Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Kvinner som frykter menn – eller var det motsatt?

Vi trenger å bli minnet på det, for det  blir så raskt gjemt bort. Hvorfor stilner debatten om hets mot kvinnelige samfunnsdebattanter så raskt? Hvorfor er det ikke viktig nok samfunnsspørsmål? Hvorfor stilles det ikke oftere spørsmål ved de demokratiske virkninger sjikaneringen har? Hvor kommer alle disse uoppdragne mennene fra?

Kvinner deltar lite i det offentlige ordskifte og engasjerer seg mindre i politikk enn menn. Dersom man må regne med drapstrusler og trusler om vold(tekt), er det jammen meg ikke rart at damer holder seg til privatsfæren – og med modighetskick rekker hånden høflig opp på foreldremøtet, mens hun kremter og starter setningen med ikke for å forstyrre, altså.. men

Jeg tror kvinner vil, men holder igjen fordi de ikke orker all usakligheten, ikke orker risikere egen trygghet, ikke synes sin stemme er verd alt som kan følge i kjølvannet av synligheten. Jeg tror at dem som blir synlige virkelig vil  bidra og at det kjennes tvingende nødvendig for dem å delta. Jeg vet at kvinner ønsker å påvirke samfunnets utvikling, men kanskje holder igjen av grunner som ikke burde vært grunner – nemlig urimeligheten og nedverdigelsen de kan møtes med. Netthets virker, faktisk, i for mange tilfeller.

Dette kan vi ikke godta!

Når sjikanering av kvinner blir så vanlig, og noe man må regne med, da er vi virkelig på ville veier! Da har vi glemt alvoret – hvordan kan vi det?

Vi må aldri glemme at kvinner gjøres mindre viktige og at enkelte menn og enkelte ekstreme grupperinger jobber for at kvinner ikke skal være synlige, men holde alt for seg selv og la privatlivets fred råde. Dette er destruktive krefter, som eksisterer i samfunnet. Ikke alle disse stemmene tilhører frustrerte, ensomme menn med lavt selvbilde, noen av stemmene tilhører kvinner som mener menn er noe mer og bedre enn dem selv. Noen kvinner gjør det de kan for at andre kvinner ikke skal være synlige, ikke vise biter av sitt liv. Ord er makt. Ord er våpen.

Er vi virkelig der at vi skal godta at kvinnelige samfunnsdebattanter blir vant med trusler om voldtekt? At det er en del av hverdagen? Hvem har sviktet når dette er en «naturlig» del av hverdagen? Hvorfor stilles ikke disse som kommer med ytringene til ansvar, konfronteres med innholdet i sine meldinger?

Er det virkelig noens rett å krenke andres menneskeverd?

Feminst er et skjellsord i enkelte kretser, men kvinners rett til å ikke bli krenket handler om menneskeverd og det er kjønnsløst. Dette er ikke en kvinner mot menn kamp; ikke alle menn krenker og ikke alle kvinner blir krenket. Det handler om noe større; om samfunnets grunnleggende verdier og hvordan de kommer til uttrykk i hverdagens mange situasjoner. Hvor sterkt er demokratiet vårt dersom hån følger engasjement? Hvor godt land er Norge dersom vi ikke tåler vakre kvinner med makt eller kvinner med meningers mot, men møter dem med forakt og nedverdigelse, trusler og hån?

**

Hvem som sier det, betyr noe – mitt innlegg om samme tema, skrevet i februar

**

Innlegget er skrevet etter Dokument 2 onsdag 25.9, les artikkelen Sterk netthets mot norske kvinner i Aftenposten, som omtaler dokumentaren.

**

Artikler om kvinners stemmer: Dagbladet – Tause kvinner og feministkjærringer,

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

21 comments on “Kvinner som frykter menn – eller var det motsatt?

  1. ellens oase
    26. september 2013

    Jeg så programmet jeg og. Mange viktige spørsmål du stiller. Skulle ønske jeg hadde svar.

    Lik

    • Lammelåret
      26. september 2013

      Det er et stort tema, ennå med få svar, men jeg håper at det kommer på dagsorden i større grad og at det blir gjort noe med.

