker virker det som uoverkommelig oppgave å finne ut hva partiene står for! Ikke alle har tilgang på nett, og uten nett blir det vanskeligere, det krever mer pågangsmot og følelse av at det er viktig for seg personlig.

      Å bruke stemmeretten er en ytring, men for å benytte seg av den tror jeg det er vesentlig at man er i et miljø der folk bryr seg og engasjeres av en del sentrale temaer. Mange er ikke det.

      Partiene er dessuten ikke veldig tydelige i sin kommunikasjon, og mange sovner rett og slett av de samme debattene på tv som bare repeterer det som tidligere er sagt. Den klare kommunikasjonen uteblir. For mange er det slik at informasjonen må være lett tilgjengelig og gjerne komme inn i stua. Partiprogrammer blir for generelle. Så dersom man er lunken og synes valgkampen blir masete, så er det lettere å velge å ikke stemme enn å gjøre det. Å bare stemme noe, er tullete. Husker en reportasje fra et valglokale for noen år siden der ei ung mor lot ungen ta en stemmeseddel og så ble det hennes stemme.. altså, da kan man like gjerne la være.

      Ja, jeg skjønner at folk ikke stemmer. Det betyr ikke at jeg synes det er uproblematisk eller at det er noe man ikke trenger å gjøre. Mitt innlegg er ikke et forsvar, det er innsikt i et liv som gjør slike «enkle» ting vanskelige. Ikke alle har de ressursene som trengs, og om man ikke liker at slik er det, får man prøve å gjøre noe med det. Som oppegående og smart selv.

      Nei, du fremstår ikke som sur og sint, men som engasjert! Det er velkomment her hos meg.

      Lik

  10. Ida Sundae
    10. september 2013

    Folk klager jo uansett, og det er ikke stort vi kan gjøre med det. Men når folk ikke gidder å stemme, da mister de et poeng i min bok. Greit nok med de som ikke har mulighet av ulike grunner du nevner, men de som er friske, oppegående mennesker (med statsborgerskap selvsagt) BØR kunne klare å oppsøke informasjonen de trenger for å kunne velge en retning. Akkurat hvilket parti er muligens ikke så nøye, så lenge man velger hovedretning/ideologi. De fleste vet sånn cirka hva de absolutt ikke vil ha, og da mener jeg man bør stemme på noe av det opposisjonelle av dét.

    Jeg har venner, som ikke stemmer – rett og slett fordi de ikke vet NOE om politikk, ikke engang hvilke partier som finnes. Hva sier det? Kanskje at vi har det «for» godt i Norge? De har det tydeligvis veldig bra – men leser de ikke avisene? Hva med omsorg for andre? Har de ingen opplevelse av noe som er dårlig, noe som er bra, noe de vil endre på? Hvis de har det så bra, hvorfor stemmer de ikke da på det partiet som har gjort Norge så bra som det er i dag?

    Hvis du ikke skjønner deg på politikk eller ikke kjenner deg igjen i noen av partiene (da lurer jeg på hva slags meninger du faktisk har!?) synes jeg du bør stemme blankt. Å stemme er en menneskerettighet, som vi sikkert tar for gitt. Og jeg synes det er en plikt.

    En annen ting.. politikk bør inn i skolen (videregående). Jeg måtte finne ut av det selv i voksen alder. Jeg stemte da jeg var 18 – tror jeg stemte Arbeiderpartiet, men det var mest fordi jeg hadde hørt foreldrene mine snakke mye om dem – og visste hvilke parti som var motsatt av disse meningene. Og det er ikke bare bare å sette seg inn i alle partiene, jeg ser den – men.. jeg er som folk flest (lol) rimelig oppegående og forsto etter å ha lest litt hvem jeg absolutt ikke likte, og hvilke partier jeg kjente meg igjen i. Okei, nå spora jeg av igjen. Takk for meg 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      10. september 2013

      Helt enig i at politikk burde være en del av samfunnsfaget, i større grad enn det allerede er. Politikk handler om hverdagen vår og derfor er det viktig at unger i større grad ser sammenhengene mellom politiske beslutninger og hvordan vi kan leve livet vårt. At det har sammenheng med hvor mange lærlingplasser vi har, f.eks.

      Det er interessant hvorfor disse vennene dine ikke vet noe om politikk, aner du grunnen til det?

      Synes ikke du sporer veldig av, altså, bare skriv du!

