Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Suppa du elsker og ungene hater

Som mamma er det min oppgave å plage ungene. Hver uke må jeg huske på å presse i de mat de hater og synes er helt bæsj.

Derfor ble jeg strålende fornøyd da jeg fant denne suppa i pastakokeboka. Siden det er overstadig kjipt å kutte opp kilovis med gulrøtter, overlater jeg jobben til gulrothakkeren min, mens jeg graver meg ned i sofaen og leker at jeg leser en spennende bok om noe.

Gullrotsuppe med nudler og koriander

1           hakket gul løk

750 g finhakkede gulrøtter

1 ts      malt koriander

1 1/2 dl appelsinsaft (eller -juice)

1 liter varm grønnsaksbuljong

50 g     nudler

Korianderblader for pyntens skyld, kuttes ut dersom du sparer penger for tiden.

Gjør dette:

Surr løken myk i olje, hiv i gulrøttene og koriander, surr i fem minutter, rør av og til.

Tilsett buljongen og juicen, kok opp og la småkoke en halv times tid.

Kok nudlene for seg selv. Del om nudlene til passelig store biter (med mindre du liker å grise – da passer det ypperlig å ha lange pastabiter i suppe)

Mos suppa med en stavmikser eller noe annet smart.

Kok gjerne opp suppa igjen rett før servering.

Nudlene has i og pynt med frisk koriander.

2013-11-08 17.54.37

Jeg elsket denne suppa og det er sikkert derfor ungene ikke gjorde det.

Har du en grønnsaksstrategi overfor deg selv eller ungene? Eller klarer du en drøy halvkilo hver dag?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

3 comments on “Suppa du elsker og ungene hater

  1. mette
    1. desember 2013

    Suppen høres god ut, minus koriander. Koriander smaker som såpe 😉

    Lik

  2. Nattugla
    2. desember 2013

    Denne hørtes spennende ut – får teste den ut på familien kanskje. Pleier å lage grønnsaksuppe her i huset, masse snadder. Barna elsker den ikke fullt så mye som far i huset, men det er veldig greit når barna har med ekstra middagsgjeste – de elsker den også nemlig 😉 sliter med å dekke dagsbehovet kjenner jeg. Så vi tar sånne skippertak innimellom. Smoothie hjelper på.

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 30. november 2013 av i Mat og oppskrifter med stikkord , , , , , , , , , .

Twitter-oppdateringer