      Lik

  2. Ellen
    26. september 2013

    Jeg har ikke sett denne dokumentaren. Men jeg tenker at alle de så og si usensurerte kommenrarene på nettaviser f.eks ikke er med på å fremme demokratiet. Dersom kvinner skal våge seg frempå, må vi slippe å bli utsatt for hetsing. Ok at vi ikke kan kontrollere alt hva som sies om oss der ute i nettverdenen. Men dersom vi ytrer oss, må vi slippe all dritten som følger med i de mediene der vi ytrer oss. Dersom ytringsfriheten skal gjelde alle mennesker – ikke brare de mest hardhudete av – må vi slutte med anonyme kommentarer på nettaviser.

    Lik

    • Lammelåret
      26. september 2013

      Den er verd å se og viktig å se, så jeg håper du får den med deg.

      Jeg er hetl enig med deg i at man ikke skal trenge å være utstyrt med panser for å tørre å uttale seg i offentligheten, men det kan nesten virke som det er nødvendig.

      Jeg lurer på om det ville gjort en vesentlig forskjell om det ikke var mulig å kommentere anonymt, eller om det bare er noe vi tror.

      Lik

  3. Gunde
    26. september 2013

    Jeg tviler sterkt på at kvinner mottar mer hets og trussler enn menn. Mannlige journalister og politikkere og profilerte samfunnsdebatanter mottar også dette i bøter og spann. Det er også svært mange profilerte kvinner som sier de ikke mottar spesielt mye trussler. Før det kan dokumenteres med en undersøkelse som har sett på forekomsten av hets mot både mannlige og kvinnelige offentlige aktører tror jeg rett og slett ikke noe på det. Den mest hetsede og truede personen i Norge akkurat nå er vel Christian Tybring Gjedde. Den kjønnsforskjellen jeg ser her er at kvinner reagerer sterkere på den hetsen og de trusslene de får og snakker høyere om det, mens menn stort sett holder kjeft om det og blir mindre plaget av å bli mislikt av andre.

    Lik

    • Lammelåret
      26. september 2013

      Gunde

      Hvorfor er det et poeng for deg om kvinner får mer hets og trusler enn menn? Er det ikke uansett et problem vi ikke skal akseptere?

      Hvordan i all verden kan du vite at menn holder kjeft og kvinner ikke gjør det? Hvorfor er det bedre å holde kjeft/skjule de nedsettende/truende tilbakemeldingene enn å ikke gjøre det?

      Hvorfor kvinner engasjerer seg mindre i politikk, trengs det nok videre forskning på, men en av grunnene kan være lojalitet blant menn (menn hjelper menn framover) og risikoen for hets. Om en først skal investere tid i noe, så vil en møtes med respekt, om så ikke skjer eller mange forteller om hersketeknikker som dominerer, så vil jeg tro at en del opplever at det ikke er verd deres tid. Det er absolutt interessant å se nærmere på årsaker.

      Jeg synes det er en stor og vesentlig forskjell på å få negative tilbakemeldinger og å få trusler om voldtekter. Det første tåler de fleste som engasjerer seg i den offentlige samtalen, trusler om vold og drap skal ingen tåle – uansett kjønn. Hard kritikk på sak og argumenter tåles, men har kritikk på kropp og utseende er usaklig og noe man skal slippe å forholde seg til. Kommentering av kropp og hårfrisyre handler om hva slags forbilder unger skal ha og hvordan kvinnerollen skal være/utformes. Det er ikke samme sak som truslene jeg tar opp i blogginnlegget. Det er en annen sak, men som har noen likhetstrekk.

      Hva slags belegg har du på at menn opplever samme trakassering som denne kvinner får? Har du sett Dokument 2 i går?

      Lik

      • Gunde
        26. september 2013

        «Hvorfor er det et poeng for deg om kvinner får mer hets og trusler enn menn? Er det ikke uansett et problem vi ikke skal akseptere?»

        Hvorfor stiller du meg det spørsmålet. Det er jo disse kvinnene som har hevdet at det er et kvinneproblem? Hvorfor stilte du ikke det spørsmålet om dem?

        For min del handler det om at jeg mener de gjør noe som er et almennmenneskelig problem til et innbilt likestillingsproblem. De får noe som handler like mye om kvinner og menn til å handle om kvinner.

        Jeg tror aldri jeg har møtt et menneske før som ikke er enig i at menn i større grad enn kvinner ikke snakker om sine problemer og det som rammer dem, men ser det som en nødvendighet og til dels en dyd å tåle det de blir utsatt for, alene. Hvorvidt det er konstruktivt eller ikke er et annet spørsmål, men at det er sånn ser jeg på som en alment akseptert sannehet.

