Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Herregud, må vi handle nå igjen?

Det er bare noen dager siden sist og da var posene temmelig fulle!

Hvor mye spiser vi hver dag, hvor mye kaster vi hver dag?

Kjøleskapet er fullt, alt skyves lenger bak til det treffer kjøleelmentene, eller hva det nå heter, og fryser fast. Jeg åpner skapdøra og stønner vi har ingenting!, jeg lukker igjen, registrerer sulten på nytt, stønner orker ikke, finner en super sunn sjokolade og tenker jeg kan dø uten sukker, sikkert. 

Så jeg blir med mannen på tur igjen, setter meg på kjærringsiden og gjør meg sikker, drømmer om en bedre bil. Vi tøffer ivei i familiegliset, blir ikke foreldre mer enn nå.

Jeg er så dritlei handling og tenker forbauset dette gjør han alltid, men uten meg. Føler at denne gangen er jeg støttekontakten, denne gangen er det ikke for min skyld vi gjør dette her.

Handling er aldri gøy – alltid nødvendig.

Vi skulle kanskje returnere til gamle tider med ideell ukeshandling, ukesmenyer og alt bare velstand? Alt er ikke bare velstand, men vi på vei mot bedre tider. Vi er der snart. Håpet dør aldri.

Aner du en liten belønning for anstrengelsen?

Aner du en liten belønning for anstrengelsen?

Synes du handling er drepen? Eller er den en fornøyelig ettermiddagsaktivitet?

Ps! Jeg holder på å lete meg fram til nytt design og tar imot tilbakemeldinger på endringene med stor takk! Hjelp meg å gjøre bloggens ytre mer tiltalende!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

20 comments on “Herregud, må vi handle nå igjen?

  1. Beatelill
    4. oktober 2013

    Spennende med nytt design 🙂 Jeg synes det ble bra. Angående handling så er jeg der nå at jeg liker å gå i butikken! Det er superflott å være hjemmeværende mor, men av og til litt lite voksenkontakt. Den får jeg når jeg går og handler i butikken 😀 Dessverre blir det jo dyrt i lengden, vi prøver å lage ukemeny og planlegge handlinga, men ikke alltid det fungerer like greit.

    Liker

    • Lammelåret
      4. oktober 2013

      Kjenner litt igjen det du skriver, for i mine dårlige perioder er det fantastisk å dra i butikken – det er som en helt ny verden åpenbarer seg. Når jeg tåler mer, mister det glansen.

      Ukeshandling- og meny er smart og en sparer en del tid på det, men så var det det å få satt seg ned, da..

      Liker

  2. John Olav Ytreland
    4. oktober 2013

    Jeg synes faktisk handling er ganske fornøyelig. Ja, noen ganger kan jeg være en handlingens mann. Jeg har egentlig beholdt det samme mønsteret mora mi hadde da jeg var liten. Bortsett fra lørdagen var torsdag den eneste dagen butikken hadde langåpent da. Lørdag er fremdeles handledagen min. Vi handler som regel inn for minst en uke, noen ganger for to. Det kommer an på hvor mye penger vi har igjen. Det er ikke direkte gøy, men noen ganger synes jeg det er greit med faste rutiner som oppvask, golvvask og ikke minst handling.

    Det er kanskje min måte å ikke tenke/bekymre meg hele tida. Det får tankene over på andre ting, selv om det egentlig ikke er en veldig spennende aktivitet.

    Liker

    • Lammelåret
      4. oktober 2013

      Det er nok en fordel å like å handle! Det er ikke lite tid som brukes i butikker i løpet av et år!

      Rutiner er kjedelig, men samtidig bra å ha for å få unna ting uten å tenke over det.

      Liker

  3. Cecilie
    4. oktober 2013

    Handling av mat er noe man må gjøre for å ikke dø av sult. Og like ille, eller mest verre, er de tilfellene der man må handle for å ikke fryse på rumpa 😉
    Når det gjelder design… for meg som er lyssensitiv er fargen ikke god, men oppsettet likte jeg.
    Håper belønningen var like god som du lengtet etter at den skulle være!!!

