Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Akseptert lørdagskveld?

Okeida, prøver å se tv, for det er koselig, ikke sant?

Lager en dip full av E-er, glemmer den til neste gang kjøleskapet granskes.

Finner fram avisa, leser nyheter på nett.

Ser på tv, eller «ser» på tv og gløtter ned på skjermen.

Lar ungene legge seg til vanlig tid og puster lettet ut.

Spiser ikke sjokolade, det er tross alt helg.

Leser om unger som sitter med foreldrene time etter time, takker noen der oppe for unger med A, for voksentid.

Å stirre hverandre inn i øya er så slitsomt etterhvert, så det blir med de raske blikkene som avtaler hvem som tar neste tur på kjøkkenet etter noe godt.

Det er vel ikke sånn malen på lørdagskveldene er, i de gode hjem serveres det hjemmelagd pizza og snop. Tror jeg.

2013-10-12 20.15.33

Følger du malen for lørdagskvelden? Eller henger du sånn halvveis med som jeg?

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

16 comments on “Akseptert lørdagskveld?

  1. Elisabeth, Innerst i veien
    12. oktober 2013

    Vi følger nok en kombinasjon. Litt felles mat og tv-titting, litt pusling med ulikt. Noe sammen, noe hver for oss. Da jeg en lørdagskveld for en stund siden var aleine hjemme og fant fram blokkfløyta fra skoledagene, da skjønte jeg at jeg var voksen og ikke trengte forholde meg til noen normer eller maler for hva som er underholdende. 🙂

    Lik

  2. frumeyer
    13. oktober 2013

    Helt akseptert og høres deilig ut!

    Hvem er det egentlig som har funnet på at en skal være oppe lenger i helgene? Vårt knøtt bruker da hele neste dag på å være gretten…

    Leggetiden overholdes som vanlig, middagen kommer faktisk litt tidligere.. Av og til kommer det noe godteri til minste, men kan like gjerne komme en annen dag.. Tror kanskje at annerledes lørdager kommer med større barn? Ca halvparten av helgene er vi på farten så deilig å kunne ta det helt med ro når vi er hjemme.

    Stillhet, surfing, netttvtitting og et glass vin.. God nok lørdag for meg iallefall 🙂

    Fin søndag!

    Lik

    • Lammelåret
      13. oktober 2013

      Å sitte oppe lenge på lørdagene er helt strålende, men skjønner ikke hvorfor ungene skal gjøre det samme?

      Jeg har da lest om små unger som får lov til å være lenger oppe i helgene (og feriene) enn ellers, men jeg skjønner ikke moroa ved å være sjangletrøtt. Unger skal legge seg tidlig og gi foreldrene fri-tid! Haha..

      Lik

  3. Carina
    13. oktober 2013

    Godt og morsomt observert om den tradisjonelle malen;) Og fint å lese om noe annet enn den vanvittige kosen alle familer har rundt omkring;) (og nå mente jeg på ingen måte å si at du ikke har det kos!!)

    Vi er vel sånn midt på treet, tror jeg. Og har jo litt mindre barn. Selv elsker jeg helgekveldene må jeg innrømme. Spesielt fredagen. Men frem til meget nylig har disse kveldene vært forbundet med voksentid, dvs mat, vin og sjokolade (og TV så klart!) etter barnets leggetid. Men så så vi plutselig at alle rundt oss med jevnaldrende barn tydeligvis hadde med barna på lørdagsmiddagen. Ops! Så nå gjør vi litt begge deler, det som passer seg best. Normal leggetid stort sett, og mesteparten av godisen på bordet først etter leggetid. Så endrer vel rutinene seg i takt med at barnet vokser, vil jeg tro.

    Lik

    • Lammelåret
      13. oktober 2013

      Er det ikke mye kosefokus med unger overalt? Tror det.

      Kan nok være at rutinene endrer seg når unga gror til, men det trenger ikke være sånn. Er lov å håpe.

      Lik

  4. tornerosesverden
    13. oktober 2013

    Jeg har natt fra 21-9 hver dag, stort sett uten unntak. TV-underholdning i helgene er vel bare slitsomme program med masse musikk og bevegelse, så det holder jeg meg unna. Middagen spiser vi til vanlig tid når assistenten er fredig med den.

