Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Matblogging: Fisk deg opp!

Spis fisk og bli laks!

Fisk er no’ dritt.. eller det er jo ikke det, men å få nok fisk i løpet av en uke – og siden i løpet av en måned og et år, det er ikke lett!

Vi har ikke tilgang på fersk, gratis fisk og dersom vi skal kjøpe fersk fisk så vil maten utgjøre en veldig mye større del av utgiftene hver måned enn det gjør i dag. Frossendisken frister lite. Oppskriftene jeg finner er ofte krevende og på kokkenivå, altså helt uaktuelt for meg/oss å lage.

Hva gjør jeg da? Fisk må vi ha!

Joda, jeg har funnet en meget enkel oppskrift på tunfisksalat, som duger. Hvis jeg bare orker kutte en sjalottløk, og finne et par t-skjeer, så er det meste gjort.

Slik lager jeg tunfisksalat:

1 boks tunfisk (jeg foretrekker i olje)

1 sjalottløk – kuttes i små biter

1 1/2 ts knust chili på glass

lettmajones eller yoghurt naturell – nok til å få ønsket konsistens

2013-03-28 17.03.27

Gjør dette:

Del tunfiskflakene med en gaffel, hiv i en bolle, hiv i resten av ingrediensene. Pynt med tynne skiver av rød paprika.

Bare et utgangspunkt?

Jeg synes salaten er god som den er, men det er sikkert ingen ulempe å eksperimentere med hvitløk, kapers eller krydder.

2013-03-28 17.17.31

Synes du det er enkelt å finne oppskrifter med fisk? Er du kanskje en sånn rar person som ikke trenger oppskrift for å lage noe godt?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

13 comments on “Matblogging: Fisk deg opp!

  1. molar85.blogspot.no
    27. oktober 2013

    MMMmm, det så godt ut. Jeg pleier å lage en annen variant.. hardkokt egg, tunfisk, majones og selleri.. Det er også supergodt 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      27. oktober 2013

      Du bare moser alt sammen, finhakker egget?

      Slik salat passer forresten godt i pitabrød!

      Lik

  2. Monstermønster
    27. oktober 2013

    Godfisk.no er redningen her. Overkommelige oppskrifter for meg som gjerne vil ha fisk, men som er ganske blank på oppskrifter.

    Lik

  3. Janne
    27. oktober 2013

    Jeg bruker sjeldent oppskrifter. Men tunfisk er et bra tips, det spiser vi egentlig aldri her i huset, og jeg aner ikke helt hvorfor. Får prøve å introdusere det, tror jeg.

    Lik

    • Lammelåret
      27. oktober 2013

      Det hadde vært morsomt om du ville prøve tunfisksalaten, Janne!
      Tunfisk metter godt og varer lenge, så det er en bra egenskap, hehe..

      Du må fortelle meg om det, hvis du tester!

      Lik

  4. John Olav Ytreland
    28. oktober 2013

    Jeg elsker tunfisk, men vi spiser det dessverre ikke så ofte (omtrent en gang i måneden). Kona mi er fra USA og der advarer de mot å spise tunfisk ofte p.g.a. høyt kvikksølvinnhold. Jeg vet ikke hva myndighetene anbefaler i Norge. Irriterende at vi må være forsiktig med noe som er godt og i utgangspunktet sunt, Men når vi har tunfisk tror jeg det er sammen med majones, epler og egg.

    Lik

    • Lammelåret
      28. oktober 2013

      Æjsda, så dumt! Er det høyt kvikksølvnivå i all tunfisk, eller avhenger det av fangstområder? Betyr det noe om det er hermetikk eller fersk?

      Lik

      • John Olav Ytreland
        28. oktober 2013

        Jeg vet dessverre ikke mer om det, men det kan vel ikke være like ille over alt. Men amerikanske myndigheter stoler i alle fall ikke på den som er fisket i USA.

        ++++++++++

        ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

        Lik

  5. Susanne
    28. oktober 2013

    Jeg bruker sjelden oppskrifter til fisk. Det går mye i fiskefilet i folie sammen med div rotgrønnsaker og forskjellige typer løk. (Purre, kålrot, gulrot, reddiker, sellerirot, nepe, gul løk – bare for å gi noen ideer…) Fersk fiskefilet er helt klart best, men frossenfilet er faktisk ikke så verst det heller. Med litt sitronsaft over blir den saftig og god!

    Lik

  6. Therese
    28. oktober 2013

    Er så enig med deg ang fisk. Ikke lett å få til.
    Jeg har blitt mindre kresen på fisk. Før måtte det være fersk fisk, men jeg hadde lyst til å spise fisk oftere enn jeg kunne spise fersk. Så da har jeg eksperimentert en god del med frossenfisk. Fiskesuppe er veldig bra med frossenfisk, og da kan man kjøpe den billige varianten. Samme med hjemmelaget fiskegrateng, det er enkelt og greit i en ME-hverdag og frossenfisken funker glimrende til formålet.

    Så lager vi fiskepinner – dvs.hjemmepanerte fiskebiter 🙂 Det er poppis.

    Noe jeg har laget i det siste er stekt torsk (finnes fine, frosne fileter som ikke koster skjorta) med potetpure, sprøstekt bacon, hjemmelaget smørsaus (reduser fløte, ha i godt med smør, litt sitron og salt&pepper). Gulrot og rosenkål til. Det er så godt at det nesten ikke er til å holde ut 😉
    Helgemat, for det tar litt tid, selv om det er enkelt og greit.

    Så er det røkt kolje med hvit saus, poteter og gulrøtter. Favoritten fra jeg var barn; gul fisk 🙂
    Seibiff med løk (kjøp seien enten frossen eller fersk og paner selv, det er såå godt og sei er billig)
    Seikaker – bruker frossen sei, det er billig og fungerer helt utmerket til fiskekaker.

    Og så er det favoritten – sushi. Nam.

    Mangler ikke fiskeoppskrifter, egentlig.

    Og tunfiskoppskriften er noe jeg gjerne fikser til lunsj, det er veldig godt. Noen ganger har jeg også oppi selleri og egg, det er godt.

    I morgen tror jeg det blir torsk her. Blir sulten av sånne matinnlegg 🙂

    Lik

  7. Nina Elisabeth
    28. oktober 2013

    Jeg er ikke god på fisk, så her går dte oftest i laks. Stekt i ovnen med ulike grønnsaker. Gjerne i folie med en klatt rømme.Eventuelt går jeg for den klassiske varianten med kokte poteter og agurksalat.
    Laks i stekeovn kan nesten ikke gå galt.
    Men forrige dagen da tydde jeg til Findus sin nye fiskegreie. Fiskestykker som ligger i porsjonspakker (laks eller torsk) med ulik smak. Jeg testet torsken med pesto på, og den var faktisk god. Faktisk så god at jeg måtte skrive om den på bloggen min.
    Ikke noe man kan spise hver dag, siden det koster i overkant mye. Meeeeen, det funker en skjelden gang 🙂

    Lik

  8. Tilbaketråkk: Mine spise-ute-i-naturen-favoritter | Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 27. oktober 2013 av i Mat og oppskrifter med stikkord , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

