Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Halvveismamma

Å gå gravid er å bære på drømmer og forestillinger om alt som skal skje.

Å bli gravid er å bli konfrontert med egen barndom og å gjenoppleve noe av den. Det er ikke til å komme forbi at påvirkningene, særlig fra glansblogger og klikkulturen, er massiv i dag – selv sammenlignet med da jeg ble gravid første gang.

Jeg tror at nett som sosialt møtested påvirker ens syn på hva som er viktig og at presset på de feil tingene gjør at folk sliter ræva av seg i streben etter noe som ikke er viktig i det hele tatt.

Som veldig mange av dere vet lever jeg et litt alternativt liv, som går utover måten jeg kan være mamma på. Det har vært en lang prosess å komme til at det er godt nok å være slik jeg er til tross for mangler og savn.

Da jeg begynte å dele enkelte innlegg på babyverden, var det viktig for meg å få ut et innlegg om hvordan det er å være mamma når jeg har sykdommen ME. Jeg tror nemlig at mine perspektiver og min historie kan gjøre det litt lettere å være mor på sin måte, for en og annen person der ute. I det minste kan det vise noen at de ikke er alene om å være ufullkommen, men likevel gode nok.

Så jeg vil geleide deg inn på babyverden for å lese innlegget mitt Halvveismamma. Innlegget er kun publisert der inne.

Del det gjerne slik at det kan nå ut til folk som ellers ikke følger meg eller bloggene mine. Innlegget ligger også lenket til på Facebook. Du finner det på lammelårtankers facebook-side. Fint om du vil dele der inne også!

Håper du ikke synes det er masete å bli bedt om å dele! Gjør det bare dersom du synes innlegget er viktig nok!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

13 comments on “Halvveismamma

  1. ToPlussTre
    6. november 2013

    Det var et nydelig innlegg du hadde skrevet der! Sitter med en klump i halsen. Du peker på mye viktig som er lett å glemme! Jeg prøver virkelig å være bevisst de små gledene og huske hva som er viktig og hva som kan vente i en hektisk hverdag. Unger bryr seg jo til syvende og sist mest om at det er noen der som ser dem, hører dem og kan veilede dem. Jeg er helt sikker på at du er en veldig god mamma for dine barn, akkurat på din måte! Ønsker deg en fin kveld.

    Lik

    • Lammelåret
      6. november 2013

      Det var godt å høre, ToPlussTre!

      Det er noe med det å dele av ens erfaringer og ikke bare skrive om temaer som er distanserte fra meg. Gi litt av meg selv, som det heter..

      Jeg har et stort ønske om at folk slapper mer av og ikke gjør en masse greier fordi de tror det forventes, men heller spør seg om hvorfor akkurat dette er viktig: Hvem gjør jeg det for? Det er så dumt å slite på seg utbrenthet i streben etter falsk lykke. Men: De fleste lærer mest av egne erfaringer. Det er litt dumt en del ganger.

      Lik

  2. Carina
    7. november 2013

    Kjære deg, for et nydelig sårt, vakkert og ærlig innlegg. Takk for at du deler, jeg synes du er tøff. Og du gav meg mye å tenke på!

    og PS: for et fint bilde av deg, da!

    Lik

    • Carina
      7. november 2013

      Også burde jeg vel kanskje kommentert inne på Babyverden..jaja, neste gang!

      Lik

      • Lammelåret
        7. november 2013

        Hei Carina!

        Jeg synes det er supert at du kommenterer her og ikke på babyverden!
        Takk for fine ord. Når jeg leser innlegget nå ser jeg så tydelig feilene: ord som skulle vært skiftet ut for bedre lesbarhet og slike ting, men det er vel bare meg.

        Ord til ettertanke er alltid lurt. 😉

        Lik

  3. MSS
    7. november 2013

    Sterkt å lese, men som du sier, det kan gjøre mammarollen for andre i samme situasjon litt enklere. Jeg er selv 24 år, har ei datter på 16 mnd, er 6 uker gravid med nr 2 og har ME. Det er til tider tøft, men jeg skal klare dette, det er dette jeg lever for, være mamma til mine barn!

    Lik

    • Lammelåret
      7. november 2013

      Fysøren, det høres tøft ut, MSS!

      Jeg håper du har folk rundt deg som kan avlaste? Jeg kjenner deg ikke, men hver gang jeg hører slike historier kjenner jeg at jeg blir litt stressa, for jeg hadde det veldig tøft da jeg hadde små. Det får konsekvenser for funksjonsnivået.

      Det er ikke noe i veien med innstillingen din iallfall!
      Ønsker deg lykke til med alt du har foran deg. Ønsker deg alt det beste!

      Besøk gjerne min andre blogg: melivetpaaslep.wordpress.com

      Lik

      • MSS
        7. november 2013

        Ja det har jeg! Min samboer er fantastisk, og vi har hjelpsomme foreldre på begge sider:)
        Det er tøft med små i slike situasjoner, men jeg har stor tro på at det er jenta mi og mitt neste barn som holder meg såpassa oppegående som jeg er også:) ingenting er så motiverende som sine barn!:) det er ikke alltid nok, men jammen er det mye!

        Lik

        • Lammelåret
          8. november 2013

          MSS

          .. men husk på at hvis det blir for tøft, så kan pappaen overta permisjonen din. Det kan være godt å vite.

          Lik

  4. Camulen
    7. november 2013

    Takk for et nydelig og ærlig innlegg!! Det rørte meg veldig!
    Kanskje nettopp det at du har ME også gjør det enklere for deg å virkelig nyte de små øyeblikkene jeg tar for gitt? At du – og barna dine – sånn sett får mer ut av de stundene de har deg og din fulle oppmerksomhet?

    Jeg mener ikke være naiv og «romantisk», jeg bare undrer… :o)

    Lik

    • Lammelåret
      8. november 2013

      Jeg tror du har rett og jeg tror du tar feil, for jeg vet at jeg raskt vender meg til det funksjonsnivået jeg til enhver tid har. Likevel: jeg glemmer ikke mine dårligste perioder og vet godt hvor skjørt livet er og hvor viktig det er hva jeg velger. Jeg prioriterer nok mer bevisst og langsiktig enn folk som ikke er bevisst energinivå sitt eller sin tid. Det er godt man kan lære noe av kjipe ting.

      Takk for at du leste, Camulen!

      Lik

  5. Drømmelykke
    8. november 2013

    Så sterk du er som våger å sette ord på dette! Håper innlegget ditt kan bidra til mer åpenhet rundt ME som jeg i mange tilfeller tror er en svært misforstått sykdom! Ønsker deg en fin helg 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      8. november 2013

      Takk for at du leste, Drømmelykke!
      Innleggene jeg skriver om dette er mye delt, så jeg håper at de når frem til «rette vedkommende». en gang i blant iallfall.

      Ønsker deg en strålende helg!

      Lik

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 6. november 2013 av i Personlig med stikkord , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