    Sønnen min, som bor her annenhver uke, får være oppe litt lengre i helgene og får også litt gotteri på lørdager. Og så hender det jeg stjeler en liten bit eller to, for det tåler kroppen min 😉

    Men drømmen er selvfølgelig litt mer helgekos – en gang.

    Lik

    • Lammelåret
      13. oktober 2013

      Tv er ofte bortkastet til, men enkelte unntak fins. Du går ikke glipp av noe særlig. Det er mye bedre å taste og lese på en skjerm, da kan en til og med justere lysbalansen på skjermen!

      Ønsker at drømmen din snart et et gammelt minne og er gått over til å bli en selvfølgelighet.

      Lik

  5. Abelone
    13. oktober 2013

    Følger nok ca malen. Er vi hjemme er det vanlig leggetid for barna, gjerne etterfulgt av en film og snop for oss voksne. Hender det blitt litt senere for oss voksne, men vi har tross alt en dag hver å sove lenge på.

    Denne helga hadde vi besøk. Da blir det ikke noe tv-titting. Og det var veldig uvant å ha en 12-åring samme med oss det meste av kvelden. Lurer på om jeg blir vant til det når jeg får så store barn?

    Lik

    • Lammelåret
      13. oktober 2013

      Vet ikke om du blir vant med det.. jeg skulle gjerne puttet ungene i senga klokka 18, men det er vel for drøyt når de har gått på skolen noen år.. haha.. Voksentiden er truet når ungene blir store, sånn sett: Nyt de små!

      Lik

  6. tonetrinn
    15. oktober 2013

    Innlegget ditt får meg til å mimre litt.

    Små barn bør bare være lenge oppe hvis de betaler med å sove lenge neste morgen! Har de ikke den evnen bør de legge seg tidlig! 🙂

    Når det gjelder større barn så er det veldig kos å være sammen på lørdagskvelden, det blir naturlig. 10-12 år er jo selve gullalderen. I den tiden fulgte vi malen for det meste. Det ble mye pizza.
    Å ha felles kos med en annen familie er også veldig koselig på en lørdagskveld.

    Plutselig sitter vi alle i hvert sitt rom med hver sin skjerm og vi voksne lengter tilbake til tiden da ungene syns det var stas m pizza tv og brettspill sammen med oss.

    Og man har all den voksentid man drømte om i småbarnsfasen, og mere til. Og vi må finne nye ideer for lørdagskvelden…

    Disse fasene i livet er ofte lettest å se i etterkant synes jeg!
    Men mal må ikke bli en tvangstrøye. En positiv ting med mal, er at man ikke behøver å finne på noe nytt hele tiden!

    Lik

    • Lammelåret
      20. oktober 2013

      Kjenner at jeg bir sittende og nikke til det du skriver, tonetrinn. Har ikke så mye å tilføye.

      Lik

  7. fjellcoachen
    19. oktober 2013

    Sto opp mormortidlig i dag lørdag (0630) og husket plutselig hvorfor jeg er enig med Lammelaaret etter en lang og aktiv dag på litjmors premisser. Lørdagskveld med tre voksne, snop og hver sin pc, og småsnakk innimellom. Vi hører til, noen ganger er det godt å vite også når vi ikke har all verden å gi…

    Lik

    • Lammelåret
      20. oktober 2013

      Etter en lang dag er det godt å flate ut, og slippe å lage en aktiv kveld i tillegg.
      Å være bestemor blir litt annerledes, for enkelte unntaksdagers skyld går det meste.

      Barnebarn har sin egen sjarm, eller hva? Høres slik ut.

      Lik

  8. Anne
    26. oktober 2013

    Den tradisjonelle lørdagskvelden er byttet ut med lan-party kombinert med tv-titting, mat og godis hos oss. Lørdagskveld er med andre ord «frikveld» for alle, og det trenger vi etter en travel uke. Det blir det gode hyggelige lørdagskvelder av. Gutta får «henge» på nettet med sine venner som de spiller og skyper med, mens vi voksne kan se litt på tv, prate, surfe og ta en lur hvis vi ønsker det. Og så har vi selvfølgelig et samlingspunkt rundt maten som er veldig hyggelig med prat og humor.
    Vi prøver å ha vanlig leggetid for barna også i helgen (avviker kanskje en time), og det nyter ukedagene godt av.

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 12. oktober 2013 av i Hverdagen med stikkord , , , , , , .

Twitter-oppdateringer

