Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Adventkondis og adventskaos

I hele oktober har det vært stille, med bare små nys av unntak. Når november trer inn er det med vaklende skritt. Når november nærmer seg slutten, det er da det begynner å gå fort.

ADVENT

(det er nesten så jeg skjelver)

Adventstiden, med pakker til  gavekalender som startsskudd, er den mest strevsomme tiden på året. Forventningene fra samfunnet om hva som er riktig å gjøre, er mange og tunge. Det er et gruppepress der ute! Unger vil være som andre unger og mødre vil være minst like gode som andre mødre. 

Hvorfor må vi alltid være best for å være gode nok?

Folk blir mer materialistiske og stressa for hvert år som går og jeg spør hvor blir gleden av? Hvorfor stresse dersom det bare gir stress? For hvems skyld sliter du deg ut?

Gavekalenderen er startsskuddet, så kommer resten i kjapp rekkefølge

  1. Julekort til hele verden (det tar et par måneder siden perfekte bilder må tas)
  2. Hyppige oppdateringer i sosiale medier (det som ikke er dokumentert og som har fått likes, er ikke gjort)
  3. Luciadrakt og -kaker og -kaffe (vi som har skolebarn slipper unna, selv om vi ikke har lyst)
  4. Bakedager (butikkbakt er for pingler)
  5. Individuelle julegaver – helst dyrere enn i fjor
  6. Individuell innpakning – må fargekoordineres (helst med egenprodusert papir)
  7. Riktig og oppdatert julepynt (kan ikke henge etter, i det minste må det gamle friskes opp med noe nytt innimellom)
  8. Julemarked, juleverksted og avslutninger (må spise grøt minst to ganger i uken)

.. og husk at du alltid alltid må være lykkelig! Litt sliten er greit, men lykkelig lell!

  (Obs! innlegget er redigert ned etter første publisering)

2013-11-17 16.10.06

**

Andres blogginnlegg: 

Hvorfor må vi være så forbannet lykkelige?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

14 comments on “Adventkondis og adventskaos

  1. Cecilie
    17. november 2013

    Jeg bryr meg fint lite om hva andre gjør og mener bør gjøres. Her har vi våre tradisjoner som vi har skapt selv, og disse samstemmer med de verdier jeg vil guttene skal ha med seg videre i livet.

    Pakkekalender blir det i år, men av det slag med enkle, noen praktiske og andre morsomme, billige gaver og at de kun får annehver dag. Ellers har vi snakket mest om hva vi skal lage til familien i år og hvem vi skal gi ekstra hjelp og oppmerksomhet dette året.

    Her er advent kos, og vi gleder oss til 1. des da vi endelig skal kjøpe første kakemann (som er særegne for Sørlandet tror jeg?), julebrus og marsipan. Så skal vi lage litt gaver, kaker og pynt innimellom (når ork og ledig tid sammenfaller), bruke juleservice til hvert måltid og snakke mye om hvorfor vi feirer jul og hva det store bildet er (som er trosbasert for vår del).

    Håper du og dine får mange gode og herlige stunder og at felles glede og varmt fellesskap får blomstre rikt. Varm klem med mange gode ønsker din vei.

    Lik

    • Lammelåret
      26. november 2013

      Som alternativ til adventskalender, lurer jeg på om det er smart å heller markere adventssøndagene. Det er et komprimiss som er overkommelig å gjennomføre, det blir ikke så mye greier før 1.12 og ingen ekstra ting i den forbindelse på hverdagene.

      Høres ut som en fin adventstradisjon dere har!

      Lik

  2. underveis
    17. november 2013

    Jeg føler jo i blant sånn midt i november at det er ganske mye som ligger foran meg/oss. Men jeg vil tviholde på at vi velger jo selv, det å kose seg med juleforberedelser er ikke det samme som å stresse – det er heller ikke ensbetydende med å pøse ut med penger. Og våre greier – det gjør vi ikke for å imponere noen andre.
    Det jeg synes er mest «strev» det er alle de avslutningene og opptredene og alt det som vi «må» på rundt om kring. At det er kjøpepepperkaker og «kanskje kommer nissen» på hvert hjørne annenhver dag – i stedet for at vi kan pusle og bake og kose oss hjemme. Det er klart vi kan droppe det – i prinsippet – men vi kan jo EGENTLIG ikke la være å gå på et av barnas juleavslutninger eller nøye forberedte opptredener….
    Og ja – jeg lager kalender.

    Lik

    • Lammelåret
      26. november 2013

      .. det er det jeg også tenker; at selv om det liksom er frivillig, så ligger det et press på å delta og ha mange greier fordi «alle andre» gjør det samme. Å bare avlyse, går liksom ikke an.