    Liker

    • Lammelåret
      4. oktober 2013

      Jeg er ikke ferdig med å finne ut av bloggdesign ennå, så det blir noen endringer de nærmeste dagene. Fargene endrer seg med personlige innstillinger og ting jeg ikke har greie på, så det jeg legger inn er vel bare veiledende, tror jeg. Er bakgrunnsfargen skarp, altså? På min skjerm er den dempet.

      Belønningen ja.. en trenger noe godt etter god innsats, haha

      Liker

      • Cecilie
        4. oktober 2013

        Jeg synes du skal gå for noe som du liker og føler passer med bloggens profil.

        For meg er det skarpt i kveld, men hvem vet hva hodet og øynene sier i morgen? 😉
        Tror nok det er mest det at sidefargen får det hvite til å «sprette» ekstra ut.

        Natta godt når den tid treffer deg!

        Liker

  4. TreTette
    5. oktober 2013

    Fint design, jeg liker det 🙂

    Handling er så vidt overlevelig (les: må dusje og ligge strak en time på sofaen etterpå) dersom det foregår med ungene…er det alene niiiikoser jeg meg 😉 Og vi er der at vi handler hver mandag og tar en ekstra runde for melk, frukt/grønt og annet nærmere helga.

    Liker

    • Lammelåret
      6. oktober 2013

      Godt at du liker designet, tror jeg holder det en stund til slik at jeg får prøvd det mer ut.

      Å handle med barn er den pedagogiske anledningen, men det kan bli ganske slitsomt i lengden. Best å handle uten barn, ja.

      Liker

  5. frumeyer
    5. oktober 2013

    Er ganske effektiv på handletur (kan vel takke jobben på butikken ved siden av skolen for det 😉 ) Men jeg synes ukesmeny er oppskrytt – har aldri kastet så mye mat som da. Tar av og til noen store røsk å handler brett med kikerter/hakkatomater/tørkepapir osv..
    Prøver å unngå handling på vei hjem fra bhg, mathandling er best uten barn rett og slett 🙂

    Liker

    • Lammelåret
      6. oktober 2013

      Du kastet mye mat, altså? Når jeg lager ukesmenyer legger jeg inn en dag eller to med rester, så ordner det seg uten mye kasting.

      Liker

      • frumeyer
        7. oktober 2013

        Ble dessverre til det, nå skal det neves at vi plutselig får ekstra middags besøk eller ikke er hjemme til middag. Men reduserte matkastingen veldig idet jeg sluttet med ukeshandling. Skriver fortsatt løse ukesmenyer men handler inn ferskvarer etterhvert. Vi har både spisskammers og stor fryser så er den del som blir handlet inn i storkvanta. Idag har jeg kjøpt inn 5 kg løk bla..

        Virker som jeg er i mindretall når det kommer til mer matkasting ved ukeshandling 😉

        Liker

  6. Ann Judith
    5. oktober 2013

    Jeg hater å handle. Rett og slett. Og å handle mer enn to middager i gangen er komplett umulig for meg. Da må jeg ha med min bedre halvdel… Likevel går det sin skjeve gang. Man må jo bare.

    Liker

    • Lammelåret
      6. oktober 2013

      Det går mye tid til mat, synes jeg. Bli inspirert, planlegge, handle, lage.. når jeg har det som prosjekt er det bare gøy, men det klarer jeg ikke holde på i lengden. Trenger absolutt mannehjelp på området.

      Liker

  7. tornerosesverden
    5. oktober 2013

    Har ikke vært på en matbutikk på fire år, så jeg må si at jeg savner å kunne handle. Men det kommer en dag 😉

    Jeg har laget ukemenyer og handlet et par ganger i uka i årevis (nå handler assistenten), så da er det ikke så gale med den handlingen. Det verste jeg visste var å gå i sirkel på butikken etter jobb for å prøve å komme på middag (som helst skulle være rask å lage, sunn og god) 😝

    Synes det nye designet ditt er fint 😊 Det eneste er at det blir slitsomt å lese kommentarer på mobilen for etterhvert som noen kommenterer det andre sier blir det smalere og smalere (hvis du skjønte hva jeg mente nå 😉)

    Liker

    • Lammelåret
      6. oktober 2013

      Skjønner absolutt at du savner å handle når du har vært så lenge borte! Kjenner et sug mot det jeg også når formen har vært for dårlig til å være med på butikken på lang tid. Da er det fantastisk å kunne være der!