        Dokumentaren har jeg ikke sett, men den har vel bare anekdoter har den ikke? Den har bare eksempler på den hetsen som er mottatt. Jeg har derimot to store undersøkelser fra Sverige som viser at blant svenske journalister får menn både litt mer hets og mer trussler og at blant politikkere så er det omtrent helt likt. Begge kjønn anmleder også like ofte, hvilket er en sterk indikasjon på at alvorlighetsgraden i trusslene som mottas er svært lik:

        http://genusdebatten.se/ett-valdigt-ovantat-och-obehagligt-resultat/

        http://genusdebatten.se/fundera-pa-varfor-gor-man-pa-detta-viset/

        Jeg er selvfølgelig helt for at at trusler og hets fullstendig forsvinner, men det er fullstendig urealistisk i et samfunn med 5 millioner innbyggere. Det vil altid være gale og aggressive mennesker som hisser seg opp over offentlige personers uttalelser. Jeg er også veldig skeptisk til hvor mye man eventuelt kan redusere det. Jeg er helt for at man gjør det man kan, men å bli kvitt, til og med å få redusert det i noe mer enn moderat grad ser jeg på som helt urealistisk. Derfor blir nødvendigvis en sentral egenskap for den som vil delta i offentlig debatt at man må lære seg å tåle at man får en del dritt.

        Lik

        • Lammelåret
          27. september 2013

          Jeg stiller spørsmål til deg fordi det er deg jeg snakker med.

          Jeg er enig med deg i at menn også opplever overgrep og krenkelser (også fra kvinner), og at dette får lite fokus i media, men det er ikke dette denne bloggposten handler om.

          Se dokumentaren og les artikkelen i Aftenposten jeg lenker til. Jeg ser overhode ingen grunner til at vi ikke skal ta hets og trusler om (seksualisert) vold på alvor, selv om det skjer kvinner.

          Lik

          • Gunde
            27. september 2013

            For en vanvittig måte du argumenterer på «Jeg ser overhode ingen grunner til at vi ikke skal ta hets og trusler om (seksualisert) vold på alvor, selv om det skjer kvinner.»

            Som om jeg har sagt at vi ikke skal ta det alvorlig FORDI det rammer kvinner. Det er det du som løgnaktig påstår at jeg gjør som en ufattelig grov hersketeknikk. Jeg sier bare at det er meningsløst å gjøre det som rammer omtrent begge kjønn likt til en LIKESTILLINGSSAK slik som gjøres nå. Hvis mediene hadde valgt ut et problem som rammet begge kjønn likt og så gjort det til en stor sak om hvordan det rammet menn og gjort det til en LIKESTILLINGSSAK for menn hadde folk flest og feminister spesielt vært i harnisk, med rette. HVORFOR skal dette gjøres til en sak om kvinner når det rammer begge kjønn så gjevnt? Og dette i et samfunn der vi har et vanvittig ensidig fokus på problemer som rammer kvinner, men ignorerer de problemer som rammer menn. Du kan oppnå akkurat like mye reduksjon av hets og trusler mot kvinner ved at man fokuserer på hets og trusler generelt og at det er galt og inkluderer begge kjønn.

            Du sier du stilte spørsmålet til meg fordi det var meg du snakket med, men du stilte ikke spørsmålet til hvorfor det ble forsøkt påstått at dette rammet kvinner mest i dokumentaren da du skrev en hel bloggpost om det. Og du stilte ikke spørsmålet til noen av de i kommentarfeltet ditt som også later til å mene at det er en kvinnesak.

            Det som egentlig skjer her er at vi nettopp ikke tar alvorlig det som rammer menn og vi ser igjen, som vanlig, at kvinner får enorm sympati når de rammes, mens men bryr få seg om.

            Lik

            • Lammelåret
              27. september 2013

              I min blogg stiller jeg de spørsmålene jeg er opptatt av, du må gjerne stille dine spørsmål, Gunde.

              Jeg er opptatt av kvinnesiden av dette. Så enkelt, men åpenbart vanskelig for deg å godta. I andre bloggposter er jeg mer opptatt av hva menn opplever og blir møtt med, for eksempel i forbindelse med fedrekvoter og omsorg for barn.