      Lik

  3. Bøllemamma
    17. november 2013

    Jeg er stort sett ferdig med alle juleforberedelser (føder om 10 dager og har ingen planer med å styre etterpå med et operasjonssår på tvers av magen, og mannen kommer til å ha nok å gjøre med å holde (h)jula i gang). Slik gjør vi det:
    1. INGEN julekort. Vi laga sånne bildekortgreier i forfjor, men de blei aldri sendt ut. Bare pes hele greia, det er sånt man har FB til.
    2. Har oppdatert fb og er ferdig med det og – var ferdig med alle julegaver før oktober var over.
    3. Vi bakte glutenfrie lussekatter her en helg og kosa oss med det, et par av dem er fryst ned og skal leveres i barnehagen til den 13.12. Det var Lucia for i år.
    4. Se over, pluss at vi laga kakemenn i dag som vi spiste opp med det samme. Så er vi ferdige med hele greia. Dessuten har jeg kjøpt ferdig fryst glutenfri pepperkakedeig, en til en sakte dag heime, og en til barnehagen så jeg vet mini har der når alle de andre lager.
    5. Har vært på flyttesalg og opphørssalg i løpet av året, og i år koster julegavene en tredjedel av det de gjorde i fjor.
    6. Har brukt brunpapir, noe gammelt gaveband og laga til fra lapper av rødt papir som jeg har putta et klistremerkestjerne på og så har jeg skrevet god jul. Burde være bra nok. Og det er kun der jeg ikke hadde fått butikken til å pakke inn for meg (det kan man nemlig gjøre om man er grytidlig ute som vi har vært i år).
    7. Julepynten vår blir sjelden oppdatert, ser ikke poenget, og min yndlingsjulepynt er en engel i papp som er litt musespist på den ene vingen, den har jeg hatt siden jeg var liten og jeg vil helst at den er i toppen av treet.
    8. Julemarked og verksted hopper vi like godt over. Vi pusler og lager som vi pleier, skjønner ikke hvorfor det skal lages mer til jul og mindre resten av året (=alt for å unngå at tven er for mye på).

    Lykkelig blir jeg når ungen er ute og alt har gått bra. Dessuten er det en skikkelig lykke å være ferdig med alle forberedelsene kjempetidlig, senke skuldrene og bare surre og kose oss i lag.

    Å, og pakkekalender er for bestemødrene å lage, hvis ikke dukker det opp en Playmobilkalender her i huset. Fort gjort i en port.

    Kos deg med juleforberedelsene dine!

    Lik

    • Lammelåret
      26. november 2013

      I morgen får du barn! Stas!

      Jeg ønsker deg lykke til. Kjempebra at du har lagt til rette for den nye tiden slik at du slipper å tenke jul med nyfødt.

      Enig i tanken om at besteforeldre kan lage pakkekalender, tror det er stas både for giver og mottaker.

      Lik

  4. Ellen
    17. november 2013

    Jeg er gift med en mann fra et land som ikke feirer jul med noe særlig annet enn å gå i kirka. Fornuftig! Det tok litt tid og noen patetiske krangler kvelden før kvelden før jeg innså at hans måte å ta det på var smartere enn min. Nå har jeg kapitulert. Og føler meg julefri! Vi leverer ut gaver julaften morgen for å hindre julaften i å bli Den Store Mase Og Krangle Dagen. Og av gaver er antallet 4 til hvert barn. Nok er nok. Pakkekalender er dårlig for miljøet og dessuten liker vi Jesus her i huset. Så vi har julekrybbe. Og bok og papirkalendre som hører til og tapes igjen på nytt hvert år. Supert. Ellers får ikke ungene lov å se Jul i svingen eller andre juleprogrammer som ikke handler om Jesus før jul. Der er vi strenge. Stakkars små. Men konkurransen om oppmerksomheten er for stor, så vi har tatt våre valg. Advent handler hos oss om Maria og Josef og eselet på vei til Betlehem. Og jula handler om at Jesus ble født.

    Jeg høres jo virkelig ut som en julemoralist! Hehe! 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      26. november 2013

      Julemoralister må gjerne skrive her, synes det er topp! Jeg skulle gjerne moralisert enda mer!

      Lik

  5. Ann Judith
    19. november 2013

    Jeg tror at vi sakte men sikkert tar livet av den komersielle jula. Hedigvis:)
    Til slutt blir generasjonene etter oss så møkk lei at de tar en fakkel og vandrer i protest mot stress og kjøpehysteri. Tror jeg. Håper jeg.
    Mine unger har blitt voksne. Vet du hva de husker best fra barndommens jul? Kosen. Den stille ettermiddagen med sang og tente lys. Gavelagingen ble gjort på én dag, men den huskes som den store juleforberedelsen. Jeg skal ikke lyve og si at gavene på julaften ikke betydde noe. De var euforiske. Men i ettertid var det stemningen, samholdet og varmen i hjertene som betydde noe.
    Nå gleder de seg allermest til vår nye trdiasjon: sjampislunsj på julaften;) Med julesanger i bakgrunnen og allsang innimellom. PS: vi drikker ikke mye, nei. Bare sånn at mor senker skuldrene og nesten glemmer å sette ribba inn i ovnen;)

    Lik

    • Lammelåret
      19. november 2013

      Det ville vært veldig bra!

      Kan være at materialismen mange av dagens foreldre til små og større barn viser, får en motreaksjon når ungene blir voksne selv. Det har vel en naturlig slutt, får vi håpe.