      Lik

  11. JunePune
    10. september 2013

    Om du ikke vil stemme fordi du mener ingen av partiene har noe å bidra med.. Da mener jeg du alikevel kan pelle ræva di til stemmelokalene å stemme blankt!
    Sykdom, helse og at man ikke er stemmeberettiget blir jo noe helt annet, er man funksjonsfrisk og oppegående så synes jeg det er din PLIKT å bruke den stemmeretten man har.. Det er et flott privililegie vi har og man bør virkelig benytte seg av det 🙂

    Lik

  12. John Olav Ytreland
    10. september 2013

    Jeg er skeptisk til dette gruppepresset. Jeg er nok en av mange som stemmer mer fordi jeg ikke orker dette masekoret enn fordi jeg tror stemmen min har noen betydning. Jeg har skiftet parti flere ganger, uten at jeg ble mer fornøyd. Jeg er tilfeldigvis opptatt av politikk og viktige samfunnsspørsmål, men tror mange stemmer uten at de aner hva de skal stemme. Det blir derfor helt tilfeldig hvem som får stemmen, men frykt-retorikken kan virke på disse. Jeg tror nemlig dette argumentet er en del av en mer omfattende retorikk som handler om å skape frykt. Men om noen styrer denne retorikken er en annen sak.

    Det er for øvrig en sak jeg er spent på. Når det gjelder oljeboring i Lofoten var vel Ap for, Sp usikker (i alle fall Borten Moe) og SV veldig imot. Nå er vel Frp og H klart for, mens småpartiene i regjeringen er fremdeles bremseklosser. Tror mange for-folk i Lofoten vil irritere seg over at lite har forandret i det spørsmålet

    Lik

  13. SlagerExperten
    2. desember 2013

    Jeg har faktisk skrevet en liten sang om akkurat dette temaet, den går på melodien til «Nå Skal Vi Skilles Johanne» og heter «Stemmedissevisa»! Den handler om hvorfor jeg velger og IKKE stemme!
    Jeg heter Mattias, er 26 år og jobber til daglig som Tv-reporter i en riksdekkende tv kanal for utviklingshemmede! Diktingen er kun en hobby!

    HER ER TEKSTEN!

    STEMMEDISSEVISA:

    Refreng:
    Ja, det er derfor jeg driter i og stemme,
    Jeg velger og bli hjemme!
    Det er bare tomme løfter likavæl!
    For det politikerne lover, har dem glemt når valget er over!
    Jeg slapper av, jeg har nok med meg sjæl!

    1.VERS:
    Det er valgår snart skal alle ut og stemme,
    gode Nordmenn tropper opp og gjør sin plikt!
    Men jeg avstår for jeg vet det ALDRI nytter,
    det er kun naive fjols som tror på slikt!

    REFRENG:
    Og, det er derfor jeg driter i og stemme,
    Jeg velger og bli hjemme!
    Det er bare tomme løfter likavæl!
    For det politikerne lover, har dem glemt når valget er over!
    Jeg slapper av, jeg har nok med meg sjæl!

    2.VERS:
    Hvorfor skal jeg gidde tro på samme gjengen?
    Som har lovt det samme siden jeg var sneip!
    Nei, jeg blir heller hjemme i den varme sengen,
    for det er KUN på rommet mitt alt er på greip!

    REFRENG:
    Og, det er derfor jeg driter i og stemme,
    Jeg velger og bli hjemme!
    Det er bare tomme løfter likavæl!
    For det politikerne lover, har dem glemt når valget er over!
    Jeg slapper av, jeg har nok med meg sjæl!

    3.VERS:
    Nei, ta heller og bytt ut din stemmeseddel,
    med et skrapelodd, nøl ikke gjør det straks!
    For sjangsen for at stemmen DIN skal reise landet,
    er mindre enn og vinne 1 Million på FLAX!

    REFRENG:
    Så, det er derfor jeg driter i og stemme,
    Jeg velger og bli hjemme!
    Det er bare tomme løfter likavæl!
    For det politikerne lover, har dem glemt når valget er over!
    Jeg slapper av, jeg har nok med meg sjæl!

    REFRENG:
    Ja, det er derfor jeg driter i og stemme,
    Jeg velger og bli hjemme!
    Det er bare tomme løfter likavæl!
    For det politikerne lover, har dem glemt når valget er over!
    Jeg slapper av, jeg har nok med meg sjæl!

    JA!

    Ta det med en klype salt, jeg skrev den for moro skyld!

    Lik

    • Lammelåret
      2. desember 2013

      Den likte jeg! Morsomt.

      Velkommen til bloggen, Mattias Daniel!

      Lik

      • SlagerExperten
        3. desember 2013

        Tusen Takk! Kunne du føre meg opp som Anonym tror du? Min mor liker egentlig ikke at jeg poster ting på offentlige blogger! Hun er redd jeg skal si noe galt!

        Lik

  14. Tilbaketråkk: Kvinne – min egenskap | Lamme Tanker

  15. Tilbaketråkk: Sånn valgte jeg parti | Lamme Tanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 9. september 2013 av i Samfunn og meninger med stikkord , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

