Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Matblogging: Brødlei? Bak heller kjeks!

Hvis du spiser tre brødmåltider hver dag og er av det standhaftige slaget, blir det temmelig mye brød i løpet av ett år. Ikke noe galt med brød, selv om Fedon Lindberg har gjort sitt for å få oss til å tro det, og i stor grad har lykkes.

For variasjonens skyld kan det være greit å veksle med noe annet, men hva?

Kjeksene jeg gir deg oppskriften på her, er i utgangspunktet hentet fra matserien Spennende Mat, men jeg har endret litt på noen av ingrediensene og mengdene. Jeg vet ikke om jeg kan påstå at oppskriften da er min? Hva mener du? Hvis du er interessert i originalen, har du mulighet til å sjekke den ut.

Rugkjeks

Ingredienser

300     g smør, romtemperert

1        dl rårørsukker

4        dl hvetemel

3 3/4  dl rugmel

1 1/2  ts bakepulver

6        ss kaldt vann

Evt noen helkorn

Gjør dette

Smør og sukker røres hvitt for hånd (husmortrim!), tilsett resten av det tørre og bland godt. Ha til slutt i vannet og kjør deigen raskt sammen.

Settes kaldt, cirka en halv time

Ha litt mel på bakeplata. Kjevle deigen tynt, ca 3-4 centimenter. Press ut kjeks til ønskede former, bruk eventuelt et drikkeglass til å stemple ut kjeksene med.

Legg kjeksemnene på en stekeplate dekket med bakepapir og lek deg med en gaffel.

Press ut et hull i midten av hver kjeks. Jeg pleier å bruke et kjernehusjern til oppgaven.

Stekingen

Stekes ved 175 grader, midt i ovnen, cirka 12 minutter (kontroller underveis).

Avkjøles på rist.

2013-04-04 20.46.13

Spis, drikk og elsk

Jeg har bakt disse kjeksene mange ganger og de faller alltid i smak for små og store. De er gode med ost eller med mandarinsyltetøy til. Og en god kopp te!

Og du? Den elskingen gir jeg ikke oppskrift på her..!

**

Er du brødlei? Eller lei av alle kostholdseksepertene som alltid mener noe om hvordan vi spiser?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

7 comments on “Matblogging: Brødlei? Bak heller kjeks!

  1. villkatta
    21. oktober 2013

    Spennande! Dessverre tålar eg ikkje kveite, rug eller bygg, men er glad i å bake likevel. Eg lyt velje glutenfrie variantar, men kombinasjonen ost, kjeks og ein kopp te slår aldri feil 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      21. oktober 2013

      Det høres slitsomt ut, villkatta! Hvordan fant du ut at du ikke tålte dette? Det er vel ikke så lett å gjenkjenne symptomer og koble dem opp mot sykdom/intoleranse, sånn i første omgang.

      Jeg har inntrykk av at det er blitt bedre marked for glutenfrie produkter de siste årene. Det er bra, slik at man slipper å føle seg veldig annerledes bare fordi en ikke kan spise de mest vanlige varene.

      Te-en slår aldri feil, nei! – og godt er det!

      Lik

  2. Mariann
    21. oktober 2013

    Muligens et litt dumt spørsmål, men må man lage hull i midten av kjeksen, eller er det mest for syns skyld?

    Lik

    • Lammelåret
      21. oktober 2013

      Hei Mariann!
      Hvis jeg husker riktig så er det for at de ikke skal «krølle seg», men jeg er ikke helt sikkert, altså. Du kan prøve å steke noen med og noen uten huller og fortelle meg om forskjellen etterpå?

      Det ser fint ut når de henges opp, og DA må du hulle de!

      Lik

      • Mariann
        31. oktober 2013

        Har testa! Både med og uten hull, med og uten prikking, og med og uten pepperkakeformer (bakte med toåring). Alt funka like fint, syns jeg. Bortsett fra at jeg glemte et brett i ovnen i middagslaginga, og brente de kjeksene. Ikke fullt så smart.

        Så inntil jeg får et fornuftig og dekorativt sted å henge kjeksene, lager jeg dem nok etter innfallsmetoden. Sikkert er det i hvert fall at de ble veldig gode, og de blir garantert laget igjen! Takk for oppskrift.

        Lik

    • villkatta
      22. oktober 2013

      Eg har irritert tarm syndrom (IBS), og legen anbefalte at eg undersøkte noko som heiter FODMAP – det er ei forkortning på ei spesiell type karbohydrat som triggar gjerne IBS. Det er ganske ny forskning som ikkje er så velkjend i Noreg endå, så eg har måtte henta mykje informasjon frå utlandet. Men for meg så har dette stemd 100%, så eg er letta over å ENDELEG funne ei løysing på «tarm situasjonen» min 🙂

      Lik

  3. Refleksjon på livsvegen
    21. oktober 2013

    Herlig!
    Takk for oppskrift.
    Må prøvast 🙂

    Nattaklem

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 21. oktober 2013 av i Mat og oppskrifter med stikkord , , , , , , , .
