Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Stolte menn og mislykkede kvinner

En kvinne ser en annen kvinne med lekker kropp og hun tenker jeg er mislykket. En mann ser en annen mann med lekker kropp og tenker han var flott.

Mannen ser kvinnen og tenker deilig. Kvinnen ser seg selv og tenker feit!

.. for menn er ikke lekker dame en bestemt form, en bestemt vekt.

.. for kvinner er andre kvinners utseendet et bevis på egen mislykkethet – hun ser bare sine feil.

(teksten fortsetter under bildet, følg med!)

2013-06-07 19.40.38

Nettavisa er et glimrende eksempel på at kvinner fôres med bilder av andre kvinner, med så lite klær som mulig. Det er underholdning og godteri for øyet for menn, mens for kvinner er det beskjeder i bøtter og spann om hvordan hun skal se ut. Alle ukeblader rettet mot kvinner forteller henne hvordan hun kan miste vekt og se så lekker ut som mulig. Selv i spamfilteret på eposten min får jeg beskjed om at jeg trenger å miste noen kilo.

Takk filteret for at det plukker ut slankereklamen!

Jeg vil ikke bli fortalt at kroppen min er ekkel!

Grensene for hva Den normale kroppen er, snevres mer og mer inn. Folk som overhode ikke har sjanse til å se ut som f.eks Fotballfruen har likevel henne som idealkropp. Det er helt sjukt!

Nettavisen har vist trusebildet av henne hele fem ganger i dag!

– det er helt sjukt!

De tjener penger på kvinners følelse av mislykkethet. Det er norske nettaviser som VG, Dagbladet og Nettavisen som lager problemet – ikke fruen selv. Fru Berg Eriksen sier selv på sin facebook-side

Jeg la ut bildet fordi jeg er stolt over meg selv og kroppen min etter noe så tøft som en graviditet/fødsel, og det synes jeg alle mødre, uansett kropp, skal være.

Ja, er det ikke det som er kjernen av problemet? At folk ikke aksepterer seg selv som de er, men istedet higer etter aksept og anerkjennelser fra andre fordi de ikke klarer å hente det i seg selv?

Det er neppe noen overraskelse at det er knyttet ulike forventninger til menn og kvinner, også når det kommer til kropp. Jeg tenker at vi som foreldre kan gjøre mye for at vår generasjon unger skal få best mulig selvtillit og selvbilde når det kommer til hvordan de ser ut. Hva vil vi skal telle mest? Utseendet eller hvordan kroppen virker? Hva vektlegger vi selv hos oss? Unger får selvsagt med seg hva slags forhold vi selv har til kroppen vår, selv om vi ikke sier noe. Minikk og forholdet til mat avslører det meste.

Bør vi ikke, som fotballfruen sier, være mer fornøyd med oss selv som vi er,

enn å prøve å bli noe helt annet?

Bør vi ikke heller hjelpe ungene våre til å knytte selvfølelsen til noe annet enn til hvordan vi ser ut?

Jeg synes det!

(og enkelte av den kvinnelige delen av befolkningen ønsker seg (eh.. trenger..) selvtillitskurs og en stor andel trenger et gi faen-kurs – jeg bare nevner det!)

**

Blogginnlegg og artikler:

Må jeg føle meg fattig fordi Kjell Inge Røkke er rik? – pappahjerte

Mente ikke å være ondskapsfull– VG

Hvordan blir ungdom fornøyd med kroppen sin? –  nrk

Tidligere innlegg av meg:

Er fotballfruen problemet?
Den perfekte pappakroppen

Lett på rumpa mor!

Kroppen din er ikke bra nok

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

7 comments on “Stolte menn og mislykkede kvinner

  1. Ellen
    2. desember 2013

    Fotballfruen er best uten blogg.

    Nettavisen er best uten fotballfruen.

    Vi overlever uten dem. De trenger ikke bekymre seg.

    Liker

  2. Elise
    3. desember 2013

    Ja, jeg er ikke så overbegeistra for nettavisen. Samfunnet vårres hadde trengt en bøtte kaldt vann over seg i ny og ne. Det er så mye unødvendig negativitet og kritikk av alt: enten er ting for perfekt, eller så er det for lite perfekt.

    Det er dumt at så mange bruker energi på å være misfornøyd med så mange småting 🙂

    Liker

    • Lammelåret
      3. desember 2013

      Enig med deg, Elise!

      Og i stedet for å kritisere folk man får negative følelser for burde man la være å oppsøke dem – å ta ansvar for eget velvære er ikke så dumt.

      Velkommen så mye til bloggen!

      Liker

  3. Anja Elisabeth Holt
    4. desember 2013

    Vi kan jo ikke kontrollere hva andre sier, gjør eller mener. Den vi kan kontrollere er oss selv. Jeg har brukt mange år på å akseptere den jeg er. Jeg kommer aldri til å bli hverken supermodell, brannmann eller rockestjerne. Jeg velger å ikke kaste bort tid. Jeg er faen meg bra nok som jeg er. Jeg har en kropp som virker. Jeg er mamma til to friske unger som til tider er både møkkete og har blåmerker ingen vet hvor stammer fra men de ler og er lykkelige med mer. Jeg har en mann som jeg kan komme hjem til. Han er også tidvis glad for å se meg. Siste var spøk, jeg er selvsagt en fest å dele adresse med. Det var også en spøk. Men jeg er sabla god på å være fornøyd.

    Liker

    • Lammelåret
      4. desember 2013

      Nettopp!

      Jo før man innser det, jo bedre er det! Og i mellomtiden tjener mange masse penger på vår søken og lengsel.

      Sånn er det.

      Liker

  4. Strandtulla
    7. desember 2013

    Minner om noe vi skrev i minnebøkene til hverandre for noen år siden: «Den største gleden du kan ha, det er å gjøre andre glad.» Hjelpsomhet, dugnadsånd og samhold er sunt for kropp og sjel.

    Har nettopp funnet bloggen din, og leser med interesse!

    Liker

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 2. desember 2013 av i Samfunn og meninger med stikkord , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

