Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Prøvehelvete!

Han hopper og spretter og vrir og vrenger på seg, det er helt fullstendig komplett umulig å stå stille.

Som om en strømledning slynger seg i han, skifter armer og bein plass og stønn detter ut.

Nei! brøler jeg og skremmer han bort. Et sekund går og han titter fram fra hjørnet med oppsperrede øyne, og litt dårlige skuespillerevner gjør at glimtet i øynene ikke forsvinner.

Nå er jeg drittlei! fortsetter jeg, så tramper jeg bort, slenger opp pc-en og flykter. Henter opp sidene til Nøstebarn og tenker den, den og den; krysser av for alt jeg vil ha og sutrer over alle klærne jeg ikke kan bestille til mine små fordi de ikke er små nok.

Rabalderet fortsetter i stua og jeg legger en usynlig klaff over ørene, vil ikke høre mer – orker ikke høre mer!  Jeg blir gal!

2013-10-03 12.47.12

Den tålmodige av oss fortsetter, sitter i en stue full av klær mens den svarte bidrar til å gjøre kaoset komplett. Tøy er gøy!

2013-10-03 11.17.23

Mannfolket får ta seg av guttefolket!

En tur på butikken for et par uker siden var nok for meg.

Høsthelvete med prøving av sko, slo meg ut!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

14 comments on “Prøvehelvete!

  1. ToPlussTre
    3. oktober 2013

    Jeg måtte ty til sjokolade under en seanse med bukseprøving i dag. Treåringen har så absolutt ikke tålmodighet til å ta av og på seg klær med mindre det innebærer 1: At vi skal ut og leke eller 2: at han skal bade. 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      3. oktober 2013

      Jeg er så misunnelige på dem som slipper slitet med dette, for det er til å bli matt av. Klær er noe herk, men alternativet..

      Lik

  2. molar85.blogspot.no
    3. oktober 2013

    Usj…kjenner igjen tilstanden..
    En ting er å måtte kjøpe inn klærne en annen ting er når det ikke passer prinsen å bruke dem fordi de a) klør b) strammer c) ikke er kule nok d) er trang på knærne e) ikke passer hvis han vil ta spagat .. listen er ueeeendelig lang. Bare det å finne riktig type sokker er ett mareritt..

    Lik

    • Lammelåret
      4. oktober 2013

      Det er altså ikke unikt hos oss? Puh, egentlig..
      Jeg tror det er verst med vinterklær, for da er ungen så vant med løse klær og få klær at alt virker umulig. Dessuten: Hva er vel bedre enn sko som er gått mye i? De er akkurat passelig løse over foten og perfekt tilpasset! Ingen grunn til å skifte ut noe så fantastisk!

      Lik

  3. underveis
    3. oktober 2013

    Her kjøper jeg fortsatt det meste av klær uten at det foregår noen prøving – det godtas fortsatt… Men sko må stort sett prøves, selv om vi tar snarveier der også. Heller en runde ekstra for å bytte størrelse enn å organisere en skobutikktur med hele familien… Og så er det de høst- og vårrundene, hva passer og passer ikke og hva kan arves nedover i søskenflokken av vinterutstyr… Må nok dra ned kassa med støvler fra loftet nå i helga og se over…. Tror at de store har det de trenger mht boblejakker og bukser (de har vel ikke vokst sååå mye?) – så får vi se hva som arves og hva som må skaffes til den minste…

    Lik

    • Lammelåret
      4. oktober 2013

      Det er prøvingen av riktig størrelse som skaper mest rot og frustrasjon, for det er så mye som har samlet seg opp. Butikk-situasjonene har andre typer utfordringer. Slitsomt på ulike måter, en prøvelse begge deler.

      Lik

  4. frumeyer
    4. oktober 2013

    Vi kan fortsatt kjøpe etter størrelse, men har akkurat gitt bort med tøy i størrelsen frk er i nå… Hvorfor? Åja – hun nekter å ta de på seg… Og etter noen måneder med å prøve å ta på den flerarmedeturnkandidtaten de klærne så skal jeg ærlig innrømme at jeg gir opp… Heldigvis så elsker hun å ta på klær hun har vært med i butikken å vært med å kjøpt, så når det trengs flere klær er hun med, klærne som blir gitt i gave er også pop. Men det som bare har havna i klesskapet er visst ukult, synes allikevel at det å begynne å gi alt i pakker virker som en dårlig ide?

    Grattis med ny design, begynte å lure på om jeg var inne på riktig blogg her et øyeblikk 😉

    Lik

    • Lammelåret
      4. oktober 2013

      Hehe.. å gi alt som gaver, ja.. vel, slitsomt?
      Det er jo bra at hun er selvstendig og bevisst, selv om det også kan være et pes.

      LIkte du designet? Jeg liker det godt, men skulle gjerne hatt bildene som ligger i innleggene fram på forsiden slik at den blir mer innbydende. Ellers er siden ryddig og det liker jeg. Hadde vært supert med tilbakemeldinger, vurderer et annet design også, som jeg kanskje prøver ut i kveld.

      Lik

      • frumeyer
        4. oktober 2013

        Bildene inn på forsiden hadde vært fint for å bryte opp litt tror jeg ? Lett å få oversikt over innleggene. Jeg må venne meg litt til det nye – er som en toåring, synes forandringer er fint, men litt skeptisk 😉

        Lett å ‘bla’ seg bakover – tror det er noen innlegg jeg har missa i sommer som skal leses ser jeg 🙂

        Selvstendighet er vel og bra, men er ikke like begeistra for selvstendigheten klokken 07.00 for å si det sånn…

        Lik

        • Lammelåret
          4. oktober 2013

          På forhåndsvisningen av bloggtemaet vises de små bildene, så jeg vet ikke hvorfor det ikke kommer opp når jeg installerer.

          Skal sjekke ut et nytt i kveld eller i morgen.

          Jeg har hatt samme tema i tre år, så det er vel på tide med fornyelser, men det skal gjerne bli mer spennende, ikke mindre!

          **
          Ungene skal helst være føyelige og veloppdragne tidlig om morgenen, den er jeg enig i!

          Lik

  5. fru storlien
    4. oktober 2013

    Lite tips, hvis du har barn som ser på tv:
    Plasser ungen foran tv-skjermen, vent til han/hun er sånn passe engasjert og geleid så ungen ut og inn av plagg.
    Eller når de er litt større ; fortell hvor mye kortere tid det tar å prøve hvis de samarbeider bittelitt. Type, hyl og skrik i fem minutter, eller ut og inn av genser på et minutt.
    Jeg prøver klær på barn, både egne og andres, og dette har hjulpet meg.

    Lik

    • Lammelåret
      4. oktober 2013

      Den er stadig prøvd ut, den med å appellere til logisk sans, men det hjelper sjelden. Det som kan gjøre situasjonen lettere er å pøse på med humor.

      Lik

  6. Ann Judith
    4. oktober 2013

    Hvis det kan være til trøst: Det går over! Fortere enn du aner;)
    Og du vil kanskje til og med savne det…

    Lik

    • Lammelåret
      4. oktober 2013

      Jeg kan ikke helt se for meg at jeg kommer til å savne det, men at det blir litt morsomt-er-glad-det-er-over-historie, det tror jeg nok!

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 3. oktober 2013 av i Hverdagen med stikkord , , , , , , , .

Twitter-oppdateringer

