Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Sjakk meg her og der!

Sånne IQ-spill? Neitakk, jeg står over og sier meg fornøyd med tilfeldighetenes makt.

Tenke i flere minutter før neste trekk? Nesj, det gidder jeg ikke, herregud da sovner jeg før jeg har tenkt ferdig tanken.

Vente på at den andre skal sette igang? Sukk, noen som orker det, altså?

Nei, vettuva, da foretrekker jeg Ludo, Hatt over Hatt, Yatsy, Kinasjakk (se der kom sjakken fram!), sånne gode gammeldagse brettspill uten app! Sånne som lar meg tenke litt, men ikke for mye. Sånne spill som er raskt unnagjort og som kan spilles alene til evig tid.

Hva med deg, er du bitt av sjakkbasillen?

2013-11-26 21.05.49

Gøy å lage mønster!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

13 comments on “Sjakk meg her og der!

  1. underveis
    26. november 2013

    Nope!

    Lik

  2. John Olav Ytreland
    26. november 2013

    Jeg synes sjakk er fascinerende, men som tilskuer er jeg ikke like syk. Jeg skrev om det nylig, og som jeg sa der er jeg en større Hans Olav Lahlum-fan enn en Magnus Carlsen-fan. Jeg er håpløs som sjakkspiller selv, men har startet opp igjen det som var en stor interesse i barndommen. Foreløpig er jeg veldig nybegynner, men jeg håper både spillet og hjernen vil få framgang etter hvert.

    Men en må vel være av den supertålmodige typen for å holde ut. Jeg spiller av og til yatzy og uno, men må innrømme at det er mest for å være litt sosial. Da betyr ikke spillet noe.

    Lik

    • Lammelåret
      26. november 2013

      Det er sikkert en tilvenningssak som brått slår til med all gjemt kunnskap. Er det ikke sånn, da, at hjernen jobber ubevisst? Da er det bare å vente lenge nok!

      Å spille av sosiale grunner: er ikke det selve poenget – sånn bortsett fra når det kommer til sjakk, altså.

      Lik

  3. Carina
    26. november 2013

    Nehehei. Men, jeg har kronisk kinasjakkdilla, da!

    Lik

  4. Therese
    27. november 2013

    Har sjakk blitt mote? Hehe.. Litt mer populært har det jo blitt fordi vi har en nordmann som er grådig god, men mote..?

    Jeg synes sjakk er utrolig spennende, spilte det mye da jeg gikk på barneskolen. Lånte bøker og lærte mye av sjakken; strategi og evnen til å fokusere og holde konsentrasjonen som det viktigste.

    Å si at man spiller sjakk av sosiale grunner er vel akkurat som at langrennsløperne går på ski for de store naturopplevelsene. Det handler vel for mange om å utfordre seg selv. 🙂

    Tror ikke sjakk handler om tålmodighet, for man sitter jo ikke bare å venter når det er den andres tur, da går man igjennom muligheter, strategier og regner trekk.

    Og for oss som har ME så tror jeg absolutt at sjakk kan være med på å holde hjernen i gang 🙂 Jeg er, etter 11 år med ME, fremdeles redd for at hjernen skal dovne hen hehe..

    Sjakk er storartet. Veldig gøy, og jeg er utrolig stolt av det Magnus Carlsen har gjort.

    Lik

    • Lammelåret
      27. november 2013

      Jaa, alt som får ørten mediaoppslag er mote!

      Uff, enda verre: måtte tenke mens man venter.. det er virkelig ikke bra, altså! Nei, takke meg til ting som tar mindre enn en halv time og som er basert på lavere kognitiv fungering og som tåler tanketomhet og litt konfektgomling.

      (orker ikke være kjempeseriøs hele tiden)

      Lik

  5. fivrelden
    27. november 2013

    Jeg lærte trekkene av farfar, ettersom jeg var den eneste han hadde å spille med. Men nå er de glemt. Jeg var glad i spillingen vår 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      27. november 2013

      Det har du det, spilling er sosialt, og det man kobler opp mot spillet er det man forbinder med spillet.

      Tenker nok at når du tenker på sjakk, så dukker minnene om din farfar opp?

      Lik

  6. mssjackson
    27. november 2013

    At hele Norge synes å ha sjakkfeber finner jeg litt artig. Litt klamt-artig om jeg får si det, fordi det ligger vel en god del nasjonalisme bak. Men når det ellers virker som om det er de «dummeste» som får mest dekning av pressen (jeg tenker på diverse realitykjendiser), så er det deilig å se noen bli hyllet for sin skarpe hjerne.
    Gikk på sjakk-klubb som liten, så jeg forstår fasinasjonen, men jeg har ikke funnet frem brettet igjen (enda ;))

    Lik

    • Lammelåret
      27. november 2013

      Det har du helt rett i, mss jackson! Det er befriende at en som MC får plass i mediene, i motsetning til alle disse som først og fremst lever av sitt ytre og den eneste prestasjonen er egenpleie og positurer.

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 26. november 2013 av i Hverdagen med stikkord , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

