Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Fargeløs

Høsten er fargenes høyborg, i det minste ute.  Farger er kraft, energi, motstand, så hvorfor har vi så lite av dem?

Jeg mener, se på det her

2013-09-20-13-59-561.jpg

.. og så faller de ned og verden blir grå, litt brun og hvit.

Det samme gjør klærne. Det er umulig å finne klær med farger til voksne! Alt er energiløst, fargene bare tar, suger ut energi. Sort, grått, hvitt, beige, brunt, sukk.

Det er en kjent sak at naturlig lys er helsefremmende og at det gir energi, men fargeterapi er heller ukjent. Ikke vet jeg om det fins, heller. Vet du?

Jeg kjenner at farger påvirker meg. Når alt går i duse farger, blir jeg like diffus selv, jeg slukner. Sterke farger gir liv, inspirasjon. Gi meg mer!

2012-09-29 18.07.07

Blir du påvirket av farger? Bruker du farger bevisst for å oppnå noe spesielt?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

10 comments on “Fargeløs

  1. traumedager
    1. oktober 2013

    Jeg synes høsten er en nydelig tid, med alle fargene og for ikke å glemme den spesielle lukten som er da.

    For meg er farger viktig. Her på avd i Bodø er jeg kjent som jenta med de rosa skoene. Rødt, blått rosa og lilla i forskjellige sjatteringer er jeg veldig glad i, og jeg bruker dem helt bevisst. Farger gjør meg glad – og trygg. Jeg har dager da jeg nesten er fargeløs, da jeg nesten er svart og grå, men da er det slik jeg føler meg og dermed blir det feil med mange farger..

    Nydelige bilder du hadde her!

    Lik

    • Lammelåret
      2. oktober 2013

      Gøy at du likte bildene! De dokumenterer at jeg har vært ute i år, haha..

      Det er interessant det du sier med fargene som ikke er tilfeldig valgt. Det må være riktig, er det ikke rart? Det påvirker hvordan jeg har det inni meg. Noen ganger orker jeg ikke støy, og da må fargene ikke kreve. Andre ganger føler jeg meg helt utslettet av det som gir null «motstand» (beige, hvitt..) og trenger fargen for å våkne og forholde meg til det jeg har rundt meg.

      (forresten: veldig fint å se deg her inne!)

      Lik

  2. gamle ugle
    1. oktober 2013

    Fine bilder, spesielt det første.

    Jeg tror det finnes noe som heter fargeterapi, eller det gjorde i alle fall det en gang i tiden. Vet ikke så mye om det…

    Selv merker jeg at jeg trenger mer farger, faktisk mer nå enn da jeg var yngre. Kan bare spekulere i hvorfor det er sånn.
    Det finnes fargerike klær for godt voksne damer. Men det er dette med stilen da.
    Ellers liker jeg gråsjatteringer også, og også å koble det til andre farger.

    Jo farger er nesten like spennende som klangfarger –

    Lik

    • Lammelåret
      2. oktober 2013

      Ja, det første liker jeg veldig godt! Det er et funn! Når jeg tar meg tid til å være og å se, så oppdager jeg slike ting mye lettere og det gir noe i lang tid etterpå.

      Hvor finner du fargerike klær? På min lille butikkrunde fant jeg omtrent ingenting. I den ene butikken jeg var i kjøpte jeg de to plaggene med farge jeg fant..! Hun som eier butikken var like frustrert som meg over at det ikke var mulig å få tak i mer.

      Nå ble jeg nysgjerrig på hva klangfarger er, aldri hørt om.

      Jeg trenger ikke farger overalt, men ett plagg blant det fargeløse holder lenge.

      Lik

  3. Ellen
    2. oktober 2013

    Du kan komme på besøk til meg! Vårt hus er fullt av glade farger – året rundt. Jeg elsker farger, og jeg kler meg alltid i masse farger og mønstre. Jeg blir rett og slett i dårlig humør av å gå i svart, brunt eller beige. Og om høsten eller når snøen nettopp har gått om våren, da er det ekstra viktig med klare sterke farger for å få humøret opp. Finn frem det mest fargerike du har i skapet og se om det hjelper!

    Lik

  4. mirapisani
    2. oktober 2013

    Jeg fikk ryddet opp i systemet mitt med fargeterapi. Det var ikke verre enn at en farge ble plassert på et sted på kroppen. Og derfra ble alt mye bedre å være meg, 😉 Merkelig. Men det virket. 😀

    Lik

    • Lammelåret
      2. oktober 2013

      Fortell om fargeterapi!
      Det høres veldig spennende ut, og nyttig for den som kjenner fargenes påvirkning.

      Lik

  5. Barbarella
    2. oktober 2013

    Jeg synes også det er trist med alle svart- og gråkledde mennesker på høsten og vinteren. Jeg elsker min knallrøde kåpe, og min grønne høstjakke – og det er så gøy å matche med vanter og hansker! Kåpa mi fant jeg på Coast. Ellers er det mye fargerikt på Monsoon.

    Lik

    • Lammelåret
      2. oktober 2013

      Takk for tips!

      Jeg får vel ta en titt i butikkene du nevner.

      Lik

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 1. oktober 2013 av i Hverdagen med stikkord , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