      Senkede skuldre er det beste!

      Lik

  6. Nattugla
    22. november 2013

    Litt trist å innrømme, men hvert år går jeg julen i møte med litt skrekkblandet fryd. Mer skrekk enn fryd egentlig før alt er i mål. Ikke misforstå jeg elsker julen, men det er så mye styr, så mange forventninger, så mye man ‘må, Jeg ønsker en koselig,fredelig jul, med mindre fokus på gaver og mer fokus på kos. Vi tar fotokort julekort – mest fordi jeg syntes det er hyggelig å få julekort i posten og tenker at slutte vi så får vi iallefall ingen tilbake 🙂 Julegavene blir ikke dyrere men billigere enn i fjor – har alltid budsjett. Og ser ingen grunn til å overgå de se har mye mer å bruke enn oss. Det er tross alt tanken som teller, eller? Jeg håper vi orker bake litt julekaker – fordi det er hyggelig å gjøre noe sammen. Pynte hus og pynte tre er en oppgave for alle i huset – koselig. Og vi mimrer over gammel pynt – sjelden vi kjøper noe nytt, vi har jo allerede julepynt. Flere år har vi reist til utlandet i julen, det har vært koselig, men for barna er det nok aller morsomst å være i Norge. De skulle gjerne feiret sammen med hele familien – på begge sider samtidig, men det orker ikke jeg. Har lyst til å gjøre mye mer, juleverksted, julegrantenning, julekortproduksjon, ja hele sulamitten. Men ikke har jeg overskudd og hvordan vi skal få tid mellom lekser og fritidsaktiviteter aner jeg ikke. Men jul blir det uansett. Bare vi husker å ta det med ro, ikke stresse for mye og ikke bry oss med hva andre gjør : vi feirer alle jul på vår måte. Og her i huset er det pakkekalender – med småsaker, litt nytte og litt godt – og blir jeg tom for ideer, legger jeg ved en bok eller en film 😉 God Førjulstid alle sammen.

    Lik

    • Lammelåret
      26. november 2013

      Jeg har kuttet ut julekort, jeg, og om det innebærer at folk ikke sender til meg fordi de ikke får «tilbake», så tenker jeg at folk sender julekort av feil grunner. Hvis noen virkelig tror at jeg ikke ønsker dem en god jul bare fordi de ikke har fått et kort det står på, vel da..

      Jeg prøver å bare gjøre det som gir glede eller som er helt nødvendig. Førjulstiden innebærer mange flere oppgaver enn andre måneder, så det gjelder å begrense innsatsen. 😉

      Lik

  7. duBedåre
    26. november 2013

    Haha, denne likte jeg, du! Her sitter jeg, temmelig utslitt som vanlig, men nokså lykkelig. Julekortbildene tok jeg i går kveld, bare tullebilder, men pytt! Får jeg kobla på printeren, så kanskje det blir julekort i år, i motsetning til i fjor?

    Kakebakst er for kjerringer (ok, minn meg på å signere som anonym…), jeg elsker det, men gjør det gjerne med god hjelp av Toro og andre halvfabrikata. Og helt til andre tider av året, ikke fordi jeg MÅ i desember!

    Adventskalender: Lego, mye billigere og mindre energikrevende enn gavekalender. Og guttas eget førstevalg.

    Gaver: kjøpt og laget gjennom de siste månedene, det meste på nett. Har du sett den lille «pakkes som gave» knappen til å huke av på nettsidene? De mest ukurante pakkefasonger pakkes ferdig på 0,3 sekunder, i alle fall i min ende av nettlinja.

    julegrøt: skulle GjERNE inntatt det to ganger i uka, det er jo verdens enkleste middag å lage, og så godt! Men akkurat her banker den litt sløve flink-pike meg på skuldra og sier at ordentlig middag har grønnsaker, så det får bli unntaksvis…

    nåvel. nærmer jeg meg slutten av lista? Og fortsatt nøyaktig 5 uker til jul?? hva i all verden skal jeg bruke tia til? bortsett fra å koble til printeren? Nyte 5 uker med ro og harmoni i heimen, tilbringe vært ledige minutt med barn som higer etter denne herlige tiden sammen, uten så mye som å nevne minecraft eller star wars? O, lykke!

    Kanskje myten om syv hjemmebakte sorter er en sysselsettings-strategi? Lediggang er jo som kjent roten til alt ondt, og det (ondt) tar seg dårlig ut i den salige førjulstid!

    God advent! Forhåpentligvis sånn passe lykkelig.

    (og det tipset om champagne nok til å senke skuldre og glemme ribba, skal jeg jammen ta med meg! Takk!)

    Lik

    • Lammelåret
      26. november 2013

      Godt at noen ikke tar det så høytidelig med julekort(bildene), virker som om mange legger mye i det.

      Ikke noe galt i grøt – så lenge den lages av andre! Hiv i en persilledusk, så får samvittigheten det så fint, atte!

      Hahaha, morsomt bidrag, duBedåre!

      Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

