Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Psykisk helse – så mye mer enn sykdom! Le litt da!

Tårene henger i trærne. Små, blanke fulle dråper har fått lys på seg; et kunstig, nesten orange lys trenger gjennom dem uten at de knuses.

De blir.

Jeg ser tårene, men føler dem ikke. Er innestengt i et varmt rom, med en tikkende klokke, tiden forflytter visst livet.

Ikke langt fra huset jeg sitter i, ble en jente voldtatt. Ingen hørte skrikene, hun kvalte dem selv. Redselen sendte henne bort til et tryggere sted, beskyttet fra det hun følte. Det kalles visst disossiasjon.

Jeg vet ikke hvor hun er, hva hun gjorde etterpå, men hun ble til en overskrift, et tall, et symbol på en gal verden. En person kalt Monsteret drepte håpet.

Mange måneder er gått, tallene er muligens doblet. Hun er en blant mange. Det verste er det som skjedde, det tyngste er det som kommer.

Hvem er der for henne nå?

**

I dag er Verdensdagen for psykisk helse. Jeg er blant dem som mener at psykisk helse er en like stor del av mennesket som den fysiske delen av oss. Derfor er det forunderlig at psykiske problemer er så stigmatisert som de er. Psykisk syke blir ofte fremstilt som potensielle bomber og drapsmenn, og det er helt feil. At «tidligere innlagt på psyk» skal være et argument for noe som helst er meg en gåte, men jeg ser det ofte nevnt i sammenhenger med kriminalitet.

Jenta som ble voldtatt er ikke skyld i det selv – uansett hvor hun var, hvordan hun kledde seg, hvor mye hun drakk. Det er fremdeles en del menn som bruker voldtekt som straff, tenk bare på trusler mot kvinnelige meningsytere i samfunnsdebatten og truslene de i blant blir utsatt for.

Psykisk helse er ikke det samme som psykiske problemer. Jeg mener vi må lære like mye om den psykiske helsen som om somatikk, og at forebygging bør få mye større fokus enn det har i dag. Forebygging av psykiske helseproblemer er det samme som å styrke livskvaliteten, og for å gjøre det ser jeg det som viktig å akseptere at vi er hele mennesker som ikke kan være lykkelige hele tiden.

Relaterte innlegg skrevet av meg:

Psykiske lidelser har lavere status enn f.eks kreft; hvorfor er det slik?

Babyblues, fødselsdepresjon og veien ut av det

Stillhet er skadelig

Verdensdagen for psykisk helse

Ensom barndom og inkudering

Hva kan du gjøre dersom barnet ditt faller utenfor det sosiale fellesskapet?

Bak enhver kvinne, rusler en potensiell voldtektsforbryter

Her finner du oversikt over overgrepsmottak over hele landet: Oversikt

.. og du? Vi må ikke ta dette så høytidelig, men slappe av og ha det gøy! Humor er en super mestringsstrategi og morsomme opplevelser den beste formen helsefremming kan ha!

Ble dagen markert på noe vis der du bor? Bryr du deg?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

5 comments on “Psykisk helse – så mye mer enn sykdom! Le litt da!

  1. tornerosesverden
    10. oktober 2013

    Tror alle mennesker hadde hatt stor nytte av teoriene i kognitiv terapi. Av å lære hvordan tankene styrer oss og følelsene våre. Av å lære ikke minst om alle tankefeller vi gjerne havner i uten at vi er klar over det.
    Det tror jeg hadde vært virkelig forebyggende. Da hadde vi hatt redskaper å ta i bruk når livet blir vanskeligere, for det blir det innimellom, for de aller fleste vil jeg tro.

    Lik

    • Lammelåret
      10. oktober 2013

      Jeg synes det er utrolig rart at vår psykiske helse får så lite fokus når den tar så stor plass. Det er ikke så mye som skal til for å gjøre oss mer kompetente, slik at vi slipper å slite med ting som er enkelt å fikse. Psykisk helse blir på mange måter diskriminert. For å løfte det litt: Det er utrolig dyrt når folk ikke mestrer livet sitt.

      Lik

  2. Ellen
    10. oktober 2013

    Når så mange sliter, tenker jeg at det faktisk er samfunnet selv som genererer problemene. Forebygging har derfor en veldig begrenset effekt. Jeg tror at kravene om å lykkes, er skyhøye i vårt samfunn. Vi lever i en stadig konkurranse om først og mest og best. Og jeg klarer ikke se psykiske problemer løsrevet fra det liberalistisk økonomiske forbrukersamfunnet. Vi kan ikke forebygge samfunnet vi lever i. Vi må forandre det!

    Lik

    • Lammelåret
      12. oktober 2013

      Helse og samfunn er ofte to sider av samme sak, både psykisk og fysisk. Forebygging trenger ikke ha kortvarig effekt, det spørs hva tiltakene er. Å legge opp til fysisk aktiviteter ved å bygge sykkelstier er eksempel på forebygging som har langsiktig effekt (også kortsiktig).

      Jeg tenker at det er viktig å tenke helhetlig, og det handler mye om hvordan kommunene organiserer lokalsamfunnet. Inkludering er et enkelttiltak som kanskje har størst effekt på helsa.

      Lik

      • Ellen
        13. oktober 2013

        Jeg har det noen ganger med å tenke veldig stort. Det er klart man kan gjøre mye i det små.🙂

        Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