      Apropos designet så vet jeg ikke hvordan jeg kan stille inn visning av kommentarer på mobil slik at det blir mulig å lese. Har sett det på mange andre wp-blogger at kommentarene etterhvert vises som en og en bokstav. Det er helt håpløst å lese.

      Liker

  8. Therese
    5. oktober 2013

    Handling er… hmm..
    Noen ganger liker jeg det (bra form), andre ganger hater jeg det (for slitsomt og skulle egentlig blitt hjemme), og så er de de gangene jeg ønsker jeg kunne orket det (fordi jeg er altfor dårlig til å gjøre det).

    Ellers, sånn på generelt, friskt grunnlag, så er det gøy å handle inn til store og eksotiske middager. Mens hverdagshandlingen er til å spy av. 😉

    Og du, det heter ikke kjerringsiden – det heter co-pilotens sete 🙂

    Liker

  9. duBedåre
    6. oktober 2013

    Det er ingenting som gjør meg mer handlingslammet enn handling. planløs handling. Jeg kan gå inn i butikken og vite at jeg trenger tre middager for 4 personer, for så å virre planløst rund i en evighet og komme ut igjen med 14 kg ris, pasta, poteter. Bare tilbehør. Ikke en grønnsak (ok, bortsett fra poteten, som jo kan brukes til alt…), ikke en fiske eller kjøttbit. Jeg er ikke i nærheten av kreativ nok til å trylle fram deilig familiemiddag av denslags. Dessuten har handleturen kosta meg all energi.

    For en stund siden tok en kokkevenninne meg i nakken og sa: nå gjør vi det! Nå dytte vi deg ett trinn høyere på kjerringstigen (ante ikke at det var flere trinn opp), nå lager vi ukesmeny og handlelister! Unger og mann fikk lov å ønske seg noen retter hver som ble fordelt utover måneden, kokken sørget for en nogenlunde jevn fordeling av fiskeretter, kjøttretter, vegetarretter. jeg tviholdt på at hver uke måtte inneholde noen ferdigretter, resteretter, middager som kunne fremstilles med minimal energi på dårlige dager. Vips bom bang. Månedsmeny oå plass, men handleliste for en uke av gangen. Utrolig lite sexy, impulsivt og sprekt, men så deilig effektivt! Jeg, eller hvem som helst annen, kan gå inn i butikken, følge liste uten å måtte forholde seg til noe eller noen, uten å ta ett eneste selvstendig valg. Resultatet er et velfyldt kjøleskap, og vissheten om at jeg hver dag har det jeg trenger til å lage inntil 7 ulike middager. så kan jeg spare ferdigpizzaen og Toro tomatsuppe til «de dagar jag ingenting vil». Funker som f! Positiv bieffekt: vi kaster mindre mat. Vi har jo bare det vi trenger.

    Vil du ha menyen og listene? De er til alt overmål sortert etter vår lokale Rema-butikk! Før de ommøblerte, vel og merke, har ikke fått oppdatert. Så kan dere selvfølgelig forandre på alt dere vil, kutte ut fiskepinner om ingen liker det osv. Gi meg et pip med en mailadresse, så kommer lista susende! velkommen til neste kjerringnivå! (0:

    Mari

    Liker

    • Lammelåret
      6. oktober 2013

      Ommøbelering av butikker er noe stort tull! Det skaper bare kaos, jo.

      «Kjerringstigen»? Wow, visst ikke om den før nå!

      Jatakk, vil gjerne ha lista, trenger inspirasjon. Fisk er den store utfordringen, synes ofte det blir så kjedelig at det ikke frister engang.

      Nytt kjærringnivå, du liksom.. *furt*

      Send den til lammelaaret@gmail.com – så snill du er!

      Liker

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 4. oktober 2013 av i Hverdagen med stikkord , , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