              Lik

  4. Gunde
    26. september 2013

    Det er verdt å merke seg at tidligere hevdet man hårdnakket at grunnen til at få kvinner ytret seg offentlig var at redaksjonene diskriminerte kvinner ved å ikke trykke deres innlegg og å ikke innvitere dem i debatt. Feminister som Heidi Nordby Lunde og Cathrine Sandness innrømer nå at det ikke var sant. Redkasjonene kvoterer nå inn kvinner i spaltene og trykker en mye høyere andel av kvinners innlegg enn menns innlegg og andelen innlegg kvinner sender er fortsatt ikke endret overhodet. Og de som er ansvarlig for debattprogrammer gjør en voldsom innsats for å skaffe kvinner, men kvinnene sier fortsatt nei. Med andre ord offentligheten, og feminister spesielt, har tidligere lett etter grunner og pekt på grunner som overhodet ikke stemte.

    Det har rett og slett vist seg at kvinner leser mindre om og kan mindre om politikk:

    http://www.minervanett.no/kjonn-og-politikk/

    Og det er neppe menn som holder dem fra det. De må rett og slett selv bli mer interesert og så villige til å engasjere seg.

    Alle vet da godt fra egen erfaring at det er en mye høyere andel kvinner enn menn som bryr seg sterkt om at andre mener noe negativt om dem og at det er en mye større andel menn som gir stort sett faen i å være kontroversielle og upoppulære hos store grupper. Her ligger det en markant kjønnsforskjell i måten samme offentlige feedback oppfattes på av individet og den er alene i stand til å forklare store forskjeller i menn og kvinners offentlige deltakelse uten at mann må trekke inn påstander om at kvinner mottar mer hets.

    Jeg begynner å bli lei av at man hele tiden ser etter årsaker utenfor kvinner som forklaring i alle tilfeller der likestillingsresultatet ikke enda er der man ønsker seg. Kvinner må selv lese mer om politikk, selv være mer villige til å engasjere seg og de må lære å tåle hard kritikk og hets på samme linje som menn. Forskjellen ligger ikke i hva vi mottar, men at menn i større grad har lært seg å tåle det.

    Og konkrete eksempler fra enkeltpersoner som har motatt massevis av hets er ikke noe argument å komme med i denne sammenhengen fordi det er så mange menn som også har opplevd det samme. Kom med en faktisk spørreundersøkelse om temaet derimot så har dere en sak.

    Lik

    • Ellen
      26. september 2013

      Men hvorfor skal vi tåle hets? Hvorfor skal folk hetses selv om de ytrer seg – og da tenker jeg både på menn og kvinner. Problemet med at det bare er de mest hardhudete som tar plass i media, er jo at de ikke alltid snakker de svakestes sak. Det er ofte slik, at mennesker som selv er «ufølsomme» på egne vegne, er det på andres også. Men ikke alle mennesker er i stand til å tale like mye. Det burde ikke være sånn at disse dermed skremmes ut av offentligheten.

      Lik

    • Carl S Bjurstedt (@carlsbj)
      29. september 2013

      Relativt få mannlige samfunnsdebattanter blir utsatt for seksualisert sjikane og trusler om seksualisert vold. Har aldri mottatt noe som ligner på det jenter må tåle – eller hørt om mannfolk som har blitt utsatt for det. Har sust forbi mye statistikk på dette siste året, uten at jeg gidder å lete nå. For opplagt.

      Lik

  5. TreTette
    26. september 2013

    Et veldig viktig tema. Fikk ikke sett dokumentaren, sånn er det når mannen er borte. Det er forferdelig å høre ordlyden i noen avde tilbakemeldingene kvinner får. Til stor forskjell fra kritikk rettet mot menn (som etter min mening oftere går på sak og ikke person) er det rett og slett hat som bobler fram. Det er skremmende, og all ære til de som stikker hodet fram til tross for dette.

    Lik

    • Lammelåret
      26. september 2013

      Dokumentaren kommer nok i reprise mer enn en gang.

      Jeg ser at noen prøver å vir fokuset bort fra hva kvinner opplever, hvorfor tas ikke vold og trusler mot kvinner på alvor, lurer jeg på. Tidligere var det noe som hette «husbråk», dette er offentlig husbråk – ikke noe som skal skjules og skammes bort.

