Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Flaks at hun overlevde?

Den kaldeste tiden på året er den farligste tiden på året.

Med alkoholer inn kobles andre ting ut.

Forfrosne jenter med gelébein i høye hæler. Litt bedre påkledde gutter uten hæler. De har vært på by’n og skal hjem fra den, men skal bare hvile litt først. Veikanten med snø er herlig avkjølende – for en liten stund.

Bekymringen for tyntkledde, overstadig berusede jenter er vel det ulitmate tegnet på hvor voksen en selv er blitt – særlig når «de unge» ikke engang er ens egne unger.

Kanskje vi som sitter i vår varme stue heller skulle plukke med oss en bunke refleksvester, ullvanter og sokker og dra på plukkopptur når utestedene stenger?

For politifolk er det vanlig å finne folk sovende folk i snøen, så da kan vel hvem som helst finne noen.

Vil du?

**

Om hypotermi (lav kroppstemperatur) og hva du kan gjøre: Norsk HelseInformatikk (ikke la deg skremme av det kjedelige navnet, det er et bra sted!)

Tønsberg Blad –  Man risikerer rett og slett å dø

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

14 comments on “Flaks at hun overlevde?

  1. Morten Besshø
    23. november 2013

    God tekst, men samtidig så føler en voksen mann seg litt «utsatt» hvis han har lyst til å hjelpe en forvirret jente på rett vei. Senest i går kveld kjørte jeg forbi en jente/kvinne som satt på fortauskanten med hodet mellom beina, jeg rullet ned vinduet og spurte om hun trengte hjelp men fikk en finger i været og valgte å kjøre videre … kan jo skjønne den, det er jo ikke så lett å se forskjell på de som er snille og de som er slemme …?

    Fortsatt god helg!

    Hilsen Morten
    http://mortenbessho.com/2012/12/05/de-snille-og-de-slemme/

    Lik

    • Lammelåret
      23. november 2013

      Den skjønner jeg, Morten! Jeg tenkte ikke på det da jeg skrev, men når du først sier det så kommer jeg på en tekst som ble lest av alle for et par år siden, tror jeg det var. .. skal vi se.. her er den:

      http://merenn140.origo.no/-/bulletin/show/700854_i-natt-var-jeg-voldtektsmann?ref=checkpoint

      Altså: Hvordan håndterer man voldtektangsten? Tja.. som mannlig hjelper, tror jeg kanskje at man kan spørre om man skal ringe noen for henne, eller dersom man virkelig er bekymret ringe politi eller barnevernsvakten.

      Lik

  2. Nattugla
    23. november 2013

    Trist men sant begge deler. Om de som ser noen som åpenbart trenger hjelp er våkne nok selv til å melde fra slik at disse unge blir tatt vare på har vi kommet et stykke på veien. Bry oss om de som trenger det. Våge å involvere oss. Samtidig kan vi ønske og håpe at disse unge tar det litt roligere så vi slipper tragiske utganger på seen vinterkvelder…. Dessverre er det mange farer der ute – ikke bare kulden.

    Lik

    • Lammelåret
      25. november 2013

      Kombinasjon av kulde og alkohol er skummel, så ja; vi må være oppmerksomme på hva andre gjør og ikke holde avstand, men jeg synes det er så mye lettere å si og tenke. Å sitte i sin varme stue og tenke noen tanker er langt fra handling – selv om jeg kan håpe på at noen som leser blir inspirert til å gå natteravn eller på andre måter engasjere seg.

      Lik

      • Nattugla
        25. november 2013

        Helt enig. Er sjelden (aldri) ute lenger, men kanhende det er noen som leser dette som fremdeles er ute – og kan fullføre tanken vår 🙂 Bry seg litt. Ønsker deg en fin dag. 😊

        Lik

  3. terjebjornstad
    23. november 2013

    Det minner meg om hvor viktig natteravnordningen er. Her jeg bor, er det organisert natteravning blant foreldre på ungdomsskolen. Av og til er det stille. Av og til er det noen som trenger hjelp. Akkurat sånne tilfeller som er beskrevet her. Det er mye lettere å ta i mot hjelp eller gå sammen hjemover med de gule vestene.

    Lik

    • Lammelåret
      25. november 2013

      Natteravnordningen tror jeg er super! Det er uformelt og trygge (kjente?) folk som går der ungdommen er. Ikke alle har trygge voksne hjemme, så dette er kanskje deres trygge voksenkontakter?

      Hvis du har erfaring med ordningen selv, hadde det vært fint om du kunne skrive om det – gjerne med publisering her! En oppfordring er dermed sendt.

      Lik

      • Anja Elisabeth Holt
        25. november 2013

        Jeg har vært ute som natteravn i 2011: http://avdelingholt.no/anja/?p=7164 – selv har jeg små barn men en dag vokser de opp. Jeg ville vite litt, mens de fortsatt var på barneskolen. Hva venter dem egentlig der ute på Fjellhamar?

        Natteravn burde vært obligatorisk for alle ungdomsskoleforeldre, en gang per semester. For å se hva ungdommene deres finner på, omgangskrets og hva som skjer.

        Lik

        • Lammelåret
          26. november 2013

          Der ga du meg en idé – natteravn kunne vært en «plikt» på lik linje med å være klassekontakt. Skal forsøke å huske på den!

          Lik

  4. underveis
    24. november 2013

    Jeg husker den gangen jeg som barn i baksetet på vei til den lokale juletrefesten på Bøndernes hus – i sprengkulde en romjulskveld – opplevde at Far rygget tilbake til en skygge i grøfta. Der lå en unggutt i bare skjorte og penbukse, stup full og gele i beina og helt på bærtur. Vi fikk stablet ham inn i baksetet til oss ungene, jeg syntes det var skummelt – men forsto det var viktig. Foreldrene mine så huset i nærheten der det var fest og dro dit og skjelte ut kameratene hans som hadde latt ham gå ut i bare innetøyet i minus tjue. Det kunne gått helt galt. Men det gikk bra. Han ble kjørt hjem – og så ble det juletrefest…

    Lik

    • Lammelåret
      25. november 2013

      .. og så ble det juletrefest, hehe.. så bra!

      Jeg har noen historier selv på lager om folk som ligger strødd mer eller mindre i veikanten og som bare overlevde fordi de ble oppdaget og tatt hånd om. Flaks at de overlevde, liksom..

      Politiet har ofte mye å gjøre, kanskje vi skulle hatt ambulerende plukkoppteam fra legevakten i tillegg? Å ringe politiet for så å få beskjed om at de skal se på det etterhvert, er ikke særlig betryggende når folk knapt nok er kontaktbare og ligger delvis ut i veikanten..

      Lik

  5. fivrelden
    25. november 2013

    Jeg sender også en tanke til natteravnordningen. Det er så viktig et innlegg, og et sterkt budskap og påminnelse til oss alle. Vi hat ansvar hele gjengen.

    Lik

  6. Tilbaketråkk: Natteravn | Avdeling Holt

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 23. november 2013 av i Med sløvt blikk på verden med stikkord , , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