      Lik

      • Gunde
        26. september 2013

        Eh, vi har ikke hatt konstant fokus på vold mot kvinner i flere tiår og fullstendig ignorert realitetene om vold i parforhold. Forskning viser nemlig at både menn og kvinner slår partneren omtrent akkurat like ofte, faktisk kvinner litt mer. Lesbiske parforhold er til og med litt mer voldelige enn heterofile parforhold. Menns vold har større skadepotensiale, rett og slett fordi de er fysisk sterkere, men en svært betydelig andel av de fysiske skadene fra vold i nære relasjoner rammer også menn. Psykisk vold rammer også ca. 50/50. Studier jeg har sett tidligere finner at kvinner i noe større grad utøver psykisk vold mot partneren enn menn. At kvinner rammes hardere i form av psykiske skader gir grunn til å ha et sterkere fokus på vold mot kvinner, men forskjellene i hvor sterkt menn og kvinner rammes gir overhodet ikke grunnlag for å skille ut vold mot kvinner som det eneste fokuset slik man har gjort i flere tiår. Hvis du vil ha bevis på hvor skjev den offentlige debatten har vært i forhold til realitetene i det empiriske datamateriale kan du lese i arkivene her:

        http://mannskampen.vgb.no/

        Der vil du finne linker til mengder av artikkler fra norske aviser der vi presenteres for et ekstremt ensidig bilde av vold i nære relasjoner. Menn som offre er ignorert og kvinner som overgripere er ignorert. Det igjen har bloggeren kontrastert med norsk og utenlandsk statistikk om temaet. Det er skremmende lesning som burde provosere alle på vegne av menn.

        Lik

  6. Ellen
    26. september 2013

    Dette er avslutningen på artikkelen om dokumentaren i Aftenposten:

    «MERK: Kommentarfeltet i denne saken – som omhandler nettopp netthets – ble til dels ødelagt av sleivete og tildels krenkende ytringer mot enkeltpersoner, grupper og motdebattanter. Vi valgte derfor å stoppe den i natt.»

    Lik

    • Lammelåret
      27. september 2013

      Jeg har sett det, Ellen. Det er visst ikke så mye å bry seg om det som skjer mot kvinner, for menn har det også fælt..

      Lik

      • Gunde
        27. september 2013

        Hjelpe meg for noen hersketeknikker du bruker. Hvis det er et område der bare kvinner rammes eller der kvinner rammes mye hardere. Så er jeg da virkelig heljertet for å fokusere på det. Voldtekt er jo for eksempel et ekstremt viktig tema å fokusere på som rammer kvinner utrolig hardt og bare i sjeldne tilfeller menn. Jeg har selvfølgelig overhodet ingenting i mot at man fokuserer masse på det selv om for eksempel mange fler menn enn kvinner tar livet av seg og nesten alle som dør i arbeidsulykker er menn. Det eneste jeg har noe i mot er at man tar et område der menn rammes likt og gjør det til et område der liksom bare kvinner rammes. Jeg kan garantere deg at kvinner flest hadde blitt provosert om mann hadde valgt ut et område som rammet likt og gjort det til en mannssak og i tillegg påstått, feilaktig, at menn rammes mye hardere. Ærlig talt, hvordan tror du kvinner hadde reagerte på det.

        Lik

  7. Gunde
    27. september 2013

    Jeg leste en lang bloggpost på maddam om temaet. Den var forsåvidt grei på mange måter, men den inneholdt også en kommentar som nettop illustrere det dypt problematisk ved måten dette er blitt presentert i media:

    «Det er besynderlig at det nesten bare er kvinner som mottar slike trusler og sjikane. Hvorfor er det slik? Hvorfor kan menn si nesten hva som helst i offentligheten, og likevel slippe sånt?»

    Jeg har bevist via vedlagt forskning at dette overhodet ikke er sant. Men, mottar mer hets og mer trusler, dog mottar kvinner mer seksualisert hets og mer seksualiserte trusler. At maddam sprer en myte om at menn nesten ikke opplever dette, mens kvinner opplever det i voldsom grad ER et likesitllingsproblem. At folk nå er forledet til å tro akkurat det, jeg har sett påstanden i diverse kommentarfelt, gjør at folk tror at dette er et problem for kvinner og ikke for menn. Akkurat slik som jeg fryktet.

    Lik

  8. Tilbaketråkk: Psykisk helse – så mye mer enn sykdom! Le litt da! | Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

%d bloggers like this: